پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر اردبیل ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳

میزان مجاز مصرف روزانه 5 گرم است

یک متخصص قلب و عروق در اردبیل گفت: میزان مجاز مصرف نمک روزانه در افراد سالم 5 گرم است که مصرف بیش از حد باعث بروز بیماریهای مختلف می شود.

به گزارش ابصارنیوز به نقل از پیام پزشکی، دکتر کریم کرامت اظهار کرد: مصرف نمک در ایران دو تا سه برابر استاندارد جهانی است که اگر از این میزان کاسته شود، بیماریهای قلب و عروق و فشار خون نیز کاهش می یابد.

وی افزود: بیمارانی که دچار فشار خون بالا و یا نارسایی قلبی هستند و علائمی مانند ورم محیطی و تنگی نفس دارند، باید میزان مصرف نمک در آنها کنترل شده و حداکثر دو گرم نمک در روز استفاده کنند.

این پزشک با اشاره به اینکه نمک یک عنصر ضروری برای بدن است، ادامه داد: مصرف بیش از حد نمک باعث ایجاد بیماریهای مختلف ازجمله سرطان معده و افزایش عفونت با میکروب هلیکوباکتر که یک عامل شناخته شده در بروز سرطان معده است، نیز می شود.

وی بیان کرد: اکثر مواد غذایی فرآیند شده مانند چیپس، پفک، بیسکویت، برخی از شکلاتها، فست فودهایی مثل سوسیس، کالباس و پیتزا حاوی مقدار زیادی نمک هستند که توصیه می شود کمتر از آنها استفاده شده و بیشتر میوه و سبزیجات و آجیل خام مصرف شود.

کرامت پناه گفت: 100 گرم آجیل شور و دارای رنگ غیرمجاز، دارای چهار تا پنج گرم نمک است که با میزان مجاز مصرف نمک روزانه برابری می کند و در صورت مصرف این میزان آجیل شور، مقدار مصرف نمکی که در طول روز باید استفاده می شد به یکباره وارد بدن می شود.

انتهای پیام /