نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: اخبار کوتاه کد خبر: 10209 ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۵

با حضور نمایندگان داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد؛

مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اردبیل+ عکس

مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل در مجتمع فرهنگی اموزشی فدک برگزار شد.

مناظره نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در اردبیل+ عکس

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«ابصارخبر»، عصر روز دوشنبه مناظره بین نمایندگان نامزدهای انتخاباتی ریاست جمهوری در استان اردبیل با حضور جمعی از اقشار مختلف مردم، جوانان و دانشجویان دانشگاه های اردبیل در مجتمع فرهنگی و اموزشی فدک اردبیل برگزار شد.

پیش از اغاز مناظره که با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهدی نوروزی رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف، جواد زنجانی رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان، حجت الاسلام حسین نوری رئیس ستاد انتخاباتی جلیلی، جواد انزابی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی زاده هاشمی و محمد نادری به عنوان مجری مناظره انجام گرفت مراسم توجیه مناظرپه و قرعه کشی  ترتیب حضور  و همچنین انتخاب سوالات مناظره با حضور اعضای هیات منصفه و روسای ستاد های انتخاباتی داوطبین ریاست جمهوری در فدک برگزار شد.

 

این مناظرات در 4 مرحله با دو موضوع مسائل مهم کشوری و مسائل مهم استانی ، پاسخ به انتقادات نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در استان اردبیل و جمعبندی آغاز شد.

 

مرحله اول مناظرات: مسائل ملی

 

زنجانی رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در مورد سوال مربوط به مرحله اول که به قید قرعه در مورد خصوصی سازی بود اظهار داشت: خصوصی سازی در اجرا و عمل موفق نبوده چراکه  ساز و کار قانونگذاری  بهینه نبوده و در حوزه اجرا و نظارت ضعیف عمل شده است.

وی با بیان اینکه مشاوران اقتصادی و حوزه بهداشت و درمان خصوصی نیست بلکه دولتی است گفت: هرچقدر دولت کوچک شود اقتصاد موفق تر،پویاتر و مردمی خواهد بود.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در استان اردبیل  خواستار بازیگری در قانون۴۴ شد و گفت: قانون خصوصی سازی باید بازنگری شود تا با نظارت غیر سیاسی مسائل و مشکلات حل شود.

وی گفت: در خصوصی سازی فعلی بیشترین خسارت متوجه کارگران و کارمندان است و تا زمانیکه قوانین اصلاح نشود، نظارت ها منطقی و اصولی نشود به جایی نخواهیم رسید.

 

 جواد انزابی رئیس ستاد انتخاباتی قاضی زاده هاشمی نیز در پاسخ به اولین سوال مرحله اول  که در خصوص سیاست خارجی بود گفت:  تداوم راه امیرعبداللهیان  و دولت شهید رئیسی در سیاست خارجه اولویت برنامه های قاضی زاده هاشمی است و نگاه وی نگاه معطوف به کشورهای همسایه و منطقه است.

وی از موفقیت دولت شهید رئیسی جهت حضور در کنوانسیون های مهم همچون شانگهای و بریکس اشاره کرد و گفت: اولویت قاضی زاده هاشمی مسائل راهبردی  حول محور حکمت، مصلحت، عزت است.

 

نوروزی رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف  در استان اردبیل در پاسخ به سوال مرحله اول  مناظره که در مورد مذاکره و برجام بود گفت: قاایباف معتقد است وزن وزارت خارجه نصف بدنه دولت است.

وی با بیان اینکه قالیباف اعتقاد به مذاکره دارد گفت: رفع تحریم نقش اساسی در رفع ضعف اقتصادی دارد ولی این تنها محور نیست.

 نوروزی به شرایط مذاکره اشاره کرد و گفت: مذاکره زمانی موفق است که بدنه نظام، مجلس، دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام مسائل مذاکره را با انسجام ملی و منافع کشور پیش ببرند. 

 وی به زیرساخت های مذاکره اشاره کرد و گفت: حضور قدرتمندانه در مذاکره موجب افزایش قدرت بین‌المللی ایران می شود  

 رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در استان اردبیل تصریح کرد: دولت شهید رئیسی مرگ بر اسرائیل گفت و با موشک و پهباد قلب اسرائیل غاصب را مورد هدف قرار داد و ترحیم هم نشد.

 وی با بیان اینکه اقتدار مرز مذاکره را می شکافد گفت: دفاع از یمن،عراق، لبنان و شامات و همسایگان اولویت اول ما در مذاکرات است.

 

پاسخ به انتقادات 

 

 بعد از پایان مرحله اول مذاکرات نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری  در استان اردبیل در خصوص انتقادات  و مسائل مطرحه توسط رقبا پاسخ دادند.

