سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8074 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۴

در گفت‌وگو با کارشناسان مسائل خانواده مطرح شد؛

فرصت‌های طلایی خانه‌نشینی کرونایی برای خانواده‌های ایرانی

علی‌رغم تلاش‌های مشکوکی که این روزها سعی دارد فضای خانواده‌های ایرانی را ملتهب نشان دهد و از بحران کرونا برای غرب لقمه بگیرد؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند خانه‌نشینی کرونایی علاوه بر ایجاد همدلی‌ بیشتر موجب بروز خلاقیت‌هایی در خانواده‌های ایرانی شده است.

فرصت‌های طلایی خانه‌نشینی کرونایی برای خانواده‌های ایرانی

به گزارش ابصارخبر، در دنیای پر مشغله امروز، "خانه" تنها محلی است که خانواده‌ها می‌توانند در آن به آرامش دست یابند، اما خیلی‌ها در شبانه روز فرصت کمی برای وقت گذراندن در کنار خانواده پیدا می‌کنند. این روزها در پی شیوع ویروس کرونا در کنار تلخی‌های آن از جمله بیماری، فوت بسیاری از هموطنان و دیگر مشکلات، فرصتی فراهم شده است تا مفهوم واقعی خانواده که در روزمرگی‌هایمان رنگ باخته بود به جایگاه اصلی خود بازگردد و اعضای خانه فرصت بیشتری را برای بازسازی روابط گرم و صمیمی شان داشته باشند و بنیان خانواده استحکام بیشتری پیدا کند.

علی‌رغم تلاش‌های مشکوکی که این روزها سعی دارد فضای خانواده‌های ایرانی را ملتهب نشان دهد و از بحران کرونا برای غرب لقمه بگیرد؛ بسیاری از کارشناسان معتقدند خانه‌نشینی کرونایی و این دورهمی‌های اجباری فضایی برای رفع کدورت‌ها، ایجاد همدلی‌های بیشتر و حتی بروز خلاقیت‌هایی مانند راه‌اندازی هیئت‌های خانوادگی یا گروه‌های جهادی کوچک در خانواده‌های ایرانی شده است.

 

قرنطینه، فاصله‌های اجتماعی میان خانواده ها را کاهش داد

محمدرضا احمدی، کارشناس و مشاور امور خانواده در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و با خانه نشینی و ایجاد دوران قرنطینه فاصله بین والدین با یکدیگر و بخصوص فاصله والدین با فرزندان به حداقل رسید و اعضای خانواده مدت زمان بیشتری را صرف گفتگو با یکدیگر نموده اند.

وی با بیان اینکه در این دوران فرصت خوبی برای بررسی مشکلات فرزندان و رفتارهای اجتماعی آنان فراهم شده است افزود: در طول این مدت والدین وقت بیشتری دارند تا سخنان فرزندان خود را با دقت گوش دهند و مشکلات انان را بخصوص در دوران نوجوانی مورد بررسی قرار دهند.

احمدی به افزایش محبت اعضای خانواده ها نسبت به یکدیگر اشاره نمود و ادامه داد: در این بازه زمانی عطوفت میان اعضای خانواده ها بیشتر شده است و کودکان نیز از آرامش بیشتری برخوردار هستند.

به گفته وی گذر از دوران قرنطینه با مهر و محبت اعضای خانواده به یکدیگر آسان تر می شود و تحمل سختی ها را نیز بیشتر می کند.

این کارشناس امور خانواده با تاکید بر اینکه پس از عبور از دوران قرنطینه ارتباط و تعامل والدین با فرزندان باید بیش از گذشته باشد، افزود: این دوران می تواند آغازی بر پایان تنش های درون خانواده و بخصوص پایانی بر مشاجره های والدین و فرزندان باشد که درک متقابل بیشتری را در میان آنان رقم می زند.

 

تهدید را می‌توانیم به فرصت تبدیل کنیم/ گرم شدن بنیان خانواده با کنار هم ماندن در ایام کرونایی

احمدرضا بسیج، استاد دانشگاه شهرکرد در گفت و گو با خبرنگار جهانبین‌نیوز اظهار کرد: یکی از عواملی که موجب خوشبختی و ایجاد آرامش در خانواده‌ها می‌شود، وجود محبت و هم‌بستگی میان اعضای خانواده‌ها است.

وی با اشاره به اینکه خانواده مهم‌ترین کانون زندگی بشر بوده، افزود: خانواده به عنوان اساسی‌ترین نهاد اجتماعی زیربنای جوامع بوده است و در کتب دینی مقدس اسلام نیز در خصوص عشق ورزیدن به خانواده،مدیریت صحیح، محبت متقابل، صبوری،  صله ارحام و بردباری، ترس از کیفر الهی، دوری از افراط و تفریط، تواضع، دوری از سختگیری و احسان به پدر و مادر ، شناخت حقوق و وظایف در راستی تحکیم بنیان خانواده اشاره  شده است. 
    
احمدرضا بسیج در ادامه بیان کرد: تاثیر خانواده در سطوح روانی و عاطفی افراد در اجتماع از اهمیت ویژه ای برخوردار است، لذا لازم است که در افزایش سواد عاطفی افراد در خانواده بهتر عمل کرد چراکه تحقق این امر باعث کاهش آسیب های اجتماعی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: افزایش روابط خانوادگی، کنار یکدیگر بودن،سخن گفتن، خندیدن، زمان بیشتری را در کنار خانواده سپری کردن در استحکام بخشیدن به بنیان خانواده  تاثیر بسیاری داشته است، لذا در چنین شرایطی که ورود ویروس کرونا قرنطینه افراد خانواده را به دنبال داشته ، موجب افزایش سطح عاطفی و روانی، وابستگی، شناختی ، همدلی  میان اعضای خانواده شده است.

احمدرضا بسیج با اشاره به فواید ماندن در خانه برای اهل محبت و مودت تصریح کرد : افرادی که در محیط خانواده  بر اساس آموزه های دینی اهل محبت، عاطفه و صله رحم بوده اند ، توانسته اند با آگاهی بخشی و مراقبت از کانون خانواده روابط خانوادگی را بهبود ببخشند.

 وی در پایان گفت: لازم است که  با ایجاد محیطی سراسر شادی و نشاط و روابطی گرم و صمیمی در میان خانواده بتوان آرامش روحی و عاطفی را میان تک تک اعضای خانواده ایجاد کرد.

 

فعالیت جهادی خانواده‌ها علیه کرونا تجلی فرهنگ کشور است

حسین حق‌پناه، جامعه‌شناس و مدرس سواد شبکه‌های اجتماعی در گفت‌وگو با صبح توس، پیرامون اهمیت خانواده در برابر کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا اتفاق چندجانبه‌ای برای مقابله با آن رخ می دهد و از طرفی اجبار اعضای خانواده برای کنار هم بودن فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند.

وی افزود: باید روابط میان اعضا تقویت شده و فرصت‌های بیشتری برای تعامل، گفتگو و بازی ایجاد گردد.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: در راستای مبارزه با بیماری کرونا بایستی به تقویت بنیان خانواده و تمرین ارتباطات خانوادگی در بستر خانواده بیشتر توجه داشته باشیم.

حق‌پناه خاطرنشان کرد: یکی از نقاط درخشان ایران در مقایسه با سایر کشوها مدیریت خانوادگی و مردمی شیوع کرونا است و بواسطه اینکه بنیان خانواده در کشور ما قوی است خیلی از مبتلایان به این بیماری می‌توانند به شکل خانوادگی و با کمک سایر اعضای خانواده درمان شوند که همین فرصت جدی و بی نظیری است.

وی افزود: تحمل  فشار روانی ناشی از در خانه ماندن و فاصله‌گذاری اجتماعی در خانواده با روش‌های خلاقانه، ابداع بازی‌های فیزیکی،  ارتباطات مجازی و ایجاد چالش های مثبت شبکه های اجتماعی تسهیل می‌شود.

مدرس سواد شبکه‌های اجتماعی با بیان اینکه نشان می دهد با کارکرد صحیح خانواده‌ها می‌توان این فشار روانی را تحمل کرد گفت: فعالیت‌های جهادی توسط خانواده‌ها مانند دوخت ماسک و تهیه آبمیوه برای بیماران کرونایی نشان دهنده ظرفیت بالای نهاد خانواده برای مقابله با ویروس کرونا در مقایسه با سایر فرهنگ‌ها است.

وی افزود: با شیوع کرونا بحث‌های عوامانه پیرامون توسعه یافتگی جهان اول در مقایسه با جهان دوم و سوم نشان داده شد که این موضوعات خیلی صحیح نیست و هیمنه پوشالی فرهنگ جهان اولی‌ها را فروریخت و خوی وحشی‌گری و بدوی آن را نمایان کرد.

حق‌پناه اظهار کرد: در مقابل آن ارزش‌های اصیل فرهنگ کشورمان و خانوادگی بروز کرده است.

 

قرنطینه موجب تقویت ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده ها شده است

زهرا احمدزاده کارشناس و مشاور امور خانواده در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: ایام قرنطینه جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا بهترین فرصت برای برقراری انس و الفت در بین خانوده ها است.

وی با بیان اینکه با قرار گرفتن در ایام در خانه ماندن، فرصت انس و الفت بین خانواده ها بیشتر فراهم شده است، افزود: قرنطینه شرایطی را به وجود آورده است تا افراد خانواده مدت بیشتری را در کنار هم باشند و همین موضوع موجب تقویت ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده ها شده است.

کارشناس و مشاور امور خانواده با بیان اینکه هر چقدر میزان حضور اعضای خانواده در کنار هم بیشتر باشد، به حل مسائل درون خانواده‌ای کمک می‌کند، گفت: گفت‌وگو اعضای خانواده در کنار هم می‌تواند باعث افزایش اطمینان، صبوری، آرامش و کاهش استرس و افسردگی اعضا شود.

احمدزاده تصریح کرد: در هنگام قرنطینه افراد می‌توانند تفاهم بیشتری را در کنار هم کسب کنند و قاعدتا این امکان فراهم می‌شود که اختلافاتشان را کم کنند.

وی گفت: محبت کردن والدین به فرزندان در ایام به تبع ارتباط بیشتر والدین با فرزندان خود بیشتر می شود که همین عامل نقش موثری در تحکیم بین اعضای خانواده دارد.

کارشناس امور خانواده ادامه داد: در شرایط کنونی افراد می‌توانند فرزندانشان را به روابط خانوادگی دعوت کنند و فرصت‌هایی را اختصاص دهند تا بتوانند با فرزندانشان وارد گفت‌وگو‌های طولانی شوند و در زمان‌ بیکاری بازی‌هایی را طراحی کنند و با فرزندانشان انجام دهند؛ تا از این شرایط سخت به خوبی عبور کنند.

