پربازدیدترین ها

کد خبر: 1443 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱

رئیس بنیاد ملی علم ایران:

کسب علم، جنگ بی پایان است/ کرسی پژوهش و بنیاد حامیان توسعه علم و فناوری در کشور راه اندازی می شود

رئیس بنیاد ملی علم ایران هدف از تشکیل صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور را حمایت واقعی مالی و معنوی از پژوهشگران جهت توسعه علم در کشور توصیف کرد و گفت: در این راستا بنیاد حامیان توسعه علم و فناوری در کشور نیز راه اندازی می شود.

کسب علم، جنگ بی پایان است/ کرسی پژوهش و بنیاد حامیان توسعه علم و فناوری در کشور راه اندازی می شود

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، نصرت‌الله ضرغام رئیس بنیاد ملی علم ایران  صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور عصر امروز در جمع روسای دانشگاههای اردبیل و پژوهشگران استان و جمعی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ضمن تشریح موقعیت علم در کشور و مقایسه آن با کشور های جهان به معرفی بنیاد ملی علم ایران پرداخت و گفت: هدف از راه اندازی بنیاد ملی علم ایران  با نام صندوقحمایت از پژوهشگران و فناوران کشور حمایت حداکثری از دانشمندان جوان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی در تمام ابعاد است.

حمایت متوازن از پژوهشگران وظیفه بنیاد ملی علم ایران است

رئیس بنیاد ملی علم ایران حمایت متوازن از پژوهشگران کشور را وظیفه بنیاد ملی علم ایران دانست و گفت: شکل گیری کار بنیاد ملی علم ایران باانجام کار مطالعاتی 10 ساله پی ریزی شد.

ضرغام در ادامه سخنان خود به ارائه 4 برنامه جهت ایجاد ساختاری جدی با تاکید بر تربیت نیروی انسانی منطبق بر ساختارها اشاره کرد و گفت:تقاضای اجتماعی، آموزش عالی بلند مدت، مهارتی و کوتاه مدت  از جمله برنامه های سازنده  و آغازین حرکت به سمت طراحی و ساماندهی بنیاد ملی علم ایران بود که در سال 75 استارت کار زده شد.

وی با بیان اینکه نوع آموزش با پژوهش ارتباط دقیق دارد به مقایسه بنیاد ملی ایران با کشور های غربی پرداخت و گفت:تأکید آموزش عالی در غرب بر اجرای دوره های کوتاه مدت،کاربردی و مهارت افزایی است و این در حالی است که سیستم آموزش عالی ما در این وادی عقب مانده و  همچنان روی دوره های بلند مدت برنامه ریزی می کند هر چند دوره های کوتاه مدت و مهارتی نیز در دستور کار قرار دارد ولی تأکید بر  اجرای دوره های بلند است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه از 33 میلیارد دلار تجارت جهانی 40 درصد برپایه محصولات دانش بنیان است گفت: ایران در این مسیر هنوز در گام های ابتدایی به سر می برد و هنوز نتوانسته است انتظارات  در این زمینه را برآورد کند.

ضرغام در ادامه سخنان خود خواستار ساماندهی توسعه آموزش عالی کشور شد و تدکید کرد:با ورود به این بخش از علم و دست یافتن به مرزهای دانش علاوه بر کیفی بخشی ترویج علم در کشور،پژوهش و تبدیل علم به ثروت نیز جایگاه واقعی خود را در نزد ایرانیان و جهان پیدا خواهد کرد.

مشاور وزیر علوم،تحقیقات و فناوری به درآمدهای  کسب شده توسط دانشگاههای دنیا اشاره کرد و افزود: تنها دانشگاههای امریکادرآمدی بالغ بر 25 میلیارد دلار در سال تنها از طریق شهریه دانشجویان خارجی کسب می کنند و این جدای از هزینه های تحقیقاتی همین دانشجویان است که  به کسب ثروت نیز منتهی می شود.

پذیرش دانشجویان خارجی به یک صنعت سوداور تبدیل شده است

رئیس بنیاد ملی علم ایران تلاش دانشگاههای غرب در پذرش دانشجویان خارجی را متکر شر شد و گفت: اکنون در دانشگاههای آمریکایی و اروپایی پذیرش دانشجویان خارجی به یک صنعت سودآ.ر تبدیل شده است چراکه  علاوه بر درآمد های حاصل از اخذ شهریه، توفان فکری دانشجویان نیز به این جوامع تزریق شده و در نهایت منتج به تولید ثروت با ارزش افزوده می شود.

