نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 10018 ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۱

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل:

جهاد تبیین باعث حفظ حضور مردم در صحنه‌های مهم اجتماعی می‌شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: جهاد تبیین، تاثیر مهمی در تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه دارد. تبیینِ حقیقت و اطلّاع‌رسانی به افکار عمومی بسیار مهم است چرا که باعث حفظ حضور مردم در صحنه‌های مهم اجتماعی می‌شود.

جهاد تبیین باعث حفظ حضور مردم در صحنه‌های مهم اجتماعی می‌شود

حجت‌الاسلام حمید واحدی‌زاده در گفتگو با ابصار خبر، در خصوص «جهاد تبیین» اظهار کرد: جهاد تبیین اصطلاحی است که با این ترکیب به دنبال سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در اردیبهشت ۱۳۹۵، مورد اشاره قرار گرفته، و در آذرماه ۱۴۰۰، جهت روشن کردن افکار عمومی نسبت به فعالیت‌های انجام شده در نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح شد.  مسئله تبیین و جایگاه آن در سخنرانی های مقام معظم رهبری از سال های دور مطرح و از مهم‌ترین رویکردها و شیوه‌های حرکت انقلاب اسلامی معرفی شده است.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی اردیبهشت ۸۷ فرمودند: «در مبارزات اسلامی، در همه حال تبیین خیلی اهمیت دارد.» لذا «جزو راهبردهای اساسی کار ما از اول، مسئله‌ی تبیین بوده است.» و تیر ۹۰  فرمودند: «کار انقلاب از اساس با تبیین، روشنگری، بیان منطقی، مستدل و دور از جنجال بود.» همانطورکه عرض کردم در سال های اخیر به دنبال تحریف های رخ داده در تاریخ انقلاب و دستاوردهای بزرگ اتقلاب به ویژه برای نسل حاضر حضرت آقا در اردیبهشت ۹۵ به ضرورت مسئله تبیین با عنوان جهاد اشاره کرده و فرمودند: «جهاد فقط شمشیر گرفتن و جنگ کردن در میدان قتال نیست؛ جهاد شامل جهاد فکری، جهاد عملی، جهاد تبیینی و تبلیغی و جهاد مالی است.» .

واحدی زاده ادامه داد: بنابراین هدف از طرح آن جلوگیری از تحریف انقلاب و زیر سوال بردن تاریخ انقلاب ، تطهیر رژیم پهلوی ، مسائل دفاع مقدس و  حوادث مختلف از طرف دشمنان انقلاب اتفاق می افتد به تعبیر رهبر معظم انقلاب در دیدار پرستاران و خانواده شهدای سلامت، ۲۱/۰۹/۱۴۰۰ : «شما روایت کنید حقایق جامعه‌ی خودتان و کشور خودتان و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند؛ شما اگر حادثه‌ی دفاع مقدّس را روایت نکنید، دشمن روایت می‌کند، هر جور دلش می‌خواهد؛ توجیه می‌کند، دروغ می‌گوید آن هم ۱۸۰ درجه خلاف واقع؛ جای ظالم و مظلوم را عوض می‌کند.»

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با اشاره به نقش جهاد تبیین در جامعه، بیان کرد: جهاد تبیین، تاثیر  مهمی در تحقق آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی در جامعه دارد، تبیینِ حقیقت و اطلّاع‌رسانی به افکار عمومی بسیار مهم است  که باعث حفظ حضور مردم در صحنه‌های مهم اجتماعی می شود. زیرا اگر تبیین به‌هنگام و درست انجام پذیرد، اهداف دشمن جهت نا امیدسازی، شک و تردید و بدبینی به نظام اسلامی در بین جمعیّت جوان و عموم جامعه، از بین خواهد رفت و با زدودن تحریفها و تبیین حقائق از انحرافات جلوگیری شده و باعث حفظ سرمایه اجتماعی و انسجام ملی می گردد کاری که دشمن قصد دارد با غبار آلوده کردن ذهن جوانان و عموم مردم به آن دست یابد.

وی افزود: مقام معظم رهبری در اجلاس جهانی اساتید دانشگاه‌های جهان اسلام و بیداری اسلامی، در سال ۹۱  در اهمیت و نقش جهاد تبیین در هدایت جامعه فرمودند: «ایجاد یک فکر، یک گفتمان، یک جریان فکری در جامعه، به دست خواص واندیشمندان جامعه است؛ آن‌ها هستند که می‌توانند فکر ملت‌ها را به سمتی جهت داده و هدایت نمایند که مایه‌ی نجات ملت‌ها شود».

