کد خبر: 7834 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۸

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل خبرداد؛

اجرای 700عنوان برنامه فرهنگی در هفته کتابخوانی/ لزوم ورود سازمان های مردم نهاد به بحث کتابخوانی

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل با بیان اینکه زیربنای مطالعه به ازای هر 100 نفر در استان بالاتر از میانگین کشوری است، از افتتاح کتابخانه شهرستان بیه سوار خبرداد و گفت: 700 عنوان برنامه فرهنگی به مناسبت هفته کتابخوانی در استان اردبیل برگزار می شود.

اجرای 700عنوان برنامه فرهنگی در هفته کتابخوانی/ لزوم ورود سازمان های مردم نهاد به بحث کتابخوانی

به گزارش خبرنگار ابصارخبر، پروانه رضا قلی زاده  مدیرکل کتابخانه های عمومی استان اردبیل پیش از ظهر امروز در نشست خبری که به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در محل کتابخانه مرکزی اردبیل برگزار شد به تشریح برنامه های هفته کتابخوانی پرداخت و گفت: در طول دهه کتابخوانی 700 عنوان برنامه فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی در استان اردبیل برگزار می شود.

وی در ابتدای سخنان خود به تشریح وضعیت کتابخانه های استان اردبیل پرداخت و گفت: هر تمدنی که تکیه بر درون ئداشته و از داشته های فرهنگی خود بهرهمند نشود محکوم به فنا است.

کتابخوانی، هویت اجتماعی یک جامعه است

رضاقلی زاده با بیان اینکه معرفی کتاب، نویسندگان و افراد نخبه جامعه به عموم مردم  توجه به هویت اجتماعی یک جامعه است، گفت: تمام مباحث مربوط به توسعه فرهنگی از کتاب و در کل دانایی شروع می شود.

وی تصریح کرد: ترویج دانایی در جامعه، منجر به توانمندسازی مردم در موضوعات مختلف می شود که این خود نیز تعالی جامعه را در بردارد.

وی در ادامه سخنان خود به اهمیت کتاب و کتابخوانی در دین اسلام اشاره کرد و گفت: واژه کتاب 255 بار در قرآن کریم آمده است که این خود بیانگر اهمیت کتاب در تعالیم الهی دارد.

مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل در ادامه سخنان خود به اهمیت کتاب خوانی در بین خانواده ها پرداخت و با بیان اینکه اگر کودکان در محیط خانواده با کتاب مانوس شوند در آینده این افراد به مطالعه گران هدفمند تبدیل خواهند شد، تأکید کرد: پیشرفت و اینده کشور در دستان افراد مطالعه گر است.

وی حل مسائل مختلف اجتماعی به خصوص کاهش اسیب های اجتماعی را در گرو دانایی و اطلاعات سودمند دانست وگفت: مسائلی چون رفتارهای ناآگانه، حل مشکلات فکری و مهارتی در کنار ایجاد فضای تربیتی در گرو توجه به کتاب و کتابخوانی است.

79کتابخانه در استان اردبیل فعال است

رضاقلی زاده در بخش دیگری از سخنان خود به بیان مسائل مربوط به کتابخوانه های استان اردبیل پرداخت و گفت: استان اردبیل دارای 79 باب کتابخانه است است که از این میان 16 کتابخانه به صورت مشارکتی اداره می شود.

وی با بیان اینکه 47 باب کتابخانه شهری در استان اردبیل فعال است، گفت: 16 باب کتابخانه نیز در روستای استان وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع 900هزار عنوان کتاب در کتابخانه های استان اردبیل وجود دارد،گفت: طبق سامانه سامان  59هزار نفر عضو کتابخانه استان اردبیل هستند.

وی افزود: از تعداد 59هزار عضو کتابخانه های استان اردبیل تعداد1922نفر خردسال، 9491 کودک و  7226 نوجوان عضو فعال کتابخانه های استان هستند که از این تعداد 509 روشندل نیز از بخش مربوط به خود استفاده می کنند.

رضاقلی زاده به زیربنای کتابخانه های استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت:  متوسط فضای مطالعه کتابخانه های استان اردبیل به ازای هر 100 نفر2/40 مترمربع است که از متوسط کشوری که 1/78مترمربع است، بالاتر است.

وی افزود: با افتتاح کتابخانه های بیله سوار و انجیرلو تا پایان سال، سرانه زیربنای مطالعه در استان اردبیل به 2/60 مترمربع افزایش خواهد یافت.

وی از راه اندازی خدمات الکترونیک در کتابخانه های استان خبرداد و گفت: تاکنون 20باب کتابخانه در سطح اردبیل مجهز به اینترنت وای فای است که خدمات رایگان در اختیار کتاب خوان ها قرا می دهد.