نوروزی در پاسخ به موارد مطوحه زنجانی در خصوص خصوصی سازی گفت:  وضعیت کشت و صنعت مغان ارمغان دولت روحانی بود و نه تنها کاری برای ارتقای این بنگاه اقتصادی رخ نداد بلکه  آن به سمت ویرانی پیش رفت.

 

زنجانی در مورد فضای مجازی نیز گفت: اینترنت را فیلتر کردند  ولی راه  تجارت برای فیلترشکن‌ها باز شد.

وی در خصوص قانون حجاب نیز گفت: با قانون اجباری حجاب مخالفم.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان در ادامه سخنان خود به برجام اشاره کرد و گفت: در خصوص برجام و مذاکره رهبری چارچوب را تایید کردند با اینکه مجلس لوایح مربوطه را تصویب کرد جلوی کار روحانی  گرفته شد.

وی با بیان اینکه اصلاحات با دو دولت خاتمی و روحانی برنامه هایی را تعریف کرده بود اما سیاست ها اجرایی نشدند.

زنجانی به دولت های اصولگرایان نیز اشاره کرد و گفت: در دولت های اصولگرایان تحریم ها شدیدتر شد و راه به جایی نرسید.

 

جواد انزابی در پاسخ زنجانی در خصوص اظهارات سیاست خارجی گفت:  کاری خواهیم کرد تا با عبور از دیپلماسی التماسی دولت روحانی به دیپلماسی عزتمندانه رئیسی برسیم تا از منافع نظام و مردم در سراسر جهان صیانت کنیم.

 وی به مسئله حجاب نیز اشاره کرد و گفت: در مورد مسئله حجاب نیز باید متوجه دقت شود که قبل از قانون حجاب، محضر قران و علما هستیم که مسئله حجاب به اندازه کافی تبیین و تشریح شده و جای سوالی نمانده است.

رئیس ستاد انتخاباتی قاضی‌زاده هاشمی خطاب به مغرضان حجاب گفت: آیا فکر می کنید با قبول نکردن قانون حجاب  حجاب خاصیت خود را از دست می‌دهد، مفهوم اینکه خانواده‌ای حجاب داشته باشد ولی به حجاب بی‌تفاوت باشد معنا ندارد.

وی تصریح کرد: خاصیت حجاب در صیانت از آن است.

 

نوروزی به تبیین مسئله خصوصی سازی پرداخت و گفت: مخالف واگذاری اموال عمومی به بخش خصوصی که خود دولتی است هستیم، دولت اعتدال با واگذاری اموال عمومی آن را مصادره کرده است.

وی گفت: دولت سازندگی به دنبال خوردن صنایع کوچک بود،۶۶ هزار هکتار را به قیمت کاغذ واگذار کرد در حالیکه اگر به ۳۰ هزار جوان واگذار می شد نسل اینده چالش‌های امروزی را نداشت.

رئیس ستاد قالیباف به مسئله حجاب نیز اشاره کردذ و گفت: حجاب پدوشش رازالود و مقدس است برای قدسیت بخشی به کعبه پرده نصب می کنند

وی گفت: خواهران و دختران ما برای ما مقدس هستند این تقدس را به هر بهانه‌ای نباید بشکنیم در این صورت واژه مادر زیر سوال رفته و مفهوم خود را از دست می‌دهد.

 

مرحله دوم مناظرات: مسائل استانی

 مرحله دوم مناظرات با هدف بررسی مسائل مهم استانی و چالش های پیش روی مسئولان اینده استان اردبیل اغاز شد.

نوری در خصوص سوال مرحله دوم که با قید قرعه انتخاب شد گفت: حق آبه پارس آباد که مهمترین مسئله استان اردبیل در 32 سال گذشته  زیرپا گذاشته شده و مشکل مهم اب شرب و کشاورزی استان در مقطع فعلی را رقم زده است.

 وی با بیان اینکه 30 درصد جوراب کشور در روستایی در همدان تولید می شود گفت: برای اینکه بدانیم استان اردبیل چگونه باید اباد شود باید بدانیم امور استان اردبیل در 32 سال گذشته دست چه طیفی بوده است.

 

جواد زنجانی در پاسخ به سوال خود در خصوص مسائل اقتصادی استان اردبیل گفت: اقتصاد پراگماتیسم اقتصاد سودمند است بقیه کارایی ندارند

وی به واگذاری کشت و صنعت مغان اشاره کرد و گفت: ما موافق واگذازی مغان نبودیم اجازه ندادیم پاداش انتخاباتی برای یک فرد زده شود. واگذاری همراه با رانت بود.

 رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان به مسئله حجاب اشاره کرد و گفت: حجاب پرورش دهنده انقلابیون بود، ظاهر مردم باطن ما است، از حجاب دل خون داریم. مسئولین فرهنگی و اعتقادی که بودجه دارند کاری در اینخصوص انجام نمی دهند.

