سرویس: علم و فناوری کد خبر: 8020 ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵

۸ فعال دانشجویی؛

آموزش مجازی به پای آموزش حضوری نمی‌رسد/ بعضی دانشگاه‌ها آموزش مجازی ندارند

قریب به یکماه است که دانشگاه ها برای جلوگیری از عقب افتادگی دانشجویان از ترم تحصیلی‌شان دست به اقدامی جدید به نام آموزش مجازی زده اند. این مهم با توجه به شیوع ویروس کرونا؛ روشی جایگزین خواهد بود چرا که در حال حاضر دانشگاه ها امکان برگزاری کلاس های حضوری را ندارند.

آموزش مجازی به پای آموزش حضوری نمی‌رسد/ بعضی دانشگاه‌ها آموزش مجازی ندارند

به گزارش ابصارخبر، قریب به یکماه است که دانشگاهها برای جلوگیری از عقب افتادگی دانشجویان از ترم تحصیلی‌شان دست به اقدامی جدید به نام آموزش مجازی زده اند. این مهم با توجه به بروز ویروس کرونا؛ روشی جایگزین خواهد بود چرا که در حال حاضر دانشگاهها توانایی برگزاری کلاسهای حضوری را ندارند. از سوی دیگر؛ علی خاکی صدیق، معاون آموزشی وزارت علوم طی مصاحبه ای گفته است: قرار است هفته آینده در ستاد ملی کرونا درباره شروع کلاس های حضوری دانشگاه ها بعد از تعطیلات عید تصمیم گیری شود.

این تنها اظهار نظر مسئولین مربوطه نبوده و زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توییتی چنین نوشت: با توجه به شرایط موجود بازگشایی کلاس های دانشگاهی حداقل تا نیمه اردیبهشت ماه متصور نیست.

در رابطه با مسئله آموزش مجازی بسیاری از دانشجویان مطالبی را مدنظر داشتند که بر خود دانستیم تا نظر آنها را جویا شویم؛ در ادامه اظهار نظر چندین تن از فعالین دانشجویی آورده شده است:

محمد ربانی جو؛ دانشجوی دانششگاه فرهنگیان اصفهان در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: با تصمیم سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان از ترم مهر سال گذشته تعدادی از دروس این دانشگاه بصورت مجازی ارائه شد و این شکل ارائه در ترم بهمن نیز وجود داشت. دلیل این تصمیم را می‌توان صرفه جویی در هزینه ها و مواردی دیگر دانست. در دانشگاه فرهنگیان آموزش مجازی به این شکل است که دروسی که در هر ترم به روش مجازی ارائه می‌شوند، فایلها و کلیپهای آموزشی آن دروس در سایتی بارگذاری می‌شود و دانشجویان می‌بایست آنها را مشاهده کنند. آموزش مجازی در هر ترم بیشتر از ۴ واحد ارائه نمی‌ شود و استاد موظف است در طول ترم ۴ جلسه حضوری تشکیل دهد.

او در رابطه با کلاس های مجازی دانشگاه فرهنگیان گفت: صرفه جویی بیشتر در هزینه های دانشجویان و دانشگاه و دسترسی آسان و نامحدود به مطالب آموزشی در سایت و از همه مهمتر تدریس این دروس بصورت کشوری توسط اساتید مجرب و با دانش.

این فعال دانشجویی در رابطه با کارایی این سیستم و چرایی استفاده از آنرا چنین گفت: تا به حال وارد شده ام و دلیل آن هم منبع امتحانات پایان ترم دروس مجازی از جزوه قرار داده شده در سایت بود و دانشجویان برای دادن امتحان باید آن جزوه را مطالعه می‌کردند. این روش آموزش در دانشگاه فرهنگیان به دلیل بی سابقه بودن و تازگی آن بدرستی توسط اساتید و دانشجویان به اجرا درنیامده و قطعا کیفیت کلاس حضوری را ندارد. خروجی مطلوبی در حال حاضر ندارد ولی انتظار می‌رود رفته رفته با سختگیری بیشتر و کیفیت بالاتر خروجی آن به مراتب بالاتر از خرجی فعلی باشد.

