کد خبر: 1872 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲

کلاهبرداری از نوع فیشینگ در انتظار کاربران اردبیلی

رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اردبیل با هشدار به کاربران اینترنی،گفت: امروزه فیشینگ معمول‌ترین راه برای کلاهبرداری از کاربران اینترنتی است.

کلاهبرداری از نوع فیشینگ در انتظار کاربران اردبیلی

به گزارش ابصارنیوز به نقل از سبلانه، سرگرد شریفی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اردبیل نسبت به کلاهبرداری از نوع فیشینگی هشدار داد.

 به گفته وی امروزه این روش، معمول‌ترین راه برای کلاهبرداری از کاربران اینترنتی است.در این روش، هکر، مسیر کاربر را به یک  URL )وب ‌سایت) جعلی که بسیار شبیه وب‌سایت اصلی است، تغییر می‌دهد  و در ادامه اطلاعاتی نظیر کلمه کاربری، رمز عبور، شماره 16 رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV2 را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات به سرقت می برند. شبکه های اجتماعی، سایت های حراجی و درگاه های پرداخت آنلاین نمونه ای از ابزار های الکترونیکی ارتباطات هستند.

همچنین کلاهبرداری فیشینگ  می تواند از طریق ایمیل ها و پیامها نیز صورت می پذیرد و قربانیان به صورت مستقیم اطلاعات حساس و محرمانه خود را در وب سایت های جعلی که در ظاهر کاملا شبیه وب سایت های سالم و قانونی می باشد وارد می نمایند. حقه ی فیشینگ یکی از تکنیک های مهندسی اجتماعی برای فریب کاربران می باشد که علی‌القاعده از ضعف امنیتی یک وب سایت برای انجام عملیات مجرمانه خود استفاده می کنند. برای اولین بار حقه ی فیشینگ در 1987 تعریف شد و اولین باری که واژه فیشینگ برای نام گذاری این واژه استفاده گردید، سال 1996 بود.

 

انواع تکنیک هایی که در حقه فیشینگ مورد استفاده قرار می گیرد:

فیشینگ فریبنده: در این نوع از روش‌های فیشینگ، یک هکر از ایمیلی فریبنده برای کلاهبرداری از کاربر استفاده می‌کند. او حجم زیادی از این ایمیل‌های به ظاهر جذاب که کاربر را مجاب می‌کند روی لینکی که در ایمیل قرار داده شده است کلیک کند، ارسال می‌کند. سپس هکر از کاربر می‌خواهد اطلاعات حساب خود را در جایی وارد کند و بعد از آن تنها کاری که هکر نیاز است انجام دهد، جمع‌آوری اطلاعاتی است که کاربر در اختیار او قرار داده است.

جعل وب‌سایت‌ها: امروزه این روش، معمول‌ترین راه برای کلاهبرداری از کاربران اینترنتی است. در این روش، هکر، مسیر کاربر را به یک  URL )وب‌ سایت) جعلی که بسیار شبیه وب‌سایت اصلی است، تغییر می‌دهد. هکر همچنین می‌تواند از آسیب‌پذیری وب‌سایت سوءاستفاده کند و کاربر را به دام بیندازد. آنها می‌توانند یک جاوا اسکریپت را به‌ منظور تغییر نوار آدرس به وب‌سایت تزریق کنند یا از نقاط ضعف  XSS )اسکریپت‌نویسی بین سایتی ( نهایت استفاده را ببرند.

فیشینگ تلفنی: در این نوع از فیشینگ، یک هکر خود را به‌عنوان شخصی مورد اعتماد و نماینده موسسه یا شرکتی معتبر  معرفی ‌کرده و اطلاعات مهم را از طریق تلفن از شنونده دریافت می‌کند. این روش نه به وب‌سایت نیاز دارد و نه به هیچ‌گونه ایمیل.

قاپیدن تب: این روش جدیدترین روش فیشینگ است. قاپیدن تب، روشی است که وقتی یک کاربر چند تب باز دارد، به‌طور خودکار (و البته کاملا آرام) آن کاربر را به سایت یک حمله‌کننده هدایت می‌کند.

دور زدن فیلتر : فیشرها با استفاده کردن از عکس به جای متن، کار فیلترهای ضد فیشینگ را که برای شناسایی متن هایی که عموماً در ایمیل های حاوی آدرس های جعلی یافت می شوند، را سخت می کنند.

سایر روش ها

•  نوع دیگری از حمله که موفقیت آمیز بودنش ثابت شده است، ارجاع دادن قربانی به وب سایت اصلی بانک است. سپس یک پنجره پاپ آپ در بالای صفحه سایت به نمایش در می آید و به شکلی که به نظر برسد این صفحه و این سایت متعلق به بانک است، اطلاعات حساس قربانی را درخواست می کنند.

•  یکی از جدیدترین روش های فیشینگ تب نبینگ است. این برنامه از صفحاتی که کاربر باز کرده استفاده می کند و به طور آهسته کاربر را به سایت ساختگی ارجاع میدهد.

•  دو قلوهای شر یا Evil twins روشی است که شناسایی و کشف آن کار بسیار سختی است. یک فیشر یک شبکه بی سیم (وایرلس) ساختگی ایجاد می کند. این شبکه همانند شبکه های معتبر عمومی و قانونی می تواند در مکان هایی مانند فرودگاه ها، هتل ها و کافی شاپ ها وجود داشته باشد. وقتی که یک نفر وارد شبکه جعلی می شود، کلاهبرداران سعی می کنند رمزهای عبور و یا سایر اطلاعات مرتبط با کارت اعتباری او را ثبت و ضبط کنند.

