نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: اخبار کوتاه کد خبر: 8068 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۲

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان اردبیل:

بیانیه گام دوم، نقشه راه هنرمندان متعهد و انقلابی است/ زیرساخت های هنری استان، جوابگوی نیاز هنرمندان اردبیل نیست

رخشانی رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان اردبیل با بیان اینکه هنر انقلابی در واقع بیداری انسان است که با ایجاد جریان فکری، در تاریخ ثبت و ضبط می شود، از زیرساخت های هنری در استان انتقاد کرد و گفت: فضای موجود،جوابگوی نیاز هنرمندان استان نیست.

بیانیه گام دوم، نقشه راه هنرمندان متعهد و انقلابی است/ زیرساخت های هنری استان، جوابگوی نیاز هنرمندان اردبیل نیست

جاوید رخشانی رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان اردبیل در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی ابصارخبر، به تبیین ویژگی های هنرمند انقلابی پرداخت و گفت: هنر انقلابی فراتر از تعریف علمی و آکادمیک آن، مدافع ارزش‌هایی است که در متن انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

رخشانی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای انقلاب، ظهور هنر انقلابی است، گفت: هنر انقلابی  فراتر از تعریف هنر که به نمایش گذاشتن اندیشه، عواطف و احساسات است، می توان هنر انقلاب را یک جریان و مدافع ارزش‌هایی دانست که در انقلاب اسلامی شکل گرفته است.

وی افزود: آنچه در هنر انقلابی است جدا از لطافت و زیبایی رسالت هنر است و تعهدی است که هنرمندان باید متعهد به ارزش‌های جامعه خود باشند.

هنر انقلابی در واقع بیداری انسانی است

این هنرمند اردبیلی خاطرنشان کرد: هنرمندان انقلاب اسلامی با ارائه آثار هنری، متعهدند که نسبت به جامعه و فرهنگ خود و ترویج فرهنگ دینی و انقلابی تعهد داشته و با تحولات روز بتوانند همچنان از ارزش‌های انقلاب اسلامی حمایت کنند و در قالب ارائه آثار، نقش ارزشمندی را در توسعه فرهنگ انقلابی  ایفا کنند.

وی در ادامه سخنان خود به ویژگی های هنر متهد و انقلابی اشاره کرد و گفت: هنر انقلابی در واقع یک بیداری انسانی است و این فراتر از یک واژه یک جریان فکری است که در تاریخ ثبت و ضبط شده است.

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان استان اردبیل با بیان اینکه ذات هنر، متعالی و انسانی است، گفت: بیداری فطرت انسان یا هنر انقلاب فراتر از آن است که ما در هنر بدون انقلاب متصور هستیم.

رخشانی به واژه ها و مفاهیم نهفته در هنر انقلابی اشاره کرد و گفت: واژگانی مانند مانند ایثار، شهادت، فداکاری، ظلم‌ستیزی و عدالت‌خواهی از جمله واژگانی هستند که در هنر انقلاب احیا شده و به ادبیات ما وارد  شدند.

وی افزود: این واژگان برگرفته از فرهنگ عاشورایی است که در انقلاب اسلامی مجددا احیا شده به طوری که هنر انقلاب اسلامی در بعد معنوی توانسته است انسان ها را به اوج  برساند.

دین محوری، عقلانیت و اخلاق از محورهای حرکت در هنر انقلابی است

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان استان اردبیل در ادامه سخنان خود به تبیین نگاه شهید آوینی در مقوله فرهنگ و هنر پرداخت و گفت: حساسیت هنرمندان انقلابی نسبت به مسائل روز متفاوت تر از نگاه هنرمند معمولی است چراکه نگاه شهید آوینی به عنوان یکی از سکانداران هنر انقلابی در ایران نسبت به مقوله فرهنگ و هنر یک نگاه متفاوت و در نوع خود استثنا است و پیروان این مکتب نیز فراتر از نگاه تحلیل‌گری و پردازش امورات فرهنگی جامعه، تمام مسائل را احساس و تحلیل می‌کنند تا با زبان هنر آن مسائل را در اجتماع برطرف کنند.

 رخشانی با بیان اینکه کمال اخلاقی و دینی در جامعه آرزویی است که می توان با هنر انقلاب اسلامی، جامعه را به آن سمت هدایت کرد، گفت: دین محوری، عقلانیت و اخلاق از محورهای حرکت در هنر انقلابی است.

وی به تبیین شاخص‌های هنرمند انقلابی پرداخت و از ایمان، تقوا، اعتقاد به حضرت احدیت بعنوان والاترین و بهترین شاخص های هنرمند انقلابی نام برد و گفت: هنرمندانی که عدالت محور هستند و در راه خدا جهاد می کنند و جهاد را می‌پسندند می توانند هنرمندان شایسته ای باشند که در جریان سازی فرهنگی انقلابی و توسعه و گسترش آن به عنوان یک فرهنگ اصیل به سایر ملل ایفای نقش می کنند.

 این هنرمند اردبیلی با بیان اینکه هنرمند انقلابی همواره پویا و زنده است و تلاش می‌کند بهترین آثار را با زیباترین روش ارائه کند، تصریح کرد: هنرمند انقلابی در واقع تلاش می کند در آثار خود، انسان را به کمال برساند و این یک موهبت الهی است که کشور ما دارای هنرمندانی است که در ترویج هنر انقلاب اسلامی تلاش می‌کنند.