بنیاد علم ایران تنها حامی علم در کشور است

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران با بیان اینکه برنامه ریزی کشورهای مختلف در جهت کسب رفاه است گفت: کسب رفا و توسعه کشور در گرو تربیت نیروهای متعد و نخبه است که ما باید با کشف استعداد های نهفته در نقاط مختلف کشورمان بتوانیم سرمایه گذاری مناسبی برای اعتلای ایران اسلامی در آینده  داشته باشیم.

ضرغام به موقیت کشور آمریکا در جنگ دوم جهانی اشاره کرد و گفت: مراکز علمی آمریکا علاوه بر کشف استعدادهای نهفته در کشور خود مبادرت به جذب نخبگان دنیا کردند و با بها دادن به علم و تکنولوژی توانستند به جایگاه کنونی و ابرقدرتی دست یابند.

وی با بیان اینکه سنگ بنای قدرت آمریکا بر توان علمی این کشور  استوار است افزود: بنیاد علم امریکا  در واقع حلقه واسط بین دولت،صنعت،نظامی و مراکز تحقیقاتی است که توانسا با تربیت نیروهای متخصص و گرد اوری نخبگان جهان در این کشور در رقابت جهانی جایگاه ویژه ای در رشد و توسعه اقتصادی داشته باشد.

ضرغام در بخش دیگری از سخنان خود به بیان سیر تاریخی تشکیل بنیاد ملی علم ایران پرداخت وگفت:کلید شروع تشکیل این بنیاد با اغاز  طرح بنیاد ملی نخبگان ایران زده شد که در نهایت با تنظیم دومین اساسنامه بنیاد بدلیل عدم برخورداری از ساختاری قوی و منابع مالی معتبر نتوانست انتظارات را برآورده کند.

وی طرح جایگزین بنیاد ملی نخبگان را یادآور شد و گفت: در مرحله بعد با بررسی بنیاد ملی علم 27 کشور موفق جهان  و بدست اوردن الگوهای موفق در تمامی ابعاد اسانامه صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور تنظیم شد که در مرحله پایانی به نام بنیاد ملی علم ایران تغییر نام داد.

رئیس بنیاد ملی علم ایران کار های انجام گرفته در این بنیاد را مشابه با بنیاد های علمی کشور های جهان توصیف کرد و اظهار داشت 70 درصد فعالیت های بنیاد الگوبرداری از کشورهای موفق در این زمینه است.

ضرغام با انتقاد صریح از وضعیت اطلاع رسانی وضعیف این بنیاد با توجه به اهداف کلان آن در آینده کشور گفت: متأسفانه  با وجود انجام حجم سنگینی از کار ها اکثر پژوهشگران و دانشمندان ایران از وجود چنین مرکزی بی اطلاع هستند  و لذا نمی توانند از خدمات حمایتی این مرکز بهره مند شوند.

شیوه های حمایتی  بنیاد ملی علم ایران

رئیس بنیاد ملی علم ایران با بیان اینکه دانشگاه تهران با ارائه 62 طرح پژوهی ظرف 6 ماهبیشترین حمایت را کسب کرده است گفت:بنیاد ملی علم ایران با تشکیل 15 کارگروه تخصصی سعی در جذب نخبگان ایران و اعضای هیأت علمی تمام دانشگاههای کشور کرده است تا بتواند بهتر خدمت توسعه علم ایران باشد.

ضرغامی در ادامه سخنان خود از طرح های تحقیقاتی موثر در اینده نزدیک کشور بعنوان طرح های اولویت دار بنیاد نام برد و افزود: بنیاد بدور از هرگونه بروکراسی اداری، ارتباط مستقیم با پژوهشکر را سرلوحه امور خود قرار داده تا با جلب اعتماد نخبگان و پژوهشگران بتواند حمایت های خود را بر روی پروژه های ملی و سرمایه های اینده ایران انجام دهد.

