نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8092 ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱

وضعیت هنرمندان در ایام کرونا؛

نقش هنرمندان اردبیل در ایام کرونا؛ مبارزه هنرمندانه تا تحقق شعار«در خانه می‌مانیم»

ویروس منحوس کرونا، میهمان ناخوانده ای بود که اواخر سال 98 وارد کشور شد و با خود انبوهی از مشکلات را به ارمغان آورد، در این میان این هنرمندان بودند که علی رغم تحمل شدیدترین آسیب ها از این ویروس زمینه های تحقق عملی شعار «در خانه می‌مانیم» را در جامعه فراهم کردند.

نقش هنرمندان اردبیل در ایام کرونا؛ مبارزه هنرمندانه تا تحقق شعار«در خانه می‌مانیم»

به گزارش ابصارخبر، ویروس کرونا، میهمان ناخوانده ای بود که اواخر سال 98 وارد کشور ما شد و با خود انبوهی از مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را به ارمغان آورد، اما در این میان این هنرمندان بودند که علی رغم تحمل شدیدترین آسیب ها از این ویروس منحوس که زندگی را بر آنها سخت و طاقت فرسا کرده بود، در میدان عمل تهدید را به فرصت تبدیل کرده و همقدم با مدافعان سلامت به ایفای نقش پرداختند تا ضمن مبارزه هنرمندانه با این دشمن نامرئی، زمینه های تحقق شعار «در خانه می‌مانیم» را نیز فراهم کنند.

فضای مجازی، رساترین تریبون هنرمندان در ایام کرونا

مصطفی قهرمانی مسئول بسیج هنرمندان استان اردبیل به هنرنمایی تمامی هنرمندان خاصه در این مورد اشاره کرده و می گوید؛ هنرمندان با اینکه جزء اقشاری هستند که بر خلاف نگرش های سلبریتی مرفه جامعه، بیشترین لطمه را از کرونا دیدند و کسب و کارشان به تعطیلی کشیده شد اما با این حال در حوزه انسان سازی و فرهنگ سازی وارد میدان شدند تا با  نشاط و روحیه آفرینی در جامعه به شیوه های مختلف فضای قرنطینه خانگی را برای مردم راحت تر و دلنشین تر کنند.

وی معتقد است هنرمندان با خلق آثار هنری متعدد و همراهی مردم، نقش به سزایی در  عبور از این بحران ایفا می کنند.

قهرمانی اهمیت فعالیت هنرمندان متعهد به انسانیت در فضای مجازی را خاطرنشان کرده و می گوید: در وجود چنین بحران هایی است که ارزش هنر و هنرمند مردمی معلوم می شود، چراکه هنرمند با هنر خود البته با استفاده از ابزارهای روز همچون فضای مجازی می تواند علی رغم همه محدودیت هایی که قرنطینه برای مردم بوجود آورده با مخاطبان ارتباط برقرار کند.

وی از بحران کرونا به عنوان فرصت نام برده و می گوید: ما باید از پدیده های تهدیدی همچون کرونا فرصت سازی کرده و در جهت تعالی معنوی و روحی مردم گام های اساسی برداریم چراکه این محدودیت در واقع، فرصت بازگشت به سنت های اصیل ایرانی اسلامی گذشته است، سنت هایی که بر اثر تکنولوژی و زندگی مدرن امروزی به فراموشی سپرده شده اند و در این راه وظیفه هنرمند متعهد، بسیار سنگین و دشوار است چراکه وی می تواند با هنر خود رغبت مردم برای رجوع به فرهنگ و هنر گذشته خود را فراهم کرده و سبک زندگی ایرانی اسلامی را تقویت کند.

قهرمانی در ادامه سخنان خود به برنامه‌های بسیج هنرمندان در فضای مجازی اشاره کرده و می گوید: بحران کرونا به ما یاد که نباید از فضای مجازی غافل شویم چرا که عرضه تولیدات هنری در این فضا بسیار تاثیرگذار و فراگیر است از این رو سعی می کنیم تا با تزریق محصولات هنری به فضای مجازی علاوه بر فراهم کردن بسترهای لازم برای برقراری ارتباط هنرمند با مخاطب، هنر ایرانی اسلامی نیز بیشتر در معرض دید مردم قرار گیرد.

وی از تمامی عرصه های متنوع هنر به ویژه موسیقی، عکاسی، خوشنویسی، نمایش، کاریکاتور، فیلم، هنرهای تجسمی و صنایع دستی به عنوان ظرفیت های قابل استفاده نقش آفرینی در فضای مجازی نام برده و می گوید: با توجه به اینکه فضای مجازی دارای ظرفیت سمعی و بصری است می توان با تزریق هنرهای ناب ایرانی اسلامی در این فضا برابر تهاجم فرهنگی دشمنان ایستادگی کرد.

اتحاد و همدلی، هنر ایرانیان

کرونا، این میهمان ناخوانده که تنها هنرش در نامرئی بودنش است، امروز در مدت کوتاهی کره زمین را به تعطیلی کشاند، مردم را در خانه ها محبوس کرد، سیاستمداران را در کما فرو برد، اقتصاد را در رکودی بی سابقه وارد کرد اما در برابر فرهنگ غنی و هنر ایرانی کم آورد، چراکه مردم ایران برخلاف سایر مردم جهان در سایه فرهنگ و هنر غنی خود به راحتی با این پدیده کنار آمدند و برخلاف سایر کشورها که با قوانین سخت گیرانه در خانه ها ماندند و برای تامین مایحتاج خود حتی دست به غارت اموال مردم زدند تا زمزمه های احیای غرب وحشی نیز در اذهان تداعی شود، در کمال آرامش و اختیار به خود در خانه ماندند تا زنجیره این ویروس منحوس را قطع کنند.

