کد خبر: 2114 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶

تایید کشف پیکر شهید"عباس‌زاده قره‌تپه"پس از 36سال

کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح اردبیل، کشف پیکر شهید "عباس‌زاده قره تپه" پس از 36 سال را تایید کرد.

تایید کشف پیکر شهید"عباس‌زاده قره‌تپه"پس از 36سال

به گزارش ابصارنیوز به نقل از سبلانه، با تایید شناسایی پیکر یک شهید اردبیلی بعد از 36 سال، اعلام کرد: مزار واقع در روستای "راضی شهرستان شوش" استان خوزستان متعلق به شهید والا مقام "بالااوغلان عباس‌زاده قره‌تپه" است.

به گفته خوشبخت فرآیندهای لازم برای شناسایی شهید "بالااوغلان عباس زاده قره تپه" بیش از چهار ماه طول کشیده است.

نماینده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح استان اردبیل تصریح کرد: چهار ماه قبل، مادر شهیدی از "روستای راضی" با مراجعه به بنیاد شهرستان شوش گفته است شهید غریب روستایشان به خوابش آمده و از او خواسته تا به خانواده‌اش خبر دهند که پیکرش در روستای آنها است که بنیاد شهید از همان روز برای شناسایی این شهید اقدام می کند.

 

وی گفت: ماموران بنیاد شهید شوش با حضور در روستای "راضی" کار شناسایی شهید دفن‌شده در این روستا را با تحقیق از شاهدان عینی، بررسی استشهاد محلی، نوشته‌های سنگ مزار و بررسی مشخصات مزار از سامانه شاهد آغاز کردند و با اطمینان از اینکه شهیدی با مشخصات فرد دفن شده در این روستا وجود دارد، خبر را به بنیاد شهید مرکز اطلاع دادند که سپس این خبر به بنیاد شهید استان، شهرستان اردبیل و سپس به کمیته جستجوی مفقودین اطلاع داده شد.

 

خوشبخت خاطرنشان کرد: بعد از طی این مراحل کمیته جستجوی مفقودین مرکز به قرارگاه عملیاتی این کمیته در خوزستان ماموریت داد تا کار شناسایی شهید دفن شده در روستای "راضی" را پیگیری‌ کند که پس از بازدید و بررسی اسناد شاهدان محلی، مزار شهید و تطبیق اطلاعات با صورت سانحه و گفته‌های همسنگران و تطبیق با جغرافیای منطقه، عملیات و یگان ماموریت این شهید و به اضافه اظهارات خانواده شهید در زمان نمونه‌گیری خانواده شهدا توسط نمایندگان اعزامی مرکز ژنتیک، خبر این شناسایی به نمایندگی کمیته نیروهای مسلح استان اردبیل ابلاغ و بلافاصله به بنیاد شهید اردبیل با قطعیت شناسایی این شهید اعلام شد.

 

نماینده کمیته مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح استان اردبیل  یادآور شد: پس از قطعیت شناسایی پیکر شهید عباس زاده قره تپه" ،  این خبر در سالروز شهادت "سپهبد صیاد شیرازی" به خانواده این شهید اطلاع داده شد و در مراسمی که در منزل این شهید حضور داشتیم خانواده شهید "عباس زاده قره تپه"  با آگاهی از اینکه تصمیم نهایی مبنی بر ماندن یا انتقال مزار این شهید از شوش با آنها است، اعلام کردند که مایلند این شهید بزرگوار در همان محل دفنش در روستای راضی شوش بماند و راضی به انتقال مزار این شهید نیستند.

وی گفت: مادر شهید عباس‌زاده قره تپه" در قید حیات است و قرار است در مراسمی مادر و خانواده این شهید بعد از سال‌ها چشم انتظاری و دوری به دیدار قبر  این شهید در شهرستان شوش بروند.

البته به گفته خوشبخت خانواده این شهید در بحبوحه جنگ که هنوز بنیاد شهید شکل نگرفته بود از طریق صحبت‌های همسنگران این شهید بر سر مزار این شهید حضور پیدا می کنند اما چون پیکر این شهید با قطعیت شناسایی نشده بود، دیگر امور خود را پیگیری نکردند.

شاهدان عینی در مورد دفن شهید "بالااوغلان عباس‌زاده قره تپه"در روستای راضی گفته‌اند که در سال 1359 یکی از اهالی این روستا که برای کار آبیاری به بیرون روستا رفته بود با پیکر خونی شهیدی با لباس فرم ارتش در رود کرخه مواجه می‌شود که اهالی را در جریان پیدا کردن این پیکر قرار می دهد؛ اهالی روستای راضی هم بعد از امضای کاغذی بین خود مبنی بر پیدا کردن پیکر و نوشتن عین متن اتیکت بر روی این کاغذ شهید را در روستا به خاک می‌سپارند و روی سنگ مزار عین متن برچسب و یگان عملیاتی نوشته می شود.

چهارم آذرماه سال 1359 "بالااوغلان عباس زاده قره تپه" که از نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران جمعی گردان زرهی پادگان اردبیل که در آغازین روزهای جنگ تحمیلی به منطقه جنوب اعزام شده بود، در پل کرخه بر اثر بمباران رژیم بعث عراق به مقام والای شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/