ربانی جو در ادامه گفت: آموزش مجازی خیلی مورد استفاده دانشجویان قرار نمی‌گیرد و فقط ۴ جلسه حضوری تشکیل می‌شود که کیفیت لازمه را ندارد. در حال حاضر رضایت نسبی را نتوانسته بدست آورد. شاید بتوان با کلیپها و روش‌های بهتر و البته سختگیری بیشتر مطالب را بطور نسبی آموزش داد ولی قطعا با شرایط فعلی این آموزش کیفیت کلاس های حضوری خیلی بیشتر است. این آموزش غیرحضوری در دانشگاه فرهنگیان متاسفانه نتوانسته رضایت کلی اساتید و دانشجویان را بدست آورد و مطالب بدرستی تفهیم نمی‌شود و فراگیری کلی مناسب نیست.

محمد ربانی جو در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر آموزش غیرحضوری و مجازی جای رشد و پیشرفت زیادی دارد و شاید بتوان با تدابیر بهتر و کارشناسی تر این نوع آموزش را جایگزین آموزش حضوری کرد ولی در حال حاضر آموزش جذابی فراهم نمی آورد و باید در ساختار و شرایط آن تغییراتی بوجود آورد.

در این رابطه امیرحسین ترابی، دبیرکل سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه نکاتی را در باب چگونگی برگزاری آموزش مجازی در دانشگاه رازی را با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در میان گذاشت.

این فعال دانشجویی در ابتدا چنین گفت: در اطلاعیه ای از اساتید و دانشجویان برای تشکیل کلاس مجازی پس از نیمه ی اول فروردین ماه دعوت به عمل آمده و این روش معمولا از طریق بارگذاری فیلم بر روی سایت دانشگاه انجام می‌شود که تا کنون صرفا برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا صورت پذیرفته است. با توجه به نبود زیرساخت های لازم و عدم آشنایی دانشجویان و حتی اساتید با این روش ؛ مطمئنا نسبت به کلاس های حضوری بازدهی کمتری خواهد داشت علی الخصوص در مورد دروس تخصصی.

ترابی در رابطه با ورود خود به سایت آموزش مجازی گفت: فعلا در این کلاسها حاضر نشده ام؛ چون دانشگاه فعلا الزامی به ورود در سامانه نداشته.

او در ادامه تصریح کرد: در وضعیت کنونی نمیتوان انتظار خروجی مطلوب را از این روش داشت زیرا وجه ایجابی آن برای دانشجویان بسیار ضعیف است و توان نرم افزاری و سخت افزاری دانشگاه های کشور هم با حد مطلوب برای این شیوه فاصله دارد.

دانشجوی دانشگاه رازی کرمانشاه در رابطه با برگزاری کلاسهای تحصیلی خود گفت: کلاسی فعلا ارائه نشده است.این روش در وضعیت فعلی فقط در حد آزمایش مطلوب خواهد بود و درصورت ایجاد بستر کافی؛ مطمئنا شیوه ای کارامد برای آموزش نه تنها در شرایط بحرانی بلکه در روند عادی تحصیل دانشجویان خواهد بود.

این فعال دانشجویی گفت: به دلیل نبود برنامه ی مشخص و مدون ترغیب چندانی برای شرکت در آموزش مجازی وجود ندارد. با توجه به بازدهی پایین این روش؛ می‌توان به استفاده از تعطیلات تابستان برای حضور در کلاس های جبرانی و یا انتقال ترم به نیم سال تحصیلی بعد فکر کرد.

