پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۷/۱۶
مدیرکل پست استان اردبیل خبر داد:

ژئوکدگذاری 790 هزار اماکن استان اردبیل/ افزایش 80 درصدی تجارت الکترونیک در اردبیل

مدیرکل پست استان اردبیل از کسب رتبه چهارم کشوری در سال گذشته خبر داد و گفت: از تعداد 990هزار اماکن استان اردبیل 790هزار اماکن ژئوکد کذارری شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «ابصارخبر»، مهران ناظر مدیرکل پست استان اردبیل ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی پست در این اداره برگزار شد به تشریح عملکرد پست استان اردبیل در سال پستی گذشته پرداخت و گفت: سال گذشته پرسنل پست استان اردبیل 3 میلیون و 600 هزار مرسوله پستی را جابجا کردند که از این تعداد 65 درصد مرسوله های وارداتی از سایر استان‌ها بوده که توسط موزعین توزیع شده است.

وی گفت: از کل تعداد مرسولات پستی سال گذشته 35درصد مرسولات در داخل و خارج استان اردبیل صادر شده است.

 

افزایش 25درصدی مرسولات بالای 2 کیلوگرم در استان اردبیل

 

مدیرکل پست استان اردبیل از افزایش 15 درصدی مرسولات پستی نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: از این میزان  25درصد مرسولات شامل کالاهای بالای دوکیلوگرم بودند.

ناظر از ارسال 300 تن عسل توسط اداره پست استان اردبیل به سایر نقاط کشور خبر داد و گفت: هرچند این رقم در مقابل صادرات عسل اردبیل بسیار ناچیز است اما برای اغاز صادرات عسل اردبیل از طریق پست اقدام مثبتی است که نیازمند اعتماد مردم در این زمینه هستیم.

 

افزایش 80 درصدی تجارت الکترونیک در استان اردبیل

 

مدیرکل پست استان اردبیل گفت: در سال گذشته پستی مرسولات مربوط به خریدهای اینترنتی با80 درصد افزایش مواجه بودند که این بیانگر حمایت از کسب و کارهای اینترنتی و رونق تجارت الکترونیک است که موجب افزایش اشتغالزایی سطح استان شده است.

وی به کسب و کارهای اینترنتی نیز اشاره کرد و گفت: برای رونق تجارت الکترونیک باید آنلاین شاپ ها و کسب و کارهای اینترنتی  در فضای مجازی آموزش داده شده و مورد حمایت قرار گیرند به همین منظور باجه پستی ویژه آنلاین شاپ و مشتریان کلان اقتصادی در اداره پست اردبیل اختصاص یافته است.

 

تحقق 790هزار ژئوکد گذاری اماکن در استان اردبیل

 

مدیرکل پست استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به پلاک کوبی 10 رقمی اماکن استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: عملیات ژئوکد دهی از اردیهشت ماه اغاز شده و  990هزار اماکن پستی مسکونی و تجاری استان اردبیل ژئو گدگذاری شدند که از این تعداد کار 770هزار مکان شهری به پایان رسیده و کار مناطق روستایی که 220هزار مکان می‌باشد که در دست اقدام است.

وی افزود: کدهای هوشمند تنها مسئله ای است که نیازمند همکاری شهرداری ها و اختصاص اعتبارات لازم  از طرف سازمان مدیریت برنامه‌ریزی است.

مدیرکل پست استان اردبیل به سرشماری نفوس و مسکن در سال 1405 اشاره کرد و گفت: سرشماری سال 1405 بر اساس کد ملی و کدپستی انجام خواهد شد بنابراین همه اماکن استان اردبیل در مناطق شهری و روستایی باید تا ان زمان کدگذاری شوند.

وی به کدگذاری مناطق روستایی استان اردبیل اشاره کرد و گفت: از 220هزار اماکن روستایی کار کد گذاری 20هزار امکن با شش مجوز در 40 روستا پایان یافته و برای انجام مابقی اماکن روستایی در انتظاز اعطای مجوز، اختصاص نیروی انسانی امریه متخصصث در رشته های چون معماری، عمران و نقشه کشی هستیم.

