پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
معاون پژوهشی وزارت علوم خبرداد:

تصویب شبکه ملی آزمایشگاهی/ تولید علم مستلزم تجهیزات آزمایشگاهی است

معاون پژوهشی وزارت علوم، در سومین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی گفت: شبکه ملی آزمایشگاهی آیین‌نامه آن بزودی در کمیسیون دایمی وزارتخانه نهایی و ابلاغ می شود.

به گزارش ابصارخبر، پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ارتباط مجازی با  کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در دانشگاه محقق اردبیلی گفت: شبکه ملی آزمایشگاهی تصویب شده است و آیین‌نامه آن بزودی در کمیسیون دایمی وزارتخانه نهایی و ابلاغ خواهد شد و این شبکه بار مالی جدید برای دولت ندارد.

وی نیاز اصلی برای تولید مقاله را تجهیزات آزمایشگاهی دانست و تصریح کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، تجهیزات آزمایشگاهی را با فناوری‌های جدید در کشور تولید می‌کنند و به بازارهای صادراتی خوبی دست یافته‌اند.

صالحی با تاکید بر اینکه باید در زمینه تجهیزات آزمایشگاهی بیشتر هزینه کنیم، ادامه داد: تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های صندوق توسعه ملی، منابعی برای خرید تجهیزات تامین کنیم اما این امر نهایی و قطعی نشده است.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: تجهیزات آزمایشگاهی در کنار نیروی انسانی متخصص از زیرساخت‌ها و اولویت‌های اصلی برای فعالیت‌های پژوهشی در کشور است.

اسماعیل چمنی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی هم در این کنفرانس گفت: پیشرفت کشورها از مسیر آزمایشگاه‌ها می‌گذرد و نیاز انسان به تجهیزات جهت رفع نیازها و تولید علم بیش‌ از پیش ضرورت یافته است.

وی افزود: هم‌زمان با این کنفرانس، کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه هم برگزار می‌شود و باید با تلاش‌های خود در حوزه تجهیزات آزمایشگاهی موجب شکوفایی بیشتر نظام و انقلاب اسلامی در عرصه فناوری‌های نوین باشیم.

داود سیف‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی هم در این آیین گفت: در دو سال گذشته ده‌ها کنفرانس ملی و بین‌المللی در این دانشگاه برگزار شده اما این کنفرانس در ۲ سال گذشته اولین کنفرانسی است که کاملاً حضوری

برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اولین کنفرانس ملی تجهیزات و فناوری‌های آزمایشگاهی در شیراز و دومین کنفرانس به میزبانی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده و دانشگاه محقق اردبیلی میزبان سومین دوره این کنفرانس و از هدف‌های این کنفرانس، ارائه آخرین دستاوردهای علمی و ارتباط چهره‌ به‌ چهره و مستقیم مسئولان و فعالان این حوزه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی اظهار کرد: ۲۵ شرکت در نمایشگاه این کنفرانس شرکت کرده اند و ۲۱۰ مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال شده است.

احمد آقایی رئیس انجمن تحقیقات آزمایشگاهی ایران هم گفت: هدف از تشکیل این انجمن برقراری ارتباط سازنده علمی، تخصصی، تحقیقاتی و آموزشی و تبادل نظر بین متخصصان و فعالان آزمایشگاهی کشور و ایجاد زمینه‌های همکاری بین فعالان و متخصصان رشته‌های آزمایشگاهی برای استفاده بهینه از سرمایه‌های انسانی و تجهیزاتی کشور است.

تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های علمی و تخصصی در حوزه‌های مختلف آزمایشگاهی با همکاری و مشارکت اعضای انجمن، همکاری مؤثر و سازنده با تمامی انجمن‌های علمی مرتبط که به‌نوعی با آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها سروکار دارند در خصوص ارتقای سطح کیفی آزمایشگاه‌های علمی کشور از جمله اهداف و مأموریت‌های این انجمن است.

 

انتهای پیام/ج