کد خبر: 698 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲

در دانشگاه پیام نور بیله سوار برگزار شد

کرسی آزاد اندیشی با موضوع" ماهواره"

امروزه جنگ، جنگ فرهنگ است جنگ تفکر است. فعالان شبکه ماهواره ای (غربیها) اصول ، اعتقادات، عقاید ما را طوری که خودشان صلاح بدانند با رنگ و سلیقه ی ما به خودمان انتقال می دهند یعنی فقط جلوه ای از مسلمان بودن را نشان می دهند یعنی روسری را فقط نماد ایرانی میدانند و لاغیر...

کرسی آزاد اندیشی با موضوع" ماهواره"

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، عصر دوشنبه کرسی ازاد اندیشی با موضوع ماهواره در دانشگاه پیام نور این شهرستان به همت بسیج دانشجویی و با داوری"حجت الاسلام کریم قیاسی (امام جمعه شهرستان بیله سوار)) برگزار شد.

در ابتدا با تلاوت آیاتی از قرآن توسط برادر فردین جهانگیری و خیرمقدم گویی و معرفی گروه موافق و منتقد به حضار توسط برادر نوین فتحی و بیان ضوابط کرسی به صورت مختصر، توسط حاج قیاسی طرح مختصر موضوع «ماهواره» صورت گرفت؛

و در ادامه دانشجویان موافق و منتقد به شرح ذیل نظر خود را ارائه نمودند...

-از نظرات موافقین موضـوع این جلســه میتوان اشـاره کرد: «امروزه عصر، عصر ارتباطات و اطلاعات است همه به دنبال جهانی شدن هستند هیچ مرزی برای شبکه های ماهواره وجود ندارد. اگر ماهـواره خـوب نیسـت پس چرا اکثر مـردم دارن؟ هر کسی به اندازه ی قدرت تحلیل خود از ماهواره استفاده میکند چه مضر باشد چه مفید . هر کشوری (ژاپن) که مدیریت درست داشته باشد از تخریب فرهنگ جامعه خود جلوگیری میکند، مباحـث ریشه ای در رابطه با رفـتارها و حـرکات و کارکـردهای ماهـواره و شبکه های مخـتلف و نشان دادن تأثیرات ماهواره بر زندگی اجتماعی وجود دارد، ماهواره هم تأثیرات مثبت داره هم منفـی، باید درست فرهنگ سازی بشه و اون قسمت ها که مربوط به دین ما نیست حذف کنن و در نهایت افزودند که در جامعه ما مقصر مسئولین هستند که نتوانسته اند موفق شوند تا استفاده درست از ماهواره را به مردم یاد دهند».

- در ادامه ی بحـث مخالفان موضوع با طرح سوال بحث را شروع کردند که: «چرا غربی ها با وجود تحریم و محدودیت برای کشور های اسلامی بخصوص برای ایران شبکه های ماهواره ای را رایگان در اختیارشان قرار می دهند و مباحثی را ارایه کردند از جمله اینکه امروزه جنگ، جنگ فرهنگ است جنگ تفکر است. فعالان شبکه ماهواره ای (غربیها) اصول ، اعتقادات، عقاید ما را طوری که خودشان صلاح بدانند با رنگ و سلیقه ی ما به خودمان انتقال می دهند یعنی فقط جلوه ای از مسلمان بودن را نشان می دهند یعنی روسری را فقط نماد ایرانی میدانند و لاغیر...، ما در عصـر رسانه زندگی میکنیم که تصویر مساوی است با هزار کلمـه و در ادامه افزودن که: به نظر من اگر کــنترل شده استفاده شود بد نیست٬ولی چون این فـرهنگ در جامعه ما جا نیفتاده مضراتش بیشتر است، دوستان محترم فرمودند که یکی از جـنبه های مثبت ماهواره شبکه های مـذهبی هستند در حالیکه اکثریت این شبکه ها هم در جهت ایجـاد اخـتلاف بین شیعه و سنّی است.حالا جنبه مثبت این شبکه ها چیست...؟»