مدیرکل کتابخانه استان اردبیل در ادامه سخنان خود به تعداد نیروی انسانی مشغول به کار در کتابخانه  های استان نیز اشاره کرد و گفت: از 175نفر کارمند کتاب خانه استان 116نفر کتابدار هستند.

وی مهمترین بخش کتابخانه های استان را بخش کودک و نوجوان عنوان کرد و گفت: زمینه فعالیت کتابخانه های استان بر اساس فعالیت های فرهنگی روی کودکان و نوجوان است تا در اینده با توانمندسازی این افراد ضمن ارتقای سرانه مطالعه استان، افراد دانشمند و مطالعه گرد تحویل جامعه شوند.

رضاقلی زاده  به مطالبات روستائیان از مسئولان فرهنگی استان نیز اشاره کرد و گفت: اغلب مردم در روستاها و مناطق محروم و کم برخوردار شهرستان ها مطالبه راه اندازی مرکز فرهنگی دارند که اگر این مکان در قالب کتابخانه راه اندازی شود می توان ضمن ارتقای فرهنگ مردم، افراد را داناتر و با بصیرت تر کند.

سازمان های مردم نهاد به بحث کتابخوانی ورود کنند

وی به تفاهم تامه با دستگاه های اجرایی  و نهاد های استان در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: هر چقدر تفاهم نامه های همکاری با نهادها و دستگاه های اجرایی و ایجاد طرح های مشارکتی در سطح استان بیشتر شود، فعالیت های کتابخانه های نیز در سطح استان بالاتر خواهد رفت.

این مسئول به نقش سازمان های مردم نهاد در ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه اشاره کرد و گفت: از آنجائیکه بدنه سازمان های مردم نهاد، جوانان و مردمی است، ورود این قشر از جامعه به مبحث کتابخوانی می تواند منجر به تقویت فعالیت های کتابخانه در سراسر استان شود.

وی در ادامه سخنان خود از دستگاهها و نهاد های فرهنگی و اجتماعی به خصوص سازمان های مردم نهاد خواست تا نشست ها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی و حتی کارگاه های آموزشی خود را در محل کتابخانه ها برگزار کنند تا عواید حضور جوانان در مکان های فرهنگی در کتابخانه ها نیز ملموس تر شود.

رضا قلی زاده به برنامه های سال گذشته کتابخانه های استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: در طول یکسال گذشته 2هزار عنوان برنامه فرهنگی در کتابخانه های سراسر استان اجرا شده که مهمترین آنها کتابخوانی رضوی با مشارکت21883نفر بود که از این تعداد12هزار بصورت فردی و 1240مورد نیز بصورت خانوادگی مشارکت داشتند.

وی به برنامه های ابتکاری نهاد کتابخانه های استان در ماه های رمضان و محرم نیز اشاره کرد و گفت: معرفی کتاب در هیات های خانگی و مجالس عزاداری توسط مبلغین فرهنگی و دینی از جمله برنامه های ابتکاری بود که با اقبال عمومی نیز مواجه شد

وی به خیرین کتابخانه ساز نیز اشاره کرد و گفت: خیرین کتابخانه ساز در واقع سفیران فرهنگی هستند.

مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل  به نتایج جلسات انجمن کتابخانه ها به ریاست استاندار نیز اشاره کرد و گفت: 1736 مصوبه در 124 جلسه  از نتایج این انجمن است که از موارد احصاء شده می توان به مسائل و مشکلات زیرساختی کتابخانه ها، تامین مایحتاج کتابخانه ها اشاره کرد.

کتابخانه شهرستان گرمی کلنگ زنی می شود

رضاقلی زاده به برنامه های عمرانی نهاد کتابخانه های استان اردبیل اشاره کرد و گفت: در دوسال گذشته به علت عدم جذب و بکارگیری بودجه های اختصاص یافته طرح های عمرانی متوقف شده بود که امسال با عنایت استاندار اردبیل بودجه ها افزایش یافته  و از محل ماده 64 نیز نیم درصد درامد شرداری ها به کتابخانه ها اختصاص یافت تا بحث های زیربنایی کتابخانه ها به سرعت پیشتری پیگیری شود.

وی با بیان اینکه 1 میلیارد و 400 میلیون اعتبار در سال 97 تنها 509 میلیون تومان جذب و هزینه شد، گفت: در سالجاری مبلغ1 میلیارد و 700 میلیون تومان افزایش یافته است که بیشتر این مبلغ صرف پروژه های راکد در 10 سال گذشته خواهد شد.

رضا قلیزاده به کتابخانه شهرستان گرمی نیز اشاره کرد و گفت: طی رایزنی های انجام گرفته قطعه زمینی بالغ بر 300 مترمربع در کنار ساختمان فرمانداری به این امر اختصاص یافته که در هفته کتابخوانی احداث ساختمان آن کلنگ زنی خواهد شد.