امیرحسین ترابی، دبیرکل سابق انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی در پایان گفت: آموزش مجازی شیوه ای کارامد در آموزش است که در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه ویژه ای به آن می‌شود. متاسفانه ساختار آموزش کلاسیک و به روز نشده ی دانشگاه ها در ایران بستر لازم برای رشد این شیوه ی آموزشی را فراهم نکرده و تنها در شرایط ویژه مانند شرایط امروز کشور آموزش مجازی مطرح میشود که با توجه به ضعف ساختاری نمیتوان انتظار خروجی مطلوبی از آن داشت. امیدواریم مسئولین با نگاه ویژه ای به گسترش این شیوه ی کارآمد پس از بحران کرونا نیز اهتمام ورزند.

علی پارسا، دیگر فعال دانشجویی بوده که نظر خود را پیرامون آموزش مجازی با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» در میان گذاشت. پارسا در رابطه با آموزش مجازی چنین گفت: با توجه به اطلاعاتی که بنده دارم و همچنین بنا به گفته مسئولین دانشگاه، دانشگاه شهید چمران جز دانشگاه های پیشرو در زمینه آموزش مجازی است که با بسط و توسعه آن میتوان زمینه مناسبی را در زمینه آموزشی و به خصوص آموزش مجازی برای دانشجویان فراهم کرد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران چنین گفت: به نظرم مهمترین نکته ای در بحث مجازی شدن کلاس ها باید به آن توجه کرد بحث کیفیت کلاس هاست به این معنی که درست است ما ناچار به برگزاری مجازی کلاس ها شده ایم ولی نباید کیفیت و هدف اصلی آموزش را فراموش کنیم و صرفا برای رفع تکلیف اقدام به تشکیل کلاس ها کنیم و یادگیری و فهم دانشجو باید در اولویت باشد.

علی پارسا در رابطه با ورود خود به سایت آموزش مجازی و کارکرد آن چنین گفت: تا به حال وارد سایت آموزش مجازی شده ام. خب به هرحال درسته که دانشگاه تعطیل شده ولی این تعطیلی نباید به معنی تعطیلی فراگیری علم و دانش‌ باشد. مسلح کردن خودمان به علم بنظرم مهم ترین وظیفه فعلی دانشجوهاست و همچنین اساتید بزرگوار امر کردند که کلاس ها به صورت مجازی برگزار خواهد شد و ما نیز اطاعت کردیم که از بحث و فراگیری علم و دانش غافل نشویم.

او در ادامه گفت: خب همانطور که مطلع هستین الان در بسیاری از دانشگاه ها آموزش مجازی راه افتاده و عملا عملیاتی شده ولی اینکه خروجی و کیفیت آن چگونه باشد به دلایل زیادی بستگی دارد که بخش عمده ای از آن بستگی به عوامل اجرایی آموزش مجازی دارد. اگر بخواهم به طور کلی بیان کنم میشه گفت خوب بوده البته برای کسایی که توانستند به سایت وصل شوند و در کلاس  حضور داشته باشند؛ چون متاسفانه سایت مشکلات زیادی داره و بعضا خیلی از دانشجو ها نمیتونن وارد سایت بشن به همین خاطر متضرر میشن و کلاس رو از دست میدن. خب به نظرم با توجه به وضعیت فعلی و لزوم‌ اسکان در خانه که متاسفانه گریبان گیر همه شده بهترین راه ارتباط و جلوگیری از قطع ارتباط آموزشی همون بحث آموزش مجازیه. ولی خب به طور کلی نمیتوان گفت که آموزش مجازی ایده آل ترین روش ممکن است ولی در چنین برهه زمانی کار معقول و به صرفه ایست.

دانشجوی دانشگاه شهید چمران ادامه داد: خب متاسفانه یکسری انقلت ها بر این موضوع وارده که کم و بیش خدمتون عرض کردم ولی نکاتی که حائز اهمیت هستن یکی بحث مشکل داشتن سایتِ که خیلی از دوستان با مرارت میتونن وارد بشن و دوم اینکه به علت عدم ارتباط مستقیم استاد و دانشجو، اساتید بعضا بسیار کلی و مبهم مفاهیم را توضیح داده که باعث عدم فهم درست و صحیح دانشجو میشه.