حجت الاسلام واحدی زاده با اشاره به جایگاه جوانان در جهاد تبیین اظهار کرد: در این برهه از زمان که دشمنان ملت ایران و استکبار جهانی قصد دارند با تحریف واقعیت ها و هجوم به فرهنگ و  هویت اسلامی و انقلابی ما  مانع پیشرفت ایران و ایرانی شوند و و در این هجوم بیشتر جوانان این مرز و بوم را هدف قرار داند، وظیفه همه ما، خصوصا نسل جوان این است که اولا  با افزایش بینش دینی و بصیرت سیاسی خود این واقعیت‌ها را برای ملت ایران و مردم کشورمان تبیین کرده و با تهاجم فرهنگی دشمن مقابله نماییم، بینش دینی و سیاسی مردم را تقویت و افکار درست و صحیح را انتشار بدهیم، دستاوردها بزرگ و شعارهای انقلاب اسلامی را تبیین و به ابهام‌آفرینی‌ها پاسخ دهیم، از تمامی ظرفیت‌های فضای مجازی استفاده و  دستاوردهای بزرگ و شعارهای انقلاب اسلامی را پر رنگ و چهره واقعی استکبار جهانی را افشا نماییم.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی ۵ مهر ۱۴۰۰  درباره نقش جوانان در جهاد تبیین فرمودند: «شما جوانان عزیز و دانشجویان عزیز که به معنای واقعی کلمه میوه دل ملت و امید آینده این کشورید، به مسئله تبیین اهمیت بدهید. خیلی از حقایق هست که باید تبیین بشود... هر کدام از شما به عنوان یک وظیفه، مثل یک چراغی، مثل یک نوری پیرامون خودتان را روشن کنید... افکار صحیح را منتشر کنید... باید حقایق را با منطق قوی، سخن متین و عقلانیت کامل، همراه با زینت عاطفه و عواطف انسانی، و به کارگیری اخلاق منتشر کنید. امروز همه بایستی در این میدان حرکت بکنیم».

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در خصوص وظیفه مسئولین در جهاد تبیین، بیان کرد: مسلما مسئولین و مدیران کشور هم وظیفه‌ی تبیینی دارند. ممکن است مردم درباره بعضی از تصمیمات مسئولین و سیاستها ابهام داشته باشند، مسئولین باید روشنگری کنند، همانطوریکه رهبری معظم انقلاب تیر ۱۴۰۰  فرمودند: «باطن این تصمیم را، یا استدلال بر این تصمیم را نمیدانند؛ چون نمیدانند، معترض میشوند. خیلی خب، برای آنها تبیین کنید؛ بعضی از چیزها هست که باید تبیین بشود و گفته بشود.» کارگزاران نظام باید به‌دور از هرگونه رویکرد خصمانه‌ای در قبال اعتراضات و شبهات، پاسخگویی با رویکرد تبیین را در دستور کار خود قرار دهند: «راه تبیین هم همین است که در جلسات عمومی با مردم، بیان کنید، روشن کنید؛ سوالات را مطرح کنند، شما جواب بدهید، اینها تبیین میشود؛ در رسانه‌ها هم پخش شود.»

حجت الاسلام واحدی زاده در انتهای مصاحبه خود با اشاره به وظیفه دانشگاهیان در جهاد تببین گفت: جهاد تبیین  به‌عنوان یک فریضه‌ی قطعی، ضمن آنکه بر همگان لازم و ضروری است می‌تواند تحریف‌های پدید آمده توسط دشمنان انقلاب را بزداید و گفتمانی درست، منطقی و مستدل با حفظ پشتوانه اجتماعی در مسیر از بین بردن مشکلات، رقم بزند و وظیفه آحاد مردم  انقلابی  می باشد. در این میان دانشگاهیان وظیفه ای سنگین تر دارند پرا که تربیت جوانان امروز و مدیران آینده کشور به دست این عزیزان است که می توانند با روشنگری و تبیین حقائق موجب امید آفرینی در جوانان عزیز شده و با ایجاد گفتمان جهاد تبیین و با تبیین دستاوردهای انقلاب و کارآمدی نظام ، دشمنی‌های استکبار در تاریخ معاصر  و  خطر نفوذ به حفظ به حفظ پشتوانه و سرمایه اجتماعی پرداخته و با تأکید بر وحدت اندیشه‌ی مقاومت، تکیه بر توان داخلی، اصلاح سبک زندگی اسلامی، توکل و اخلاص، پرهیز از سیاه‌نمایی با  امید بخشی و وحدت آفرینی می‌تواند حوزه‌های گوناگون فکری در میان اقشار مختلف جامعه را به یکدیگر پیوند داده و بخش زیادی از تحریف‌هایی که در اثر جهل و نفوذ فکری دشمن بوجود آمده است را از میان بردارند.

 

خبرنگار:  ابراهیم عزیززاده

 

انتهای خبر/ پ