وی با تاکید بر اینکه خانواده اساسی ترین نهاد اجتماعی است و در دین مبین اسلام هم از ارزش خاصی برخوردار است ، بیان داشت: ایام قرنطینه موجب افزایش تکریم زن و شوهر می شود که می تواند الگوی خوبی برای فرزندان باشد.

احمدزاده بر ضرورت استفاده از القاب مناسب و رعایت احترام متقابل بین زوجین تاکید کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: "هر زنی که به شوهرش احترام کند خوشبخت و سعادتمند می‌شود".

وی در پایان سخنان خود گفت: اتحاد بین خانواده ها در ایام قرنطینه نقش موثری در مقابله با ویروس کرونا داشته که قابل تقدیر است.

 

دورهمی‌های خانوادگی از پیامدهای مثبت کرونا/خانواده ها روی مسائل معنوی تمرکز کنند

محمود آذرخش امروز در گفتگو با گلستان ما در خصوص پیامدهای شیوع کرونا برخانواده ها، اظهار کرد: ما نمی توانیم اثرات مثبتی عنوان کنیم اما پیامدهایی مثبتی داشته است که این دورهم بودن خودش یکی از آن مزایا است.

وی ادامه داد: دورهم جمع شدن ها و ارتباط ها بیشتر شده، خانواده ها  شناخت بیشتری نسبت به ویژگی های فرزندانشان و خودشان کسب کردند، همدلی ها و همنوایی ها بیشتر شده است.

این مشاور خانواده همچنین بیان کرد: اظهار همدردی ها در کنار مشکلات سختی ها در خانوادها رشد پیدا کرده بخصوص در خانواده ها ی ما که جامعه اسلامی هست بیشتر دیده می شود. و در جوامع دیگر مانند چین هم گروه هایی برا کمک به هم تشکیل دادند.

بجای بحثهای بیهوده و نقاط منفی این بیماری ،روی نکات مثبتش تاکید کنند

آذرخش درباره اثرات مخرب کرونا تصریح کرد استرس های زیاد و فشار بیش از حد، نگرانی نسبت به آینده ،نگرانی نسبت بیماری ها  و اگر فرد علایمی را درخود یا در خانواده اش ببیند  دستپاچه می شود که ممکن است به شدت رفتاری  از خود نشان دهد.

وی به برخی فعالیت ها در دوران قرنطینه اشاره کرد و گفت: توصیه ها را در دو حوزه "رفتار والدین با همدیگر" و " فرزندان" می توان تقسیم کرد که برای بچه ها بحث آموزش و یادگیری شان در اولویت اول است و باید نظارت کافی برآن داشته باشند و در خصوص والدین هم خود کنترلی و مدیریت رفتار خود را ارزیابی کنند و آن را بالاتر ببرند و بجای بحثهای بیهوده و بررسی کردن نقاط منفی این بیماری ،روی نکات مثبتش مانند بهبودیافته ها تاکید کنند.

این روانشناس با بیان اینکه ارتقاء مسائل معنوی خودش تنش ها را کمتر می کند، تاکید کرد: افراد خانواده روی کارهای عقب افتاده خود تمرکز کنند  و سعی کنند با همفکری هم تمام کنند وهمواره فکر کنند که مسائل حل می شود.

آذرخش در ادامه به برخی ناهنجاری ها در خانوادها اشاره کردوافزود: آمارها نشان داده که در تمام دنیا و اکثر کشورها  با توجه به قرنطینه و ارتباط بیشتر افراد باهم مسائل و مشکلاتشان بیشتر شده است.افرادی که ساعت ها خارج از منزل فعالیت می کردند الان مجبور بودند در خانه باشند تعاملاتشان بیشتر شده ست و اختلاف نظرها مشخص تر شده است اما این مسائل در آنهایی که مهارت های فرزندپروری شان پایین است و تحمل کمتری نسبت به مسائل پیرامون خودشان دارند اینها باعث می شود رفتار نامناسب را انتخاب کنند.

این مشاور خانواده با بیان اینکه تاب آوری و صبرهمه به یک اندازه نیست، گفت: مشکلات روانی در این دوران بیشتر در گروه های پرخطر جامعه است تا در افراد بهنجار جامعه  زیرا زمانی که استرس بالا می رود میزان دستپاچگی ،خشم و عصبانیت افزایش می یابد و اگرافراد بلد باشند چطور خشم خود را کنترل کنند مشکلات کمتر می شود.

 

مردم به منابع موثق خبری رجوع کنند/ قرنطینه بهترین زمان برای افزایش تعاملات خانوادگی

به گزارش راه آرمان؛ از زمان شیوع  و گسترش ویروس کرونا در جهان و کشورمان ایران و پخش آمار و ارقام مبتلایان و فوتی ها از رسانه های ملی، مکتوب و فضای مجازی باعث شده تا تعدادی از افراد دچار استرس های کاذب شوند.

طبق گفته کارشناسان این اضطراب ها می تواند زمینه ای برای بسیاری از بیماری ها  از جمله افسردگی شود.

علی بهرام نژاد مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان دراین رابطه به خبرنگار ما گفت: همیشه استرس بوجود می آید و اگر استرس و اضطراب نباشد بقا به خطر می افتد و اینکه وجود این دو می تواند تا اندازه ای کمک کننده باشد؛ زیرا این دو کمک می کند که افراد تا اندازه ای گوش به زنگ بوده و خود مراقبتی در آنان افزایش یابد.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با بیان اینکه گاهی اوقات این استرس و اضطراب می تواند برعکس عمل کند، افزود: اگر از حد فراتر روند ممکن است نتیجه عکس دهد و خود مراقبتی را کاهش داده و مشکلات خاص خود را ایجاد کند یعنی  استرس کم و زیاد هر دو به  یک اندازه نامطلوب هستند اما استرسی که بیش از اندازه است می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

بهرام نژاد با تاکید بر اینکه خود مراقبتی یکی از عواملی است که می تواند استرس را کنترل کند، عنوان کرد: شخصی که می خواهد برای اولین بار رانندگی کند دچار استرس می شود و برای کم کردن آن باید یکسری از اصول را رعایت کند و آن شناخت تابلوهای رانندگی در سطح شهر و خارج از شهر است، برای پیشگیری از بیماری کرونا هم افراد با رعایت  اصولی همچون فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی دست ها و تمامی اصولی که کارشناسان اظهار نظر می کنند می تواند استرس را خودبه خود کاهش دهد.

وی همچنین در رابطه با ارتباط افراد خانواده در چنین شرایطی اذعان کرد: شخصی که در بیرون از منزل کار می کند یکسری از رفتارها را از جمله فاصله گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت می کند و زمانی که به منزل باز می گردد باید یکسری از اصول را رعایت کند از جمله  شستشوی دست ها قبل از اینکه به چیزی دست بزند و سعی  کند لباس هایش را از دیگر لباس ها جدا بگذارد که رعایت این موارد می تواند خودبه خود استرس را در خانواده کم کند.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، در پاسخ به این سوال که آیا بیماری کرونا می تواند فشار روانی روی خانواده ها را افزایش دهد، افزود:گاهی اوقات استرس و اضطراب می تواند زمینه ای برای بیماری های روانی باشد که اگر درمان نشوند و افزایش یابند می تواند منجر به خشونت شود.

بهرام نژاد همچنین به ارتباط خانواده و مردم  با شخصی که دچار بیماری کرونا شده و پس از بهبودی به آغوش اجتماع و خانواده برگشته اذعان کرد: مردم باید توجه کنند کسی که مبتلا شده ممکن است به او انگ بزنند که وی اصول خود مراقبتی را رعایت نکرده است در صورتی چنین نیست ممکن است شغلش ایجاب می کرده و یا سیستم دفاعی بدنش ضعیف بوده و زودتر دچار شده است  و  این در حالی است که او تمام تلاشش را کرده  است.

وی گفت: فرد مبتلا شده خدای ناکرده فردی نبوده که  نسبت به این مسئله مهم بی مهابا باشد بلکه آگاهی دارید که بسیاری از پرسنل و کادر درمانی هم به این بیماری دچار شده اند پس اولین نکته این است که ما این احساس گناه را در فرد بوجود نیاوریم.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: در حالی که فاصله گذاری اجتماعی را با او رعایت می کنیم باید بدانیم که او برای ابتلا مقصر نبوده است.

بهرام نژاد تصریح کرد: مقصر کردن شخص و تشدید احساس گناه می تواند فرد بهبود یافته را مجددا به سمت بیماری ببرد یا او را ایزوله کند.

وی خاطرنشان کرد: فرد بهبود یافته بعد از اینکه کارشناس بهداشتی اعلام می کند که وی کاملا خوب شده  و ناقل نیست می تواند به زندگی عادی خود برگردد و شروع زندگی مجدد می تواند این برچسب و انگ را که به او زده شده کاهش یابد.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: افراد خانواده باید بدانند که اگر با شخصی که ازبیماری خلاصی یافته با او همدلی و همراهی نکنند و او را طرد کنند  می تواند براثر بیماری های دیگر از جمله افسردگی دچار مشکلاتی شود.

بهرام نژاد به نحوه اطلاع رسانی از رسانه ملی و شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اشاره کرد و گفت: انسان در طول زندگی خود به محبت، احترام، امنیت و دانایی نیاز مبرم دارد.

وی افزود: ما نیاز به غذا داریم و باید به اندازه کافی و سالم مصرف کنیم و این نیاز به دانایی دارد که آن اطلاعات است، سعی کنیم اطلاعاتی استفاده کنیم که سالم هستند و از منابع موثق به ما می رسند.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان تصریح کرد:  در مصرف غذا اگر زیاده روی کنیم دچار بیماری خواهیم شد و برای کسب اطلاعات هم همین اتفاق رخ خواهد داد.

بهرام نژاد اولین راهکار را دروازه بانی اطلاعات عنوان و بیان کرد: در ابتدا باید ببینیم چه اطلاعاتی بیشتر مورد نیاز است و دنبال آن باشیم.

وی تصریح کرد: گوش کردن مرتب اخبار، خود می تواند باعث استرس شود پس به اندازه ای که اطلاعات موردنیاز خود را کسب کنیم کافی است و عاملی که در اینجا می تواند موثر باشد این است که منابع موثق باشد.

مدیرگروه سلامت روانی اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشکی کرمان، میزان جستجو اخبار و اطلاعات را دومین راهکار عنوان و خاطرنشان کرد:  اگر  دائم پیگیر اخباری باشیم که منبع موثق نداشته باشند می تواند استرس های زیادی ایجاد کنند.

بهرام نژاد بیان کرد: در دنیای مجازی هر کسی می تواند اطلاعاتی را منتشر کند پس اولین کاری که می تواند کمک کند باید به دنبال اطلاعات دقیق و اطلاعاتی که ازمنابع معتبر است باشیم.