سیاست بنیاد ملی علم،کارهای تیمی و پژوهش محور است

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور با بیان اینکه رویکرد بنیاد انجام فعالیت های تیمی است گفت: جهت ترغیب دانشمندان جوان به انجان فعالیت های تیمی یک پروسه دومرحله ای 10 ساله در نظر گرفته شده است که در مرحله اول پژوهشگران می توانند فعالیت خود را انفرادی شروع کنند اما با وارد شدن به 5 سال دوم پژوهشگران باید پژوهشگران و دانشمندان خارجی و ایرانی تبار مقیم خارج همکاری بگیرند تا حمایت بنیاد تداوم داشته باشد.

کرسی پژوهش در کشور راه اندازی می شود

مشاور وزیر علوم ،تحقیقات و فناوری ایجاد "کرسی پژوهش"برای اولین بار در کشور را خاطر نشان کرد و افزود: این کرسی با الگوبرداری از کرسی پژوهش کشور کانادا راه اندازی شده است و این کرسی تنها به آن دسته از پژوهشگرانی اعطا می شود که با انجاو پژوهش های بنیادی و ایجاد اتحاد بین چند رشته و دانشگاه تأثیر بسزایی در تولید علم و تبدیل آن به ثروت داشته باشند.

ضرغامی به امتیازات صاحبان کرسی پژوهش اشاره کرد و گفت:هر صاحب کرسی پژوهش دارای 2 دستیار با درجه علمی" پسا دکتری" بوده  و علاوه بر آن از بودجه  ای بالغ بر 2 میلیارد طی 10 سال  برای انجام کار پژوهشی  نیز برخوردار خواهد شد.

وی از دانشمندان جوان دارای مدرک "پسا دکتری" بعنوان دستیار کرسی پژوهش نام برد و افزودکاین دانشمندان بعد از فارغ التحصیلی با همکاری با صاحبان کرسی علاوه به نائل شدن به درجه استادیاری بعد از انجام مأموریت های محوله  از حقوق استادیاری نیز برخوردار خواهند شد.

اختراعات را ثبت جهانی می کنیم

رئیس بنیاد ملی علم ایران حمایت از مخترعین را یکی دیگر از فعالیت های مهم بنیاد ملی علم ایران برشمرد و گفت: بنیاد با پیگیری های بین المللی و تقبل هزینه ای ثبت اختراع، اختراعات مفید و بی نظیر را به ثبت جهانی می رساند تا راه برای فعالیت های بعدی این قشر از نخبگان جامعه هموارتر شود.

ضرغامی با اعلام اینکه 70 هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی فعال در زمینه پژوهش داریم  گفت: هم اکنون بنیاد ملی علم ایران از 50 رساله دکتری حمایت مالی و معنوی دارد.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور از اعلام حمایت مالی جهت برگزاری همایش های بین المللی  در دانشگاههای کشور با حضور اساتید برجسته جهان خبرداد و گفت: بنیاد ملی علم ایران امادگی خود را جهت تأمین اساتید برجسته جهان جهت تدریس در رشته های خاص و مورد نیاز را نیز اعلام داشته است.

بنیاد حامیان توسعه علم و فناوری در کشور ایجاد می شود

رئیس بنیاد ملی ایران از راه اندازی بنیاد حامیان توسعه علم و فناوری خبر داد و افزود: یکی از کرسی های پژوهش  مستقر در خارج کشور مأمور جلب حمایت های علمی،معنوی و مالی دانشمندان  ایرانی مقیم در خارج خواهد شد.

ضرغامی در پایان سخنان خود اهمیت ارتباط با جهان را یاداور شد و گفت در این زمینه  تفاهم نامه های همکاری  خوبی در 5 زمینه آب ، انرژی، گرمایش زمین،ریسک و محیط زیست با کشورهای مثل المان ، روسیه و چین منعقد شده است تا از ظرفیت های خارجی نیز به بهترین شکل ممکن استفاده شود.

علوم انسانی و اجتماعی، علوم پایه،علوم پزشکی، محیط زیست و سلامت، مزالعات علم و فناوری، تحقیقلت فضایی، علوم دامی،فنی و مهندسی،تغییرات اقلیم،منابع طبیعی،رشته های میان گروهی، معارف،هنر و معماری،علوم اقتصادی، پژوهش و گرنت از جمله کارگرو های تشکیل شده در بنیاد ملی علم ایران هستند که ضرغام به توضیح هرکدام این کارگروهها و نحوه تعامل با سرگروهها پرداخت.

انتهای پیام/