به گزارش خبرنگار ابصارخبر، ایرج فتحی فعال دانشجویی اردبیل در تازه ترین یادداشت خود به کالبد شکافی سیستم آموزشی کشور پرداخت و نوشت: وقایعی چون تجاوز در مدارس کشور نشأت گرفته از کم توجهی به امر آموزش و کنترل سیستم آموزشی و عوامل اجرایی آن است که باید سعی شود با تعامل سازنده و دلسوزانه با سایر نهادهای دولتی و مردمی گامی اساسی در رفع این معضلات اجتماعی برداشته شود تا هرزگاهی شاهد باز شدن زخمهای یک سیستم نشویم.
در سیستم آموزشی کشورهای پیشرفته تربیت مربی و آموزگار در اولویت اصلی آن سیستم بوده و وزارت آموزش و پرورش آن کشور روی این اصل مهم چه از بعد نیروی انسانی کارآمد و متخصص و چه از بعد مالی و آموزش های قبل از ورود به سیستم تلاشهای زیادی انجام می دهند.
متاسفانه در کشور ما جذب معلم در وهله اول منوط به طی مراحل گزینش در سیستم، آنهم تابع یکسری قوانینی داخلی و حضور در دورههای کوتاه مدت است و تلاش برای تخصصیتر شدن و پربار شدن اطلاعات و آموزش های تخصصی برای مربیان در حد گذراندن دوره ها است.
ورود تکنولوژی های مدرن از جمله گوشی های تلفن همراه و دنیای مجازی و سایتهای گوناگون که گاها با برنامه های از قبل تعیین شده برای کشورهای جهان سومی اداره می شوند، باید هوشیاری هر چه بیشتر مسئولین آموزشی کشور را بطلبد بجای اینکه این تکنولوژی را منع و از ورود آن به مدارس جلوگیری کنند باید راهکاری برای آموزش و تربیت دانش آموزان پیدا کرده و نمایندگان مجلس آن هم در صورت داشتن تخصص لازم !! یکسری قوانینی اساسی اتخاذ کنند.
توجیه مربیان و معلمان در موسسات غیر انتفاعی که آنهم در برخی مدارس بصورت سلیقه ای مدیریت می شود از اهم کارهای آن موسسه است که متاسفانه در سالهای اخیر رها شدن مربیان و آموزگاران در این محیط و عدم کنترل رفتارها و اجرای برنامههای معلمین در محیط بسته کلاس ها و تربیت نسل نوجوان و جوان باعث ایجاد برخی ناهنجاری های رفتاری و اخلاقی شده است.
مسئولین مرتبط با سیستم آموزشی و قضایی بجای کالبدشکافی و بررسی دقیق عمق حادثه و برنامه ریزی برای پیشگیری از تکرار آن با برگزاری دادگاههای قانونی سعی در کاستن التهاب عمومی جامعه داشته و این ماجرا برای مدت کوتاهی در صحن آن دادگاه تمام شده و پس از کاسته شدن التهاب جامعه و فراموشی تبعات و عمق حادثه بعد از مدتها و کنار کشیدن جراید و روزنامه ها از پرداختن عمیق به این موضوعات، روز از نو و روزی از نو !!!
حادثه ای که اخیرا در یکی از مدارس غیر انتفاعی تهران به وقوع پیوست ماحصل بی تدبیریها و برنامه ریزیهای روانشناسی سیستم و دهها حوادثی است که در طول زمان و در نقاط مختلف این کشور پهناور توسط برخی از عوامل بیمارگونه سیستمهای آموزشی در حال تکرار است و هیچوقت اقدام اساسی و علمی در این خصوص انجام نشده بلکه در مقطعی از زمان با برخورد قانونی و تشکیل دادگاههای قضایی خطری را بعد از وقوع دفع کرده اند آنهم موضعی و موقتی.
نمایندگان محترم مجلس که این همه در تلاشند تا طرح ها و مصوبات عمرانی، اقتصادی و سایر را به تایید برسانند هیچ وقت بصورت تخصصی برای زخمهای باز شده سیستم آموزشی کشور راهکارهای علمی و جدید متناسب با پیشرفت های آموزشی و تربیتی و روانی کشورهای توسعه یافته پیدا نکرده و یا حداقل اعتبارات لازم برای کمک به اجرای طرحهای ضروری تصویب نکرده اند!!
متاسفانه در یک کشور که یکی از ارکان اصلی جامعه آن آموزش و پرورش است مسئولین خود را غرق در سیاست بازی ها و جناح بازی ها نموده و این رفتارها و افکار سیاسی گونه تعدادی از مسئولین مرتبط با سیستم آموزشی کشور باعث دور ماندن از هرگونه برنامه ریزی ها و اقدامات اساسی برای نجات این سیستم کهنه شده و نتیجه آن است که امروزه در داخل برخی مدارس با آن مواجه هستیم.
اگر زمانی این احتمال را بدهیم که حوادثی نظیر حادثه مدرسه غیرانتفاعی تهران در چند نقطه دیگر از این کشور در حال رخ دادن است یا اتفاق افتاده باید فاتحه این سیستم آموزشی را بخوانیم که غرق در دنیای سیاسی خود شده و بخاطر اهداف سیاسی خود و حمایت از یک قشر خاص از اهل سیاست و به جهت حمایتهای سیاسی، افراد بی لایق و غیر متخصص را در راس این سیستم مهم آموزشی در کشور قرارداده و گاها هم بر این اتفاقات موج سواری می کنند!!
در حادثه اخیر جراید نقش اصلی را در نشر این اتفاق بر عهده داشتند و این موضوع در کمترین زمان ممکن تبدیل به معضلی در کشور شده و روح و روان خانواده های دانش آموزان را در جامعه ملتهب و والدین را نگران تر و نا امیدتر گرداند. در چنین فضای ملتهب که ماحصل بی تدبیری ها و بی توجهی های یکسری از مسئولین است باید بجای محکوم کردن همدیگر، نقش نمایندگان مجلس قانونگذار و وزارت آموزش و پرورش است که با تعامل سازنده و دلسوزانه با سایر نهادهای دولتی و مردمی باید گامی اساسی در رفع این معضلات اجتماعی برداشته شود تا هر ازگاهی شاهد باز شدن زخمهای یک سیستم نشویم.
انتهای پیام/