پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۷:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۳۰
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری اردبیل خبر داد:

لزوم اتصال مشاورین املاک به سامانه کاتب

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان به مشاورین املاک مبنی بر ضرورت اتصال به سامانه ثبت الکترونیک اسناد هشدار داد و گفت: افزایش امنیت و صحت معاملاتی و اهلیت طرفین معامله از جمله مزایای سامانه کاتب است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر» به نقل از وابط عمومی دادگستری کل استان اردیبل، جهانگیر جوانمرد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این جلسه با تشریح ضرورت ساماندهی معاملات اموال غیر منقول به منظور پیشگیری از هرگونه اختلافات بعدی اظهار داشت: یکی از راهکار های مهم برای جلوگیری از اختلافات و دعاوی این معاملات ثبت آن در سامانه کاتب است که از مهمترین  مزایای آن می توان به افزایش امنیت و صحت معاملاتی و اهلیت طرفین معامله اشاره کرد.

وی افزود: برای انجام این معاملات در سامانه کاتب ضروری است تا کلیه مشاورین املاک  از طریق نصب برنامه کاتب به سامانه متصل شوند و اتحادیه مشاورین نیز باید تمهیدات لازم برای استفاده مشاورین املاک از کلیپ های آموزشی استفاده از سامانه  کاتب در اختیار آنان قرار دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تصریح کرد: دستگاه های مسئول از جمله اداره کل ثبت اسناد و املاک و نیز اداره صمت استان  باید با تشکیل اکیپ بازرسی تلفیقی  ضمن رصد و نظارت بر مشاورین املاک از حیث اتصال به سامانه کاتب ، نسبت به رفع هر گونه مشکل عدم اتصال مشاورین املاک به سامانه کاتب اقدام نمایند.

وی هشدار داد: در صورت مشاهده تخلف مشاورین املاک نسبت به عدم اتصال  به سامانه ثبت الکترونیک اسناد (سامانه کاتب) و عدم ثبت پیش نویس قرار داد در سامانه یاد شده، برخورد جدی و قانونی با واحد صنفی متخلف صورت می گیرد.

بر اساس ماده 3 قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول دلالان معاملات املاک اعم از مشاوران املاک و بنگاه‌های معاملات ملکی مکلفند پس از مذاکره مقدماتی، نسبت به درج پیش‌نویس قرارداد در سامانه‌ ثبت الکترونیک اسناد اقدام و پیش‌نویس مذکور را جهت تنظیم سند رسمی به دفاتر اسناد رسمی منعکس نمایند.

 

انتهای خبر/ ج