علی پارسا، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید چمران در پایان گفت: بنظرم اگه آموزش مجازی جدی گرفته بشه و تمهیدات ساختارمندی برای تاثیرات بیشتر مد نظر مسئولین باشه میتونه قدمی مفید باشه همچنین اگر سایر نهادها و سازمان ها ام بتونن خدمات مجازیِ کار آمدی رو به مردم عرضه کنند خودش عامل مهمی در قطع این ویروس منحوس به شمار میاد.

حمید صمیمی زاده دیگر فعال دانشجویی بود که در رابطه با آموزش مجازی دانشگاهش نکاتی را گفت. این فعال دانشجویی در رابطه ورود خود به سایت آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک چنین گفت: بنده در رابطه با آموزش مجازی اطلاع دارم و در پنل خود هم وارد شده ام که در کانال مجازی دانشگاهمان و همچنین وب سایت به دست آورده ام.

این فعال دانشجویی در رابطه ورود چرایی ورود خود به سامانه چنین گفت: به سامانه وارد شده ام. برای اینکه میخواستم ببینم واقعاً همچین چیزی راه انداخته اند که فهمیدم بله هر چند که تا به الآن هیچگونه مطلب آموزشی در آن گذاشته نشده است. اگر استاد ها از پاور پوینت و همچنین زدن کانال یا گروه هایی مخصوص به درس خودشان و پی دی اف استفاده کنند خروجی بسیار خوبی میتوان از این کلاس ها داشت.

او ادامه داد: هنوز کلاسی تا به این تاریخ 10/11/99 برای ما (دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک)برگزار نشده است.

دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک تصریح کرد: در این وضعیت ایده آل ترین است چرا که  استاد های هر دانشگاه خودشان درس هارا اجرا میکنند و این آشنایی بهتر وارتباط برقرار کردن بهتری به دانشجو ها میدهد و انعطاف بیشتری را داراست.

حمید صمیمی زاده در رابطه با وجود داشتن یا نداشتن روش های جایگزین چنین گفت: این روش؛ بهترین روش است. حتی حضور در تلویزیون نیز نمیتواند خوب باشد به خاطر دلایلی که گفته ام. اگر که کانال های دانشگاه هارا در تلگرام راه بیندازند خیلی بهتر است و اطلاع رسانی در رابطه با این کلاس ها بسیار ضعیف است به شکلی که حدود هفتاد درصد همکلاسی های ما اصلاً نمیدانند داستان از چه قرار است.

محمدرضا روشن، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با این موضوع چنین گفت: آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی در قالب سامانه نوید صورت میگیرد به این شکل که درسها در این سامانه بارگذاری شده و یک سری تمرینات برای انها در نظر گرفته شده است که باید در زمان خاصی انجام شود ،ارائه درس ها هم به صورت فایلی همراه با جزوه درسی و تدریس صوتی استاد بر روی این جزوات است که میتواند تا حد زیادی نیاز دانشجو را بر طرف کند .

او در ادامه گفت: مسئله مهم که ذهن را مشغول میکند دور بودن دانشجو از فضا و جو درس خواندن است به صورتی که رغبتی برای رفتن به سایت و استفاده از اموزش ها نیست ان هم با توجه به شرایط موجود و استرس و جو حاکم بر خانواده ها.

