پربازدیدترین ها

کد خبر: 1970 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲

در نشست«بنیان‌های روابط ایران و جمهوری آذربایجان» مطرح شد:

شالوده حکومت آذربایجان، متأثر از حزب مساوات است

معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: برای شناخت و درک رفتار کنونی دولت آذربایجان، باید گذشته این کشور بخصص تأثیرات حزب حاکم مساوات بر اداره این کشور را مورد مطالعه قرار دهیم.

شالوده حکومت آذربایجان، متأثر از حزب مساوات است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز, پیش از ظهر امروز نشست تخصصی بررسی «بنیان‌های روابط ایران و جمهوری آذربایجان » در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی با سخنرانی سجاد حسینی معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق برگزار شد.

 معاون پژوهشی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه محقق اردبیلی در نشست «بنیان‌های روابط ایران و جمهوری آذربایجان» به بررسی بنیان­های روابط ایران و جمهوری آذربایجان پرداخت و گفت: جمهوری آذربایجان در سال 1918 میلادی و در پی تحولات و دگرگونی­های ناشی از انقلاب اکتبر 1917 میلادی روسیه، به عنوان جمهوری تشکیل یافت.

حسینی با بیان اینکه اقوام ساکن در قفقاز خصوصاً سه قوم آذری، ارمنی و گرجی در پی اضمحلال امپراطوری روسیه تزاری، در جهت رها شدن از استعمار و استثمار روس گام برداشتند گفت: این تلاش به سیم (مجلس) ماورای قفقاز، سپس جمهوری دموکراتیک فدراتیو ماورای قفقاز و سرانجام به استقلال سه جمهوری آذربایجان، گرجستان و ارمنستان انجامید.

عضو هیات علمی دانشگاه محقق اردبیلی با بیان اینکه در جمهوری آذربایجان در سال 1918میلادی، تأثیرات حزب حاکم مساوات مشهود بود، خاطرنشان کرد: این جمهوری تحت تأثیر افکار این حزب، سیاست ترک گرایی، اسلام گرایی و معاصرگرایی قرار گرفت.

حسینی با بیان اینکه روابط ایران و جمهوری نوبنیان آذربایجان در سال 1919 میلادی، با تبادل دو هیأت سیاسی اسماعیل خان زیاد خان و سید ضیاءالدین طباطبایی آغاز شد، گفت: این مقدمه ­ای بر پذیرش سفارت عادل خان زیاد خان اولین سفیر جمهوری آذربایجان در ایران بود که عادل خان یکی از اعضای خاندان زیاد اوغلی قاجار بود و اجداد وی کارنامه درخشانی در صیانت و پشتیبانی از دولت های ایرانی صفوی و قاجار(دوران جنگ های ایران و روس) داشتند.

وی افزود: انتخاب عادل خان با این منسوبیت خاندانی و کارنامه روشن در ایران­گرایی بصورت تعمدی از سوی دولت باکو صورت گرفت بطوریکه زمینۀ برقراری روابط گرم و صمیمانه دو دولت را فراهم کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه محقق اردبیلی در پایان سخنان خود با اشاره به چگونگی آغاز بکار سفارت جمهوری آذربایجان در ایران گفت: ایران هراسی حاکم در باکو و سوءظن ملی گرایان ایران نسبت به تشکیل سفارت دولت جمهوری آذربایجان در تهران اصلی ترین نمود موانع  فعالیت سفارت آذربایجان در ایران بود.

حسینی با بیان اینکه بنیان روابط کنونی ایران و جمهوری آذربایجان را نباید در سال های بعد از 1990 میلادی و استقلال آذربایجان از شوروی جستجو کرد، افزود: بنیان روابط در سال 1918 میلادی گذاشته شده است.

وی تصریح کرد: الگویی که دولت کنونی آذربایجان برای اداره امور در پیش گرفته است همان الگویی است که آذربایجان 1918-1920 میلادی بنا نهاده شده و از این رو باید چگونگی روابط دو دولت در آن سال ها مورد مطالعه و تحقیق قرار گیرد تا فهم بهتر و بیشتری از روابط کنونی بدست آید.

انتهای پیام/