وی تصریح کرد: حالا که مجبوریم در خانه بمانیم باید برنامه هایی را  طراحی کنیم که مشکلات مان کمتر شود فعالیت بدنی و ذهنی که در ارتباط با تعامل خانواده است از طریق شبکه های مجازی و یا افرادی که با آنان نزدیک هستیم صحبت و  احساساتمان را برایشان بازگو کنیم و فعالیت هایی که لذت بخش است باید برای خود طراحی کنیم.

بهرام نژاد اذعان کرد: از درمان های خودسرانه و استفاده از داروها جدا بپرهیزیم زیرا ممکن است این داروها در مدت کوتاهی استرس ما را کم و یا رفع کنند اما به شدت می توانند ما را وابسته کنند.

 

قرنطینه خانگی فرصت مهمی برای استحکام بنیان خانواده‌هاست/ فرصت‌های کرونایی را مغتنم بدانیم

محمدحسین موسوی کارشناس علوم اجتماعی و مسائل خانواده در گفت و گو با خبرنگار بلاغ اظهار کرد: در زندگی‌های سنتی و زمان‌های گذشته، اعضا یک خانواده دور هم جمع می‌شدند و درباره مسائل کوچک و بزرگ و به قولی از ریز تا درشت زندگی با یکدیگر صحبت می‌کردند و راه حل مشکلات را می‌یافتند و با تداوم و تداول گفت و گو بین آنها، صمیمیت آنها نیز بیشتر و مستحکمتر بود.

وی تصریح کرد: نهاد خانواده در ایران یکی از نظام‌های قدیمی در شکل‌دهی سنت‌ها، آداب و رسوم اجتماعی و خانوادگی بوده و وجود صمیمت بین اعضا یکی از موارد مهم در تکوین خانواده‌های موفق محسوب می‌شود.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه ارتباط نزدیک، گفت و گوی صمیمانه و رفع مشکلات از طریق مصاحبت از بهترین راه‌های رسیدن به تفاهم در میان اعضای خانواده‌ و لذت بردن از این کانون گرم و باصفاست، افزود: روزهای خانه نشینی اجباری فرصت مناسبی برای تقویت روابط عاطفی و کلامی بین اعضای خانواده است و باید تلاش کرد میزان صمیمیت و همدلی و در کنار هم بودن در درون خانواده ها افزایش و میزان اضطراب و نگرانی های ناشی از این ویروس منحوس کاهش یابد.

موسوی خاطرنشان کرد: به باور صاحبنظران، بسیاری از آسیب‌هایی مبتلابه یک خانواده در اثر نرسیدن به نقطه تفاهم ایجاد می‌شود، چه، گوهر تفاهم از  طریق گفت‌ و گو بین اعضا خانواده شکل می‌گیرد و همه افراد باید یاد بگیرند که هر مساله‌ای را چه مثبت و منفی از طریق مصاحبت و مسالمت حل و فصل کنند. 

وی بیان کرد: در این میان، نقش رسانه‌ها در فضای حقیقی و مجازی باید انتقال روش‌ها و راهکارهای در کنار هم بودن برگرفته از نظرات روانشناسان و مشاوران باشد.

کارشناس علوم اجتماعی با اعلام اینکه مادران در این شرایط کرونایی به‌عنوان مدیران خانه نقش مهم و اساسی در برقراری تعاملات عاطفی، کلامی و رفتاری بر عهده‌ دارند ادامه داد: افزایش توجه و محبت و احترام متقابل نسبت به یکدیگر و داشتن روابط گرم و صمیمی بین والدین و فرزندان می تواند میزان رضایت و همدلی در خانواده ها را افزایش دهد و از بروز اختلافات و ناسازگاری های خانوادگی بکاهد و ارامش روحی و روانی و شادابی و نشاط را برای اعضای خانواده در پی داشته باشد که در جهت تحقق این موضوع، مادران نقش و وظیفه مهم و حساسی دارند.

این کارشناس مسائل خانواده معتقد است که ایجاد و حفظ فضای خانوادگی آرام و دلنشین و به دور از تنش و درگیری موجب تقویت و سلامت جسم و روح و روان افراد می‌شود.

وی با اعلام اینکه باید خانواده ها با رفتارهای خود در منزل آرامش ایجاد کرده و نگرانی کودکان از ویروس کرونا را از بین ببرند، گفت: پدر و مادر باید به این مهم توجه کنند که در مورد ویروس کرونا نباید نزد فرزندانشان صحبت کنند اما لازم است که مراقبت های لازم از آنان را با شیوه های مختلف انجام دهند و در کودکان استرس و اضطراب ایجاد نکنند.

موسوی بر ضرورت توجه به کودکان به ویژه در این ایام تاکید کرد و ادامه داد: والدین باید بدانند با توجه به اینکه رفتار و خلق و خوی انسان مسری است باید خیلی حواسشان به روحیه خودشان باشد چون این روحیه آنها به فرزندان درخانواده منتقل می‌شود.

کارشناس مسائل خانواده با اشاره به اینکه هنر والدین، تربیت کودکان در خلال بازی و سرگرمی است زیرا کودکان بازی را دوست دارند و در آن زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: هر که شرایط بازی را برای کودکان فراهم کند در نزدشان محبوب می‌شود، این در حالی است که والدین باید در قالب بازی‌ها رفتار دینی را نیز به فرزندان آموزش دهند.

شاید کرونا آمد تا نعمت‌هایی را که غرق در آن بوده و یا به آن عادت کرده و بی ارزشش می‌خواندیم و حتی گاهی برای نادیده گرفتن و تغییرش دست به هر کاری می‌زدیم، به رخ ما بکشد.

بیائیم خوشی‌ها را ابتدا در جمع خانواده تقسیم کنیم، حرمت والدین را بیش از پیش نگهداریم، به فرزندان که شیرینی و برکت زندگی‌اند بیشتر بها داده و دل‌ها را به یکدیگر نزدیک کنیم زیرا موفقیت خانواده مایه سرفرازی کشور و تزلزل نظام خانواده، فروپاشی جامعه را در پی‌خواهد داشت.

 

قرنطینه خانگی در ایران با اروپا متفاوت است/ خانه در فرهنگ ایرانی یعنی آرامش

حجت الاسلام مجتبی فتح الهی نژاد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی مرصاد در خصوص برخی اظهارنظرها در مورد افزایش خشونت‌های خانگی در دوران قرنطینه بیماری کرونا در اروپا و تسری دادن این وضعیت به ایران اظهار داشت: کشورهای اسلامی مانند کشورهای اروپایی نیستند که به یکدیگر و به خانواده پایبند نباشند.

وی با بیان اینکه  در اسلام برای هر یک از اعضای خانواده شرح وظیفه و حقوقی در نظر گرفته شده است و خانواده دارای قداست است که باید حرمت آن حفظ شود، افزود: در کشورهای اسلامی با عمل به آموزه‌های دینی اعضای خانواده حقوق یکدیگر را رعایت می‌کنند و راحت تر از دیگر کشورها می توانند این اوقات را کنار هم سپری کنند.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه حضور در جمع خانواده در این ایام قرنطینه اجباری را یک فرصت و توفیقی برای در کنار هم بودن اعضای خانواده و بهره‌مندی آنها از حضورشان در کنار یکدیگر عنوان کرد.

حجت الاسلام  فتح‌الهی نژاد بیان داشت: خانواده‌های ایرانی این اوقات را به کارهای مختلفی از جمله رسیدگی به امور منزل، مطالعه، قرائت قرآن، عبادت، رسیدگی به گل و گیاهان، تماشای جمعی تلویزیون و رسیدگی و توجه بیشتر به فرزندان اختصاص می‌دهند همچنین برای دانش آموزان نیز برنامه‌های مختلفی تدارک دیده شده است.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: البته باید مراقبت شود که این حضور بیشتر به مشاجره و بگو نگو منجر نشود و اعضای خانواده در امور یکدیگر دخالت نکنند، زیرا بر اساس روایات بهترین اوقاتی که یک مرد می تواند در طول شبانه روز داشته باشد حضور او در منزل است.

وی با اشاره به تقدس خانواده در باورهای ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: مسکن به معنای محل سکونت و آرامش بوده و اولین اجتماع در مباحث اسلامی نیز خانواده است.

 

توجه به معنویات در ایام قرنطینه خانگی فرصتی برای استحکام بنیان خانواده است

حجت الاسلام رضا تاج آبادی کارشناس حوزه خانواده در گفتگو با دیار آفتاب، در خصوص تهدید ها و فرصت های در خانه ماندن در روزهای کرونایی، گفت: با توجه به حجم زیاد زمانی که اعضای خانواده در کنار یکدیگر قرار دارند، خواه ناخواه اصطکاک هایی به وجود می آید ولی می توان در کنار این تهدید ها با برنامه ریزی صحیح، فرصت هایی را پدید آورد.

وی افزود: با توجه به اینکه قرار است تا در این روزها خانواده ها کنار یکدیگر بمانند، لذا حوصله به خرج دادن پدر و مادر در مواجهه با فرزندان و یکدیگر، باعث شادابی فضای خانواده و مدیریت صحیح فضا می شود.

تاج آبادی استفاده ناصحیح از رسانه و فضای مجازی در این ایام را جزئی از تهدید های قرنطینه خانگی دانست و تصریح کرد: ولی در صورتی که پدر و مادر برنامه ریزی صحیحی برای این فضا داشته باشند می توان فضا را مدیریت کرد.

این کارشناس حوزه خانواده با اشاره به فرصت مناسب جهت راز و نیاز با پروردگار در ایام قرنطینه خانگی و تاثیری که بر استحکام بنیان خانواده می گذارد، ادامه داد: توجه به معنویات می تواند به مدیریت این زمان کمک کند و احساس مفید بودن استفاده از این زمان را به انسان بدهد.

وی با اشاره به لزوم ورود مشاوران به این مقوله، گفت: آموزش گسترده در فضای رسانه ای می تواند باعث ارائه راهکارهای فراوانی شود. البته نظرات مردمی نیز می تواند در ارائه راهکارهای بیشتر، راهگشا باشد.

لزوم ارائه بسته های فرهنگی توسط گروه های جهادی

تاج آبادی ارائه بسته های فرهنگی توسط گروه های جهادی و مردمی را یکی از ملزومات این روزها دانست و گفت: ایجاد فضایی برای به اشتراک گذاشتن خلاقیت ها و جوشش های مردمی برای روزهای در خانه ماندن نیز می تواند در عبور بهتر از این مرحله راهگشا باشد.

وی استفاده بیش از حد از فضای رسانه ای را مخرب توصیف کرد و تاکید کرد: در حال حاضر که فضایی برای همدلی و تلاش برای مهار کرونا به وجود آمده، خانواده ها می توانند در حد توان خود در راستای مقابله با این ویروس قدمی بردارند تا هم استفاده مفیدی از زمان داشته باشند و هم از اتلاف وقت و ایجاد اصطکاک میان اعضای خانواده جلوگیری شود.