ـ و در نهـایت جمـع بندی داور محـترم: «تقریبا همه ی منتقدان اتفاق نظر داشتند که ماهواره اثر سوء ای دارد اما هر کشوری میتواند از هر ابزار و وسیله ای برای ترویج فرهنگ خود استفاده کند اما کشور مقابل هم میتواند برای دفاع از حق خود و حفظ فرهنگ خود اصولی ترین سیستم را اجرا کند.بمباران اطلاعات در فضای باز به این معنی است که نتوانید بدون مانع به اطلاعات صحیح و درک درستی برسید ما نیاز به فرهنگ سازی داریم تا حزب ها و گروه بندی های داخل جامعه را حل نکنیم و اتحاد نداشته باشیم نمیتوانیم این چالش ها را حل کنیم، گسترده شدن اطلاعات و اخبار بینندگان و آشنایی با فرهنگ های مختلف و نظرات دیگران از خوبی های ماهواره هست اما واقعیت مسئله این است که ماهواره به دنبال ترویج و تبلیغ فرد گرائی، لذت گرائی، مصرف گرائی، تنوع طلبی، آزاد و بی قید بودن می باشد. بعضی از آسیب های ماهواره که می توان به آن اشاره نمود: کنترل آن دست بیگانه است- برنامه های آن بدون سانسور هست به خصوص در زمینه خشونت و سکسی و آموزش های جنسی. جوانانی که روابط آزاد را تجربه می‌کنند، ترجیح می‌دهند  مسئولیت یک زندگی و مخارج سخت آن را نپذیرند و از سویی تنوع‌طلبی و آزادی جنسی در روابط، آسیب‌های دیگری از جمله فحشا و اعتیاد را در پی دارد و موجب به وجود آمدن  بچه‌های بی‌سرپرست نیز می شود- سست کردن  بنیان های خانواده و شکسته شدن حرمتها در بین اعضای خانواده.کودک در این دوران بیشترین ظرفیت جذب اطلاعات را از  محیط پیرامون دارد. شخصیت و آینده‌اش تحت تأثیر همین اطلاعات قرار می‌گیرد. باید تلاش کرد تا در دوران کودکی ناب‌ترین اطلاعات و معارف را در اختیار بچه‌ها بگذاریم. به عنوان مثال وقتی کودک در یک سریال ماهواره‌ای هیچ حریمی بین زن و مرد نمی‌بیند، بی‌مرزی برای او یک ضدارزش تلقی نمی‌شود و به آن عادت می‌کند و زمانی که به سن بلوغ و نوجوانی می‌رسد، بر اساس همین باور رفتار می‌کند- فرار روحی و روانی از خانواده- پر زرق و برق بودن برنامه های ماهواره و بالا بردن سطح توقعات به نحوی که افراد برای برآورده کردن این سطح از توقعاتشان روزانه 16 ساعت می دوند ولی باز هم از زندگیشان راضی نیستند- ازدیاد طلاق ها - طغیان نیاز های جنسی،همانطور که بوی غذا می تواند اشتهای انسان را زیاد کند ابتذال جنسی هم دیدنش اثر می گذارد و هورمون جنسی را تحریک میکند و لو انجام ندهد- خیانت ها در روابط زنا شویی وکاهش اعتماد میان همسران با تعلیم راه های خیانت به همسر- عدم رضایت جنسی در خانواده از طریق افزایش مطالبات و توقعات جنسی- بلوغ زود رس- اختلالات فکری- تغییر مرجعیت و مدیریت خانواده با تنزل دادن جایگاه پدر و مادر به همراه والدین ستیزی- گسترش نهیلیسم یا پوچگرایی- کاهش انگیزه ازدواج- ترویج فرهنگ فمینیستی- عادی سازی سقط جنین- ترویج همجنس گرائی- ترویج فرهنگ غرب و سر خورده کردن از فرهنگ بومی- الگو دهی غلط- ترویج مد گرائی در پوشش و آرایش- ترویج زندگی اشرافی- تبلیغات ضد مذهبی به نام دوست یا دشمن- اختلاف افکنی قومی و دینی شیعه و سنی- ترویج مسیحیت و عرفان های کاذب- خالی کردن جیب مردم به بهانه های مختلف از جمله: لاغری و بلند کردن قد و به وجود آمدن بیماریهای جانبی...

در ادامه افزودند که علل گرایش به شبکه های تلویزیونی ماهواره، ضعف صدا و سیما در ارائه برنامه ها و آموزش ها و برنامه های پر محتوا- عرضه نکردن الگوهای صحیح در رفتار- نبودن دوستی و رفاقت بین اعضای خانواده که اگر بخواهیم نتیجه مثبتی در این باره بگیریم باید فرهنگ خودی را تقویت کنیم - حلاوت قرب با خدا و اهل بیت را بچشانیم- برای اوقات فراغت برنامه ریزی داشته باشیم.

« در نهایت می توان گفت، همه چیز به خود انسان بر می گردد آدم تاثیرپذیر از همه چیز تاثیر می پذیره حتی کتاب، مجله، محیط ودوستان.  باید دید هر کس برای چه انگیزه و هدفی به سراغ ماهواره می رود....»

انتهای خبر/ نوین فتحی