پربازدیدترین ها

کد خبر: 5218 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۵

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل:

منابع آبی دشت اردبیل احیاء می شود/140 چاه غیر مجاز مسدود می شوند

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در جمع اندیشمندان حوزه هیدرولیک کشور به تشریح وضعیت منابع آبی استان اردبیل پرداخت و گفت: با مسدود کردن 140 حلقه چاه غیر مجاز تا پایان سال کار احیای منابع آبی دشت اردبیل عملا آغاز می شود.

منابع آبی دشت اردبیل احیاء می شود/140 چاه غیر مجاز مسدود می شوند

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، اصغر سلیمان‌زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل در جمع پژوهشگران حوزه هیدرولیک با بیان اینکه در چند سال اخیر در کنار انسداد چاه‌های غیرمجاز نصب کنتورهای هوشمند به تعداد 1400مورد و 15 طرح تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی نیز در استان اجرایی و عملیاتی شده است گفت: همه این طرح‌ها در مسیر احیای منابع آب، استفاده بهینه از این منابع و همچنین کنترل اضافه مصرف منابع آب بوده است.

سلیمان زاده به برنامه 5 ساله ششم اشاره کرد و گفت:با اجرای برنامه تعادل بخشی و به صفر رساندن کسری های سال های گذشته  منابع آبی دشت اردبیل به تعادل خواهد رسید.

وی با بیان اینکه 531 حلقه چاه غیر مجاز در اردبیل وجود داشت که منجر به تخلیه 9 میلیون متر مکب آب دشت اردبیل می شد،گفت: از این تعداد391 حلقه چاه حقیقی استخراج و از رده خارج شد.

این کارشناس حوزه آب گفت: اکنون تعداد140 حلقه چاه غیر مجاز در دشت اردبیل وجود دارد که باید پر شوند تا این دشت احیا شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به برگزاری همایش‌های مشترک با مجموعه‌های دانشگاهی، محیط زیست، جهاد کشاورزی، نظام مهندسی کشاورزی و معدن و همچنین ارائه برنامه‌های آموزشی ازطریق صدا و سیما و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: تاکنون  23 جلسه با بهره‌برداران بخش کشاورزی در مساجد برگزار کردیم تا آنها را به نسبت به موضوع بحران آب و چالش‌های پیش‌رو بیشتر حساس تر کنیم.
 
سلیمان‌زاده در ادامه سخنان خود به  طول رودخانه‌های استان اردبیل  اشاره کرد و گفت: 3400 کیلومتر طول رودخانه های اردبیل است که از این میان 77 کیلومتر ساماندهی شده و 1900 کیلومتر نیز تعیین بستر و حریم سازی شده است. 
 
وی از ازادسازی 1000 هکتار از اراضی منطقه طی اجرای طرح‌های تعیین بستر و حریم رودخانه‌ها  خبرداد و گفت: تمام تلاشمان بر این بوده تا نقاط حادثه‌خیز را در مسیر رودخانه‌ها و مسیل‌ها از بین ببریم.
 
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل به فعالیت نیروگاه برقی و آبی مغان از دهه 80 اشاره کرد و گفت: این نیروگاه به ظرفیت 13 مگابات در حال احداث است و ما از ظرفیت ارتباط سازنده با مراکز علمی و دانشگاهی بر اساس تفاهمنامه‌های امضا شده استفاده می‌کنیم تا طرح‌های علمی بیشتری را در این بخش اجرایی و عملیاتی کنیم. 
 
سلیمان‌زاده ضرورت استفاده از تجربیات و انتقال یافته‌های علمی را در ارتباط و تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی و تقویت برنامه‌های پژوهشی به ویژه افزایش بین رشته‌ای در صنعت آب را یادآور شد و گفت: تلاش‌های مستمری در حال انجام است تا نتایج سودمندی در این بخش اتفاق بیفتد. 
 
وی در ادامه سخنان خود به وضعیت آب های روان در کشور و به تبع  در استان اشاره کرد و گفت: روان آب‌ها 30 تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است به طوری که ز میزان آب سطحی حدود 2  میلیارد مترمکعب و بیش از 100 میلیون مترمکعب آب از میزان منابع زیرزمینی کاسته شده است.
 
سلیمان‌زاده با بیان اینکه 85 درصد مصرف آب از منابع سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی است، گفت: 92 درصد آب مصرفی استان در بخش کشاورزی و 8 درصد مابقی در بخش صنعت و شرب است. 
 
وی احداث 48 سد با حجم 303 میلیون مترمکعب و بهره‌برداری از 5 شبکه مدرن و نیمه مدرن در استان اردبیل را یادآور شد و گفت: در حال حاضر 13 هزار بهره‌بردار از این شبکه ها استفاده می‌کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل از سد میل مغان بعنوان بزگترین شبکه آبیاری استان نام برد و گفت:  از پنج شهرستان استان شبکه آبرسانی مدرن داریم و در برخی شهرستان‌ها نیز طرح آبرسانی با استفاده از منابع آب تعریف شده در حال اجرا است. 
 
عضو شورای برنامه‌ریزی استان اردبیل از اختصاص یک میلیارد دلار برای مهار آب‌های مرزی در استان اردبیل خبر داد و گفت: شبکه بزرگ خداآفرین که به مساحت 62 هزار هکتار در حال اجرا است فاز اول آن با 36 هزار هکتار در حال انجام است که تاکنون برای اجرای این پروژه 306 میلیارد تومان هزینه شده و10500 میلیارد تومان دیگر نیز هزینه خواهد شد.
وی در پایان سخنان خود از جامعه دانشگاهی خواست تا با پژوهش در حوزه منابع آبی  و ارائه راه حل های عملی مجموعه های مرتبط با تامین آب در کشور را یاری کنند.
 
انتهای پیام/