پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۰۳
همزمان با هفته دفاع مقدس انجام گرفت؛

آئین رونمایی از کتاب «سمفونی توپ‌ها» در اردبیل

کتاب «سمفونی توپ‌ها» همزمان با هفته دفاع مقدس در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، کتاب «سمفونی توپ‌ها» برگرفته از خاطرات سردار «علی خدادوست» فرمانده توپخانه لشکر ۳۱ عاشورا در دوران دفاع مقدس همزمان با هفته دفاع مقدس با حضور با حضور فرماندهان سپاه استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی مسئولان استانی و نظامی، جمعی از پیشکسوتان ایثار و شهادت در  سالن اجتماعات موزه دفاع مقدس اردبیل رونمایی شد.

در این مرسم مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل از تهیه و تدوین سه کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس تا آخر امسال خبر داد.

علی واحد اظهار داشت: بیش از 91 عنوان کتاب در گرامیداشت هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد که تولید نویسندگان استان و انتشارات فعال در حوزه دفاع مقدس است.

وی از نشست مربیان کتاب آموزش دفاعی و مدرسان 2 واحد درسی دفاع مقدس دانشگاه‌ها خبر داد و خاطرنشان کرد: از مهرماه امسال ارائه 2 واحد درسی دفاع مقدس در همه رشته‌های دانشگاهی اجباری شده و بیش از 22 مدرس برجسته دانشگاه در این زمینه نسل جوان را بیشتر با محتوا و غنای دوران دفاع مقدس آشنا می‌کنند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل آغاز تدوین تاریخ کتابی خاطرات فاطمه رهبر از مجاهدان اردبیلی را یادآور شد و بیان کرد: برپایی پاتوق کتاب و برگزاری مسابقه کتابخوانی الفبای مقاومت به همت کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد برگزار خواهد شد.

پروانه رضاقلیزاده، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل، با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر در انتقال مفاهیم دوران دفاع مقدس اظهار کرد: بازتاب آزادگی مردان و زنان در جنگ تحمیلی و صبر و تحمل خانواده‌های ایشان در دوران جنگ، وظیفه ما است تا بتوانیم زندگی‌نامه و خاطرات آن‌ها را با مفهوم و زبان هنر، برای ارزش‌هایی که در ۸ سال اتفاق افتاد، به طور واضح به نسل امروز انتقال دهیم‌.

وی افزود: جوان و نوجوان نسل امروز باید از دید رزمندگان به وقایع هشت سال دفاع‌مقدس نگاه کند؛ لذا در این مورد داستان‌ها، اشعار، قطعه‌های ادبی، خاطرات و زندگینامه نویسی و ادبیات نمایشی جزو هنرهایی است که آثار و خاطرات هشت سال دفاع مقدس از طریق آنها به نسل امروز انتقال می‌یابد.

وی به رسالت دستگاه های فرهنگی در این زمینه اشاره کرد و افزود: از آنجایی که سال تحصیلی همزمان با هفته دفاع‌مقدس شروع شده، باید به دانش‌آموزان گفت که بسیاری از رزمندگان از همین مدارس و کلاس‌های درس عازم جبهه شدند و می‌توان این موضوع را از طریق آثار فرهنگی و یا در قالب کتاب و سایر عناصر فرهنگ تشریح کرد.

رضاقلیزاده خاطرنشان کرد: باید برای سوژه‌های جدید و به روز، متناسب با سلیقه نسل امروز، آثار متفاوتی تهیه شود؛ از این رو، هنر مهم ترین ابزار انتقال فرهنگ در گام دوم انقلاب است و نقش به سزایی در انتقال آثار دارد و امیدواریم با بهره‌گیری از هنرمندان شاخص بتوانیم این رسالت را انجام دهیم.

سارا محمدزاده، نویسنده کتاب خاطرات سردار علی خدادوست، در خصوص تالیف کتاب سمفونی‌توپ‌ها اظهار کرد: هدف اصلی من از تالیف کتاب سمفونی توپ‌ها، ادای دین و قدردانی از تمام شهدای کشور بود که جان خود را در مسیر کشور فدا کردند.

وی عنوان کرد: در این کتاب خاطرات علی خدادوست  از زمان دیده‌بانی تا زمانی که به بخش توپخانه در لشکر عاشورا منتقل شده به رشته تحریر در آمده است و در بخش‌هایی از آن به دوران مجروحیت علی خدادوست پرداخته شده است.

محمدزاده ادامه داد: دلیل اینکه نام کتاب را سمفونی توپ‌ها گذاشتم، به خاطر صداهای بلندی بود که در توپخانه ایجاد می‌شد و به همین خاطر ریتم داستانی را در حالت یک سمفونی در نظر گرفتم چون هرکسی که در توپخانه باشد با مشکلات شنیداری مواجه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: قسمت‌های مختلف کتاب در مورد زندگی و کودکی سردار خدادوست است که در روستا سپری شد و فعالیت ایشان در دوران انقلاب و اینکه چطور بعد از جنگ به سپاه ملحق شده و در عملیات‌های مختلفی شرکت کردند نیز پرداخت شده است.

 

خبرنگار: احد داننده

 

انتهای خبر/ج