پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۱۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۶
با شرکت ۸۰ عضو هنرمند کانون پرورشی فکری کودکان انجام گرفت؛

رونمایی از دیوارنگاره «سرزمینِ من» در اردبیل

دیوارنگاره «سرزمینِ من»۸۰ عضو هنرمند مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در اردبیل رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، آئین رونمایی از دیوارنگاره «سرزمینِ من»  روز پنجشنبه 26 مهرماه با حضور  سید محمد اعتماد اعجازی فرماندار اردبیل و جمعی از کودکان و نوجوانان و والدین در محل کاننو پرورشی فکری کودکان اردبیل رونمایی شد.

 اعتماد اعجازی در این مراسم گفت: کانون پرورش فکری از نهادهای فرهنگی مؤثر در کشور است و مربیان این مجموعه تلاش‌گر، پرورش فکر، اندیشه و خیال‌پردازی کودکان و نوجوانان را بر عهده دارند.  

وی با بیان اینکه شخصیت افراد در دوران کودکی شکل می‌گیرد، اظهار داشت: آنچه در کودکی نهادینه می‌شود مبنای رفتار و شخصیت بزرگ‌سالی افراد است و با مسیری روشن و مناسبی که کانون در مقابل فرزندان ما قرار می‌دهد آن‌ها را برای رسیدن به مدارج بالای علمی، هنری و حتی مسئولیت کمک خواهد کرد.  

فرماندار اردبیل در ادامه سخنان خود صیانت کودکان از فضای مجازی را مورد تأکید قرار داده و عنوان کرد: فضای زندگی با فضای مجازی ترکیب‌شده است و با توجه به اینکه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از همین فضا است باید با کنترل و مراقبت بیشتر، از فرزندانمان صیانت کنیم.  

وی خلاقیت، رشد فکری و ذوقی و آموزش کار اجتماعی کودکان را از ویژگی‌های بارز فعالیت‌های کانون عنوان کرد و افزود: فرزندان ما به خاطر زندگی آپارتمان‌نشینی و نوعی حبس در خانه‌ها مهارت‌های لازم برای زندگی اجتماعی را فرانمی‌گیرند درحالی‌که کانون یکی از راه‌حل‌های این مسئله است.  

مشاور استاندار تصریح کرد: ظرفیت کانون گسترده‌تر از اعضای فعلی است و خانواده‌ها و مدارس از این ظرفیت مؤثر استفاده کنند.  

وی تصریح کرد: برنامه‌های فرهنگی هنری کانون مورد حمایت فرمانداری اردبیل است و با واگذاری زمین از سوی شهرداری و شورای شهر، مشخص شدن پیمانکار و تخصیص اعتبارات اولیه کار ساخت پردیس فرهنگی هنری کانون در اردبیل آغاز شده است.  

سلامت صفری عضو شورای اسلامی شهر اردبیل نیز در این آیین گفت: کودکان و نوجوانان خلاق و تولیدکننده‌ی آثار فرهنگی هنری، ذخایر آینده و پشتیبان کشور در تمام سطوح هستند.  

وی اظهار داشت: این قشر فرهیخته آینده کشور را ترسیم خواهند کرد، به‌عنوان کودک نیز نقش خود را در جامعه به‌خوبی ایفا می‌کنند.  

عضو شورای شهر اردبیل تصریح کرد: اعضای هنرمند کانون می‌توانند مطابق با وظایف سازمانی شهرداری، در زیباسازی شهر فعالیت کنند و آثارشان در همه محلات شهر قابل‌مشاهده باشد.  

وی ادامه داد: برنامه‌های سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری اردبیل امسال محله محور است و اجرای پروژه‌های دیوارنگاری کودکان با انعقاد تفاهم‌نامه می‌تواند در سایر محلات نیز اجرا شود.  

امیر رجبی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل هم اعضای کانون را هنرمندان بزرگ کشور در آینده دانسته و گفت: کانون در استان ما بانی کارهای خلاقانه، زیبا و مبتکرانه است.  

رجبی با بیان اینکه مربیان و همکاران کانون از نعمت‌های این نهاد هستند گفت: مربیان توانمند از هنرمندان و برگزیدگان استان هستند و کار اصلی تعلیم و تربیت و آموزش هنرمندان کودک و نوجوان را عهده‌دار هستند.  

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل دیوارنگاری اعضای کانون را کاری ارزشمند توصیف کرد و گفت: در این کار فاخر علاوه بر کار هنری، کار هویتی نیز انجام‌شده است و در فرایند خلق این آثار نسل جدید با تاریخ، فرهنگ، مفاخر و مشاهیر این سرزمین نیز ارتباط برقرار کردند.  

وی با انتقاد از رویکرد برخی خانواده‌ها در آموزش تک‌بعدی فرزندانشان گفت: حضور صرف در کلاس‌های تقویتی درسی و پرورش تک‌بعدی بچه‌ها، آن‌ها را دچار مشکلات روحی و شخصیتی می‌کند، درحالی‌که با فعالیت در مجموعه‌های فرهنگی ازجمله مراکز کانون ذوق، عاطفه و احساسات بچه‌ها را با همت مربیان شکل‌گرفته و پرورش می‌یابد.  

ملیحه ملک زاده فرد مدیر کل کانون استان اردبیل نیز در آغاز این برنامه، گفت: فرایند اجرایی این برنامه طی دو ماه به انجام رسید و اعضای مشارکت کننده در این طرح با تاریخ، فرهنگ، مشاهیر و مناطق گردشگری سرزمینشان بیشتر آشنا شدند.  

وی خلق 40 اثر این پروژه را حاصل تلاش 80 عضو هنرمند مراکز کانون اردبیل عنوان کرده و اظهار داشت: مرحله نهایی این پروژه در دو روز اجرا شد و ۳۰ نفر از مربیان و کارشناسان ستادی نیز کار هدایت و راهنمایی اعضا را برعهده داشتند.  

ملک‌زاده فرد اجرای فعالیت‌ها و برگزاری کارگاه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی را بر مبنای سه سیاست مخاطب محوری، مرکز محوری و نوجوان محوری کانون عنوان کرده و از مشارکت والدین و حضور فعال آن‌ها در برنامه‌های کانون خبر داد.  

پخش کلیپ از فرایند اجرای دیوارنگاری سرزمین من اردبیل، سنتور نوازی عضو کانون و تجلیل از برگزیدگان فراخوان‌های بین‌المللی کانون در سال 1403 از دیگر بخش‌های این برنامه بود.  

گفتنی است در پایان این آیین، با گشایش نمایشگاه آثار سفال و نقاشی‌های برگزیده فراخوان‌های بین‌المللی، از 40 قاب این دیوارنگاری کانون رونمایی شده و مسئولان حاضر در برنامه ضمن گفتگو با اعضا با اهدای لوح و هدیه از آن‌ها تقدیر کردند.

 

انتهای خبر/ ج