کد خبر: 1807 ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۹

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق

زبان دین عامل وحدت و انسجام ملی است

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق گفت: مردم این مناطق در فضای خفقان حاکم بر جامعه حاضرند به زندان بیافتند و شکنجه ببینند اما بتوانند زبان دین را فراگیرند زیرا سعادت را در پیروی از دین اسلام می بینند.

زبان دین عامل وحدت و انسجام ملی است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، سیف اله مدبر مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در نشست بصیرتی گرامی داشت روز اذری های مسلمان جهان در سالن اجتماعات میهمان سرای دانشگاه محقق اردبیلی  گفت: برخلاف سنت ها و آداب و رسوم، ملت های مختلف را تنها با زبان دین می توان کنار هم جمع کرد.

 مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی با اشاره به سفرهای تبلیغی 24 سال خود در کشور های منطقه قفقاز، گفت: روس،ترکمن، بلاروس، آذری، ازبک و قزاق مشتاق فراگیری زبان دین هستند چونکه عاشق رسیدن به خدای متعال اند.

مدبر افزود: مردم این مناطق در فضای خفقان حاکم بر جامعه حاضرند به زندان بیافتند و شکنجه ببینند اما بتوانند زبان دین را فراگیرند زیرا سعادت را در پیروی از دین اسلام می بینند.

وی به زمان تدریس خود در دانشگاه مختوم قلی ترکمنستان اشاره کرد و گفت: تمام تلاش های من در یاددادن زبان و ادبیات عرب بی نتیجه ماند اما زمانی که بحت به سمت دین مبین اسلام کشید، این زبان دین بود که دانشجویان را شیفته خود کرد.

این مبلغ دینی در ادامه سخنان خود به وقایع 19 ژانویه اشاره کرد و گفت: در ۱۹ ژانویه نیز این علاقه‌مندی به دین بود که مردم آذری را به سمت مرزها کشاند.

مدبر با اشاره به جنگ چالدران، اتحاد شکل گرفته در آن زمان را یادآور شد و افزود: اتحاد شکل گرفته نه در سایه زبان بلکه دین و مذهب صورت پذیرفت.

 وی تصریح کرد: امروز کشورهای مختلف اسلامی نیز تنها در سایه دین می‌توانند به اتحاد و انسجام دست یابند.

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در ادامه سخنان خود به وقایع رخ داده در 19 ژانویه اشاره کرد و افزود: مردم آذری مسلمان در آن روز هیچ ‌چیز جز عکس امام، قرآن، مفاتیح و کتبی با الفبای دین در دست نداشتند و تنها با شعار الله اکبر و لااله الا الله به سمت مرزهای هجوم اوردند و در مقابل نیز چیزی جز پرچم عزاداری امام حسین (ع) را با خود به ارمغان نبردند.

مدبر با تأکید به اینکه تمامی آذری‌های اصیل شیعه هستند و هیچ‌یک از ترفندها برای جدایی دین از مردم آذری مؤثر نبوده است، افزود: امروز مسئولیت ما در حفظ وحدت و همبستگی ایجاد شده سنگین است و باید نسبت به احیا و گسترش و تبلیغ دین بیشتر همت کنیم.

مدبر در بخش دیگری از سخنان خود به بازگویی 24 سال سفر تبلیغی خود در کشور های منطقه پرداخت و گفت: تجربه به من ثابت کرد که هرجا قدر نعمت دانسته شود ارزش نعات بعد از ان نعمت نیز بیشتر نمایان خواهد شد.

وی اظهار داشت تمام بندهای واقعه 19 ژانویه موضوعی برای انجام تحقیق و پژوهش است و باید جامعه دانشگاهی با این دیدگاه به موضوع نگاه کند.

مدبر با بیان اینکه آذری های اصیل در همه جای دنیا شیعه هستند دلیل خود را در دینداری و ارادت ویژه به اهل بیت در نزذ این ملت توصیف کرد و افزود: از قلعه موسی در کابل گرفته تابایرامعلی در ترکمنستان، منطقه حاج مالک، خمسک روسیه با خانه های یخی اش پر از ارادت به اهل بیت و خاندان عصمت و طهارت است.

وی به دوران رضاشاه اشاره کرد و گفت:بیشتر آذری های آذربایجان اردبیلی هستند و این را علاوه بر تجربه شخصی در کتاب غریبانه نیز که در رابظه با رنج های اردبیلی ها در دوران تبعید در سیبری روسیه نوشته شده است نیز امده است.

مدبر به داستان زندگی اسد موستوفی پسر امیرطومار، خان اردبیل در زمان رضاشاه اشاره کرد و گفت: آن زمان روس ها 800 نفر از جوانان و نوجوانان اردبیل را به اسار ت برده و تحت سخت ترین شرایط نگه داشتند و اکنون عنایت و نعمت خداوند شامل حال این مردم شده که در سیر نزولی ملت ها در خفقان حاکم بر جمهوری اذربایجان این جمعیت کوچک 800 نفری به جمعیت 80000 هزار نفری تبدیل شدند و در عین حال تعداد بیشماری از مردم روسیه را که با آنها وصلت کردند را نیز شیعه کردن .

مسئول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود گفت: ملت سازی نیازمندی دین و زبان است که هر دوی این ها در 19 ژانویه نهفته است.

انتهای پیام/