 

محفل گرم خانه نشینی؛ فرصتی برای استحکام بنیان خانواده/ آرامشی که باید قدرش را بدانیم

حسنیه ارباب افضلی، یکی از کارشناسان مسائل اجتماعی در این خصوص در گفت و گو با عصر هامون بیان کرد: تبدیل تهدید به فرصت برای افراد موفق همیشه یک استراتژی بسیار مهم و کاربردی است که با استفاده از آن می توان از کنار هر نوع تهدیدی مقتدرانه عبور کرد، در این روزها که همه مردم جهان با تهدیدی مشترک دست و پنجه نرم می کنند شاید استفاده از این استراتژی بهترین راه برای گذر از این بحران به بهترین شکل ممکن باشد.

وی ادامه داد: در کنار آمار بالای ابتلا به کرونا در ایران و سایر کشورهای جهان هنوز هم خانه های زیادی وجود دارد که این ویروس به آنها راه پیدا نکرده است و افراد ساکن در این خانه ها سعی دارند از خود و خانواده خود در برابر این بیماری محافظت کنند.

به گفته این کارشناس، با وجود اینکه خانه نشینی کرونایی محدودیت هایی برای خانواده ها به همراه داشته اما در کنار آن فرصت های فراوانی را نیز به ارمغان آورده است که با توجه به آن می توانیم این تهدید جهانی را به فرصتی خوب در زندگی خانوادگی خود تبدیل و از آن برای تقویت بنیان خانواده استفاده کنیم.

ارباب افضلی تصریح کرد: کنار هم بودن اعضای خانواده شاید بهترین و مهمترین فرصتی باشد که در این روزها در اختیار ما قرار گرفته و در این شرایط خاص که احساس آرامش، بهترین درمان است، کنار هم بودن اعضای خانواده به راحتی می تواند این احساس را در افراد ایجاد کند که باید قدر این آرامش را بیشتر بدانیم و در روزهای بعد از بحران کرونا دیگر آن را فراموش نکنیم.

وی ادامه داد: این در کنار هم بودن مزایایی از جمله احساس دلبستگی بین اعضای خانواده را در این روزها به ارمغان آورده و سبب استحکام بنیان خانواده ها شده است و همچنین رعایت بهداشت فردی به منظور حفظ سلامت سایر افراد خانه احساس مسئولیت پذیری افراد را نیز ارتقا داده، این در حالی است که شاید قبل از این بسیاری از مادران نگران رعایت اصول بهداشتی توسط همسر یا فرزندانشان بودند اما در این روزهای کرونایی هر کس به خوبی این کار را انجام می دهد.

این کارشناس گفت: در زندگی همه ما کارهای عقب مانده ای است که به دلیل مشغله های فراوانی که تاکنون داشته ایم فرصت انجام آن را نداشتیم، اما حالا که مجبور به ماندن در خانه هستیم می توانیم از این فرصت برای جبران این عقب ماندگی استفاده کنیم، شروع آموزش زبان و نرم افزارهای مورد نیاز، تمیز کردن اتاق و دیگر قسمت های خانه، رسیدگی به حساب و کتاب اقتصادی خانه و از همه مهم تر اختصاص وقت بیشتر به اعضای خانواده از جمله کارهایی است که بسیاری از افراد در این روزها مشغول به انجام آن هستند.

ارباب افضلی افزود: شرایط فعلی که آموزش دانش آموزان از طریق مدرسه تلویزیونی و همچنین فضای مجازی انجام می شود فرصت خوبی را فراهم کرده است تا مادران و پدران در خانه بر روند آموزش فرزندانشان نظارت مستقیم داشته باشند و در نبود معلم آنها را در سوالات و مشکلات درسی همراهی کنند، بدون تردید این مشارکت و توجه والدین به آموزش فرزندان در افزایش احساس آرامش و امنیت خاطر آنان تاثیر بسزایی دارد.

وی گفت: اگر در گذشته زوج های جوان یا دیگر خانواده ها با رفتن به پارک، سینما و مسافرت به تفریح می پرداختند این روزها فرصتی فراهم آمده است تا اعضای خانواده در زیر سقف خانه و در کانون گرم خانواده با یکدیگر به تفریح و شادی بپردازند، تماشای فیلم و سریال، انجام بازی های جمعی مانند اسم و فامیل می تواند به مفرح شدن فضای خانه در این روزها کمک کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی اضافه کرد: با وجود این که هنوز کاملا مشخص نیست روزهای کرونایی چه زمانی به پایان می رسد اما باید همواره به یاد داشته باشیم که زمستان تمام می شود اما رو سیاهی آن برای زغال می ماند، بنابراین ضمن این که باید به یاد داشته باشیم که این دوران موقت و گذراست، می طلبد تمام تلاش خود را به کار ببندیم تا بعد از پایان این بحران خاطراتی خوش را برای خود و خانواده هایمان به جای بگذاریم و تجاربی ارزشمند کسب کنیم.

 

قرنطینه بهترین زمان برای تحکیم ارتباط خانواده‌ها

رضا بافتی روان شناس سبک زندگی و کارشناس مسائل خانواده در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه خبری تهران نیوز، در خصوص فرصت ایجاد شده در روزهای قرنطینه برای تعامل بیشتر خانواده‌ها گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا صمیمیت خانواده‌های ایرانی خیلی بیشتر شده و این بیماری علی رغم نکات منفی که دارد، فضای خودسازی را برای افراد فراهم کرده است.

این مربی خودشناسی درباره ارتباطات زوجین در دوران قرنطینه گفت: در دوران قرنطینه زوجین و خانواده‌هایی که از نظر ارتباطاتی قوی‌تر هستند، ارتباط خود را استحکام بخشیدند و خانواده هایی که از نظر ارتباط احساسی با دیگر اعضای خانواده ضعیف تر بودن، این فرصت را به دست آوردند که به ترمیم ارتباط‌های خانوادگی بپردازند.

بافتی افزود: هر چقدر میزان حضور اعضای خانواده در کنار هم بیشتر باشد، به حل مسائل درون خانواده‌ای کمک بیشتری می‌کند.

وی در ادامه به ارتباطات والدین با کودکان اشاره کرد و گفت: علی رغم آمارهای موجود کودک آزاری، در این دوران خانواده‌هایی که ارتباط خوبی با کودکان خود نداشتند روابط خود را ترمیم کردند و توانستند تعاملات و استحکام ارتباط‌های خانوادگی را محکم کنند و در تمام دنیا کودک آزار و همسر آزار وجود دارد و این معضل تنها در ایران نیست.

این کارشناس مسایل خانواده تأکید کرد: در دوران تنهایی قرنطینه باید افراد از فرصت استفاده کنند و به بازسازی خود بپردازند. همان‌طور که آگاه هستیم، زندگی‌های روزمره هیچ‌گاه فرصتی برای مرور اعمال و رفتار به ما نمی‌دهد و در این دوران می‌توانیم با فیلم دیدن و کتاب خواندن هدف دار، در راستای اهداف زندگی خود گام برداریم و نگاهی انتقادی به عملکرد خود در زندگی داشته باشیم و نقاط قوت و ضعف خود را بیشتر بشناسیم.

بافتی مطرح کرد: در  آغاز شیوع ویروس کرونا مسئولین به اشتباه بیان کردند: تنها افراد بالای ۵۵ و ۶۰ سال مبتلا به بیماری و فوت می شوند) بیان و اطلاع رسانی این موضوع اشتباهی بزرگ بود.

وی در ادامه به تبیین موضوع مطرح شده پرداخت و گفت: بیان این مسئله ابتدا سبب بی‌حرمتی به بزرگترها شد و به راحتی جایگاه بزرگترها در فرهنگ کشور فراموش شد و جوانترها نیز با خیالی آسوده از این که به بیماری مبتلا نمی‌شوند به پیشگری از بیماری نپرداختند.

این روان شناس سبک زندگی در ادامه به ارتباط  فرضیه (ضعیف ترها از بین می‌روند و تنها قوی ترها باقی می مانند) با ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: کسانی که از نظر جسمی در سلامت کامل باشند خطر ابتلا به بیماری را کمتر دارند اما کسانی که از نطر جسمی ضعیف هستند زودتر به بیماری مبتلا می‌شوند . پس ابتلا به ویروس کرونا ارتباطی به سن تقویمی افراد ندارد.

 

دوران قرنطینه؛ اصل خودکفایی در خانواده ها ظهور کرد

سمیه احمدی طیفکانی، کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس در گفتگو اختصاصی با خبرنگار هرمز اظهار کرد: کرونا مهمان ناخوانده جهان امروز شاید برای عده ای ناگوار باشد اما به فرمایش امام خامنه ای حفظه الله در مقابل ابتلائات دیگر جهانی در گذشته و حال در ایران و سایر کشورها از درجه اهمیت کمتری برخوردار است؛ در گذشته هزاران نفر از مردم ایران و عراق توسط بمباران شیمیایی صدام کشته شدند میلیونها نفر از مردم در  دو جنگ جهانی کشته شدند؛ اما آمار جهانی جانباختگان کرونا به نسبت حوادث گذشته بسیار کمتر است.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس تصریح کرد: هرچقدر که در فرهنگ تمدن غرب در میان مردم همدلی نبود و فروشگاهها را خالی می کردند و در یخچالها و فریزرهای خود ذخیره می کردند؛ اما فرهنگ ایرانی اسلامی ما را به سمت نذر فرهنگی و مالی سوق می دهد و افراد به دستور اسلام عمل می کنند که به قدر نیاز خرید کنید، هر چقدر آنها به پیران خود در درمان اهمیت نمی دهند؛ اما در فرهنگ خانواده ایرانی اسلامی، پیران مقدم اند و اتفاقا سلامت آنها مقدم است.

احمدی عنوان کرد: آقایی را دیدم که می گفت داروهای گیاهی تهیه کردیم و به سالمندان در محلات هدیه می کنیم که خطر بیماری برای آنها کمتر باشد ویا گروههای جهادی هستند که خرید سالمندان را به عهده گرفتند تا آنان در جامعه حاضر نشوند و سلامتی شان به مخاطره نیفتد.