این فعال دانشجویی در رابطه با ورود خود به سامانه چنین گفت: در سامانه وارد شده ام برای پیگیری روند درسی خود و شروع به درس خواندن ان هم فقط به خاطر ترس از عقب ماندن از درس ها و توبیخ از جانب استاد. این شیوه اموزش در شرایط خوش ببینانه در نظر گرفته شده است و در صورتی جواب میدهد که دانشجو از لحاظ روحی و ذهنی در شرایط مناسبی باشد ،اما خب متاسفانه این شرایط به صورت ۱۰۰درصد فراهم نیست، و مسئله مهمتر دروسی ایست که دارای واحد ازمایشگاه و کار اموزی است که مسلما این نحوه اموزش بدتر حالت اموزش این دروس است ،ما خب فواید ان بیشتر از زیان های ان است و وجود این سیستم در این شرایط که امکان تشکیل کلاس ها فراهم نیست لازم و ضروری است.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با سطح و بلزدهی کلاسها چنین گفت: کلاس ها تقریبا از سطح مناسبی برخوردار اند و میتوان نیاز های اموزشی متوسط دانشجو را بر طرف کند ،البته چون محدود بوده و امکان پرسش و پاسخ فراهم نیست این امر از بازدهی آن میکاهد.آموزش مجازی هیچ وقت نتوانسته جایگزین مناسبی برای کلاس های حضوری باشد ،پس اگر امکان تشکیل کلاس ها فراهم شود ،این امر بر اموزش مجازی ارجحیت دارد ،پس افزایش طول ترم امتیازات بیشتر اموزشی در بر دارد.

محمدرضا روشن در پایان گفت که افزایش طول ترم تحصیلی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این امر باشد.

محمدهادی اسماعیلی، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت و گو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» گفت: در حال حاضر آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درحال برگزاری است که بیشتر به صورت افلاین پیش می‌رود.

اسماعیلی در رابطه با دروس عملی گفت که:باید دید که برگزاری دروس عملی به چه شکل خواهد بود؟

این فعال دانشجویی در رابطه با ورود خود به سامانه آموزش مجازی چنین گفت: تا به حال وارد سامانه نشده ام و دوستان فایل ها را می‌فرستند.

محمدهادی اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم باتوجه به شرایط پیش آمده، آموزش مجازی که در حال حاظر برگزار می‌شود مناسب است و تا حدود زیادی خروجی می‌دهد.با توجه به شرایط فعلی جایگزین خوبی است چرا که حداقل از لحاظ امنیت روانی آرامش بیشتری داریم.

مهدیه جوکار، دبیر تشکیلات سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی شریعتی در گفت و گو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» با توجه به شروع آموزش مجازی دانشگاهها چنین گفت: پروسه آموزشی دانشکده شریعتی مانند سایر دانشگاه های کشور در این ایام به صورت مجازی دنبال میشود. از ابتدای بازه ی شیوع کرونا، واحد آموزش دانشکده با همراهی بخش آی تی زیر ساخت هایی جهت برگزاری کلاس های درسی که محتوای آنها به صورت تئوری قابل برگزاری بود فراهم نمودند. در این راستا، با هماهنگی صورت گرفته میان دانشکده و اساتید محترم، نرم افزاری تعیین و به دانشجویان معرفی گردید که جهت استفاده، برای هر یک از کلاس ها لینک مجزایی آماده‌سازی و در اختیار دانشجویان قرار گرفت. پس از آن نیز فیلم ضبط شده ی کلاس‌های برگزار شده منتشر و به دست دانشجویان میرسید.

این فعال دانشجویی در ادامه گفت: به نظر میرسد دو نکته در این میان از اهمیت بالایی برخوردار باشد. نکته ی اول حفظ کیفیت کلاس های درسی است که طبیعتا نیازمند تعامل دانشجویان و اساتید محترم می‌باشد. چنانچه این تعامل به هر دلیل به نحو مطلوبی رخ ندهند احتمال آسیب به روند آموزشی دانشجویان دور از ذهن نخواهد بود. نکته ی دوم در خصوص کلاس هایی است که شرایط برگزاری آنها حتی به صورت آنلاین نیز فراهم نیست. کلاس هایی مانند دروس عملی، کارگاهی، پروژه‌، کارآموزی و... و همچنین کلاس های تئوری که اساتید به هر دلیل امکان برگزاری مجازی آنها را ندارند قدری نگران کننده است. البته با پیگیری هایی که مجموعه ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشجویان در دانشکده شریعتی از واحد آموزش و معاونت امور دانشجویی داشت قول هایی جهت همکاری و تمدید مهلت دروسی مانند پروژه و کارآموزی حاصل شده است که امیدواریم به نحو مناسبی انجام شود.