وی به پروژه های کتابخوانی در شهرستان بیله سوار و انجیرلو نیز اشاره کرد و گفت: ساختمان این کتابخانه ها  با همکاری بنیادهای برکت و علوی با پیشرفت 95 و 99 درصد در حال اتمام است که پس از تجهیز انها به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرکل کتابخانه های استان اردبیل به پروژه های شهرستان پارس آباد و خلخال نیز اشاره کرد و گفت: امسال با تزریق 700میلیون اعتبار، پروژه های متوقف شده دوباره پیگیری خواهد شد.

اجرای 700 عنوان برنامه در هفته کتاب و کتابخوانی در استان اردبیل

رضا قلی زاده در پایان سخنان خود به تشریح برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی پرداخت و گفت: این هفته از 23 آبان تا  30آبان تعریف شده است که در اردبیل از امروز یعنی 18 ابان شروع می شود.

وی با بیان اینکه هر روز یک برنامه فرهنگی در سطح کتابخانه های استان برگزار خواهد شد، گفت: تا پایان هفته کتابخوانی نزدیک به 700 عنوان برنامه در کتابخانه های استان برگزار خواهد شد.

این مسئول از عضویت در کتابخانه های سراسر استان خبرداد و گفت: علاقمندان می توانند در 25 آبان همزمان با روز کتاب و کتابخوانی با مراجعه به کتابخانه های استان، کارت عضویت رایگان دریافت کنند.

وی از بخشودگی جرائم امانت کتاب نیز خبرداد و گفت: افرادی که بنا به دلایلی کتاب های امانت گرفته شده را ارجاع نداده اند  و شامل جریمه دیرکرد شده اند می تواند  از 23 تا 30 آبان کتابهای امانت گرفته شده را تحویل دهند.

رضا قلی زاده از افتتاح کتابخانه مشارکتی بسیج در پارس آباد نیز خبرداد و گفت: بخش کودک کتابخانه هیر نیز در هفته کتابخوانی به بهره برداری خواهد رسید.

وی از اجرای برنامه های متعدد فرهنگی و هنری با مشارکت دستگاه ها و نهاد های اجرایی استان خبرداد و گفت: داستان نویسی، طراحی کاردستی، جلسات مطالاتی،مشاوره و نمایشنامه خوانی از جمله برنامه هایی است که به مناسبت هفته کتابخوانی در کتابخانه های استان برگزار خواهد شد.

مدیرکل کتابخانه های استان به عصر ارتباطات نیز اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت صدا و سیما در کنار شبکه های اجتماعی در معرفی نخبگان جامعه در زمینه فرهنگ و هنر و به خصوص فرهنگ کتابخوانی می تواند موجب جذب علاقمندان به کتابخانه ها شود چراکه با وجود پیشرفت های علمی، کتاب جایگزین ندارد و منجر به ایجاد اندیشه و تفکر می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص آمار و ارقام مربوط به سرانه مطالعه استان نیز گفت: این آمار بصورت کشوری اعلام می شود و عوامل زیادی همچون روزنامه، نشریه و فضای مجازی نیز در این امار اعلام می شود.

رضا قلی زاده با بیان اینکه  فرهنگ و ارشاد متولی اصلی تقویت فرهنگ کتابخوانی در استان است،گفت: در کل وضعیت کشور در سرانه مطالعه خوب نیست و همه باید تلاش کنیم تا سرانه مطالعه در کودکان و نوجوانان که آینده سازان کشور هستند بالا رود.

وی به تعداد کتاب های موجود در اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: 123هزار جلد کتاب در مخزن کتاب اردبیل وجود دارد که بر اساس سیستم دیویی به 9 رده تقسیم بندی شده است.

وی به تعداد نسخ خطی موجود در اربیل نیز اشاره کرد و گفت: کتابخانه مرکزی اردبیل با در اختیار داشتن فضای مناسب و تجهیزات لازم از 955 عنوان کتاب خطی نگهداری می کند که علاقمندان می توانند با مراجعه به بخش مربوطه در مکان مورد نظر به مطالعه بپردازند.

رضا قلی زاده به وضعیت مکان های فاقد کتابخانه در استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: قصابه و اردیموسی فاقد زیرساخت کتابخانه هستند که با پیگیری های لازم در آینده نزدیک تهمیدات لازم برای راه اندازی کتابخانه در این نیز انجام خواهد گرفت.

وی به وضعیت  مناطق کم برخوردار اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: با همکاری دفتر توسعه فرهنگی استانداری اردبیل در سه محله پناه اباد، نیار و وحدت اردبیل برنامه های فرهنگی  پیش بینی شده است که می توان با مشارکت دستگاه ها و نهادها با توانمندسازی افراد، مسائل و مشکلات این مناطق را توسط خود مردم  و با همکاری دستگاه های اجرایی حل و برطرف کرد.

انتهای پیام/ج