کد خبر: 2044 ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۲

یادداشت دانشجویی

گره های ناگشوده اردبیل

سیزده بدر همواره فرصتی برای گره زدن سبزه ها برای رسیدن به آرزوهایی است که ممکن است سالیان سال آدمی با آن دسته و پنجه نرم کرده و در این مسیر افراد با کامیابی ها و ناکامی هایی نیز روبرو شوند.

گره های ناگشوده اردبیل

به گزارش ابصارنیوز به نقل از سبلانه، سیزده به در و گره زدن سبزه ها فرصتی را برای یادآوری انواع آرزوها و ایده های انسانی فراهم می کند. ایده هایی که ممکن است فردی باشند و گاه جمعی و اجتماعی.

سیزده به در امسال فرصتی را برای همه شهروندان و نیز برای شهر اردبیل فراهم کرده است تا آرزوهای چندین ساله خود را مرور کرده و امسال امیدواریهایی برای تحقق آن ها داشته باشند.

استان اردبیل نیز در این میان آرزوهایی دارد که همواره در سال های اخیر دغدغه اصلی برای مردم بوده است.

آرزوهایی که شاید با مدیریت مناسب و البته با تلاش و همتی جهادی دست یافتنی است.

 از جمله آرزوی این روزهای اردبیل می توان به مسئله اشتغال اشاره کرد که با وجود ظرفیت های بالای علمی و فنی جوانان این استان و البته جدیت و پشتکار آنها، اما همچنان بیکارند.

اگر نگاهی به آمارهای ارائه شده، طی سال های گذشته در خصوص نرخ بیکاری در استان داشته باشیم حاد بودن آن بیشتر احساس می شود و متاسقانه در هر خانواده ای شاهد حضور یک یا دو جوان تحصیل کرده هستیم که در تلاشی نافرجام برای پیدا کردن شغلی مناسب برای گذراندن زندگی و تشکیل خانواده هستند. آمارهای رسمی از بیکاری بیش از 60 هزار تحصیلکرده اردبیلی خبر می دهند و باید برای این عرصه، برنامه ای داشت.

نبود کارخانه های مادر و البته تعطیلی شرکت های صنعتی در استان نیز از جمله مشکلاتی است که بر دغدغه مردم افزوده است.

شاید با گذر از شهرک صنعتی اردبیل بتوان سکوت تعطیلی کارخانه ها و کارگاه ها را به راحتی شنید. سکوتی که از بسیاری معضلات استانی سخن می گوید؛ ظرفیت پایین فعالیت این کارخانه ها، هم برای کارفرمایان و هم برای کارگران مشکلاتی اساسی را ایجاد کرده است.

در این میان "راه آهن" هم به قصه تلخ و تکراری چند سال گذشته اردبیل تبدیل شده است. راه آهنی که طی چند سال گذشته به جای قرار گرفتن در مسیر اصلی، جاده حواشی را پیموده است و انگار برای اردبیل چیزی جز حسرت به ارمغان نخواهد آورد.

پروژه ای که البته ابزار تبلیغاتی کاندیداها در ادوار مختلف مجلس نیز بوده است.

البته در این سال ها وضعیت گردشگری و توریست پذیری استان نیز حال و روز خوشی ندارد؛ ظرفیت بالقوه ای که نیازمند برنامه ریزی جامع و مدیریتی قوی است.

شهری که با دارا بودن 118 آب گرم معدنی، وجود جنگل های خودرو همچون جنگل فندقلو، وجود طبیعت بکر و زیبا و دریاجه های مختلف در سطح استان، اماکن تاریخی مختلف در مناطق مختلف همچون اردبیل و مشگین شهر و ... ، همه و همه حکایت از ظرفیت بالای گردشگری در استان دارد که متاسفانه نگاه به این مقوله از سوی مدیران استانی مغفول مانده است.

منطقه ویژه گردشگری که این روزها تنها در مناسبت های خاص به زبان آورده می شود و انگار هیچ برنامه ویژه ای در این خصوص وجود ندارد.

 شاید تعطیلات نوروزی امسال فرصت مناسبی برای بررسی عملکرد دست اندرکاران استانی بود که ببینیم توانسته اند زمینه های جذب و البته ماندگار کردن مسافران را فراهم کنند یا نه؟

نبود راههای ارتباطی مناسب، نبود هتل و رستوران های در خور نام یک کلانشهر در مرکز استان و شهرستان های دیگر، عدم  ساماندهی متکدیان شهری و بسیاری از نابسامانی های دیگر از جمله عواملی بود که کارنامه منفی برای اردبیل در عرصه گردشگری به همراه داشت.

حال امیدواریم در سال جدید گره های مشکلات استانی باز شوند و اردبیل نیز به آرزوهای خود در جهت حرکت در مسیر توسعه دست یابد.

اردبیل و مسئولانش این بار سبزه ها را به یاد گره های ناگشوده این شهر، گره می زنند تا در اولین فرصت، اولین گره ها از مشکلات و معضلات این منطقه گشوده شود و سال 95 فرصتی تازه را برای این خطه ی کشور فراهم کند.

یادداشت از: محمدباقر محمدی دانشجوی مدیریت جهانگردی