وی افزود: اگر در غرب عده ای دست به خودکشی می زنند؛ اما در فرهنگ خانواده اسلامی روابط صمیمانه بین فرزندان و همسران بیشتر شده و سفارش اسلام هم بر همین بوده، در گذشته به علت کمبود وقت شاید این روابط کمتر بود؛ اما همین کرونا که برای عده ای ناگوار بود برای خانواده های اسلامی بستری شده برای محبت هر چه بیشتر به فرزندان و مخصوصا کودکان و این توجه سبب رشد بیشتر خلاقیتهای آنان شده و با مسابقاتی که توسط آموزش و پرورش و دیگر نهادها گذاشته موقعیت سرگرمی برای فرزندان فراهم شده است.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس بیان کرد: بسیاری از خانواده ها در گروه های فامیلی خود در فضای مجازی برای کودکان خود مسابقه گذاشته اند و فرزند در کنار مادر یا پدر به کارهای هنری می پردازد و درقبال آن جایزه می گیرد.

احمدی با بیان اینکه اصل خودکفایی در خانواده ها ظهور کرده است، گفت: خانواده ای که تا کنون، بسیاری از مایحتاج را از بیرون تهیه می کرد حال خود در فر و یا تابه های خانگی نان میپزد؛ از بیرون غذا تهیه نمی کنند، چون وقت در منزل بیشتر شده و بسیاری از فرزندان به همراه مادر و احیانا پدر به صنایع دستی مشغول شدند.دختر کلاس ششمی که تا قبل شاید فقط مشغول به درس خواندن بود حال به شیرینی پزی و شلوار بندری زدن و پخت غذاهای محلی می پردازد، در موقعیت کرونایی ،فرزندان بیشتر دیده شده اند و خلاقیت آنها بیشتر شده است.

وی اظهار کرد: خانواده ها موظف هستند در برابر هجمه این ویروس منحوس به بیان آثار منفی آن نپردازند تا برای کودکان و پیران اضطراب ایجاد نکنند؛ بیان آمار مرگ و میر و بیان ناراحتی ها برای کودکان مخصوصا پیران، در آینده برایشان از نظر روانی مشکل ساز خواهد بود باید بگذاریم با خاطرات خوب از این امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم.

کارشناس مذهبی و استاد حوزه علمیه خواهران بندرعباس تصریح کرد: در این میان بسیاری از خانواده ها هم هستندکه با مشکلات معیشتی روبه رو هستند و بر ما مسلمانان و انسانهای آزاده لازم است که برای کمک به هموطنان خویش اعلام آمادگی کنیم و به فرمایش امام خامنه ای حفظه الله رزمایش گسترده همدلی و مواسات را آغاز کنیم که بسیج مستضعفان این کار را در پایگاههای بسیج سراسر کشور آغاز کردند.

احمدی با اشاره به اینکه کمک هر چند اندک  آنان که ضعیف تر هم هستند در مقابل درگاه خداوند مقبول است، خاطر نشان کرد: یاد حرف آن شهید (در مقابل فوت پدر، همسر خود  و نگرانی همسر از اینکه چه کسی خرجی خانواده من را می دهد) افتادم که فرموده بود «تا کنون مرغ و گوشت می خوردیم الان نخود و عدس می خوریم، نگران نباش هر چه روزی داشتیم با هم میخوریم این فرهنگ اصیل اسلامی مردم ایران است که الان خانواده ها از زن مرد و نوجوانان و جوانان گرفته مشغول کمک به حرکت جهادی  در جهت ریشه کن کردن این ویروس منحوس هستند که با لطف الهی شکست خواهد خورد.

 

تهدید کرونا به فرصت اُنس بیشتر خانواده‌ها و ایثار مردم تبدیل شد

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا بابایی امام جمعه فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: مدتی است به علت شیوع ویروس کرونا از مردم تقاضا شده تا در خانه بمانند تا ان شاءالله این بیماری رخت بربندد و به زودی  شاهد حضور مردم در کسب و کار و مجالس مذهبی، نمازهای جماعت و زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و دیگر امامزادگان باشیم.

وی افزود: بایستی این حرکت ادامه پیدا کند تا هر چه زودتر به نتیجه برسیم.

امام جمعه فردوس عنوان کرد: در خانه و در کنار خانواده بودن فرصتی برای ایجاد انس بیشتر با خانواده و فرزندان است.

حجت الاسلام بابایی با بیان این‌که پیامبر عظیم الاشأن اسلام(ص) می‌فرمایند “من ثواب ماندن در کنار خانواده را از ماندن در مسجدالنبی(ص) بیشتر می‌دانم”، ادامه داد: این فرمایش پیامبر(ص) نشان می‌دهد که خانواده و تحکیم خانواده از نظر ایشان چقدر اهمیت دارد.

وی به اعتکاف و فاصله گرفتن از همه فعالیت‌ها و ماندن در مسجد برای خودسازی اشاره کرد و گفت: اکنون که همه اعضای خانواده در کنار هم هستند فرصتی مهیا شده تا یک اعتکاف خانگی برگزار شود تا همه با هم انس بگیرند و خانه های خود را به یک مسجد برای عبادت تبدیل کنند و ارتباط دوستانه‌ای با هم داشته باشند.

امام جمعه فردوس به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر تبدیل کردن تهدیدها به فرصت اشاره و تصریح کرد: تهدید این بیماری باعث شده مردم ایثارها و کمک هایی به یکدیگر کنند، در خانه بمانند و با فرزندان خود ارتباط بیشتری داشته باشند. اینها از برکات این اتفاق است.

حجت الاسلام بابایی متذکر شد: امید است پس از این جریان شاهد حضور مردم در کسب و کار و اماکن مذهبی باشیم.

وی بیان کرد: گرفتاری های بیرون از خانه به خصوص مردان باعث شده بود که صحبت با فرزندان و ارتباط با خانواده بسیار کم باشد اما اکنون این فرصت پیش آمده تا زمان بیشتری را با یکدیگر سپری کنند که باید حداکثر استفاده را ببرند.

امام جمعه فردوس با بیان این‌که قطعا فرصت گذاشتن برای خانواده و گفت‌وگو با خانواده بسیاری از اختلافات و جدایی‌ها را برطرف می‌کند، تأکید کرد: موفقیت ما در جریان مبارزه با کرونا در حدی بوده که حتی اروپا در برنامه‌های خود از برنامه های ما الگو می‌گیرند.

حجت الاسلام بابایی ادامه داد: به این دلیل که خانواده های ما مذهبی هستند و صحبت مسئولان را به عنوان یک واجب شرعی برای خود می‌دانند توانسته الگویی برای دیگر کشورها باشند.

وی متذکر شد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب نیز در سخنرانی روز نیمه شعبان فرمودند مردم ایران واقعا خوب عمل کردند امید است با رعایت همه مسائلی که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا تعیین می‌شود شاهد برطرف شدن این مشکل در آینده بسیار نزدیک باشیم.

 

درخانه‌ماندن؛ فرصت مناسبی برای افزایش همدلی و رفع مشکلات را فراهم کرد/ برای در کنارهم بودن ارزش قائل شویم

الهه خوشبخت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ درباره استفاده مناسب از در کنارهم ماندن خانواده‌ها به واسطه شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: در کشور ما بنیان خانواده با دیدگاه دینی و اسلامی مورد توجه قرار می‌گیرد و همواره به‌عنوان مسئله‌ای مهم و دارای جایگاه بالا مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: در این برهه خاص به دلیل شیوع کرونا نیز می‌توان از جنبه‌های مختلف به آن توجه داشت، بنابر دیدگاهی که به بنیان خانواده تمرکز دارد ماندن در خانه فرصتی را فراهم می‌کند تا اعضای خانواده که پیش از این وقت کمتری برای باهم بودن داشتند، بیشتر کنار هم باشند.

این کارشناس ارشد مشاوره ابراز کرد: پیش از قرنطینه نیز مشکلاتی در خانواده‌ها و بین زوجین وجود داشت و این موضوع مختص به این برهه از زمان نیست، اما برخی افراد از این فرصت برای برطرف کردن مشکلاتی که وقت کافی برای پرداختن به آن نداشتند بهره برده و سعی در کاهش مشکلات و تنش‌ها دارند.

وی افزود: همچنین این فرصت بیشتر صرف وقت بیشتری برای کودکان نیز فراهم می‌کند، البته مدیریت زمان ماندن در خانه به آگاهی و برنامه ریزی خاصی نیاز دارد که رسانه می‌تواند در انتقال این مفاهیم و بصیرت افزایی در این راستا نقش مهمی را ایفا کند.

این مشاور خانواده عنوان کرد: پیش از این بخشی از وقت در مدرسه و محل کار صرف می‌شد و به همین دلیل برنامه خاصی برای آن وجود ندارد؛ درواقع مشکل اصلی خانواده‌ها عدم مدیریت و برنامه ریزی در رفتار زوجین و همچنین والدین و فرزندان با یکدیگر است.

وی با بیان اینکه برای درکنارهم ماندن ارزش قائل شویم، ادامه داد: البته در برخی موارد مطرح می‌شود که زمان قرنطینه و ماندن در خانه اختلافات را افزایش داده که تایید صحت این اخبار نیازمند تحقیق و بررسی دقیق در بخش‌های مختلف جامعه است، شاید در منطقه یا موارد خاصی چنین موضوعی مشاهده شده و درواقع در این باره بزرگ نمایی می‌شود.

خوشبخت تاکید کرد: لازم است با دید مثبت و البته واقع گرایانه موضوع را مورد بررسی قرار داد و نحوه مدیریت زمان و انواع بازی‌ها و سرگرمی‌های مناسب را به افراد خانواده آموزش داد، لازم نیست تمام زمان به فعالیت‌های دسته جمعی اختصاص داده شود بلکه می‌توان زمانی را صرف فعالیت‌های انفرادی یا دو به دو بین زوجین و یا فرزند و والدین و زمانی را نیز برای اقدامات دسته جمعی صرف کرد.

وی افزود: ترس و اضطراب ناشی از احتمال انتقال ویروس به اعضای خانواده نیز یکی از مواردی است که در این ایام برای مشاوره درباره آن با ما تماس گرفته می‌شود، از این رو باید حس همدلی و همچنین حفظ آرامش به افراد منتقل شود.

این کارشناس ارشد مشاوره اذعان کرد: رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما نقش مهمی در این راستا ایفا می‌کنند، ما در برخی موارد شاهد ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایی با مخاطب بالا هستیم که خود آن‌ها منجر به تنش و ایجاد موجی از رفتارها بین والدین و فرزندان می‌شود، لازم است برنامه سازان نمایش رفتارهای خوب را نیز مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: ساخت برنامه‌های اختصاصی مشاوره و روان‌شناسی دارای خلاقیت و باحضور خانواده‌ها یا طرح‌های مختلف دیگر که صرفا گفت‌وگو محور نباشند و پخش آن‌ها در زمان مناسب و همچنین در اختیار قرار دادن لیست مدون برنامه‌ها در دسترس مردم می‌تواند در انتقال اطلاعات لازم مفید باشد، چراکه بخشی از خانواده‌ها به این برنامه‌ها نیاز داشته اما از زمان پخش آن‌ها اطلاعاتی ندارند.