خسارت هایی که فیشینگ به بار می آورد:

خسارت هایی که فیشینگ به بار آورده است، مشکلات زیادی از عدم دست یابی به ایمیل گرفته تا زیان های مالی قابل توجه را شامل می شود. برآورد می شود که درفاصله زمانی می 2004 تا می 2005 در کشور ایالات متحده 2/1 میلیون کاربر کامپیوتر در مجموع تقریباً 969 میلیون دلار به خاطر فیشینگ از دست داده اند. در ایالات متحده به دلیل این که مشتریان شرکت ها قربانی فیشینگ بوده اند، شرکت ها سالانه 2 بیلیون دلار زیان دیده اند. در سال 2007 و در 12 ماه منتهی به آگوست 2007حملات تشدید شده فیشینگ منجر به زیان 2/3بیلیون دلاری حدود 6/3میلیون نفر از جوانان گردید. مایکروسافت ادعا می کند این برآوردها بیش از حد اغراق آمیز هستند و زیان سالانه ناشی از حملات فیشینگ در آمریکا را 60 میلیون دلار برآورد می کند. در پادشاهی متحده بریتانیا زیان ناشی از کلاهبرداری بانکداری اینترنتی ( که اکثراً فیشینگ هستند ) تقریباٌ دو برابر شده و از 2/12 میلیون پوند در سال 2004 به 2/23 میلیون پوند در سال 2005 رسیده است. این در حالی است که در سال 2005 از هر 20 کاربر کامپیوتر ، یکی ادعا می کند که به دلیل آن که مورد حمله فیشینگ قرار گرفته است، با زیان مواجه شده است.

چگونه می‌توانیم یک کلاهبرداری فیشینگ را شناسایی کنیم؟

اول، دریافت ایمیل از بانک‌تان یا هر موسسه و سازمانی با این مضمون که "به‌ علت فعالیت‌های غیرمجاز، حساب شما در حال بسته شدن است، جهت جلوگیری از تعلیق، حساب خود را بازبینی و تایید کنید."

اگر چنین ایمیلی دریافت کردید، نباید به آن اهمیت دهید. همچنین ممکن است ایمیلی دریافت کنید که در آن نوشته شده باشد "شما در قرعه‌کشی برنده هزار دلار شده‌اید و برای واریز این پول، اطلاعات حساب خود را وارد کنید" که نباید به‌هیچ وجه آن را باور کنید. در مقابل این‌گونه ایمیل‌ها، هوشمندانه عمل کنید.

نکته دوم این‌که ایمیل‌های فیشینگ یک شخص خاص را مورد خطاب قرار نمی‌دهد و در اغلب موارد برای حجم زیادی از کاربران ارسال می‌شود.

از آنجا که کاربران هدف به‌صورت تصادفی انتخاب می‌شوند، احتمالا در ابتدای ایمیل‌ها عباراتی نظیر "مشترک گرامی"، "کاربر گرامی سایت PayPal" و غیره را مشاهده کنید.

آنها معمولا اسم شما را خطاب قرار نمی‌دهند بنابراین اگر چیزی شبیه اینها دیدید به این فکر کنید که ممکن است در دام این شیوه‌ از کلاهبرداری اینترنتی افتاده‌اید.

و آخرین نکته درباره URL فیشینگ است. این امکان وجود دارد به وب‌سایتی هدایت شوید که کاملا شبیه سایت اصلی باشد، ولی باید بدانید ممکن است به سایت فیشینگ رفته باشید.

همواره به URL نگاه کنید تا متوجه شوید آیا در وب‌سایت اصلی هستید یا یک وب‌سایت فیشینگ (وب‌سایت تقلبی.)

سرگرد شریفی رئیس پلیس فتا فرماندهی انتظامی اردبیل در پایان گفت با رعایت هشدارهای پلیسی زیر میتوانیم از مبتلا شدن به فیشینگ اجتناب کنیم:

  • هیچ‌گاه به ایمیل‌های مشکوک که از شما اطلاعات شخصی‌تان را می‌خواهد پاسخ ندهید. همواره قبل از پاسخ دادن یا کلیک روی لینک معرفی شده، ابتدا به منبع آن توجه کنید.
  • از کلیک کردن روی ابرلینک‌ها پرهیز کنید. هنگامی که یک ایمیل را بررسی می‌کنید، روی ابرلینک‌هایی که در آن وجود دارد کلیک نکنید، به ویژه اگر از یک منبع نامطمئن آن را دریافت کرده‌اید.
  • کاربران عزیز دقت داشته باشند همیشه آدرس سایت ها را خودشان در آدرس بار تاپ کنند و از کپی کردن یا رفتن به لینک هایی که در سایت های مختلف ارائه شده جداً خودداری نمایند.
  • تمامی سایت های معتبر و مهم در فرم های ورود اطلاعات خود از ارتباط امن https استفاده می کنند نه http.
  • به آدرس و جزئیات صفحه­ای که به آن وارد می شوید دقت کنید و مراقب کلاهبرداران اینترنتی باشید.
  • هرگز لینک های موجود در چت روم ها و ایمیل­ها را باز نکنید مگر از فرستنده آن مطمئن شوید.
  • هنگام وارد کردن اطلاعات خود از صفحه کلید مجازی ویندوز و یا صفحه کلید هایی که سایت ها ارائه می دهند استفاده کنید.

 

انتهای پیام /