 

کسب رتبه 4کشور توسط اداره پست استان اردبیل

 

ناظر از کسب رتبه چهارم کشوری در بین 31 استان کشور به همراه شش منطقه پستی تهران خبر داد و گفت: این رتبه در شش خاخصهاعلامی توسط سازمان امور استخدامی مورد ارزابی و رتبه بندی شده است.

وی زبه تشریح شاخص های رتبه بندی ادارات پست پرداخت و گفت: توزیع موفق، توزیع به موقع، خدمات نوین پستی، ایستگاه پست در پایانه ها، پروژه ملی جی نف و پلاک کوبی هوشمند از جمله شاخص های رتبه بندی ادارات پست در کشور هستند.

ناظر با بیان اینکه کار کدگذاری اماکن در استان اردبیل از سال 73 آغاز شده است که این امر نیازمند بروزرسانی و هوشمندسازی است.

وی با بیان اینکه پلاک کوبی بر عهده شهرداری است گفت: نقش اداره پست در پلاک کوبی نقش نظارتی است.

 

نوسازی ناوگان پستی اردبیل بعد از 12 سال

 

مدیرکل پست استان اردبیل به نوسازی ناوگان پستی استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: بعد از سال 91 تاکنون که هیچ خودرویی به استان اردبیل تعلق نگرفته بود امسال دو عدد کامیون به همراه یک وانت زاگرس با اعتبار شش میلیارد تومان به ناوگان پستی استان اردبیل ملحق شده تا کار ارسال مرسولات پستی با شتاب و دقت بیشتری انجام شود.

وی با بیان اینکه بودجه دولتی به ادارات پست تزریق نمی شود گفت: با پیگیری های انجام یافته و حمایت استاندار اردبیل  بعد از 16 سال 2 میلیارد تومان اعتبار از محل گسترش فناوری اطلاعات  به پست استان اردبیل اختصاص یافته تا از مشکلات این اداره کاسته شود.

 

توزیع 35هزار گذرنامه در اربعین حسینی

 

ناظر به فعالیت اداره پست استان اردبیل در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و گفت: در ایام اربعین سالجاری 35هزار گذرنامه توزیع شده و علاوه بر آن شرکت ملی پست 8 موکب برای زائرین اربعین حسینی در کشور عراق راه اندازی کرد که پنج همکار استان اردبیل طی مدت 10 روز  در این موکب ها به خدمت رسانی به زائرین پرداختند.

وی با بیان اینکه تعطیلی برای همکاران پستی وجود ندارد گفت: به غیر از سالتحویل و عاشورا حتی ایام تعطیلات رسمی نیز پرسنل پست به صورت شیفت بندی در محل کار خود حضور یافته و به خدمت رسانی می پردازند.

مدیرکل پست استان اردبیل تصریح کرد: ساعت کاری پرسنل شرکت پست از ساعت 4 صبح الی 18 عصر است.

وی از راه‌اندازی میز خدمت پست در  محل های نماز جمعه خبر داد و گفت: در این میزها تلاش می‌کنیم تا با ارتباط چهره به چهره با عموم مردم در جریان مشکلات پستی مردم قرار گرفته و در صدد کاهش آنها براییم.

 

صندوق‌های «لاکر» در استان اردبیل راه‌اندازی می‌شود

 

ناظر به برنامه های آتی ادره پست استان اردبیل اشاره کرد و گفت: راه اندازی صندوق های لاکر در مکان های پر جمعیت، راه اندازی باجه های پستی سیار با اختصاص ون پستی، متناسب سازی فضای اجرایی و هوشمندسازی تجذیه و مبادلات پستو ایجاد مکز مکانیزه از جمله برنامه های پیش روی اداره پست استان اردبیل است.