هنرمندان متعهد عالمانه وارد مسائل روز شوند

وی لزوم ورود هنرمندان متعهد و انقلابی در مسائل روز را یادآور شد و گفت:  ما در یک مقطع زمانی قرار داریم که لازم است هنرمندان متعهد انقلابی به بسیاری موارد ورود پیدا کرده و با واکنش خود توطئه های دشمنان را خنثی کنند.

رخشانی به نقشه راه هنرمندان متعد و انقلابی نیز اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب که سال گذشته توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی ابلاغ شد،  نقشه راه هنرمندان در راستای حرکت های انقلابی است چراکه این بیانیه بطور کامل موارد پیش رو را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه توجه به جوانان از مفاد مهم بیانیه گام دوم است، گفت: نهادهای فرهنگی و هنری و دستگاه های اجرایی باید در این زمینه ورود کنند تا با توجه به پیشینه هنر انقلابی در کشور، برای هنرمندان جوان الگوسازی کنند.

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان استان اردبیل به اثار هنری فاخر در زمینه مقاومت اشاره کرد و گفت:  هنرمندان اصیل و واقعی در جبهه مقاومت با ارائه آثار هنری خود، ثبت تاریخ کردند و توانستند بسیاری از وقایع را در تاریخ ماندگار کنند.

ویژگی های شهید آوینی در جامعه هنری تبیین شود

این هنرمند اردبیلی در ادامه سخنان خود از شهید آوینی به عنوان یکی از الگوهای هنر متعهد انقلابی نام برد و گفت: همه موظف هستند تا با ترویج و تبیین شاخص ها و ویژگی های شهید آوینی و سایر شهدای هنرمند  که با عشق و علاقه در راه اعتلای اسلام و انقلاب در کشور تلاش کردند، در آموزش و تربیت هنرمندان جوان، هنرمندان متعهد و انقلابی پرورش دهند که بتوانند در راستای اجرای گام دوم انقلاب نقش آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه پرورش نسل‌های آینده، یک تکلیف و ضرورت است که بر عهده ما است، گفت: ما موظف هستیم که در این راه نسبت به جذب، آموزش و بهسازی جوانان هنرمند با تفکر انقلابی تلاش کنیم تا همچنان نسل مدافعان ارزش های انقلاب در عرصه های مختلف حماسه خلق کنند.

رخشانی به تبیین جایگاه شهدایی مانند مرتضی آوینی در عرصه هنر کشور برای نسل جوان پرداخت و گفت: شهید آوینی الگوی تمام عیار برای فعالین فرهنگی و هنری در راستای توسعه فرهنگی کشور است.

زیرساخت های هنری موجود، جوابگوی نیاز هنرمندان استان نیست

رئیس مجمع قشر بسیج هنرمندان استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی وضعیت زیرساخت های هنر در کشور و استان پرداخت و با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در این زمینه کافی نیست، گفت: طبیعتاً کارهای خوبی در زمینه هنر بعد از انقلاب، از سیاست های کلان تا سایر اقدامات مفید در عرصه ها و رشته های هنری انجام گرفته است اما این اقدامات کافی نیست بطوریکه این ناکافی بودن در سطح کلان نیز مشهود است.

وی با بیان اینکه هنرمندان انقلابی تلاش های متعهدانه ای در این زمینه ارائه کردند، خاطرنشان کرد: با وجود همه تلاش ها هنوز هم ما از نظر آموزش هنرمندان انقلابی دارای خلاء هستیم  و این خلاء بیشتر مربوط بع زیرساخت است چراکه از نظر تحصیل دانشجویان و علاقمندان به هنر در استان زیاد است ولی با کمبود زیرساخت مواجه هستیم، بطوریکه فضای مفیدی که بتوان به طور مستمر در اختیار هنرمندان قرار گیرد وجود ندارد.

رخشانی تلاش های متولیان جهت رفع این مشکل را یادآور شد و گفت: دستگاه‌های فرهنگی تلاش می‌کنند اما مطالبات اهالی فرهنگ و هنر در مورد زیرساخت ها هنوز فراهم نشده است.

وی به برگزاری برنامه های متنوع و متعدد هنری به مناسبت های مختلف توسط هنرمندان انقلابی استان نیز اشاره کرد و با بیان اینکه جشنواره‌ها، همایش ها، نمایشگاه ها و یادواره ها به طور متناوب و متناسب برگزار می شود، گفت: تا یک خط سیر و هدف‌گذاری در اجرای برنامه‌های هنری در استان به عنوان نقشه راه تعریف، پیگیری و اجرا نشود و مشخص نشود که از نظر هنر انقلابی در کجا هستیم، به کجا می خواهیم برویم و این مسیر چگونه طی خواهد شد به انسچام واحدی نخواهیم رسید.

نهادهای فرهنگی و هنری منسجم تر عمل کنند

وی با انتقاد از متولیان فرهنگ و هنر استان گفت: نقشه راه و برنامه ریزی برای گسترش هنر انقلاب اسلامی از طریق هنرمندان متعهد در استان وجود ندارد و یا اگر هم است، موضوعی و جزیره‌ای و سازمانی است که می‌توان با همسویی، همراهی و اندیشه ورزی هنرمندان و واگذاری کار به خود آنها، دستاوردهای خوبی را در این زمینه در استان اردبیل شاهد بود که بالتبع این حرکت خود به خود مدافع ارزش‌های ناب انقلاب، شهدا و امام شهدا  نیز خواهد بود.

انتهای پیام/ج