سرویس: سیاسی کد خبر: 8026 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۵

مروری بر حوادث ایران در سال 98؛

بسیج غم خوار مردم؛ از سیل فروردین تا کرونای اسفند

نگاه کلی به اتفاقات سال 98 از وقوع سیل کم سابقه فروردین تا شیوع ویروس کرونا در اسفندماه به راحتی این سخن امام راحل در اذهان تداعی می شود که اگر سپاه و بسیج نبود، کشور هم نبود و این تنها به خاطر احساس مسئولیت و انجام وظیفه فراتر از تکلیف است.

بسیج غم خوار مردم؛ از سیل فروردین تا کرونای اسفند

به گزارش ابصارخبر، با یک نگاه کلی به اتفاقاتی که در طول سال 98 در ایران رخ داد، باید گفت؛ وقوع سیل کم سابقه در فروردین که 25 استان کشور را درگیر خود کرد، اعتراضات سراسری آبان ماه در خصوص افزایش 3برابری بهای بنزین که در نوع خود بی‌سابقه بود، در کنار تشدید تحریم‌های آمریکا، وضعیت اقتصادی، خروج آمریکا از برجام که خروج گام به گام ایران از تعهدات برجام را بر بر داشت و مهمتر از همه ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده جبهه مقاومت توسط آمریکا، حمله موشکی ایران به عین‌الاسد پایگاه نظامی آمریکا در عراق از مهم‌ترین رویدادهای خبری بود که ایران را در صدر اخبار جهان قرار داد.

سیل‌های فروردین ماه 98طی دو موج، تلفات جانی و مالی بسیاری در بخش وسیعی از مناطق ایران برجای گذاشت. موج نخست سامانه بارشی در پنجم فروردین‌ماه و موج دوم از یازدهم این ماه آغاز شد و موجب وقوع سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی در 25 استان ایران شد.

مشکلات ایران در چند سال گذشته با عدم تدبیر مناسب مسئولین در مهار بحران های اقتصادی و مشکلات کشور روی هم انباشته شده است تا سال 98 با تشدید تحریم های پرفشار و ظالمانه آمریکا و متحدانش شروع شود.

 آمریکا با استفاده از تحریم ها و اقدامات ضد امنیتی سعی داشت در ایران دو دستگی، اختلاف و جنگ بین گروه ها را بوجود آورد و مردم را به خیابان ها بکشاند و از اصطلاحاتی چون تابستان داغ و یا آبان 98 استفاده کند اما مثل همیشه با بصیرت مردم انقلابی و پیروی از فرامین رهبر انقلاب نتوانست کاری از پیش ببرد.

با خروج آمریکا از برجام، ایران نیز به دوره قبل از برجام برگشت. به نظر می رسد هدف اصلی آمریکا از تحریم های ایران باز کردن فضا برای توسعه صنعت نفت در آمریکا است که با این کار امریکا،صادرات نفت ایران سیر نزولی خود را آغاز کرد.

با کاهش صادرات نفت ایران، آمریکا به دنبال توافق و لغو تحریم های ایران و خداحافظی آبرومندانه از منطقه است.

برتری میدانی گروه های مقاومت در عراق، سوریه و یمن باعث آشکار شدن دشمنی بعضی از متحدان حاشیه خلیح فارس آمریکا، با ایران اسلامی شد بطوریکه سفرهای خارجی گاوشیرده سعودی به کشورهای پاکستان و چین و به دنبال آن هویدا شدن خبرهایی علیه مسلمانان در هند، خبر از نقشه شوم این ماجرا در سال های آتی برای شیعیان می دهد.

از سویی توپخانه رسانه ای که از پیش آماده شده بود تا با تصویرسازی سعی در تحریف حقایق کند و به گونه ای مسائل را به گونه ای دیگر  نشان داده و با تصویرسازی زمینه را برای مشروعیت بخشی و دخالت های نظامی و تحریم های گسترده علیه شیعیان در اقصی نقاط عالم فراهم کند.

آمریکا با چهره مشخص خود عملیات روانی وسیعی علیه ایران آغاز کرده است، انگلیس نیز با حرکاتی ضد دینی و نمایشی مانند لیس زدم ضریح و یا یورش به سمت حرم ها برای بازگشایی و شکست قرنطینه کرونایی در صدد غیرعقلانی نشان دادن رفتار ایرانیان در اوایل انتشار کرونا در ایران بود و در این میان رادیکال های داخلی و سلبریتی های حاشیه ساز نیز که سعی در فرصت طلبی و ثروت افزایی از آب گل آلود دارند در این راه همچون پیاده نظام دشمن عمل کردند.