این مشاور خانواده اظهار کرد: مسائل اقتصادی نیز از چالش‌هایی است که خانواده‌ها با آن مواجه هستند، از این رو توجه ویژه به آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در پایان با تاکید بر نقش مشاور در کاهش تنش‌ها گفت: دسترسی راحت و 24 ساعته به مشاور ضروری است و این موضوع می‌تواند به تصمیم گیری و آرام کردن جو خانواده‌ها کمک کند.

 

قرنطینه خانگی بهترین فرصت برای تقویت فضای خانوادگی است

علیرضا رخشان در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: در پی شیوع کرونا و برای جلوگیری از شیوع این بیماری، در خانه ماندن برای قطع زنجیره کرونا مطرح شد که این روزها بسیاری از خانواده ها در منزل در کنار هم حضور دارند.

وی افزود: گرچه تاکنون زندگی های ماشینی سبب شده بود تا این گونه فرصت ها برای در کنار هم بودن کمتر باشد اما در خانه ماندن سبب شده تا خانواده ها فرصت بیشتری برای در کنار هم بودن داشته باشند و از این فرصت برای تقویت بنیان و فضای خانواده استفاده کنند.

رخشان تصریح کرد: ویروس کرونا علیرغم همه تلخی ها و سختی هایی که به دنبال داشته اما فرصتی را ایجاد کرده تا اعضای خانواده بیشتر کنار هم باشند و از این فرصت برای در کنار فرزندان بودن نیز بهره برد.

روانشناس و مشاور خانواده در بروجرد گفت: در پی تعطیلی مدارس و حضور فرزندان در منزل، می توان از این فرصت برای ارتباط بیشتر با فرزندان استفاده کرد و علاوه بر این می توانیم با فرزندانمان بازی های مختلفی انجام دهیم و آنها را سرگرم کنیم.

وی بیان کرد: این ایام بسیاری از خانواده ها با ماندن در خانه برای شکست کرونا اقدام کردند و از این فرصت برای تقویت بنیان خانواده و ارتباط بیشتر با فرزندان استفاده کرد.

رخشان اضافه کرد: در این روزها بسیاری از خانواده ها، خلاقیت به خرج داده و برای بازی با فرزندان، بازی های مهیج و سرگرم کننده را اجرا می کنند و همچنین می توانند با استفاده از کتابخوانی برای کودکان بهترین بهره را از این فرصت داشته باشند.

 

خانواده های موفق برای مدیریت زندگیشان برنامه‌ریزی می کنند

احمد ترکمانی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، با بیان اینکه خانواده باید از فرصت در خانه ماندن به بهترین شکل ممکن استفاده کنند گفت: یکی از بهترین کارهایی که می‌توانند چه مرد و چه زن در زمان خانه ماندن انجام دهند، برنامه‌ریزی در خصوص مسائل مختلف است.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی بهترین روش برای مدیریت زمان در خانه ماندن افراد است اضافه کرد: ما اگر برای کارهای روزمره خود برنامه‌ریزی صحیحی داشته باشیم، روند زندگی عادی و درست پیش خواهد رفت.

وی با بیان اینکه اگر برنامه‌ریزی در زندگی نباشد، مشکلات ایجاد می‌شود خاطرنشان کرد: اگر این برنامه در زمان زندگی عادی هم نباشد بازهم مشکلاتی در زندگی ایجاد می کند.

ترکمانی اظهار داشت: با توجه به اینکه مرد یا زن در زمان عادی زندگی از صبح تا عصر یا شب از خانه خارج بوده اند، حالا که در منزل هستند انتظار دیگری از اعضای خانواده دارند که این کار مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

مشاور و کارشناس مسائل خانواده گفت: در این شرایط مرد و زن می‌توانند با مطالعه یا انجام کارهای هنری یا آموزشی به شکلی عمل کرد که زندگی به بهترین شکل پیش برود.

 

تحکیم بنیان خانواده‌های ایرانی شکست کرونا را نزدیک‌تر می‌کند

مریم محمدی یک کارشناس خانواده در گفتگو با خبرنگار "تیتریک" گفت: خانواده مناسبت ترین جایگاه برای تامین نیاز های انسان و بهترین بستر برای تامین امنیت و آرامش روانی است.

محمدی ادامه داد: خانواده مهترین نهاد اجتماعی و مقدس ترین، عظیم ترین و پایدارترین بستر برای تربیت و تندرستی انسان است و زیربنا و ریشه همه نهادهای اجتماعی است .

وی افزود: خانواده قدرتمندترین کانون اثرگذاری و موثرترین مرکز برای ساماندهی یا نابسامانی اجتماعی و عامل تشکیل و سیستم دهی به جامعه است و شکی نیست که سلامت جامعه به سلامت خانواده بستگی دارد و اهمیت تاثیر خانواده بر رشد فردی به قدری است که تاکنون هیچ نهادی نتوانسته است جای آن را بگیرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: سلامت و تعادل انسان در سلامت و تعادل خانواده است و خانواده سالم و متعادل در معرض متلاشی شدن نیست و در آن جنگ اعصاب نیست، هرکس می کوشد که با عمل به وظایف خود و فداکاری و ایثار بر رونق و گرمی محیط خانواده بیفزاید.

محمدی ادامه داد: اگر خانواده از سلامت کافی برخوردار نباشد، افراد بیمار گونه خانواده نیز پس از ورود به جامعه و کنش متقابل اجتماعی یا سایرین، بیماری خویش را به دیگران سرایت داده، ساختار جامعه را از هم فرو می پاشد و اگر خانواده های یک جامعه بهنجار و متعادل باشند، جامعه نیز از سلامت واقعی برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت ما در جهت ویروس کرونا، بحث تحکیم و بنیان خانواده های ایرانی بود، گفت: وقتی خانواده های ایرانی در این برهه حساس با تحمل سختی ها و با صمیمیت و ایثار، عاطفه و محبت را بین همدیگر بیشتر کرده و با گذشت این روزها در خانه کنار یکدیگر می گذرانند.

این کارشناس تاکید کرد: این روزهای خانه نشینی خانواده های ایرانی با تقسیم وظایف کوچک و بزرگ در خانه و گذراندن بیشتر اوقات خود را در کنار اعضای خانواده، نسبت به همدیگر نزدیکتر شده و روزگاران بسیاری که فرصت با هم بودن نداشتند را تجربه کردند.

محمدی بیان کرد: یکی از برگ های برنده ما در شکست ویروس کرونا، خانواده است، کودکانی که مدتها انتظار داشتند وجود مادر و پدر را در کنار هم در خانه احساس کنند این روزها از خانه نشینی لذت می برند و با هم بودن این روزها را به خوشی سپری می کنند.

وی افزود: یکی از مواردی هم که مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کردند سبک زندگی ایرانی اسلامی است، این سبک زندگی امروز در بحران های بزرگ جوابگو و راهگاشت و در ویروس کرونا و دوران خانه نشینی این سبک زندگی بر کرونا پیروز شد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تحکیم باورهای دینی در خانواده، تاثیر بسزایی در تقویت خانواده و ایفای کارکردهای آن دارد، اساسی ترین باورهای دینی خداپرستی و توحید، اعتقاد به زندگی پس از مرگ و باور به رسالت انبیا و جانشینان آن هاست.باور داشتن و پایبندی به این امور زندگی را از فضای مادی و دنیوی بیرون آورده و به سوی معنویت سوق می دهد بنابراین ترویج معنویت در اعضای خانواده، به ویژه والدین می تواند خانواده ها را از بحران های زیادی نجات دهد.

محمدی گفت: به خاطر نماز و باورهای دینی انسان بیدار می شود و از عالم خودخواهی، تکبر، غرور و خودبینی رها می شود و در عالم وجود محو می شود.

وی ادامه داد: فردی که به مبداء و معاد اعتقاد دارد اعمال و افکار خود را کنترل نموده و به دنبال هوس های نفسانی نمی رود و از نظر او عبادت و انجام فرایض دینی از جمله عواملی است که باعث تحکیم و سلامت خانواده می شود.

این کارشناس در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدوارم که هرچه زودتر کرونا را نیز با همت کادر درمان و رعایت موارد بهداشتی شکت دهیم اما تحکیم بنیان خانواده و شیرینی با هم بودن روزهای خانه نشینی را آسانتر می کند و این روزهای سخت با همت خانواده های ایرانی به زودی پایان می یابد.

 

چندبرابر شدن میزان همبستگی و رضایت‌مندی خانواده‌ها در ایام قرنطینه

نورعلی کاظمی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه تحلیل و اطلاع رسانی صبح زاگرس، با اشاره به نقش خانواده در جامعه گفت: خانواده اولین پایگاه بستر ساز رشد جسمی، روانی و اجتماعی شدن هر فرد در جامعه است که در این نهاد مهم شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی صورت می گیرد.

وی افزود: خانواده­ هایی که به حقوق و مسئولیت ­ها جاهل یا بی ­اعتنا باشند زمینه ساز آسیب­ های گوناگون اجتماعی، روانی از قبیل خشونت، اعتیاد، فرار و رفتارهای نابهنجار بوده و در نتیجه تربیت نسل آینده دچار بحران خواهد شد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنده تصریح کرد: بدون شک داشتن بنیه قوی اعتقادی و دینی خانواده و تقویت سلامتی روحی و روانی، پاکدامنی، پایداری ازدواج،کاهش جرم و اعتیاد نقش مهمی در کاهش آسیب های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده ها خواهد داشت.

وی تاکیدکرد: دین مبین اسلام و همه انبیا و اوصیای الهی نیز بر رعایت ارزش­های اخلاقی در محیط خانواده همواره تاکید داشتند و رابطه­ ی صمیمی و تربیت فرزندان صالح را جزء عبادات دانسته و هرگونه بد رفتاری و ضایع شدن حقوق خانواده را موجب دوری از رحمت الهی می دانستند و به شکرانه این توصیه ها جامعه ایرانی ما که دارای فرهنگی کهن در این زمینه هستند همواره در ردیف بهترین خانواده ها قرار داشته و دارند.

کاظمی تاکید کرد: همه ما به خوبی باید بپذیریم که قوام و دوام هر جامعه وابسته به استحکام خانواده­ است و آگاهی از دستورات تربیتی اسلام و پایبندی به اخلاق حسنه در محیط خانواده مهمترین قدم در رسیدن به این اهداف مقدس است لذا تاکید بر هم زیستی مسالمت آمیز با درک درست واقعیت ها و اتخاذ تدابیر لازم در زندگی فردی و اجتماعی بر اساس خرد و عقل می تواند نقش مهمی در افزایش تحکیم بنیان خانواده ایجاد کند.