دانشجوی دانشگاه فنی‌و حرفه‌ای در رابطه با ورود خود به سامانه آموزش مجازی چنین گفت: برخی کلاس‌هایی که امکان برگزاری آنها بصورت مجازی وجود داشت توسط اساتید برگزار میگردید و در صورت عدم شرکت توسط هر یک از دانشجویان، آسیب آن متوجه خود دانشجو میبود. طبیعتا در شرایط این روزهای آموزشی کشور، از دست دادن این حداقل راه آموزشی مناسب به نظر نمیرسد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: همانطور که عرض کردم، در شرایط فعلی مناسب ترین راه جهت انجام پروسه آموزشی که ضمن آن سلامت دانشجویان و اساتید تحت الشعاع قرار نگیرد شیوه ی آموزش مجازی است. چنانچه سعی کنیم نگاهی جامع تر به جنبه های این مسئله داشته باشیم شاید بتوان گفت این شیوه در کنار نگرانی هایی که پیرامون آن در خصوص کاهش تعاملات و کیفیت آموزش مطرح میشود در صورت استفاده ی مناسب میتواند جنبه های مثبتی نیز برای دانشجویان به همراه داشته باشد. برای مثال، امکان استفاده از فیلم ضبط شده ی تدریس اساتید، افزایش زمان مطالعاتی دانشجویان جهت تمرکز و تمرین بیشتر روی مطالب ارائه شده و... وجود دارد که میتواند به روند آموزشی تا حدی کمک کند.

دبیر تشکیلات سابق انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی شریعتی در رابطه با رضایت خود در رابطه با ابن کلاسها چنین گفت: بحمدلله کلاس های برگزار شده، در کیفیت مناسبی برگزار میشوند که امکان تعاملات مناسب دانشجویان با اساتید فراهم است. البته نظر پیرامون این مسئله فردی است. چرا که برخی دانشجویان در این پروسه با چالش هایی مواجه هستند که قدری موجب نارضایتی آنان میشود.

او در رابطه با اینکه آیا آموزش مجازی ایده آل ترین روش ممکن است یا نه، چنین گفت: در حال حاضر بهترین روش است. زیرا شیوع گسترده این ویروس و همه‌گیری فراگیر آن در محیط های پر جمعیت و متراکم، مسئله ای است که سلامت دانشجویان را در خطر قرار خواهد داد که طبیعتا نمیتوان از کنار این مسئله به راحتی عبور کرد.

این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: بحمدلله برگزاری کلاس ها روند مثبتی دارد. بازخوردی که بنده از دوستان و یا سایر دانشجویان دریافت کردم با توجه به شرایط فعلی تا حد مطلوبی رضایتمندانه بود. اما برای برخی دانشجویان هم طبیعتا طی این روند، مشکلاتی وجود دارد که قدری موجب گلایه آنها میگردد. در هر صورت شیوه ی آموزش حضوری بر شیوه ی مجازی برای دانشجویان ارجحیت دارد.

مهدیه جوکار در رابطه با روش های جایگزین چنین گفت: در حال حاضر راه هایی که جهت بهبود شرایط به نظر میرسد دو رویکرد کلی دارند. رویکرد اول در خصوص بهبود بستر برگزاری کلاس های مجازی است. برای مثال بنده با برخی از دانشجویان مواجه هستم که بعضا در استفاده از پلتفرم های ارائه شده دچار مشکل هستند. چنانچه بتوان از فضاهای مناسب تری جهت پیشبرد این نوع آموزش استفاده نمود و یا بتوان به هر ترتیب دسترسی به آموزش های مجازی را تسهیل کرد اقدام موثری واقع خواهد شد. در این خصوص همکاری اساتید و پاسخگویی به دانشجویان در فضاهایی علاوه بر از فضای کلاس مجازی مانند پیامرسان ها، بسیار مفید واقع شده است.

