کد خبر: 1049 ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۸

محقق و پژوهشگر علوم انسانی:

اسلامی کردن دانشگاه از آرمان های دانشجویی است

محقق و پژوهشگر علوم انسانی، اسلامی کردن دانشگاه را از آرمانهای اساتید و دانشجویان خواند و گفت: این کار با دو رویکرد اسلامی کردن انسان های دانشگاه و علوم ندریسی در دانشگاه امکان پذیر است.

اسلامی کردن دانشگاه از آرمان های دانشجویی است

علیرضا عبدی روان شناس و مدرس دانشگاه های اردبیل در گفتگو با خبرنگار ابصار نیوز  به آرمان های دانشجو اشاره کرد و گفت: اسلامی کردن دانشگاه یکی از مهمترین آرمان های اساتید و دانشجویان است.

وی اسلامی کردن دانشگاه را در دو  بعد  قابل تامل دانست و افزود: اسلامی کردن انسان های درون دانشگاه و اسلامی کردن علوم علوم ندریسی در دانشگاه تنها راهکاری است که ما را می تواند در اتوبان تمدن رو به به جلو حرکت دهد.

عبدی با بیان اینکه در راستای تحقق اسلامی کردن دانشگاه باید ابتدا اندیشه خودمان اسلامی شود گفت: در زمان ائمه اطهار(ع) شیعیان دینشان را خدمت معصوم عرضه می کردند یعنی برداشت خودشان را از دین به معصوم به عنوان الگوی کامل ارجاع می دانند و خودشان را با اسان مقایسه می کردند.

 محقق و پژوهشگر علوم انسانی از بسیج دانشجویی بعنوان فعالترین تشکل دانشجویی در زمینه اسلامی کردن دانشگاه نام برد و افزود: یک دانشجوی بسیجی واقعا باید آنگونه که امام خمینی(ره)مسیر انقلاب را ترسیم کرد و خودشان به همراه شهدا در ان مسیر قدم برداشتند و درخشیدند، در مسیر  انقلاب حرکت کنند تا در ایران اسلامی به اهداف عالیه انقلاب برسد.

وی به اسلامی کردن علوم دانشگاهی پرداخت و گفت:در این زمینه نیز دستانمان  کاملا باز است تا با مطالعه و انجام بحث های چالشی و نقد علمی علوم عرضه شده دانشگاهی و تطابق آن با آموزه های اسلام با کمک اساتید مجرب گام های اساسی برداشته شود که البته در این امر حوزه های علمیه باید به یاری دانشگاهها بیایند.

عبدی اسلامی کردن علوم دانشگاهی را مستلزم زمان و کار تحقیقاتی سنگین دانست و در عین حال آن را از جمله  رسالت های کنونی اساتید و دانشجویان فرهیخته و دلسوز عنوان کرد.

مدرس دانشگاههای اردبیل در ادامه به  بحث پیشرفت در حوزه فلسفه علم پرداخت و گفت: علوم در دانشگاههای ما جهت دار است و تا زمانیکه علوم  در دانشگاههای ما جهت دار باشد پیشرفت  چندانی حاصل نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دفاع از حقوق دانشجویان را وظیفه دانشجوی بسیجی دانست و افزود: یک دانشجوی بسیجی به دلیل بینش بالای خود و داشتن بصیرت های لازم باید علمدار ترویج عدالت در محیط دانشگاه باشد تا با تمرین عدالت محوری در این محیط در آینده کشور نیز بتواند نقش تعیین کننده ای ایفا کند.

محقق و پژوهشگر علوم انسانی بسیج را بخصوص در محیط دانشگاه همراه با عبودیت، عاطفه و عالم عامل، دارای فرهنگ خالص و پر محتوا و غنی توصیف کرد و گفت: تلخ بودن داد و بیداد کردن و ... جایی در فرهنگ ناب بسیج ندارد.

عبدی با انتقاد از برخی دانشجویان که فعالیت در بسیج را عامل ضعف علمی خود قلمداد می کنند گفت: بسیج به گفته امام راحل مدرسه عشق است و کسی که در عشق فنا شد و خدا را در همه امور خود درک کرد نباید در موضع ضعف قرار گیرد، بسیج دانشجویی جای مؤمون ترین، با اخلاص ترین، پرتلاش ترین و در نهایت و از همه مهمتر درس خوان ترین دانشجویان است پس اگر دانشجویی به بهانه فعالیت در بسیج دانشگاه از لحاظ علمی بنیه ضعیفی داشت و حتی به مرز مشروطی نیز رسید شد باید از بسیج دانشجویی کنار گذاشته شود چونکه علاوه بر ظلم به خود با آبروی بسیج و دانشجو هر دو تواماً بازی کرده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به سخنان امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در مورد بسیج و دانشجوی بسیجی گفت: بسیج همواره از روحیه جهادی برخوردار بوده است و جهاد دانشجوی بسیجی، جهاد علمی است پس دانشجوی بسیجی باید در محیط درسی هم شاگرد اول باشد.  کسی که به بهانه بسیج ،درس و مشق را ترک می کند و به جای تفکر علمی که اصلی ترین رسالت و وظیفه اش است  خود را مشغول کارهای دم دستی می کند نباید مزین به لباس مقدس بسیجی شود.

عبدی در پایان با بیان اینکه دانشجوی بسیجی باید تمدن ساز باشد گفت: وظیفه دانشجوی بسیجی در الگوی پیشرفت اسلامی هم همین است و این صرفا  کار دولت ها نیست بلکه در ابتدا کار دانشگاه  و دانشجو است که در این مسیر گام های تعیین کننده ای بردارد.

انتهای پیام