 وی با بیان اینکه اصلاحات امیدی به اصلاح ندارد گفت: امده‌ایم بحران ما را به پرتگاه سقوط نکشاند.

 

 جواد انزابی به داعیه داران دولت های گذشته اشاره کرد و گفت: اردبیل نیازمند به توسعه و خدمت است، اشخاصی که خاطرات خوش نداریم به ما خدمت نخواهند کرد، خیری برای اردبیل ندیدیم ذائقه ما را تلخ کردند.

وی گفت: رئیس جمهور عدالت محور بر اساس اموزه‌های دینی، توسعه متوازن و عدالت در رشد را پیاده کند.

رئیس ستاد انتخاباتی قاضی زاده هاشمی  به موقعیت جغرافیایی و موقعیت اقتصادی  استان اردبیل اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور آینده باید حق رشد اردبیل را بدهد.

 وی تصریح کرد: اگر به قوانین اقتصاد مقاومتی عمل شود و حق رشد استان اردبیل در اقتصاد مقاومتی ادا شود معضلات بر حق اردببل نیز برطرف خواهد شد.

 

 نوروزی در خصوص کیفیت خدمات بهداشت و درمان استان اردبیل نیز گفت: آب مهمترین مشکل اردبیل است چراکه  فاضلاب نیر به سد یامچی می‌ریزد و یک سوم آن تصفیه و وارد شبکه آب شرب می‌شود. بنابراین اولین اقدام در این خصوص جداسازی آب شرب از آب مصرفی است تا از بروز بیماری‌ها پیشگیری شود.

وی از هزینه‌های درمانی به عنوان دومین معظل بهداشت و درمان استان اردبیل نام برد و گفت: معظل دوم مربوط به بخشی از پزشکان است که هزینه‌های درمانی را بالا می برند با قراردادهایی که با کیلینیک‌های درمانی می بندند برای مردم هزینه تراشی کرده و دردهای ساده را با هزینه‌های گزاف مواجه می‌سازند.

رئیس ستاد انتخاباتی قالیباف در استان اردبیل از عدم پوشش بیمه مناسب بویژه دندان انتقاد کرد و گفت: نبود مراکز درمانی مجهز دولتی باعث شده بخش خصوصی خون مردم را در شیشه کند.

وی تصریح کرد: اگر مشکل اب استان اردبیل حل شود بسیاری از مشکلات حوزه بهداشت  و درمان در استان اردبیل نیز حل خواهد شد.

جمعبندی

نوری به مطالب خود در طول مناظرات اشاره کرد و گفت:  نگاه ما این است که صبح جمعه متوجه اتفاقات نخواهیم شد، به دوران عبرت باز نخواهیم گشت. برجام اب خوردن ما را حل نکرد  که هیچ،  چیزی نمانده بود فناوری هسته‌ای را نیز از ما بگیرد.

وی گفت: به رئیس جمهور اتاق شیشه‌ای و شاسی بلند نشین نیاز نداریم. چراکه وعده صادق نشان داد موشک می‌زنیم و اقتدار می‌آفرینیم.

 

زنجانی به اظهارات کاندیداهای پوششی در مناظرات تلویزیونی اشاره کرد و گفت: زنجانی رقیب شما نیست پزشکیان است، تایید شده است جاسوس نیست رزمنده است کارنامه دارد.

 وی با بیان اینکه 30 درصد اقتصاد دست قوه مجریه است گفت: ۷۰ درصد اقتصاد کشور دست نهادهای پنهان است.

رئیس ستاد انتخاباتی پزشکیان با بیان اینکه دریافتی وی از بازنشستگی 18 میلیون تومان است به خط فقر اشاره کرد و گفت: با میانگین دریافتی 12 میلیون تومان اقشار کم درآمد توان زندگی ندارند.

 

انزابی به نگاه غربگرایی پزشکیان در خصوص زن و خانواده اشاره کرد و گفت: اگر پزشکیان در مورد حقوق زنان نگران است و این مسئله را در نگاه غرب می بیند بدانید که نگاه زن در غرب همان مسائل زنان  و کودکان در غزه است که روزانه شاهد به شهادت رسیدن و یا مجروح شدند زنان و کودکان بی دفاع غزه هستیم ولی غرب بی تفاوت بوده و حتی به عمق مسئله دامن می زند. 

 وی به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در اینخصوص اشاره کرد و گفت: رهبری توصیه کردند دشمن شاد نشوید . شان شما که خود را رزمنده و سیاستمدار دلسوخته نظام می‌دانید در این نیست که مروج سخنان منادیان دشمنان در جامعه شوید.

 

نوروزی در جمعبندی سخنان خود با بیان اینکه 4 سال آینده را با عقلانیت می‌خواهیم پیش ببریم گفت: فرصت آزمون و خطا نداریم. دو قطبی‌سازی غلط اندر غلط است و تنها راه حل نجات کشور در عقلانیت است.

 

انتهای خبر/ /ج