کد خبر: 1140 ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

دو هزار و 500 شغل در استان ایجاد می شود/ بخش خصوصی در اردبیل به اندازه کافی فعال نیست

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت وظیفه ایجاد زیرساخت های لازم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را برعهده دارد تا مردم بخصوص بخش خصوصی بتوانند علاوه بر تأمین نیازهای داخلی به اشتغال زایی نیز اقدام کنند.

 دو هزار و 500 شغل در استان ایجاد می شود/ بخش خصوصی در اردبیل به اندازه کافی فعال نیست

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، محمود واعظی وزیر ارتباطلات و فناوری اطلاعات در نشست مشترک فعالان حوزه ICT استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی با بیان 3 ضلع قدرتمند در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت:این 3 ضله باید با هم همکاری داشته باشند تا هدف برنامه پنج ساله نیز محقق شود.

وزیر ارتباطات ضلع اول را از آن دولت خواند و گفت: دولت نقش حمایتی و سیاست‌گذاری دارد تا بسترهای مناسب برای فعالیت در این حوزه را فراهم کند.

ایجاد مراکز پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز پرورش نخبگان ضلع دوم بود که واعظی به آن اشاره کرد و گفت: اگر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات از این بخش ها استفاده نشود، قطعا کار انجام شده ماندگار نخواهد بود.

وی ضلع سوم این مثلث را توجه به بخش خصوصی دانست و گفت: خوشبختانه دولت در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال تصدی‌گری نیست و سعی می‌کند زیرساخت‌های لازم برای این زمینه‌ها را آماده کرده و تنها کار اجرایی و تبدیل ایده به عمل را در اختیار مردم و شرکت های خصوصی قرار دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه استان اردبیل ظرفیت‌های بسیار عظیمی در حوزه علم، تخصص‌های مختلف، تجارت و معرفی قهرمانان و نخبگان دارد و باید از این ظرفیت‌ها در راستای توسعه استان استفاده شود گفت: بر اساس ارزیابی‌های اولیه انجام‌شده بخش خصوصی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات فعال‌تر شده است و امیدواریم زیرساخت‌های لازم در استان اردبیل نیز با تمام توان فراهم شود.

واعظی با اشاره به اینکه فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان جز با همدلی و هم زبانی میسر نیست گفت: باید هر آنچه را که در علم‌ داریم در سایه مقررات و قوانین کشور در خدمت کسب‌ و کار و توسعه قرار دهیم.

وی با ابراز ناراحتی از وضعیت بوجود امده در دولت قبل ، بنای دولت فعلی را رونق کسب ‌و کار در کشور  دانست و افزود: هر چه تلاش کرده‌ایم نتوانسته‌ایم حد انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تورم 40 درصدی در اوایل دولت را یادآور شد و افزود: با اینکه توانستیم این رقم را به 15 درصد کاهش دهیم با اینحال نتوانستیم رونق خاصی در کسب و کار و وضعیت معیشت مردم حاصل بیاوریم و این امر بسیار ناراحت کننده است.

واعظی یکی از راهکارهای توسعه اقتصاد کشور را تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی مقام معظم رهبری دانست و گفت: بر اساس این سیاست‌ها باید امور مردم به دست خود مردم سپرده شود تا خود مردم در این زمینه معنای بخش خصوصی را درک کنند.

وی بابیان اینکه باید با برنامه‌ریزی‌های اساسی و با استفاده از نخبگان، فارغ‌التحصیلان و حمایت‌های بخش خصوصی بتوانیم تحول عظیمی در اقتصاد کشور به وجود آوریم، گفت: نخبگان با دادن بهای بیشتر می توانند زمینه  حمایت‌های همه‌جانبه‌ی  مردمی و دولتی از تولیدات داخلی فراهم کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: ایجاد زیرساخت‌ها در کشور نسبت به سال‌های گذشته 4 برابر افزایش‌یافته ولی با این وجود رونق کسب ‌و کار در تمام نقاط کشور راضی کننده نیست.

واعظی با بیان اینکه جلسات مشترک بخش خصوصی، دانشگاه‌ها، استانداران و نمایندگان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزایش خواهد یافت گفت: باید در این جلسات در مورد چگونگی توسعه کسب ‌وکار در حوزه ICT تدابیر و تصمیمات جدی اتخاذ شود.

وی با اشاره به لایحه‌ی مجلس مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد کشور به رونق کسب و کار و توسعه زیرساخت‌های کشور گفت: این امر نقش بسیار مهمی در راستای بهبود توسعه زیرساخت‌های کشور داشته است.

وزیر دولت یازدهم مهم‌ترین اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را تولید محتوا، ارائه خدمات متنوع با استفاده از دانشگاهیان، فارغ‌التحصیلان و نخبگان عنوان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در این راستا باید افزایش پیدا کند.

واعظی با بیان اینکه هسته‌های دانشگا‌هی در کشور باید افزایش پیدا کند، گزارش ربیعی، وزیر اقتصادمبنی بر ایجاد 5000 هسته دانشگاه صنعتی شریفرا خاطر نشان کرد و گفت: در استان اردبیل نیز  باید چنین هسته‌های دانشگاهی تشکیل شود.

وی از امادگی وزارت ارتباطات جهت ایجاد 2500 شغل در مدت بازه زمانی مشخص در کشور خبر داد و افزود: این امر همکاری سه ضلع مثلت دولت،مردم و بخش خصوصی را می طلبد.

وی دست یابی به ایجاد همدلی و هم زبانی در خصوص تبدیل ایده‌ها و طرح‌های مردم به ثروت و تولید اشتغال که توسعه کشور را به دنبال دارد هدف خود از سفر به اردبیل عنوان کرد و افزود: در این راستا درصدد هستیم با کشور آذربایجان در  همین حوزه فناوری به تبادل افکار و انجام فعالیت های سازنده بپردازیم.

وزیر ارتباطات در ادامه از حمایت صریح وزارت از شرکت‌ها در دولت یازدهم خبر داد و افزود: تا به امروز 28 میلیارد تومان به شرکت‌های مختلف در سطح کشور درزمینه های مختلف بوده‌اند وام اختصاص داده شده است.

واعظی در ادامه سخنان خود به بیان ویژگی های استان پرداخت و افزود: اردبیل به دلیل همجواری با کشور آذربایجان و مناطق طبیعی بکر و موقعیت جغرافیای خاص خودش از ظرفیت بسیار بالایی برای توسعه برخوردار است بطوریکه تجارت و ارتباط استان‌های منطقه ازجمله اردبیل، آذربایجان‌های شرقی و غربی با کشورهای جمهوری آذربایجان و ترکیه موردحمایت  جدی دولت است.

وزیر اطلاعات بیان کرد: امسال در حدود 120 میلیارد تومان به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌هایی که ایده کسب‌وکار مناسب در حوزه ICT دارند تعلق می‌گیرد که امیدواریم فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه افزایش یابد.

واعظی نقش پدرانه‌ای شرکت مخابرات نسبت به شرکت‌های حوزه ICT را یاداور شد و افزود:  باید یک ساز وکار مناسب برای شروع فعالیت شرکت‌های تازه تأسیس تعریف شود.

تولید اندیشه علم است نه کپی برداری

وی در پایان سخنان خود از حمایت وزارتخانه از پایان نامه های دانشگاهی خبرداد و افزود: برگزاری کنفرانس های بین المللی در این خصوص نیز زمانی می تواند مثمر ثمر باشد که به نتایج خوب و قابل قبولی به دنبال داشته باشد.

انتهای پیام/