رویکرد دوم به پس از ایام تعطیلات و کاهش شیب ابتلا به این ویروس مربوط است. چنانچه بتوان به نحوی کلاس های درسی را که در این ایام با کیفیت مناسبی برگزار نشده اند و یا بطور کلی از آموزش مجازی استفاده نکرده اند را به صورتی فشرده اما حضورا برگزار نمود خالی از لطف نخواهد بود. در این خصوص مجموعه ی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده نظرسنجی از دانشجویان انجام داد که طی آن ترجیح درصد بالایی از دانشجویان در خصوص برگزاری کلاس های درسی بصورت حضوری بر کلاس های مجازی آن هم در روزهای پس از ایام تعطیلات بود.

جوکار در پایان خاطرنشان کرد: در این ایام با توجه به شرایط موجود، فعالیت تشکل های دانشجویی قدری کمرنگ تر از قبل پیگیری میشود. این در حالیست که این تشکل ها به فراخور ماهیت دانشجویی‌شان بسیار میتوانند جهت پیگیری و حل مسائلی که برای دانشجویان در این ایام در حوزه های گوناگون اعم از تحصیلی، ارتباط با اساتید و... رخ میدهد در کنار دانشجویان بوده و نقش آفرینی کنند. از طرف دیگر، فرصت پیش آمده زمان مناسبی جهت انجام فعالیت هایی با رویکرد تشکیلاتی تر در قالب نشریات، برگزاری حلقه های مطالعاتی مجازی، یادداشت های دانشجویی، نقد فیلم و... است. امیدواریم هر چه زودتر با همت همگانی این شرایط مرتفع شده و تا پایان آن هر یک از ما، مسئولیت و تکلیفمان را به درستی ادا کنیم.

وحید حاتمی، آخرین فعال دانشجویی بود که در گفتگو با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» راجع به آموزش مجازی اظهار نظر کرد. این فعال دانشجویی در رابطه با آموزش مجازی چنین گفت: هیچگونه سیستم مرتب و نظام مندی در دانشگاه فنی برای آموزش مجازی وجود ندارد و فقط برخی اساتید کم تعداد به فرستادن فایل هایی به صورت خودجوش بسنده کرده اند.

او در ادامه گفت: با توجه به عدم برگزاری کلاس های مجازی هیچ نکته ای برای بیان وجود ندارد و فقط نحوه ادامه برگزاری کلاس ها یا تعطیلی ترم ذهن همه ما رو درگیر کرده است.

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه در رابطه با سامانه آموزش مجازی گفت: اصلا؛ سامانه آموزش مجازی برای وارد شدن وجود ندارد!

این فعال دانشجویی تصریح کرد: به نظر بنده بازدهی بسیار پایینی خواهد داشت و حتی برخی از دانشجویان با توجه به منطقه زندگیشان(روستا ها و...) و نبود اینترنت. نمی توانند به فضای مجازی دست یابی داشته باشند. در این مدت هم کلاسی برگزار نگردیده است ولی دانشجویانی هم که کلاس داشته اند، طبق تحقیقاتم رضایت ندارند.

دبیر فرهنگی انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی کرمانشاه در رابطه با کلیت این آ»وزش و بازدهی آن افزود: به نظر بنده خیر چون بازدهی لازم را ندارد زیرا زیرساخت آن موجود نیست.

وحید حاتمی در پایان گفت: روش جایگزین بهتری با توجه به نوع بیماری ارائه شدن کلاس ها در نزدیکترین دانشگاه ممکن به دانشجو بصورت رایگان میباشد و خوابگاه ها بازگشایی نگردد.