کد خبر: 2088 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۲

یادداشت دانشجویی

قره باغ، پرونده ای ناتمام

شکست های سنگین تروریست های تکفیری در سوریه و باز و پس گیری بخش های زیادی ازخاک این کشور، آمریکا و ترکیه را بر آن داشته تا جبهه ای دیگردرمنطقه برپا شودکه تاکنون آتش زیرخاکستربود و درمراحل برنامه ریزی بوده است.

قره باغ، پرونده ای ناتمام

به گزارش ابصارنیوز، رضاندایی دانشجوی دانشگاه آزاد اردبیل در مقاله ای به بررسی قره باغ و مناقشه اخیر پرداخت و نوشت:شکست های سنگین تروریست های تکفیری درسوریه و باز و پس گیری بخش های زیادی ازخاک این کشور، آمریکا و ترکیه را بر آن داشته تا جبهه ای دیگردرمنطقه برپا شودکه تاکنون آتش زیرخاکستربود و درمراحل برنامه ریزی بوده است.

در این مقاله امده است: ناحیه قره باغ درجنوب غربی جمهوری آذربایجان واقع شده واکثریت جمعیت و ساکنین این ناحیه ارمنی هستند.

جنگ جمهوری آذربایجان و ارمنستان از سال 1988 شروع تا سال 1994 ادامه داشته است. این جنگ 7ساله درناحیه قره باغ و یا شوشی اتفادق افتاده و هر دو طرف خسارت های جانی و مالی زیادی را متحمل شده اند. علاوه برجنگ مرزی درداخل کشورآذربایجان برعلیه ارامنه اقدام ناجوانمردانه نموده و تعداد زیادی را درشهرهای مختلف کشور قتل و عام،  و اموال و ثروت آنها را تاراج و به غارت برده اند.

ناحیه قره باغ در تقسیمات کشوری دست جمهوری آذربایجان بوده و به علت سکونت ارامنه مورد درخواست و مطالبه کشور ارمنستان بوده و نهایتا منجر به حمله و مورد تجاوز قرارگرفته و به تصرف درآمده است.

عمدتا مورد مناقشه این دو کشور بر سر مناقشات قومی درطول سالیان دراز تاریخ بوده است.و مرزبندی های تحمیلی و ناهمخوان با واقعیت تاریخی و اجتماعی دردوران فروپاشی شوروی موجب شد پایه های بسیاری ازمناقشات قومی و سرزمینی نظیرآنجازیا، اوستیای جنوبی ، آچاریا، قره باغ ونظیرآن در فضای منطقه قفقاز شکل گیرد.که تنها ارمغان آن تنش و بی ثباتی برای ملت ها و دولت های منطقه بود.

ناحیه قره باغ از طبیعت زیبا و ویژگی های تاریخی و فرهنگی بسیارخوبی برخوردار است. قره باغ به دو قسمت کوهستانی با آثار باستانی تاریخی، متمایل به سمت جمهوری آذربایجان و جلگه ای سمت ارمنستان  با طبیعت و زیبایی خاصی دارد.

نقش آفرینی بازیگران سیاسی همچون ایران ، ترکیه ، روسیه، آمریکا، فرانسه، سازمان امنیت و همکاری اروپا، شورای امنیت سازمان ملل متحد در روند تحولات قره باغ موجب شداین بحران ابعاد منطقه ای و بین المللی به خودگیرد.این ناحیه قره باغ بارها توسط آمریکا و ارمنستان سعی و تلاش شده که اعلام استقلال نمایدو در سازمان ملل به رسمیت بشناسندکه با اکثریت آراء قاطع رای نیاورد و همچنان بدون تکلیف مانده وحتی انتخابات برای ریاست جمهوری هم برگزارشده است.و این ناحیه بارها اعلام خود مختاری و استقلال نموده است.و بصورت غیررسمی دفاترخود را درکشورهای منطقه فعال و مشغول به کارنموده است.

علت شکست جمهوری آذربایجان درجنگ قره باغ، ضعف ایمان ، سستی و تنبلی و تن پروری و بی خیالی مسئولین و مردم بوده و بیشترباخیال پردازی و با عیش و نوش و مستی بوده است و همین اعمال انها موجب شده تا نتوانند از خاک و مرز و بوم خود دفاع کنند.

مهمترین شهرهای قره باغ، گنجه که مرکز قره باغ محسوب می شود، شوشی یا شوشا و  استپاناکرت می باشد.

نتیجه جنگ قره باغ ، بیش از 35 هزار نفرکشته و بیش از 800 هزار نفر آواره در نواحی مورد مناقشه ، آواره و مجبور به ترک وطن شدند. و یا به کشورهای منطقه مهاجرت نمایند.

درسال 1994 توافقنامه آتش بس میان طرفین امضاءو به اجرا درآمد. طرفین جنگ معتقد بودندکه نه جنگ و نه صلح، بلکه آتش بس موقت.این آتش بس ازسال1994 تا دو هفته پیش پایدار بوده است.

اختلافات میان دوکشورجمهوری آذربایجان و ارمنستان درمرزهای قره باغ با تحریک ترکیه و آمریکا و فرانسه ، روز به روز شدیدتر شده و تنش و درگیری تبدیل به یک صحنه جنگ شده است.

کشورهای ایران و روسیه طرفین درگیر را به خویشتن داری توصیه نموده و میانجی گری جدی و برای قطع جنگ بسیارسعی و تلاش می نمایند.برای اینکه بحران غرب آسیا دستخوش تحولات تازه نشود، باید بحران قره باغ و جنگی که میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان آغاز شده هرچه زودتر پایان یابد.اما از روند شروع جنگ و مسائل پشت پرده دراین قضیه ، نشان می دهدکه این جنگ به این زودی و به این آسانی پایانی ندارد. کشورهای آمریکا و ترکیه نسبت به تشدیداختلاف و جنگ دامن می زنند.

شکست های سنگین تروریست های تکفیری درسوریه و باز و پس گیری بخش های زیادی ازخاک این کشور، آمریکا و ترکیه را بر آن داشته تا جبهه ای دیگردرمنطقه برپا شودکه تاکنون آتش زیرخاکستربود و درمراحل برنامه ریزی بوده است. البته برای بسیاری ازکشورها بویژه ایران مثل روز روشن است که آمریکا می خواهد تمامی کشورهای مسلمان را به جان هم انداخته تا برجهان حکومت کندو به عبارت دیگر آب را گل آلود نماید.و این را هم باید بداندکه این نوع حکومت پایدار نخواهد بود روزی این حکومت دیکتاتوری و قلدرمعابانه اش که پشت پرده آن بدهی کلان به بانک های داخلی و جامعه جهانی است، روز به روز افزایش می یابد و متزلزل تر می شود و در نهایت به روز فروپاشی نزدیکترمی شود.

رضا ندائی  دانشجوی دانشگاه آزاد اردبیل

انتهای پیام/