وی با بیان اینکه صندوق های لاکر هم اکنون در تهران و جزیره کیش فعال هستند گفت:  تحقق این امر در استان اردبیل مستلزم اعتماد مردم به ارسال مرسولات خود از طریق پست است.

مدیرکل پست استان اردبیل به تشریخ خدمات نوین پستی پرداخت و گفت: پرداخت هزینه و رهگیری مرسولات از طریق اپلیکیشن اندروید از جمله خدمات نوین پستی است.

 

سرانه پستی اردبیل پایین تر میانگین کشوری است

 

وی به مقایسه سرانه پستی ایران و جهان اشاره کرد و گفت: سرانه پستی جهان روزانه 50 مرسوله است که این رقم در ایران هفت مرسوله و اردبیل سه مرسوله است که این آمار بیانگر میزان توسعه یافتگی نیز است. بنابراین هرچه چقدر این آمار به میانگین جهانی نزدیکتر شود میزان توسعه یافتگی نیز از رشد برخوردار خواهد شد.

ناظر خاطرنشان کرد: روزانه در استان اردبیل 11هزار مرسوله پستی جابجا می شود که از این تعداد 7هزار مرسوله وارداتی بوده و 4 هزار مرسوله به سایر نقاط کشور ارسال می شود.

 

فعالیت 235 پرسنل در اداره پست استان اردبیل

 

وی در پایان سخنان خود به تعداد دفاتر پستی و پرسنل این اداره اشاره کرد و گفت: اداره کل پست استان اردبیل در مجموع با 235 پرسنل و کارمند رسمی، شرکتی و قراردادی در  در 14 دفتر دولتی و 60 واحد پیشخوان خصوصی  80 نوع خدمات پستی به آحاد مردم ارائه می کند.

ناظر با بیان اینکه پست دارای اتحادیه جهانی است گفت: تمام خدمات پستی توسط اتحادیه جهانی وضع شده و همه کشورها به صورت یکپارچه خدمات مصوب را به مردم سراسر جهان ارائه می کنند.

وی با بیان اینکه شرکت های واسطه رقیب اداره کل پست هستند گفت: 7 الی 8 شرکت واسطه در استان اردبیل به خدمات پستی می پردازند که اغلب از نرخ خدماتی بالاتری نسبت به اداره پست برخوردار هستند.( نرخ خدمات پستی در سراسر کشور یکسان است)

ناظر گفت: دفاتر پستی در طول سال و همه ایام به ویژه فصل زمستان و بارش برف نیز به ارائه خدمات پرداخته و مرسولات پستی ر در سریع ترین زمان به دست مشتریان می رسانند در حالی که سایر شرکت‌های واسطه از امکانات و توان لازم برخوردار نبوده و این امر را با تاخیر انجام می دهند.

 

فعالیت 173 نامه‌رسان روستایی در استان اردبیل

 

وی با بیان اینکه خدمات پستی مویرگی است گفت: 173 نامه رسان روستایی در مناطق روستایی استان اردبیل فعالیت می کنند.

مدیرکل پست استان اردبیل به مولدسازی نیز اشاره کرد و گفت: مولدسازی در اداره پست معنی و مفهوم سایر ادرات را نداشته  لذا استان اردبیل  دارای 91 ساختمان پستی بوده  که از این تعداد 21 ساختمان برای توسعه امورات پستی معرفی شده است.

وی گفت: همه املاک و ساختمان های ما به نام شرکت ملی پست است و برخی ساختمان ها در اختیار مخابرات جهت ارائه خدمات گذاشته شده است چراکه در ریشه هر  دو شرکت پست و مخابرات وابسته به یک وزارت خانه هستند.

ناظر از فعالیت 32 گشت پستی در نقاط مختلف به ویژه دورافتاده استان اردبیل خبر داد و گفت: اداره پست حتی در زمینه کشف  و ارسال اشیای گمشده نیز فعال است و خدمات متنوعی به احاد مردم در سخت تین شرایط ارائه می کند..

 

انتهای خبر/ ج