کد خبر: 7720 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۷

در یادواره شهدای فصل تابستان اردبیل طرح شد

تبعیت از ولی فقیه، مهمترین ویژگی مسئول در تراز اسلام است/ ولایتمداری، از خصوصیات بارز شهید رجایی بود

امام جمعه بندر انزلی در یادواره شهدای فصل تابستان اردبیل به تبیین ویژگی های مسئولین در تراز اسلامی اشاره کرد و گفت: در طول40 سال گذشته هر وقت مدیران در تراز اسلام و ولایتمدار انتخاب شدند، کشور نیز شاهد پیشرفت های چشمگیر بوده است.

تبعیت از ولی فقیه، مهمترین ویژگی مسئول در تراز اسلام است/ ولایتمداری، از خصوصیات بارز شهید رجایی بود

به گزارش ابصارخبر، پیش از ظهر امروز یادواره 310 شهید فصل تابستان و 130 شهید کارمند استان اردبیل با سخنرانی حجت الاسلام سید عبدالجواد شمس الدین امام جمعه بندر انزلی در مهدیه اردبیل برگزار شد.

امام جمعه بندر انزلی در این مراسم ضمن تبیین ویژگی های شهیدان رجایی و باهنر به بیان معیارهای تصدی مسئولیت در جامعه اسلامی از دیدگاه حضرت علی(ع) پرداخت و گفت:  داشتن تخصص در کنار ارزش های انسانی و مکتبی بودن از جمله معیارهای انتخاب یک شخص برای تصدی مسئولیت است.

وی با بیان اینکه یک شخص برای تصدی مسئولیت باید از علم و دانش و تجربه لازم برخوردار باشد به سفارش حضرت علی(ع) به امام حسن مجتبی(ع) در این خصوص اشاره کرد و گفت: تمام ویژگی های یک مسئول موفق در این سفارش آمده است.

شمس الدین با بیان اینکه انسان تنها یکبار زندگی می کند گفت: انسان باید در احوال امت های گذشته تدبرکرده و با استفاده از تجربیات گذشتگان با عمل و رفتار درست خود به اداره امور بپردازد.

وی حسن تدبیر، آینده نگری، قدرت تجذیه و تحلیل مسائل را به عنوان کی دیگر از ویژگی های تخصصی یک مدیر موفق دانست و از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان نمونه والگو در این زمنه برای دولتمردان نام برد وگفت: شهید رجایی با اینکه از پایین ترین سطح جامعه بود اما توانست به جایگاه های رفیع دست پیدا کند

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه شهید رجایی از دست فروشی کار خود را آغاز کرد و به بالاترین مقام دولتی یعنی نخست وزیری و ریاست جمهوری رسید، گفت: این شهید والامقام توانست از تجربیات خود به درستی استفاده کرده و در مسئولیت هایش موفق عمل کند.

شمس الدین در ادامه سخنان خود به تیین معیار ارزشی و انسانی پرداخت و گفت: این معیار از جمله معیارهایی است که در اغلب جوامع نیز به کار گرفته می شود چراکه تواضع در کارها و جلوگیری از فساد از ویژگی های انسانی است که در بسیاری از جوامع وجود دارد.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه اگر در یک مسئول صداقت و امانت داری وجود نداشته باشد به جایی نخواهد رسید به سفارش حضرت امیرالمؤمنین حضرت علی(ع) به کارگزاران در زمان حکومتش اشاره کرد

وی از معیار دینی و مکتبی به عنوان مهمترین معیار انتخاب یک مسئول نام برد و گفت: این ویژگی مختص جوامع اسلامی است.

شمس الدین به بیانات امام خمینی(ره) در خصوص شهید رجایی اشاره کرد و گفت: مکتبی بودن شاخص ترین ویژگی شهید رجایی بود.

وی در ادامه سخنان خود از تقوای الهی به عنوان یکی از معیارهای مکتبی بودن یک مسئول نام برد و گفت: شخصی که بخواهد در جامعه اسلامی مسئولیتی بر عهده بگیرد باید از تقوای الهی برخوردار باشد چراکه بدون تقوا مدیریت غیر اسلامی ایجاد می شود که در این شیوه، سازندگی وجود نخواهد داشت.

امام جمعه بندر انزلی با بیان اینکه در پرتو تقوا و خدا ترسی، اطاعت ازخدا حاصل می شود. گفت: مطیع اوامر الهی بودن از ویژگی های مدیران در جامعه اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به فریضه امر به معروف و نهی از منکر نیز اشاره کرد و گفت: این ویژگی مهمی است که اولیای الهی در راه آن جانفشانی کردند.

شمس الدین با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر در بدحجابی و بی حجابی خلاصه نمی شود، گفت: در نظام اسلامی گاهی منکراتی پدیدار می شود که منجر به تهدید نظام می شوند.

وی از فساد و رانت خواری به عنوان نمونه های منکرات در جوامع اسلامی نام برد و گفت: تنها مسئولی می تواند جامعه را از این آفات مصون نگه دارد که دارای تقوای الهی باشد تا بتواند با نصب العین قرار دادن حدود الهی به وظایف خود به درستی عمل کند.

شمس الدین به احادیثی از حضرت علی(ع) در این خصوص اشاره کرد و گفت: وقتی مردم پیشویان هدایت را کنار بزنند و به سراغ پیشوایان کفر بروند به هلاکت خواهند افتاد.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه اگر مردم در انتخاب مسئولین ویژگی های تراز اسلامی را رعایت نکند هدف نیزحاصل نخواهد شد به تجربیات ایران اسلامی در 40 سال گذشته اشاره کرد و گفت: در طول این مدت هر وقت مدیران شایسته ای انتخاب شدند موفق بوده ایم.

وی از شهیدان رجایی و باهنر به عنوان مدیران موفق نام برد و از مسئولین خواست با الگو قرار دادن این شهیدان در طول تصدی مسئولیت، زمینه های پیشرفت جامعه اسلامی را فراهم کند.

امام جمعه بندر انزلی از مردمی بودن و دلسوزانه عمل کردن به عنوان ویژگی های یک مدیر موفق نام برد و گفت: ولایتمداری مهمترین ویژگی بارز شهید رجایی و باهنر بود بطوریکه خودشان بعد از ریاست جمهوری بارها اعلام داشتند؛ من مقلد امام خمینی(ره) هستم

وی گفت: مسئول در تراز اسلامی کسی است که از ولی زمان تبعیت کند و عمل به رهنمودهای ولی فقیه را ملاک خود قرار دهد.

شمس الدین در پایان سخنان خود به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: مردم باید در انتخابات پیش رو با معیارهای اسلامی دست به انتخاب بزنند تا با زمینه سازی ایجاد تمدن بزرگ اسلامی به پیشواز ظهور امام زمان(عج) وحکومت صالحان در سراسر گیتی برویم.

انتهای پیام/ج