ارجاع همه مشکلات و معایب کشور به دشمنان نادرست و غیر قابل باور از سوی مردم است بطوریکه مردم از اینکه آمریکا و متحدانش از هرگونه توطئه برای جمهوری اسلامی ایران کوتاهی نمی کنند شکی ندارند ولی سهم ناکارآمدی و بی لیاقتی بعضی مسئولان را نیز در سبد دشمنان محاسبه نمی کنند.

در ماجرای بنزین این موضوع به شدت نمایان شد و با اشتباهات مسئولان، مردم به شدت آسیب دیدند و این موضوع این بار دیگر با درایت رهبر انقلاب فروکش کرد.

در میان اتفاقات ناخوشایند سال 98 انتخاب آیت الله رئیسی به عنوان سکاندار دستگاه قضا و عملکرد خوب وی در ماه های نخست بار دیگر روزنه های امید را در مرد زنده کرد.

با توجه به اینکه اقتصاد از سیاست جدا نیست می توان گفت: عملکرد ضعیف سیستم دیپلماسی کشور در سال 98 یکی از سخت ترین سال های اقتصاد ایران در 40 سال گذشته را رقم زد.

سال اقتصادی 98 با تحریم های شرورانه آمریکا آغاز شد که در ادامه بحران سیل، اقتصاد کشور را در شوک فرو برد و در آخر سال نیز ویروس کرونا تیر آخر را بر پیکر این اقتصاد زد.

افزایش سرسام آور قیمت مواد اولیه، بسیاری از کارخانه ها و کارگاه ها را به تعطیلی کشاند و آنها را تحت فشار قرار داد و به دنبال آن با ورود انبوهی از به جامعه، مشکلات  فرهنگی و اجتماعی فراونی برای کشور ایحاد کرد.

مسکن از ماه های ابتدایی سال گذشته تا تابستان 98 به طور چشم گیری روند صعودی به خود گرفت و در مناطقی بیش از صد در صد گران شد

با بالا رفتن قیمت تسهیلات، دولت اثر بخشی خود را از دست داد و رکود بعد از افزایش قیمت ها نیز قابل انتظار ترین مورد در بخش مسکن بود که در حال حاضر، کشور را با رکود بی سابقه ای در این حوزه مواجه کرده است.

بی شک  ارگان های نظامی و بسیج مردمی در اتفاقات سال گذشته بخصوص در بحران ها  نقش پر رنگی را ایفا کردند بطوریکه در سیل اول سال کمک شایانی به کشور ارائه دادند و در بخش اقتصاد نیز با تکیه بر توانایی های داخلی به پیش می روند و همچنان در وظیفه اصلی خود یعنی حفظ آرامش و تامین امنیت کشور می درخشند.

برای اولین بار در تاریخ معاصر ایران با اقدامی علیه آمریکای جنایتکار به جهان این پیام را صادر کرد که می شود با امید به خداوند متعال زورگویی ابرقدرت ترین جهان را به عقب راند و این مهمترین اتفاق سال 98 برای مستضعفان جهان بود، سیلی که ایران به امریکا در منطقه زد ماه ها است این کشور مستبد از ضرب آن به هوش نیامده است و تنها تلاش می کند به نحوی آبروی از ذست رفته خود در جهان را بازیابی کند.

 و سرانجام ارگان های نظامی بعد از این عملیات بلافاصله در بدو ورود ویروس کرونا به کشور نیز با انجام عملیات دفاع بیولوژیک در کنار خدمت رسانی به مردم و توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی برای تولید داروی مقابله با ویروس کرونا آستین بالا زده و دوشادوش مردم برای نجات کشور در تلاش هستند.

تجربه نشان داده است هرجا نیروهای انقلابی فرصت خدمت به مردم را پیدا می کنند، کشور در ان عرصه به خوبی پیش می رود بنابراین پیشنهاد می شود دولت با بها دادن به نیروهای انقلابی و مدیران جهادی در سال پیش رو زمینه هاس پیشرفت  و تعالی کشور را در عرصه های مختلف فراهم کند.

یاددشت: مهدی عالی، تحلیلگر مسائل سیاسی

انتهای پیام/ج