کد خبر: 7896 ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۱

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

سد پایاب کوثر در غفلت به سر می برد/ وضعیت آب اردبیل نگران کننده است

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در جلسه شورای اداری که با حضور رئیس جمهور در اردبیل برگزار شد به بیان مطالبات مردم از دولت پرداخت و گفت: تقویت صنعت استان، ارائه تسهیلات ویژه برای سرمایه گذاری، پیگیری پایاب سد کوثر در کنار رسیدگی به وضعیت جاده ها، فرودگاه و وضعیت عشایر منطقه از جمله مطالبات مهم مردم استان اردبیل است.

 سد پایاب کوثر در غفلت به سر می برد/ وضعیت آب اردبیل نگران کننده است

 آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در جلسه شورای اداری که با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشور در اردبیل برگزار شد ضمن قدردانی از تلاش های انجام گرفته در خصوص راه آهن اردبیل به بیان دغدغه ها و مطالبات مردم پرداخت و گفت: استان اردبیل یک استان مرزی است بنابراین برای پیشرفت نیازمند تمهیدات ویژه‌ای است، چراکه برای استان های مرزی خطر امنیتی وجود دارد.

وی با بیان اینکه ایران مساوی تهران نیست، گفت: مالیات های اخذ شده در تهران  و سایر شهرهای بزرگ در اردبیل وجود ندارد بنابراین اردبیل از این منابع محروم است.

تقویت صنعت بهترین مسیر برای حل مشکلات

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به مسئله اشتغال و ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و گفت: تقویت صنعت بهترین مسیر برای حل مشکلات عمده استان در این زمینه است.

وی با بیان اینکه صنعت استان اردبیل تاب وام 18 درصد را ندارد خواستار اختصاص وام 8 درصدی برای صنعتگران استان اردبیل شد و گفت: اگر دولت از دست صنعتگران استان بگیرد عمده مشکل اشتغال استان حل خواهد شد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه مدیرعامل کارخانه بزرگ آرتاویل تایر اردبیل اماده احداث دومین کارخانه در جهت تقویت اقتصاد استان و مشکل بی کاری جوانان است گفت: این امر به دلیل هزینه های بالای امروزی نیازمند ارائه تسهیلات ویژه و خاص جهت عملیاتی شدن است.

وی گفت: اگر دولت از این طرح حمایت کند ظرف دو سال 5000 شغل  در اردبیل ایجاد خواهد شد.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود به مشکلات واحدهای صنعتی استان نیز اشاره کرد و گفت: عمده مشکل واحدهای صنعتی استان اردبیل سرمایه در گردش است که اگر این مشکل حل شود تا پایان سال برای 1000نفر نیز اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه 400 کارگاه در سطح استان اردبیل تعطیل شده است، گفت:سرمایه گذاری مهمترین عامل بازگشایی کارگاه ها است که در این خصوص لازم است دولت برای کارگاه های تولیدی مشوق های خاص در نظر بکیرد.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه بهتر است برای سرمایه گذاری های بالای 10 میلیارد از محل تملک دارایی بر سرمایه مبالغی تخصیص یابد گفت: این کار باعث می شود تا با تامین زیرساخت های لازم  و خرید ماشین آلات صنعتی سهم عمده اشتغال استان نیز برطرف شود.

وی به مشکل آب استان اردبیل نیز اشاره کرد و گفت: استان اردبیل در خصوص آب، آینده نگران کننده ای دارد.

آیت الله عاملی با بیان اینکه انتقال آب شمال و جنوب استان هنگام خروج از استان و کشور مراد من است، گفت: اگر الان در این زمینه تلاش نکنیم در آینده مورد نفرین قرار خواهیم گرفت چراکه کمبود آب موجب مهاجرت مردم می شود.

وی با بیان اینکه استان اردبیل، استان کشاورزی است، گفت: مهار آب مرزی ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به کانال پایاب سد کوثر نیز اشاره کرد و گفت: سهم ما از حق آبه ارس نباید کم شود.

وی با بیان اینکه در تقسیم جدید سهم ما تصرف شده است، گفت: سهم اردبیل از قزل اوزن نیز مناسب نیست.

آیت الله عاملی با انتقاد از زیر ساخت های خلخال نیز گفت: به لحاظ شرایط جغرافیایی سیلاب خلخال به سمت گیلان هدایت می شود و انها از آب بهره مند می شوند.

امام جمعه اردبیل به آغاز احداث 18 سد معیشتی با اعتبار 40 میلیارد در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: این سد ها جهت بهره منذی نیازمند تزریق 70 میلیارد اعتبار هستند که اگر بزودی تامین نشود، آن 40 میلیارد نیز مستهلک خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود به معادن خلخال و مشگین شهر نیز اشاره کرد وگفت: در این زمینه نیز استان اردبیل نیازمند سرمایه گذاری مناسب است تا به شکوفایی اقتصادی برسد.

سرعین به منطقه ویژه گردشگری تبدیل شود

آیت الله عاملی به موقعیت استثنایی سرعین نیز اشاره کرد و گفت: این منطقه باید به منطقه ویژه گردشگری تغییر یابدتا ظرفیت ارز اوری  و اشتغال این استان به بهترین نحو ممکن محقق شود.

 وی با انتقاد از وضعیت جاده های استان اردبیل نیز گفت: جاده های پارس آباد از وضعیت مناسب برخوردار نیست و به قتلگاه تبدیل شده است.

امام جمعه اردبیل خواستار 4 بانده شدن سرچم شد و گفت: جاده های بیله سوار نیز با بیش از 3 هزار توریست وضعیت  افتضاحی دارد.

وی خواستار تسریع  کار منطقه آزاد اردبیل شد و گفت: وضعیت فرودگاه اردبیل نیز نابسامان است و به دلیل مه گیر بودن فرودگاه  اغلب پرواز ها لغو می شود و این مردم استان را رنجانده است و باید هرچه سریع تر چاره اندیشی شود.

آیت الله عاملی با بیان اینکه عشایر هویت و سند ما هستند خواستار برگرداندن زمین های اجدادی به آنها شد و گفت: این زمین ها هم اکنون در مصادره شرکت ها قرار دارد

وی خواستار رسیدگی به وضعیت سرمایه گذاری جنوب استان به ویژه خلخال شد و گفت: لازم است برای تشویق سرمایه گذاران معافیت های خاص در نظر گرفته شود.

امام جمعه اردبیل در پایان سخنان خود به وضعیت ازدواج جوانان نیز اشاره کرد و گفت: لازم است دولت برای ایجاد زمینه های ازدواج افراد بالای 30 سال وام های ویژه با دصد پایین اختصاص دهد تا موجب باقیات و صالحات این سفر شود.

حبرنگار: مهدی جدی

انتهای پیام/ج