کد خبر: 1495 ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۹

نشست بررسی آسیب های فضای مجازی برگزار شد

اسیب های موجود در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی با حضور جمعی از دانشجویان بررسی شد.

نشست بررسی آسیب های فضای مجازی برگزار شد

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، در دومین نشست مسئولین بسیج دانشجویی دانشگاههای استان اردبیل در سرعین آسیب های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بررسی شد.

حیدری کارشناس رسانه و شبکه های اجتماعی سایبر(cyber)  را واژه ای بر گرفته از لغت «kybernetes» به معنای سکاندار یا راهنما تعریف کرد و گفت: نخستین کسی که واژه فضای سایبر را به کار برد، ویلیام گیتسون نویسنده داستان های علمی- تخیلی، در کتاب نورومنسر بود.

وی فضای مجازی را«محیط الکترونیکی واقعی توصیف کرد که ارتباطات انسانی به شیوه ای سریع، فراتر از مرزهای جغرافیایی و با ابزار خاص، خود؛ در آن، زنده و مستقیم روی می‌دهد».

 کارشناس رسانه،مجازی بودن این فضا را به معنای غیر واقعی بودن آن دانست و گفت: در این فضا نیز همان ویژگی‌های تعاملات انسانی در دنیای خارج همچون مسئولیت وجود دارد. ضمن این که فضای سایبر در واقع یک «محیط» است که ارتباطات در آن انجام می‌شود؛ نه صرف مجموعه ای از ارتباطات. از سوی دیگر، این ارتباطات گرچه ممکن است در همه حال بر خط (On Line) نباشد، ولی زنده و واقعی و مستقیم است. از این رو، تأثیر و تأثر بالایی در این روابط رخ می‌دهد.

حیدری، جهانی و فرامرزی بودن، دستیابی آسان به آخرین اطلاعات، جذابیت و تنوع از فیلم، عکس، متن و یا هر هنر دیگر را از جمله ویژگی هایی برشمرد مه موجب گردید تا فضای سایبر از رسانه‌های دیگر ممتاز شود.

این کارشناس رسانه در ادامه سخنان خود به آسیب های فضای مجازی اشاره کرد و گفت: آسیب‌های روانی ناشی از کاربری نادرست و خلاف قانون، موجب اختلال در رفتار شهروندان شده بطوریکه جامعه را در رسیدن به فواید بی شمار این فناوری نوین ناکام می‌گذارد. این اختلالات، شهروندان را فرسوده و ناتوان کرده، فعالیت‌های روز مره آنان را مختل می‌کند و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن نیز اعضای جامعه را در رفتار فردی با خانواده و رفتار اجتماعی با دیگر شهروندان و حکومت متزلزل و متأثر از فرهنگ‌های منحط بیگانه می‌کند. هنجارها و ارزش‌های متعالی جامعه رو به زوال رفته، احساس امنیت و آرامش از جامعه رخت برمی‌بندد. ضمن این که آسیب‌های سیاسی آن، موجب تضعیف اقتدار و حاکمیت دولت شده، آن را در ایجاد وحدت ملی و امنیت اجتماعی و امنیت اطلاعاتی دچار چالش‌های جدی می‌کند.

انتهای پیام/