پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۸
با حضور گردشگران برگزار شد؛

سومین جشنواره «گردو» در شهر کلور

سومین جشنواره گردو شهر کلور با حضور گردشگران و اهالی منطقه در این شهر برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، سومین جشنواره گردو شهر کلور با حضور گردشگران و اهالی منطقه در این شهر برگزار شد.

 پژوهشکده تحقیقاتی گردو در شهر کلور راه‌اندازی شود

وحید کنعانی نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در سریعترین زمان پژوهشکده تحقیقاتی محصول گردو در شهر کلور راه‌اندازی شود.

وی اظهار داشت: شهرستان خلخال و بخش شاهرود و شهر کلور دارای ظرفیت‌های بسیار زیاد در حوزه کشاورزی و گردشگری است که باید در قالب چنین رویدادهایی این ظرفیت‌ها معرفی شود.

 

گردوی کلور به برند منطقه تبدیل می‌شود

 

حسن شهسواری دبیر سومین جشنواره گردو اظهار داشت: این جشنواره با هدف معرفی توانمندی‌های کلور به ویژه محصول استراتژیک گردو برگزار شد تا در کنار جاذبه‌های گردشگری و آب و هوای بکر و بی‌نظیر بتوانیم این محصول را به عنوان برند منطقه بیشتر برای هموطنان معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: بخش شاهرود و شهر کلور دارای شاخصه‌های خاص در پوشش مردم، زبان تاتی و سایر جذابیت‌ها است که در فصول مختلف گردشگران بیشماری به این منطقه سفر می‌کنند و با برگزاری سومین جشنواره گردو تلاش کردیم تا در سطح ملی این منطقه را معرفی و به ثبت ملی این رویداد گردشگری کمک کنیم.

شهسواری گفت: 25 غرفه در این رویداد دایر شده بود تا انواع محصولات تولیدی از گردو اعم از حلوای مخصوص، نان و فطیر محلی به مردم عرضه شده و در کنار آن تولیدکنندگان صنایع دستی و دستبافت نیز بتوانند تولیدات متنوع خود را ارائه کنند.

 

هزینه 40 میلیاردی برای بهسازی و زیباسازی کلور

 

شهردار کلور نیز به برگزاری سومین دوره جشنواره گردو در این منطقه با هدف شناساندن ظرفیت‌های گردشگری کلور اشاره کرد و ادامه داد: تلاش ما بر این است تا محصول گردوی کشاورزان و باغداران این منطقه را معرفی کرده و در کنار تولید، به اصلاح و بهره‌گیری از روش‌های مکانیزه در تولید گردو با کیفیت بالا اقدام شود.

مرتضی مطهری کلور اضافه کرد: این جشنواره فضایی با نشاط اجتماعی را برای گردشگران و اهالی فراهم کرد تا ساعاتی از روز خود را به دور از استراس و درگیری در قالب این جشنواره سپری کنند تا نشاط و سرزندگی در بین مردم تزریق شود.

وی به وجود استخر معیشتی کلور در کنار پارک پایین دست این منطقه اشاره کرد و یادآور شد: این استخر معیشتی شورابیل ثانی نام دارد که در کنار فضای سبز، شرایط خوبی را مهیا کرده تا هموطنان و گردشگران بتوانند از ظرفیت این منبع عظیم آبی برای انجام تفریحات سالم استفاده کنند.

شهردار کلور بیان کرد: در سال‌های اخیر برای بهسازی و زیباسازی این منطقه 40 میلیارد ریال هزینه شده و با عایق بندی سعی کردیم از آب منطقه‌ای آن را تحویل و نرده‌کشی آن را در کنار پارک انجام دهیم.

مطهری کلور در ادامه تصریح کرد: برای تبدیل این نقطه شهر کلور به منطقه نمونه گردشگری و احداث پیست پیاده‌روی و دیگر کارهای عمرانی و راه‌اندازی ورزش‌های متنوع آبی به 100 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.

 

جشنواره «هیوا» در گیوی برگزار می‌شود

 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: در جشنواره گردوی کلوی که برای سومین سال برگزار شد، سعی کردیم تا در قالب 25 غرفه محصولات بومی، محلی منطقه را در کنار غذاهای سنتی و ارقام مختلف گردو معرفی کرده و زمینه حضور و لذت بردن اهالی و گردشگران مختلف به ویژه از استان‌های همجوار را به بهترین شکل مهیا کنیم.

محمدی‌ادیب افزود: در سالی که مزین به «جهش تولید با مشارکت مردم» است ما با برگزاری جشنواره‌های متنوع سعی داریم تا با مشارکت مردم و خود اهالی زمینه و بستری را برای جهش تولید و رونق اقتصادی مهیا کنیم تا اهالی بتوانند در حوزه اقتصادی تحول جدی را نیز شاهد باشند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری بازی‌های بومی، محلی و آیین‌ها و سنن متنوع از بخش‌های دیگر این رویداد است که در مناطق مختلف استان نیز با استقبال خوبی از سوی شرکت‌کنندگان روبه‌رو شده که قطعا در هفته‌های آینده شاهد برگزاری جشنواره به (هیوا) در شهر گیوی، انار در نمهیل و گرمی و سایر جشنواره‌های منطقه‌ای خواهیم بود که در روزهای آینده شاهد برگزاری آن با مشارکت جدی مردم خواهیم بود.

در این مراسم از خانواده علی عبدلی محقق و پژوهشگر عرصه فرهنگ بومی از دیار کلور با اهدای لوح سپاس و هدایایی تجلیل شد تا یاد و خاطره این پژوهشگر و محقق اهل کلور در سطح ملی گرامی داشته شود.

 

 

عکاس: مهدی ویسانیان 

 

 انتهای خبر/ ج