پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
در نشست خبری مدیرکل آموزش و پرورش مطرح شد؛

توزیع ۵۰میلیارد تومان تجهیزات آموزشی در مناطق مختلف استان/ بازماندگان تحصیلی ساماندهی می شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل به تشریح برنامه های آموزش و پرورش در سالجاری پرداخت و گفت: توزیع تجهیزات آموزشی در مدارس، ساماندهی بازماندگان تحصیلی و افزایش سرانه فضای آموزشی از جمله برنامه های پیش روی آموزش و پرورش است.

به گزارش ابصارخبر، کلام‌اله صفری مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل بعدازظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح برنامه های 6 ماهه آموزش و پرورش استان اردبیل پرداخت و گفت:  زنگ بازگشایی  مدارس همزمان با سراسر کشور در ۲هزار و ۵۵۰ مدرسه، ۱۱هزار و ۸۰۰ کلاس و با حضور ۲۶۰هزار نفر دانش‌آموز روز شنبه دوم‌ مهر نواخته می‌شود.

وی  با بیان اینکه زنگ بازگشایی مدارس در شرایطی نواخته می‌شود که  ۲۵ ماه دوران کرونا را پشت سرگذاشته‌ایم، گفت: آموزش حضوری در سال تحصیلی پیش‌رو قطعی است و در عین حال از ظرفیت‌های فضای مجازی و برنامه شاد نیز در پیشبرد اهداف استفاده خواهد شد.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اردبیل گفت: ۹۹درصد ثبت‌نام‌ها در مدارس انجام شده و یک درصد باقی‌مانده مربوط به پایه‌های اول ابتدایی و پایه دهم برای انتخاب رشته تحصیلی و هدایت تحصیلی است.

 صفری گفت: در سال گذشته حدود ۳هزار دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در دوره متوسطه شناسایی شده که یک‌هزار و ۴۰۰ نفر از آن‌ها پسر و یک‌هزار و ۷۰۰ نفر نیز دختر بودند و در دوره ابتدایی نیز یک‌هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل داریم که ۵۰۰ نفر شناسایی و ۳۰۰ نفر جذب شده و جذب ۲۰۰ نفر نیز در دست اقدام است.

وی با بیان این‌که فضای سرانه آموزشی در استان اردبیل کمتر از میانگین کشوری است و وضعیت نامناسبی دارد، تصریح کرد: بالغ بر ۴۰درصد مدارس استان اردبیل فرسوده است و در طول سال‌های گذشته مدیران از اقدام و درخواست برای نوسازی مدارس خودداری کرده‌اند و افزایش سالانه نزدیک به ۳ تا ۴هزار مهاجرت به استان و عدم توسعه ساخت‌وساز مدارس باعث شده تراکم در مدارس و کلاس‌های استان افزایش یابد.

مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان اردبیل با اعلام این‌که توزیع عادلانه تجهیزات و امکانات آموزشی در مناطق و نواحی مختلف اردبیل هدف‌گذاری شده است، گفت: برای محرومیت‌زدایی و تجهیز مدارس به امکانات آموزشی، بیش از ۵۰میلیارد تومان اعتبار صرف خرید تجهیزات شده که این تجهیزات توزیع خواهد شد.

صفری با اشاره به این‌که رتبه‌بندی معلمان در حال انجام است و در سطح استان مشکلی در این رابطه وجود ندارد، افزود: تغییر نگرش جامعه نسبت به معلمان و ارتقای این جایگاه و توجه به ۲ مقوله مادی و معنوی معلمان ضروری بوده و در بحث رتبه‌بندی اردبیل جزو استان‌های برتر است.

وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین، نقشه راه آموزش‌وپرورش در تعلیم و تربیت است و در ارتقای توانمندی سرمایه انسانی آموزش‌وپرورش حرف اول را می‌زند اما باید اذعان کرد که برای تحقق این موضوع و اهدافی که در حوزه تعلیم و تربیت دنبال می‌شود، مشارکت دستگاه‌های فرهنگی ضروری است.

کمبود فضای آموزشی به دلیل مهاجرت و تغییرات جمعیتی

علیرغم تلاش‌ها و اقدامات انجام شده، استان اردبیل از نظر وضعیت سرانه آموزش شرایط خوبی ندارد به طوری که بر اساس اظهارات مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل سرانه ورزش در استان ۲۱ متر مربع و در کشور ۴۰ متر مربع است و از ۲ هزار و ۵۵۰ مدرسه در سراسر استان اردبیل ۵۰۰ مدرسه فاقد نمازخانه است.

علاوه بر این به علت مهاجرت و تغییر ترکیب جمعیتی در سطح استان، چهار شهرستان اردبیل، پارس آباد، اصلاندوز و مشگین‌شهر در زمینه تامین فضای آموزشی در وضعیت قرمز قرار دارند و مدارس مورد نیاز در این مناطق باید به زودی احداث و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد.

وی تاکید کرد: چهار هزار دانش‌آموز در سال‌های اخیر به شهرستان اردبیل مهاجرت کرده و برای فراهم کردن فضای آموزشی مورد نیاز و امکان تحصیل آنها، باید ۹ مدرسه جدید در مرکز استان احداث شود که این اتفاق نیفتاده است.

مدیرکل آموزش و پروش استان اردبیل، ۲ نوبته شدن مدارس، تراکم بالای برخی کلاس‌های درس و بروز مشکل در تامین معلم و مربی آموزشی را از جمله عوارض این تغییرات در سطح استان اردبیل ذکر کرد.

وی اضافه کرد: امسال برای آغاز سال تحصیلی، دغدغه‌ای نداریم و مشکلات جزئی باقی‌مانده برای تحصیل حضوری دانش‌آموزان در سطح استان را نیز در ماه‌های پیش‌رو رفع خواهیم کرد.

وی از سازماندهی عادلانه نیروی انسانی در آستانه آغاز سال تحصیلی جدید در استان اردبیل خبر داد و افزود: با اجرای پروژه مهر، سازماندهی نیروی انسانی و معلمان مدارس به طور کامل انجام شده و معلم همه کلاس‌ها در سطح مدارس استان اردبیل از هم اکنون تعیین شده است.

صفری با اشاره به ثبت نام همه دانش‌آموزان پایه‌های مختلف در سطح استان اردبیل گفت: ثبت نام محدود دانش‌آموزان پایه دهم به علت مقاومت برخی والدین و اصرار در انتخاب رشته تحصیلی خاص و ثبت‌نام محدود تعدادی از دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی به خاطر زمان‌بر بودن طی مراحل سنجش دانش‌آموز باقی مانده که در چند روز آتی انجام خواهد شد.

وی تلاش برای فراهم کردن زمینه تحصیل همه متقاضیان در استان را برنامه اصلی اداره کل آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: برای پوشش تحصیلی کامل، همه مدارس شهری و روستایی استان آماده‌سازی شده و ثبت‌نام برای تامین کتب درسی دانش‌آموزان نیز با موفقیت انجام شده است.

 

انتهای پیام/ج