سرویس: اقتصادی کد خبر: 2393 ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۷

روایت متناقض "مرکز آمار" و "بانک مرکزی" از نرخ تورم/ سرنوشت نامعلوم آمارهای "محرمانه" در دولت تدبیر+تصاویر

در حالی که بانک مرکزی نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه 1394 را معادل 11.2 اعلام کرده است، مرکز آمار این تورم را 10.8 می داند.

روایت متناقض "مرکز آمار" و "بانک مرکزی" از نرخ تورم/ سرنوشت نامعلوم آمارهای "محرمانه" در دولت تدبیر+تصاویر

به گزارش ابصاخبر به نقل از راه دانا؛ اوایل اردیبهشت ماه بود که بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، آماری از میزان تورم، قیمت کالاهای مصرفی و ... در کشور ارائه کرد.

بر اساس این آمار، بانک مرکزی اعلام کرد که نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به فروردین‌ماه 1394معادل 11.2 درصد رسیده است.

در کمتر از یک ماه از اعلام این آمار، در آماری جدید از سوی مرکز آمار ایران، نرخ تورم فروردین و اردیبهشت ماه را اعلام کرد که بر اساس این آمار، نرخ تورم فروردین ماه امسال 0.4 درصد و همین نرخ در اردیبهشت منفی 0.4درصد اعلام شد.

مرکز آمار ایران همچنین تورم نقطه ای فروردین را 7.7 درصد و تورم نقطه ای اردیبهشت را 6.8 درصد اعلام کرد.
همچنین بنا به اعلام مرکز آمار ایران تورم سالانه منتهی به فروردین 10.8 درصد و تورم سالانه منتهی به اردیبهشت 10.2 درصد بوده است.

ارائه آمار های متناقض از سوی مسئولین دولتی، بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در دولت یازدهم پیش از این نیز سابقه داشته است. پیش از این نوبخت به عنوان سخنگوی دولت آمار متفاوتی از تورم اعلام کرده بود که با آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار ایران متفاوت بوده است.

از دی ماه سال گذشته نیز دولت اعلام کرد که برخی از آمار ها از این به بعد محرمانه بوده و مرکز آمار ایران از انتشار آنها معذور است؛ آمارهای مربوط به رشد صنعت، بیکاری و ... برخی از این آمار محرمانه بودند که دولت سعی دارد آنها را از دید منتقدان خارج کند.

هرچند تورم در حال حاضر به صورت متناقض بوده و دولت ادعا می کند تورم را به پایین ترین حد خود رسانده است اما کارشناسان اقتصادی معتقد هستند کاهش نرخ تورم به خاطر رکود حاکم بر بازار است و عواقب این رکود برای اقتصاد کشور بسیار بدتر است.

در حالی دولت از پایین آمدن نرخ تورم در کشور خوشحال است که بازار ظرفیت افزایش قیمت ها بیش از این را ندارد و در حال حاضر نیز سبد خانواده ها بسیار محدود و سفره آنها کوچک شده است.

انتهای پیام/