پربازدیدترین ها

کد خبر: 3507 ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۹

با سخنرانی مسئول رادیو برون مرزی آران برگزار شد؛

همایش "از کربلا تا نارداران" در دانشگاه محقق اردبیلی

همایش از کربلا تا نارداران ویژه گرامیداشت شهدای نارداران به همت مرکز پژوهش های فرهنگی آذربایجان و با همکاری مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در دانشکده ادبیات دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد

همایش "از کربلا تا نارداران" در دانشگاه محقق اردبیلی

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، همایش "از کربلا تا نارداران" ویژه گرامیداشت اولین سالگرد شهدای نارداران به همت مرکز پژوهش های  فرهنگی آذربایجان و با همکاری مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی، مرکز فرهنگی قفقاز و بسیج دانشجویی دانشگاه محقق اردبیلی در دانشکده ادبیات این دانشگاه برگزار شد.

امین فتحی مسئول مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی در ابتدای این مراسم ضمن عرض خیر مقدم همزمانی برگزاری مراسم اولین سالگرد شهادت شهدای نارداران با آخرین روزهای ماه صفر و رحلت پیامبر اکرم و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام رضا(ع) گفت: نهضتی که به خاطر رضای خدا و از مسجد خانه خدا شروع شود هیچگاه خاموش نخواهد شد.

مرکز هم اندیشی اساتید دانشگاه محقق اردبیلی وجود بارگاه مطهر امام زادگان و منسوبین به اهل بیت(ع) در هرگوشه ای از کره خاکی را باعث رعب و وحشت دشمنان اسلام  و شیعیان خواند و گفت: هر جا پرچم اهل بیت (ع) علم شود قطعاً آن دیار با اسلام ناب محمدی شکوفا خواهد شد.

قاضی دهی مسول رادیو برون مرزی آران در ادامه برنامه به تبیین واقعه دلخراش نارداران پرداخت و گفت:پنجم آذرماه سال گذشته روستای تاریخی نارداران واقه در نزدیکی باکو پایتخت جمهوری اذربایجان شاهد یورش اسلام ستیزان جمهوری آذربایجان بود بطوریکه شهادت چهار نفر از عزاداران اربعین حسینی در این روستا به دست عمال استکبار موجب شگفتی تمام متدینین این کشور  و جهان را فراهم کرد.

کارشناس مسائل سیاسی منطقه در ادامه سخنان خود به تشریح واقعه نارداران پرداخت و گفت: در حمله نظامیان آذربایجان به مجلس عزای امام حسین (ع) در نارداران که بیش از صد نفر حضور داشتند، چهار نفر از عزاداران در جا به شهادت رسیدند و این بیم وجود داشت که زخمی ها نیز به بهانه های مختلف توسط نیروهای امنیتی به شهادت برسند.

قاضی دهی با بیان اینکه حاج طالع باقرزاده، روحانی سرشناس اذربایجانی که برای سخنرانی در این مجلس دعوت شده بود به همراه دوازده نفر ز عزادارن بازداشت شده و تحت وحشیانه ترین شکنجه ها قرار گرفتند، گفت:برگزاری عزاداری های محرم در مناطق مختلف جمهوری آذربایجان که مراسم عاشورای نارداران عظمت خاصی داشت، موجبات نگرانی شدید آتئیست های پس مانده از رژیم الحادی کمونیسم که هنوز در جمهوری آذربایجان صاحب قدرت هستند را فراهم کرده بود بطوریکه تحمل خود را از داده و واقعه نارداران را رقم زدند.

وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه دولت آذربایجان در واقعه نارداران شیعه ستیزی و اسلام هراسی را در این کشور آب و تاب داد، گفت: بعد از گذشت یکسال از آن واقعه هنوز هم رفت و آمدها در این روستای نه هزار نفره با محدودیت های شدید روبه رو است و افراد غیر ناردارانی اجازه رفت و آمد به این روستای محروم را ندارند.

مسئول رادیو برون مرزی آران در ادامه سخنان خود به تشریح موقعیت جغرافیایی نارداران پرداخت و گفت:این منطقه بدلایل خاصی از جمله شیعه خیز بودن و وجود بارگاه مطهر بی بی رحیمه خواهر امام رضا(ع) مورد بی مهری شدید حکومت کمونیستی شوروی سابق و همچنین دولت کنونی آذربایجان قرار گرفته بطوریکه جاده های این روستا با آسفالت آشنایی نداشته  و هیچگونه خدمت رسانی به این روستای محروم نیز نشده است و در واقع نارداران بشکل سنتی اداره می شود.

قاضی دهی سرگذشت حاج طالع باقرزاده روحانی سرشناس آذربایجانی را یادآور شد و گفت: حاج طالع باقرزاده رئیس جنبش مسلمانان جمهوری آذربایجان روز به روز در میان مردم آذربایجان از محبوبیت بیشتری برخوردار می گردد بطوریکه از وی شیخ نمر آذربایجان یاد می کنند.

این همایش با جلسه پرسش و پاسخ در خصوص مسائل نارداران به پایان رسید.
 
انتهای پیام/