کد خبر: 557 ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۲/۲۹

نماینده ولی فقیه در استان:

رعایت اخلاق، مهمترین عامل امنیت در جامعه است

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان شب گذشته در جمع دانشجویان اردبیل با انتقاد از سرگرم شدن برخی جوانان در فضاهای مجازی گفت:‌ باید برنامه‌ریزی اساسی شود تا جوان به جای سرگرمی در این فضاها با کتاب مقدس قرآن کریم زندگی خود را بگذراند.

رعایت اخلاق، مهمترین عامل امنیت در جامعه است

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان در چهارمین جلسه درس اخلاق خود با دانشجویان دانشگاههای اردبیل شب گذشته در دانشگاه پیام نور اردبیل به مبحث حالات نفس ناطقه انسانی پرداخت و گفت: امنیت جامعه از نفس انسان نشأت می گیرد.

امام جمعه اردبیل به مقایسه نظام حقوقی و اخلاقی پرداخت و گفت: در مباحث نفسانی و کنترل امنیت جامعه تنها باید به اخلاقیات رجوع کرد.

عاملی با بیان اینکه گناه در خلوتگاه ها رخ می دهد گفت: انسان باید از داخل به واهمه قدسی برسد تا به گناه آلوده نشود.

نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری علم و فن اخلاق را اصلی ترین عامل اعتلای نفس ناطقه انسانی دانست.

وی با بیان اینکه صیانت به اسم عصمت اراسته است گفت: مقام کف نفس، حضرت یوسف را به حیا و غلبه بر نفس فراخواند .

 نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به گسترش شبکه های مجازی  و دسترسی آسان به آنها به دانشجویان توصیه کرد: با دستیابی به لذات مقطعی، سعادت ابدی را از دست ندهند.

وی با بیان اینکه خداوند متعال در حالت احتضار تمام اعمال انسان را به خودش نشان می دهد گفت: در آن حال، مقام واقعی که انسان میتوانست به آن دست پیدا کند به او نشان داده خواهد شد پس در آن حال پشیمانی فایده ای نخواهد داشت.

نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه فتنه پسر اَمرَد (پسر زیبایی که صورتش مو درنیاورده) از فتنه دختر ازدواج نکرده بالاتر است گفت:اعتقاد به معاد، صیانت می آورد.

عاملی به آیات مکی قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خدا در این آیات با به تصویر کشیدن قیامت، نحوه دست یابی به صیانت را به انسان گوشزد می کند.

استاد اخلاق در جمع دانشجویان اردبیل گفت: معاد بزرگترین نعمتی است که خدا به پیامبر و رهبریت صالح داده است تا بشریت را به سعادت هدایت کنند.

اگر خیانت کنی جبران پذیر نیست

عاملی از معاد بعنوان مهمترین عامل کسب صیانت نام برد و افزود: در قرآن کریم تمام مباحث نهفته است.

وی از ماه مبارک رمضان بعنوان سفره گسترده شده برای عموم مردم یاد کرد و گفت:  وقتی برکات آیه ختم قرآن کریم در ماه مبارک رمضان به مردم نشان داده شد: انسانها به غفلت خود پی خواهند برد.

اعتدال قوای نفس، مقصدش علم اخلاق است.

نماینده استان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان توانایی دارد نفسش را به جایی برساند که سنخیتی با کار خلاف نداشته باشد به دانشجویان توصیه کرد با عمل به قرآن و سیره ائمه اطهار علیهم السلام، نفس خود را تقویت کنند تا کمتر به خطا و گناه گرفتار شوند.

امام جمعه اردبیل با انتقاد از سرگرم شدن برخی جوانان در فضاهای مجازی گفت:‌ باید برنامه‌ریزی اساسی شود تا جوانان به جای سرگرمی در این فضاها با کتاب مقدس قرآن کریم زندگی خود را بگذرانند.

عاملی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام از فکر گناه، بعنوان دودی نام برد که سبب تاریکی دل انسان ها می شود.

وی در پایان سخنانش اخلاق و مدنیت را بخشی از نظام تربیتی دینی و قرآنی عنوان کرد و گفت: خداوند با حکمت خودش آن را با زیبایی خاصی طراحی کرده و در اختیار انسان ها گذاشته است.

سلسله مباحث اخلاقی دانشجویان دانشگاههای اردبیل با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به در خواست خود دانشجویان بصورت فصلی در یکی از دانشگاههای اردبیل برگزار می شود.

انتهای خبر/ج