کد خبر: 1033 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۵

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی:

کسب تقوا و قلب سلیم، راه استمرار معنویت رمضان است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی گفت: افزایش سرمایه تقوا و دست یافتن به قلب سلیم در ماه مبارک رمضان موجب تداوم معنویت رمضان در طول سال خواهد شد.

کسب تقوا و قلب سلیم، راه استمرار معنویت رمضان است

حجت الاسلام محمد سیدسیاح مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی در گفتگو با خبرنگار ابصار نیوز ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمین در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان از خداوند منان خواست تا همه مسلمانان جهان را از توفیقات بی نظیر این ماه بهره مند سازد.

 

جمع کردن تقوای الهی، خود ضامن مصونیت انسان از گناه است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی با اشاره به آیات قرآن کریم ، میراث روزه داری را تقوا دانست و گفت: اگر کسی بتواند تقوای وعده داده شده در قرآن کریم را در خود ایجاد کند، این تقوا در واقع نوعی مصونیت برای انسان  به وجود خواهد آورد چونکه تقوا گوهر ارزشمندی است و موجب می شود انسان در همه حال و همه روز تو فیق انجام واجبات الهی را پیدا کرده و  به این سبب  از گناهانش کاسته شود.

 

قلب سلیم، عامل مهم استمرار معنویت رمضان در طول سال است

سید سیاح قلب سلیم را دومین عامل استمرار معنویت رمضان در طول سال خواند و افزود: اگر انسان بتواند با بهره مندی از فیوضات ماه رمضان قلب خود را از هرگونه آلودگی و رذایل تخلیه کند و قلب خود را به مقام سلیم برساند می تواند به این هدف الهی یعنی مصونیت از گناه در طول سال نیز دست پیدا کند.

وی به داستان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن کریم اشاره کرد و افزود: همچنانکه خداوند حضرت ابراهیم را به عنوان قلب سلیم معرفی می کند ما نیز می توانیم با بهره گیری از این الگوهای الهی در ماه های غیر رمضان نیز این مصونیت حاصل شده را حفظ کنیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی تصریح کرد: اگر قلب انسان سالم باشد آنگاه وی در طول سال از گناه مصون خواهد بود.

 

شیعه، قلب حریم خداست

سید سیاح  قلب را به منزله پادشاه و فرمانروای ملک بدن توصیف کرد و گفت: اگر قلب انسان سلیم باشد اعضاء و جوارح او نیز  سالم خواهند بود و در صورت آلودگی  قلب، اعضا و جوارح او نیز آلوده به گناه خواهد شد بنابراین انسان مومن همواره باید تلاش کند تا قلب خود را که حریم خداست سالم نگه داشته و از ورود شیطان به آن ممانعت کند چراکه شیطان با وارد شدن به قلب انسان می تواند به وسوسه های نفس اماره دامن زده و موجبات اشاعه گناه در انسان را فراهم کند.

وی از آیت الله سید محمد خوانساری به عنوان الگو و نمونه" نگهبان قلب" نام برد و افزود: آورده اند وی «بواب قلب بود» بدین معنی که توانست با  توکل بر خدا و پشتکار فراوان، با استفاده از تعالیم دینی نگهبان قلب خود بوده و از ورود شیطان به قلبش ممانعت کند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بسیج دانشجویی با بیان اینکه شیعه، قلب حریم خداست گفت: اگر انسان با مراقبت خود به شیطان اجازه نفوذ به خود ندهد آنگاه  قلب وی رحمانی خواهد شد.

سید سیاح اظهار داشت:کسب تقوا در رمضان، انسان را به مقام قلب سلیم می رساند .

وی در پایان به سنت حسنه بدرقه ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: در روایات است  که اولیای دین مثل امام سجاد(ع) به سختی با ماه مبارک رمضان و با حالت گریه و  زاری وداع می کردتد و این تضرع از باب اشتیاق به روزه داری و فرصت به جای آوردن فرامین الهی بود.

سید سیاح با اعلام اینکه روزه ی عید فطر حرام است گفت:  این خود نوعی بندگی است چراکه  افطار در ابتدای شوال خود جلوه ای از بندگی خدا است .

وی از اشتیاق انسان به خوردن و آشامیدن بیش از حد ، به روح حیوانی تشبیه کرد و افزود: ما باید روح انسانی را در خود تقویت کنیم تا با کاهش میل به لذت از خوردن و آشامیدن ، موجبات روزه داری در میان علاقمندان را تقویت کنیم تا مردم با انجام روزه های مستحبی در ماه های آتی بتوانند  تقوای کسب شده در ماه مبارک رمضان را در خود تقویت کنند همچنانکه در سیره بزرگان دین نیز شاهد انجام چنین اعمال حسنه ای هستیم.

انتهای پیام