پربازدیدترین ها

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 1201 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۸

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی:

حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک، جبران گذشته وارد بر طبیعت است

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی گفت: امروز توجه دانشمندان به تولید محصولات کشاورزی ارگانیک در واقع بازگشت از اشتباهات گذشته است و ما دانشگاهیان وظیفه داریم تا با تولید محصولات ارگانیک به جبران گذشته بپردازیم.

حرکت به سمت تولید محصولات ارگانیک، جبران گذشته وارد بر طبیعت است

به گزارش خبرنگار  ابصارنیوز، گودرز صادقی سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 94/05/28) در چهارمین کنگره ملی کشاورزی ارگانيک در آمفی تئاتر دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به تاریخچه تأسیس دانشگاه گفت: محقق اردبیلی در سال 57 مقارن با پیروزی انقلاب اسلامی با راه اندازی آموزشکده کشاورزی آغاز به کار کرده است.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به مقایسه سال های ابتدایی تأسیس دانشگاه و وضع فعلی پرداخت و گفت:در سال‌های گذشته به همت پژوهشگران گام‌های اساسی در راستای افزایش ارتباط با جامعه، صنعت و دانشگاه‌های خارج از کشور و بهبود وجه بین المللی برداشته شده است و تعاملات موثری برای افزایش پژوهش‌های تقاضا محور و سفارشی فراهم شده است.

صادقی افزود: علاوه بر این در سال گذشته گام‌های قابل توجهی در راستای توسعه تحصیلات تکمیلی برداشته شده  تعداد رشته‌های  مقطع دکتری نیز از 40 به 58 رشته با افزایش قابل توجهی رو به رو شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عوارض استفاده نادرست از منابع طبیعی را یادآور شد و افزود: بعضی از تولیدات دانشمندان باعث از بین رفتن طبیت شده به طوریکه اکنون سرمایه‌های طبیعی ما در معرض نابودی قرار دارد.

سرپرست دانشگاه محقق اردبیی تولید و استفاده حشره کش ها و کودهای شیمیایی و امثال این موارد را از جمله فعالیت های تهدیدآمیز برای طبیعت خواند و افزود:  مردم عادی با علم بر درستی کار دانشمندان اقدام به مصرف کرده اند  و از این رو نقش چندانی در از بین بردن طبیعت ندارند.

صادقی با بیان اینکه امروز اگر دانشمندان به کشاورزی ارگانیک توجه دارند بازگشت از اشتباهات گذشته است و ما دانشگاهیان مسئول وضع پیش آمده هستیم تصریح کرد: همه دست اندرکاران بخش کشاورزی بخصوص اساتید و دانشجویان کشاورزی وظیفه دارند در راستای تولید محصولات ارگانیک گام های اساسی بردارند.

وی با بیان اینکه 90 درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: بیشتر توجه‌ها معطوف به بخش شرب است در حالی این مایه حیات به دلیل استفاده نادرست در حال از دست رفتن است.

این مسئول دانشگاهی به زیان وارده بر کیفیت محصولات کشاورزی اشاره کرد و افزود: با شیوه‌های نوین آبیاری می توان کیفیت تولید محصولات را افزایش داد.

در ادامه صادقی به بررسی آب مصرفی در حیوان و گیاه پرداخت و گفت: برای به عمل آوردن پروتئین حیوانی 10 برابر بیشتر از پروتئین گیاهی آب مصرف می‌شود و متاسفانه گرایش به مصرف بی رویه گوشت، خود زمینه ساز انواع بیماری‌های است.

وی با تاکید به اینکه بخش عمده نیاز پروتئینی انسان طریق گیاهی قابل تامین است افزود:انجام پژوهش‌هایی در این زمینه ضروری به نظر می رسد.

وی در پایان از دانشجویان و اساتید کشاورزی خواست تا علاوه بر کسب دانش لازم در این خصوص مهارت های کافی را بصورت علمی و عملی به کشاورزان انتقال دهند.

انتهای پیام