پربازدیدترین ها

کد خبر: 329 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۰

رئیس جهاددانشگاهی واحد اردبیل:

باغات فندق اصلاح و احیاء می شود

پژوهشگران جهاددانشگاهی اردبیل، برای انجام طرح ساماندهی مطالعات فندق اقدام کرده‌اند و بر اساس نتایج حاصل از آنالیز داده‌های جمع‌آوری شده در طرح پژوهشی شناسایی ژنوتیپ‌های فندق جنگل فندقلو، ارگانیک بودن این محصول به اثبات رسیده است.

باغات فندق اصلاح و احیاء می شود

به گزارش ابصارنیوز به نقل از روابط عمومی جهاد دانشگاهی،رئیس جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل گفت: راه‌اندازی مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی و مزرعه گیاهان دارویی در منطقه پارس‌آباد توسط جهاددانشگاهی اردبیل، از فعالیت‌های انجام گرفته در راستای توسعه و ترویج کشت و مصرف گیاهان دارویی در استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اردبیل، رامز نصیری صالح در دیدار با رئیس نخبگان استان اردبیل با اعلام این مطلب گفت: ما آمادگی داریم با همکاری و مساعدت دستگاه‌های اجرایی استان گام‌های اساسی در زمینه شناسایی و معرفی گیاهان دارویی منطقه برداریم.

وی به اخذ موافقت کلی «احیا، اصلاح و بهره‌برداری بهینه از باغات فندق» از دفتر مرکزی جهاددانشگاهی اشاره کرد و افزود: پژوهشگران جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل، برای انجام طرح ساماندهی مطالعات فندق اقدام کرده‌اند و بر اساس نتایج حاصل از آنالیز داده‌های جمع‌آوری شده در طرح پژوهشی شناسایی ژنوتیپ‌های فندق جنگل فندقلو، ارگانیک بودن این محصول به اثبات رسیده است.

وی از آمادگی انتشارات جهاددانشگاهی استان اردبیل برای چاپ کتاب جامعه هدف بنیاد نخبگان خبر داد.

در ادامه حسین شایقی رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل فعالیت‌های انجام گرفته در مرکز رشد فناوری فرآورده‌های گیاهان دارویی جهاددانشگاهی اردبیل را ستودنی خواند و خاطرنشان کرد: از طرح‌های پژوهشی واحدهای فناور و شرکت‌های دانش بنیان وابسته به جهاددانشگاهی حمایت می‌کند تا در مسیر تجاری‌سازی قرار گیرند.

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه استان اردبیل یکی از قطب‌های گیاهان دارویی کشور است، باید برای استفاده از این ظرفیت برنامه‌ریزی شود و این بنیاد با تمام توان آماده همکاری با جهاددانشگاهی در به فعلیت رساندن آن است.

وی از اخذ مجوز دو کارگروه تخصصی در زمینه گیاهان دارویی و عسل و فرآورده‌های آن در بنیاد نخبگان استان اردبیل خبر داد و گفت: به یقین عضویت ثابت جهاددانشگاهی در این کارگروه‌ها می‌تواند در ایجاد همفکری و همکاری مشترک بین دو نهاد موثر باشد.

شایقی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های علمی توسط بنیاد نخبگان استان اردبیل در سالجاری تصریح کرد: جهاددانشگاهی واحد استان اردبیل می‌تواند در حوزه گیاهان دارویی و تجهیزات پزشکی در بخش تجاری‌سازی نمایشگاه رویش حضور یابد و در برگزاری کارگاه‌های جنبی این جشنواره بنیاد را یاری نماید.

وی با ابراز تاسف از اینکه عسل سبلان با وجود شهرت و برتری، بدون برند عرضه می‌شود، گفت: با توجه به سابقه علمی، جهاددانشگاهی می‌تواند در زمینه برندسازی عسل دامنه‌های سبلان ورود یابد. در ضمن راه‌اندازی کانون دانش و صنعت عسل و کلینیک درمانی عسل در شهرستان سرعین زمینه معرفی و عرضه جهانی عسل را فراهم می‌کند.

شایقی به اجرای طرح مشترک دوستی علمی بنیاد نخبگان با آموزش و پرورش استان اشاره و خاطرنشان کرد: با توجه به فعالیت جهاددانشگاهی استان اردبیل در زمینه زیست شناسی و شیمی و ظرفیت‌های موجود در آن در حوزه دانش و فناوری، حضور این نهاد در طرح دوستی علمی در راستای ترویج علم و افزایش انگیزه بین دانش آموزان ضروری به نظر می‌رسد.

رئیس بنیاد نخبگان استان اردبیل با تاکید بر گسترش همکاری‌های دوجانبه با جهاددانشگاهی خواستار انعقاد تفاهم نامه همکاری فی مابین شد.

انتهای پیام