وی افزود: سازمان بهزیستی بیش از 180نوع خدمت در زمینه های مختلف به جامعه ارائه می دهد که توجه ویژه به بحث حفظ بنیان خانواده و کاهش میزان آسیب های اجتماعی به خصوص در حوزه طلاق، اعتیاد، همسرآزاری و کودک آزاری از جمله این 180نوع خدمت است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنده گفت: حفظ و صیانت از کانون گرم خانواده یکی از مهمترین برنامه های این سازمان است که حتی برای طلاق زوجین نیز چندین جلسه مشاوره توسط مراکز مشاوره که همه دارای روان شناس های خبره و باتجربه هستند صورت می گیرد و راهبردها و تدابیر لازم برای پیشگیری و جلوگیری از طلاق ارائه می گردد .

وی گفت: این مراکز به همراه سایر مراکز مشاوره کشوری که زیر مجموعه سازمان بهزیستی هستند در حوزه همسرآزاری و کودک آزاری فعالیت دارند که در شهرستان لنده تا کنون هیچ موردی مشاهده نشده است.

کاظمی گفت: براساس جامعه آماری از زمان پیدایش بحث بیماری کرونا و تشکیل کمپین درخانه می مانیم میزان همبستگی و اتحاد و یکپارچگی و مهر و عطوفت بین اعضای خانواده چندین برابر قبل از این بیماری شده است که در نوع خود یک امتیاز به شمار می آید.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان لنده گفت: میزان رضایت مندی خانواده ها و درکنار هم بودن در ایام بیماری کرونا و هم بازی شدن اولیا با فرزندان و شناخت بهتر و بیشتر نسبت به سلایق و رفتارهای همدیگر در این ایام بدون شک چندین برابر شده است.

 

هویت دینی از دست‌رفته خانواده‌ها در روزهای کرونایی بازگشت/ احیا نقش‌های گم‌شده پدر و مادر برای فرزندان

یک دکتری جامعه شناسی درباره تاثیر ویروس کرونا بر روابط خانوادگی در گفتگو با خبرنگار تیتریک، گفت: کرونا یک نوع نظم نانوشته ای را در زمینه کارکردهای خانواده ایجاد کرد و موجب تغییر و تحولاتی در زیر بنای خانواده ها شد، همچنین کارکردهای این مسئله را می توان از نظر اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه ای هم به وضوح مشاهده کرد. 

سید امیرعباس عبدالهی با اشاره به اینکه کرونا تاثیری شگرف در کارکرد خانواده و جامعه داشت، افزود: پیش از اینکه وارد هزاره  سوم یا عصر جدید شویم، خانواده ها تبدیل به خانواده های عصایی شده و به نوعی بی هویت و بدون انگیزه برای در کنار هم ماندن بودند اما با نگاهی به سیر کامل خانواده پیش از 1950 و اختراع صنعت سینما و تلویزیون، خانواده ها توپی و مدور بوده و با گرد هم آمدن برنامه هایی مانند حافظ خوانی، شاهنامه خوانی و کرسی های یلدایی داشتند. 

وی اظهار داشت: پس از صنعت تلویزیون، خانواده های نعل اسبی را شاهد بودیم به گونه ای یک پای ثابت خانواده تلویزیون بود و سایر افراد خانواده دور تا دور این صفحه جادو نشسته و برنامه هایی را نگاه می کردند اما از سال 2010 به بعد خانواده ها با آمدن تکنولوژی اندروید و توسعه صنعت مخابرات یا شبکه های اجتماعی مدل عصایی پیدا کردند. 

عبدالهی تصریح کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا، خانواده ها به وضعیت پیشین نعل اسبی و در برخی موارد توپی شکل بازگشتند، کووید 19 با محدود کردن فعالیت های اجتماعی و اقتصادی مردم را مجبور به یکجا نشینی کرد و اولین کارکرد آن این بود که فضاهای کالبدی خانواده را که طی چندین دهه از بین رفته بود، احیا شود. 

وی گفت: بسیاری از خانواده ها با شیوع کرونا خود را بازیابی و هویتشان را شناسایی کردند، همچنین کووید 19 هویت فرهنگی جدیدی را برای خانواده ها به ارمغان آورد به گونه ای که این هویت یابی موجب شد یکبار دیگر خانواده نقش خود را ایفا کرده و پدر نقش پدری خود را ایجاد کند. 

عبدالهی افزود: کارکردهایی که از نهاد خانواده خارج شده بود با آمدن کرونا به نهاد خانواده برگشت، در یک دوره ای تعلیم و تربیت در داخل فضای خانه دنبال می شد و پدر و مادر آموزش های لازم را به فرزندان می دادند اما با جایگزینی آموزش و پرورش بچه ها از خانواده جدا شدند  و این روند در مدرسه ادامه پیدا کرد. 

وی اظهار داشت: به دنبال توسعه آموزش و پرورش نقش استادی از خانواده رخت بربست اما پس از کرونا دوباره این نقش به سمت خانواده ها سوق پیدا کرد و بسیاری از کارکردهای خانواده بازگشت، یکی از علائمی که ویروس کرونا کارکردهای خانواده را دستخوش تحول قرار داد این بود که خانواده ها مجددا سهم آموزشی خود را برای فرزندان پیدا کردند. 

عبدالهی تصریح کرد: خانواده ها پس از شیوع کرونا در کنار همدیگر قرار گرفتند و فضای تعاملی بین پدر و مادر و فرزندان ایجاد شد، مجددا فضای دینی و نیایش در بین خانواده ها شکل گرفت و خانواده ها هویت از دست رفته خود در فضای دینی را پیدا کردند، همچنین کرونا نقش های گمشده پدران و مادران برای تربیت فرزندان و نقش فرزندان دراستحکام بنیان خانواده را برای پدران و مادران بازگرداند. 

این دکتری جامعه شناسی در خاتمه گفت: متاسفانه با توسعه جامعه پدران و مادران نقش مثبت پدری و مادری خود را نمی توانستند برای فرزندان بازی کنند اما کرونا نظم نوین و تعریف جدیدی از خانواده را ایجاد و کارکردهای فراموش شده و از دست رفته خانواده را احیا کرد تا بار دیگر شکل و قوام خاص خود را پیدا کند.

پویش در خانه ماندن موجب فراهم شدن انس و الفت در بین خانواده‌ها شده است

سکینه اسکندری امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا؛ اظهار داشت: پویش در خانه ماندن فرصتی برای در کنار هم بودن و استحکام بنیان خانواده ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این ایام موجب بهبود روابط بین زوجین و والدین و فرزندان شده است، افزود: برای ارتقای سطح روابط بین زوجین باید مسئله تکریم مورد توجه باشد.

این کارشناس حوزه و خانواده بیان داشت: تکریم طرفین موجب افزایش علاقه‌مندی بین زوجین شده و روابط خانواده را مستحکم می‌کند.

اسکندری بر ضرورت استفاده از القاب مناسب و رعایت احترام متقابل بین زوجین تاکید کرد و گفت: پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: "هر زنی که به شوهرش احترام کند خوشبخت و سعادتمند می‌شود".

وی ادامه داد: هر کس به خانواده خود توهین کند خوشی زندگی را از دست می‌دهد پس باید زن و شوهر در این فرصت این اصل را مورد توجه قرار دهند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اگر می‌خواهیم احساس خوبی داشته و از زندگی لذت ببریم باید با یکدیگر مهربان بوده و همدیگر را تکریم کنیم، افزود: بیان احساسات نیز موجب افزایش صمیمیت شده و بازخورد مطلوبی دارد.

وی در خصوص رابطه والدین با فرزندان، گفت: منزلت و شخصیت دادن به فرزندان فواید بیشماری داشته و این ایام بر خلاف ایام عادی که والدین به واسطه کار و زمان مرخصی کم، نمی‌توانستند در کنار فرزندان باشند، از این فرصت محدود برای تکریم فرزندان استفاده شود.

این استاد حوزه برضرورت برقرار ارتباط مطلوب با کودکان و فرزندان تاکید کرد و گفت: تبادل عاطفی با محبت درونی و بیرونی محقق می‌شود.

اسکندری بیان داشت: محبت کردن به کودکان موجب رشد شخصیت آنها شده و بازی‌ها متناسب با سن کودکان در ایام قرنطینه فرصت ارتباط بیشتر را فراهم می‌کند.

وی افزود: امام صادق (ع) می‌فرمایند:" فرزندان خود را گرامی داشته و رفتار خود را با آنها نیکو کنید" .

این کارشناس مسائل خانواده تصریح کرد: بازیکنان اصلی خانواده‌ها زن و شوهر هستند که باید علیرغم وجود مشکلات معیشتی زمینه استحکام خانواده را فراهم کنند.

اسکندری گفت: در کنار خانواده بودن فرصت مناسبی است که باید به آن توجه داشته و والدین با شادی بخشی به زندگی و روابط با کودکان خانه را تبدیل به بهشت کنند.

افزایش صمیمیت خانواده‌ها در روزهای قرنطینه خانگی

سهیلا لشتغانی پور،کارشناس مسائل خانواده هرمزگانی در گفتگو با خبرنگار هرمز گفت: این روزها که دنیا شرایط خاصی را پشت سر می گذارد و فعالیت های فردی و اجتماعی در سطح جهان تحت تاثیر مهمانی ناخوانده و ناشناخته ( به نام کووید ۱۹) قرار گرفته، ارتباط بین اعضای خانواده و همچنین تعامل بین پدر و مادر و فرزندان موجب دل نگرانی ها شده است.

وی در ادامه افزود:یادمان باشد خانه،مأمن همه اعضای خانواده است و تحت هر شرایطی باید خانه ماند.

لشتغانی پور تصریح کرد:همان طور که همه ما می دانیم پدر و مادرها قرار است علاوه بر نقش اصلی خود، نقش روابط هدایت گری جریان این روزها را به عهده بگیرند و برای فرزندان مادر اولین مربی به همراه پدر، ابر قهرمان زندگی او هستند به دلیل تغییر روند عادی زندگی و قرنطینه خانگی مراقب جایگاه این قهرمانان باشیم.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان بندر خمیر خاطر نشان کرد: این روزها بیش از پیش شاهد اجرای فعالیت های خانوادگی شاد و جذاب، عامل موثر افزایش همدلی، هم زبانی، موافقت و مراقبت اعضای خانواده که موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از بیماری هاست در خانواده ها هستیم و خانواده ها این تهدید های موجود رو به فرصت تبدیل کرده و ارتباطشان را بیش از پیش با اعضای خانواده افزایش داده اند.

لشتغانی پور یادآور شد: والدین این فرصت را برای کودکان فراهم می کنند که عواطف و احساسات خود را در قالب قصه، نقاشی، طنز، بازی و سرگرمی بیان کنند که این خود نشان از روش های مختلف ابراز مدیریت هیجان و درک صحیح یکدیگر است.

