کد خبر: 7781 ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰

یادداشت دانشجویی؛

چالشی به نام شفافیت آرای نمایندگان

رد حق شفافیت آرای نمایندگان مجلس باعث دوری مردم از انقلاب می‌شود و برای پیشگیری از آن باید مردم بدانند که نمایندگانشان در مجلس چگونه رأی می‌دهند.

چالشی به نام شفافیت آرای نمایندگان

به گزارش ابصارخبر، محسن حقی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اردبیل یادداشتی به موضوع شفافیت آرای نمایندگان در مجلس پرداخته است؛ چه نیک فرمود بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که مجلس در راس همه ارگان‌ها واقع است و حقیقتا مجلس باید تبلور ملت باشد. ملتی که ابتدا علیه نظام ستم شاهی انقلاب کردند تا اراده خویش بر استقرار حکومت اسلامی را به جهانیان و مدعیان پوشالی قدرت و مستکبرین اعلام کنند و سپس با ایستادگی و فداکاری جانبازی کردند و خون پای نهال انقلاب اسلامی دادند تا رشد کند. ۴۰ سال از این انقلاب پاسداری و حراست کردند تا به این نقطه و دوره برسیم که با اقتدار مقابل ظالمین ایستادگی کنیم؛ در دوره‌ها و برهه‌های مختلف پای صندوق‌های رای رفتند تا ضمن تجدید بیعت با آرمان‌های انقلاب اسلامی بر مشروعیت آن مجدد رای آری دهند، پای سختی‌ها ایستادند تا حکومتشان اسلامی باشد و مانند دوران ستم شاهی شاهد مخفی کاری و ابهام و فساد‌های ناشی از آن نباشند.

 

اکنون که انقلاب اسلامی الگوی آزادی خواهان و مستضعفین شده با چالش شفافیت آرای نمایندگان مواجه شده ایم، حق مسلمی که از چند جهت قابل دفاع است؛ نخست اینکه پیش از انقلاب اسلامی سیاست و اعمال رای و تصمیمات مسئولین، چون خط قرمز بوده و حالت سری داشته است که چون خلاف عدل و حق بوده انقلاب اسلامی با آن به مبارزه برخاسته تا از حق مسلم ملت دفاع کرده و با ایجاد شفافیت در حکومت و ارکان آن سایه شوم ابهام و مخفی کاری و مسائل و مشکلات ناشی از آن همانند فساد را رفع کند؛ بنابراین اکنون که طرح شفافیت آرای نمایندگان به بهانه‌های واهی و گاه عجیب، چون حریم خصوصی نفی می‌شود، قطعا می‌توان گفت حرکتی خلاف جهت انقلاب اسلامی است.

 

از منظر دیگر با توجه به سرمایه گذاری‌های همه جانبه دشمنان نظام بر دشمنی با حکومت رد این حق باعث دوری مردم از انقلاب خواهد بود و برای پیشگیری از این اتفاق شوم شفافیت آرای نمایندگان مجلس امری ضروری است.

از جهت دیگر احدی معترض به این امر واضح نیست که موکل شرعا و قانونا حق اطلاع از اعمال و تصمیمات وکیل را دارد چراکه این تصمیمات، اعمال و نظرات مسیر راه و آینده موکل را تحت تاثیر مستقیم قرار می‌دهد.

تکیه زدن بر کرسی خانه ملت یعنی نمایندگی مردم، یعنی وکالت از سوی مردم به نمایندگان مجلس نه برای مخفی کاری و مخالفت با حقوق مسلم ملت بلکه برای کار با شفافیت و بدون ابهام بنابراین رد این طرح خلاف حق مسلم و خواست ملت است و حتی زمینه ساز امراضی، چون فساد، رانت خواری، سوء استفاده و سایر مشکلات است و نه فقط مردم و آینده کشور بلکه کل حکومت را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد.

این مخالفت با حق مسلم ملت وقتی قابل تامل و تعجب همگان میگردد که می‌دانیم اکنون در کشور‌های غیراسلامی، چون کشور‌های اروپایی شفافیت کاملا پذیرفته شده و حتی جزئیات هدایای دریافتی نمایندگان نیز به اطلاع ملتشان می‌رسد، قلب مردم آزرده می‌شود چراکه متحیر می‌شوند از اینکه اصولا علمدار شفافیت باید حکومت اسلامی باشد و از حکومت اسلامی بیشتر انتظار شفافیت می‌رود تا حکومت‌های غیر اسلامی و باعث این آزردگی در اصل نه اسلام و اصل حکومت اسلامی بلکه نمایندگان مخالف حق مردم هستند.

به نظر می‌رسد فراموش کرده اند برصندلی‌های مجلسی نشسته اند که حاصل جانفشانی شهدای همین ملت است که اگر این چنین نبود چنین طرح به حقی مردود اعلام نمیشد. انتظار ملت از نمایندگان واقعی و انقلابی معلوم است، آراء و تصمیمات خویش را با قاطعیت اعلام کنید تا عموم مردم شاهد باشند و بدانند چه کسانی حقیقتا نماینده آن‌ها شدند و نمایندگی کردند و چه کسانی منکر حق مسلمشان شدند و با شفافیت آرای نمایندگان مخالفت کردند، ان شاء الله در انتخابات پیش رو این افراد جایی در خانه ملت نخواهند داشت چرا که رسم وکالت به جا نیاوردند و حق مسلم مردم را انکار کردند و به مخالفت با آن برخواستند.