کد خبر: 7740 ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸

حال و هوای اردبیل در تاسوعای حسینی؛

آیین شمع گردانی تا تعزیه امان نامه در اردبیل + تصاویر

عزاداری و سوگواری اردبیلی ها برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع)، سرشار از لحظات تاب عشق ورزی و دلباختگی مردم دارالارشاد به ساحت قدسی سید و سالار شهیدان است.

آیین شمع گردانی تا تعزیه امان نامه در اردبیل + تصاویر

به گزارش ابصارخبر، عزاداری و سوگواری اردبیلی ها برای حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و برادر جانبازش، حضرت ابوالفضل العباس(ع)، سرشار از لحظات تاب عشق ورزی و دلباختگی مردم دارالارشاد به ساحت قدسی سید و سالار شهیدان است.

از این جهت است که آیین های این شهر عاشورایی، زبانزد خاص و عام است و هرساله هزاران عاشق و شیفته امام حسین (ع) را از جای جای ایران اسلامی به این شهر می کشاند تا ناظر و شاهد سوگواری و عزاداری مردم اردبیل باشند.

آیین شمع گردانی در اردبیل، سنتی با قدمت 1000 ساله

یکی از کهن آیین هایی که در روز تاسوعا در اردبیل برگزار می شود و هنوز هم از ارزش و قداست خاصی برخوردار است، آیین معنوی شام پای لاماق(شمع گردانی) است که از بعد از طلوع آفتاب روز تاسوعا آغاز و تا غروب آفتاب ادامه  پیدا می کند. هیئت ها و دستجات عزاداری که شب تاسوعا را با سینه زنی و زنجیر زنی به صبح می رسانند، پس از اقامه نماز صبح و برگزاری زیارت عاشورا، با پای دل، 41 شمع را با ندای « آحسن، وا حسین» در 41 مسجد روشن می کنند.

در این روز مردم، اغلب با پای پیاده به چهل و یک مسجد رفتند و شمع های خود را به یاد شهدای کربلا در محل های تعبیه شده روشن  کردند.

 

عزاداران شمع ها را معمولاً در کیسه‌ای دست‌دوز به نام "حیبه" قرار می‌دهند و معمولاً به صورت دسته‌های منظم و با سردادن اشعار خاصی از این مسجد به آن مسجد حرکت می‌کنند،

آئین «شمع گردانی» یکی از آئین‌هایی است که در اردبیل به نمادی از عشق و ارادت به شهدای کربلا مبدل شده است.

اجتماع عظیم حسینیان اردبیل در تاسوعای حسینی

عزاداران اردبیل بعد از اقامه نماز ظهر در مساجد به میدان عالی قاپو شتافتند تا با حضور منسجم خود در اجتماع بزرگ حسینیان اردبیل ضمن تجدید میثاق با آرمان های مکتب عاشورا، اتحاد و یکدلی خود را رخ دشمنان اسلام کشیده و به دشمنان نشان دهند که در همه حال پای آرمان های خود که برگرفته از مکتب عاشورا است ایستاده اند.

این مراسم که بیش از 3 ساعت به طول انجامید بعد از تلاوت آیاتی از قرآن کریم، حجت الاسلام میثم فیاضی مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه حضرت عباس(ع) استان اردبیل به عنوان سخنران این مراسم با بصیرت افزایی عاشورایی خود، شعور حسینی را به اجتماع کنندگان منتقل کرد تا در ادامه  برنامه مداحان اهل بیت(ع) با نوای ملکوتی خود شور  حسینی در عزاداران ایجاد کنند.

برافراشته شدن بیرق های عزای حسینی در آسمان اردبیل

غروب تاسوعا هم که می‌شود، حزن و اندوه از در و دیوار شهر اردبیل می‌بارد، مردم اردبیل به همراه محلات و دستجات عزاداری سینه زنی و شبیه خوانی جهت اقامه مراسم عزاداری به سطح شهر آمدند.

 غروب تاسوعای حسینی در اردبیل حال و هوای دیگری داشت، هیات های مذهبی طبل زنان، بیرق های بزرگ عزاداری را در آسمان اردبیل برافراشته کردند و در این میان نوای حزن انگیز نی و فلوت هر بیننده ای را غرق در ماتم و عزا می کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

اجرای تعزیه «امان‌نامه حضرت ابوالفضل» در میادین اردبیل

تعزیه شمر و حضرت عباس(ع) یکی از تعزیه‌های مطرحی است که امسال نیز همچون سال های گذشته در غروب تاسوعای حسینی با حضور تعزیه خوانان محله معمار در میادین اردبیل برگزار شد.

موضوع این تعزیه وعده امان نامه از طرف شمر و رد آن از طرف قمر بنی هاشم است و در نهایت به شهادت حضرت عباس(ع) ختم می‌شود.

حضرت عباس(ع) در اینجا مظهر وفاداری نسبت به حقیقتی است که به آن ایمان دارد. این تعزیه براساس نسخه‌های مختلفی اجرا می‌شود که نسخه میرعزاکاشانی،درام‌نویس و پژوهشگر تئاتر در ایران، از سایر نسخه‌های موجود کامل تر است.

شخصیت‌های موافق‌خوان در این تعزیه، حضرت امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر (ع) و قاسم بن الحسن(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت سکینه (س) هستند.

مخالف‌خوان‌ها نیز ابن سعد، شمر و لشکر دشمن‌اند. در این تعزیه، وقایعی همچون حفر خندق به دور خیمه‌گاه، آب آوردن حضرت عباس(ع) از فرات و شهادت ایشان روایت می‌شود.

 امام حسین(ع) از شروع مجلس تا پایان آن حضور دارد و آخرین کسی است که با خواندن وی تعزیه پایان می‌یابد.

بعد از پایان تعزیه امان نامه، مردم جهت اقامه نماز مغرب و عشاء آماده شده و جهت ادامه عزاداری و شب زنده داری به مسجد محلات خود رفتند.

گزارش: مهدی جدی

عکس: مهدی جدی - رسول عبدی - محمدعلی سلیمان جاه

انتهای پیام/ج