وی بیان کرد: جریان تربیت امری مستمر و جاری است و از لحظه تولد تا پایان زندگی تداوم دارد، کودکان هر لحظه یاد می گیرند، رشد می کنند و از آموخته های خود بهره می برند؛ شرایط موجود و بودن اعضای خانواده کنار هم؛ برای فرزندان فرصتی مغتنم و دوست داشتنی است، آنها بیش ازگذشته در خانه هستند و ارتباطشان با اعضای خانواده افزایش یافته همچنین تجربه جدیدی برای کودکان و خانواده هاست و می تواند فضای عاطفی و روانی خانه را تحت تاثیر قرار دهند.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری شهرستان بندر خمیر خاطر نشان کرد: تحقق این هدف بزرگ در گرو ارتباط سالم در شرایط فعلی است هرچند پیچیدگی خود را دارد بحمدالله محقق خواهد شد.

 

رفتار مسالمت‌آمیز خانواده‌ها در ایام شیوع کرونا ریشه در باورهای اسلامی و ملی مردم دارد

حجت الاسلام محرمعلی شیرمحمدی در گفت وگو با خبرنگار  موج رسا; با اشاره به ایجاد همدلی عمومی در جامعه بعد از انتشار ویروس کرونا، اظهار کرد: در این روز ها فداکاری و ایثار جلوه های پررنگی پیدا کرده است.

وی با اشاره به حمایت خانواده های جهادگران برای حضور در کار های جهادی در حالی که می دانند حضور این افراد در این محل ها پر خطر است، ابراز کرد: این نوع حمایت های خانوادگی یک چشم انداز جدید است که نشان می دهد در مواقع بحران خانواده ها از نظر عاطفی چه زیبا از جهادگران حمایت می کنند.

مسئول نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به حمایت های خانواده‌های مدافعان سلامت از کار های این مجاهدان، تصرریح کرد:  افرادی که در عرصه سلامت فعال هستند به میزان بالایی دقت می کنند که آسیبی به سلامتی خانواده های خود نزنند.

وی با بیان اینکه کرونا ویروس فرصتی شده است که خانواده ها کنار هم در ابعاد وسیع در پر کردن خلا ها و آسیب ها که قبلا به دلیل مشغله های کاری کمتر انجام می شد، اکنون موفق عمل کرده اند، عنوان کرد: در این زمان هویت خانواده برای عموم مردم بیشتر نمایان شده است.

حجت الاسلام شیرمحمدی با بیان اینکه در این مدت خانواده ها به یک رفتار مناسب و مسالمت آمیز رسیده اند در حالی که تمامی اوقات خود را در کنار هم سپری می کنند، افزود: این همدلی و زندگی مسالمت آمیز خانواده ها در کنار هم ریشه در باور ها و سنت های عمیق اسلامی، ایرانی و ملی دارد.

وی بیان کرد: ایجاد مشکلاتی در پی حضور مداوم خانوده ها در کنار هم طبیعی است و این نیازمند یک سبک زندگی جدید است.

 

قرنطینه خانگی بهترین راه افزایش محبت و تقویت بنیان خانواده است

حجت الاسلام محمد فولادی، کارشناس مسائل مذهبی استان هرمزگان، در گفتگو با خبرنگار هرمز، دین داری را از ویژگی های مهم جامعه بشری دانست و اظهار کرد: دین از سه بخش احکام، اخلاق و اعتقاد تشکیل شده که باعث قوام و استواری جامعه است؛ لذا  که در بغضی اوقات عواملی باعث تزلزل در دین می شود که نشات گرفته از ناقص بودن در دین است.

وی با اشاره با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه بودن خانواده ها اظهار کرد: تاثیرات و آسیب های ویروس کرونا روزانه درحال افزایش است؛ بنابراین در شرایطی که خانواده ها در قرنطینه خانگی به سرمی برند بهترین راه مقابله با این بیماری، حفظ آرامش است، استقامت و پایداری باعث آرامش انسان می شود.

کارشناس مسائل مذهبی استان هرمزگان گفت: در این روزهایی که مردم با ویروس کرونا دست و پنجه نرم می کنند و قرنطینه خانگی بهترن راه برای کسب آرامش در کنار خانواده است و در قرآن نیز از خانواده به عنوان یک پایه برای آرامش معرفی شده و نشانه ای از رحمت و عطوفت الهی است.

فولادی محبت را لازمه تقویت بنیان خانواده دانست و تاکید کرد: در مواجه با مشکلات به ویژه در راه مقابله با ویروس کرونا محبت می تواند بهترین راه برای کسب آرامش باشد.

وی کلمات محبت آمیز، اخلاق حسنه، عفو و گذشت را از بهترین راه های رسیدن به ارامش در کنار خانواده معرفی کرد و گفت: به کار بردن کلمات محبت آمیز باعث افزایش انس و الفت در بین خانواده می شود و همچنین عفو و گذشت باعث عزت و سربلندی انسان می شود.

کارشناس مسائل مذهبی استان هرمزگان با اشاره به همدلی و همدردی بین مردم به عنوان یکی از برکات انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: در کشور ما و در موضوع کرونا و در حفظ و آرامش بنییان خانواده در بستر فضای مجازی پیشرفت چشم گیری داشتیم و توانستیم با ورود تاثیر گذار آموزش های موثری را داشته باشیم، و همدلی، اتحاد و همدردی بین یکدیگر را بیش از پیش گسترش دهیم.

 

مدیریت زمان در خانه موجب افزایش آرامش و رضایت در خانواده است

معصومه ظهیری، کارشناس مسائل زنان و خانواده در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره آمار غلط برخی کارشناسان مبنی بر بالا رفتن طلاق، اظهار داشت: آمار طلاق بالا نرفته است چراکه آمار طلاق در اسفندماه سال 98بسیار کاهش پیداکرده است و دلیل آن‌هم نبود مراجعه و عدم ثبت توسط مراکز و عدم برگزاری دادگاه به علت تعطیلی است.

وی ادامه داد: اما آمار تقریبی اختلافات خانوادگی به دلیل تماس با مراکز مشاوره و بهزیستی در برخی از استان‌ها بالا رفته است ولی آمار طلاق بالا نرفته است.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به اینکه معمولاً در بحران‌ها چند مرحله وجود دارد، گفت: نکته اول مواجهه با بحران است نکته دوم مداخله در بحران است و نکته سوم راه‌حل‌های ارائه‌شده برای برطرف شدن بحران و پسا بحران است.

وی خاطرنشان کرد: بحران ممکن است سیل، زلزله، حوادث غیرمترقبه طبیعی ، جنگ و یا بیماری‌هایی مانند وبا، طاعون و در شرایط کنونی کرونا باشد. برای همه این اتفاقات باید پروتکل تعریف شده در هر نهاد، ارگان و فضاهای اجتماعی وجود داشته باشد.

ظهیری با اشاره به اینکه خانواده یک فضای اجتماعی کوچک است، ابراز داشت: خانه نشینی یک نوع بحران است یعنی اینکه مرد خانواده هرروز برای کسب درآمد به خارج از خانه می‌رفت اما خانه‌نشین شده است، فرزندان خانواده‌ها که هرروز مدتی را در مدارس برای تحصیل حضور داشتند در حال حاضر در منزل باید بمانند.

وی اضافه کرد: مرحله اول بحران این بود که آمد و مرحله بعد مواجهه با بحران است که بفهمیم این بحران چیست و چه آثاری دارد و سومین مرحله مداخله در بحران است که بدانیم چه کسانی باید از حیث اقتصادی، مراقبت‌های بهداشتی و روحی نقش ایفا کنند و درنهایت هم حل بحران است.

کارشناس مسائل زنان و خانواده تأکید کرد: یکی از مسائلی که بسیار مهم است پسا بحران است یعنی وقتی سه هفته از بحران می گذرد برخی عوارض ورود پیدا می‌کند؛ البته برخی از خانواده‌ها از قبل با یکدیگر اختلاف داشتند که نباید به خانه‌نشینی ربط داد.

وی گفت: متولیان امور فرهنگی جامعه باید در این زمینه ورود پیدا کنند و یا خوب نتوانسته‌اند این موضوع را مدیریت کنند. آرامش در خانواده و رضایت از وضعیت موجود باید برای مردم توجیه شود که امروز در برخی از این مسائل ورود شده است.

ظهیری با اشاره به مدیریت زمان در خانه، گفت: ابتدا باید بتوانیم زمان را در خانه مدیریت کنیم و مدیریت زمان در بین اعضای خانواده یک نوع نیست مثلاً برای کسی که ورزش می‌کند زمان ورزش در خانه تعریف شود، برای فرزندان محصل زمان آموزش در خانه تعریف شود و یا زمان سرگرمی در خانه تعریف شود که بتواند جمع خانه را با یکدیگر مشغول کند.

وی اضافه کرد: اگر متولیان امور فرهنگی جامعه این موضوع را بهتر مدیریت کنند موجب رضایت و آرامش بیشتری در خانواده‌ها خواهد شد.

معاون فرهنگی حوزه‌های علمیه خواهران با اشاره به موضوع ترس از بحران در بین برخی از افراد، گفت:  ترس از بحران موجب تغییر احوالات درونی و حالات روحی و روانی افراد می‌شود یعنی کسی که اهل پرخاشگری و وسواس و... باشد در بحران پرخاشگری و وسواس او بیشتر بروز می‌کند که این مسئله باید با کمک رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری با ارائه پیام‌های آرامش بخش بخصوص معنا درمانی کمتر و یا از بین برود.

وی خاطرنشان کرد: در این روزها هم باید هرکسی به اندازه سهم خود نو دوستی رابین مردم رواج دهد که این‌یکی از وظایف متولیان اجتماعی جامعه است.
ظهیری با اشاره به اینکه امروز بازار شبهات زیاد است، تصریح کرد: همین مسئله باعث افزایش اضطراب‌ها و استرس‌ها در بین اعضای جامعه می‌شود که با دعوت به آرامش و صبر این موضوع هم قابل حل است.

وی ادامه داد: باید خانواده را با اعضای خانواده در نظر بگیریم و مطابق تعداد اعضای خانواده برنامه ارائه دهیم و از طریق رسانه‌ها بین خانواده‌ها نفوذ داشته باشیم و آن‌ها را به صبر و آرامش دعوت کنیم.

این کارشناس خانواده با اشاره به اینکه برخی استرس‌ها از خارج منزل وارد می‌شود،گفت: امروز در جامعه برخی مشاغل با وضعیت بد اقتصادی مواجه شده‌اند که می توان با عدم دریافت اجاره بها و یا دادن مهلت چند ماه به افراد استرس را از آن‌ها و خانواده آن‌ها دور کرد.

وی افزود: هم‌وطنان در این ایام می‌توانند با اقدامات این‌چنین روحیه احسان در جامعه را تقویت کنند.

انتهای پیام/