در این میان هنرنمایی مردم ایران در اتحاد و همدلی برای تامین مایحتاج همشهریان دیدنی است، هنرنمایی که شب گردی های پنهانی امام علی(ع) و ائمه معصومین(ع) در دستگیری از نیازمندان را تداعی می کند.

مردم همه از هر دسته و قشری، زن و مرد، پیر و جوان با همه توان جسمی و مالی خود به کمک هم نوعان خود آمدند تا در ایام تاریک کرونایی، شب هایی مهتابی را درک  و شور خلق کنند.

نقش بسیج هنرمندان اردبیل در ایام کرونا

علی مردانه مسئول کانون بسیج هنرمندان شهرستان اردبیل هنرنمایی هنرمندان این شهر در روزهای تیره و تار کرونایی را خاطرنشان کرده و می گوید، رسیدگی به وضعیت پیشکسوتان هنر اردبیل اولین کاری بود که هنرمندان جوان و متعهد انجام دادند، آنها به سراغ پیشکسوتان خود رفتند تا علاوه بر رفع نیازمندی های اساتید خود، از حال و روز آنها نیز در طول این ایام باخبر شوند و به نوعی ادای دین کنند.

وی می گوید؛ توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی که توسط خیرین و مردم هنردوست اردبیل تهیه شده بود، فعالیت بعدی بود که هنرمندان مسجد محور جوان، آستین ها را بالا زدند تا با توزیع آنها چراغ نور و روشنایی را در اقشار آسیب پذیر روشن تر کنند.

مسئول کانون بسیج هنرمندان اردبیل ضدعفونی معابر و محل های عمومی را یادآور شده و می گوید؛هنرمندان اردبیلی با حضور در میادین و خیابان ها همچون سایر مردم به ویروس زدایی از کوی و برزن پرداختند.

مردانه می گوید: گروه جهادی هنرمندان اردبیل توان اصلی خود را برای ضدعفونی مراکز هنری و فرهنگی نگه داشتنه اند که بر اثر هجوم این ویروس خطرناک در تعطیلی  به سر می برند تا بلافاصله بعد از اعلام بازگشایی، قبل از حضور هنرمندان و مخاطبین هنردوست نسبت به ضدعفونی آن محل ها اقدام کنند تا عوامل هنری و مردم شریف بی دغدغه در این مکان ها حضور یابند.

وی فعالیت هنرمندان متعهد اردبیلی در اعیاد شعبان را یادآور شده و می گوید؛ هنرمندان اردبیلی همگام با سایر هنرمندان کشور در اعیاد شعبانیه به ویژه نیمه شعبان علاوه بر اجرای زنده در شبکه های اجتماعی با حضور در خیابان های مناطق کمتر برخوردار اردبیل، شادی و نشاط را به خانه های مردم هدیه کردند.

بحث اقتصاد و بیمه، دغدغه اصلی هنرمندان

این مسئول هنری اما در ادامه سخنان خود به بیان دغدغه های هنرمندان نیز پرداخته و می گوید؛ اصلی ترین دغدغه جامعه هنری استان در شرایط فعلی، بحث اقتصادی است که لازم است دولت مردان در این خصوص به وحدت اندیشه برسند تا با تضمین معیشت این قشر فرهیخته، آسیب های حاصل از پدیده هایی چون کرونا را به حداقل برسانند، چرا که هنرمندان اردبیل در شرایط خاصی به سر می برند، وضعیت اقتصادی حاکم بر اردبیل، فصلی بودن فعالیت هنرمندان در کنار  ماه هایی که عملا هنرمندان از فعالیت در آن معذور هستند، نیازمند تمهیدات ویژه ای از سوی دولت مردان است تا حداقل از لحاظ وضعیت بیمه در آرامش به سر برند تا بهتر بتوانند در مواقع بحرانی به تزریق امید و نشاط در جامعه مبادرت ورزند.

هنرمندان یاریگران مدافعان سلامت

 برون رفت از شرایط کشور بیش از هر چیز نیازمند همکاری و همراهی مردم با ستاد ملی کرونا است. مسلما زحمات مدافعان سلامت به ثمر نخواهد نشست مگر با وحدت ملی و اعتماد متقابل مردم و مسئولین. در این زمینه هنرمندان می توانند با مقبولیت و محبوبیتی که در جامعه دارند مردم را به همراهی و اعتماد به نظرات کارشناسی تشویق و ترغیب کنند.

کرونا فرصتی برای مشاهده مشکلات هنرمندان

فرزاد خاقانی مسئول انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان استان اردبیل با بیان اینکه تعطیلی رویدادهای هنری به هیچ وجه مطلوب نیست ولی در شرایط کنونی چاره ای هم جز این نیست می گوید: سالهاست که در مطبوعات فریاد سر داده ایم که نسبت به طراحی و اجرای ساز و کار بیمه بیکاری هنرمندان اقدام شود که متاسفانه گوش شنوایی نبود.

وی از تهدید کرونا به عنوان فرصتی دوباره  برای رساندن پیام هنرمندان به گوش مسئولان نام برده و می گوید: هنرمندان هم مانند سایر اصناف بیکاری دارند و می بایست راهکار آن مد نظر متولیان امر قرار گیرد.

مسئول انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان با یادآوری اینکه سینماها، تاترها، گالری ها، آموزشگاههای هنری، موسسات فرهنگی هنری همگی تعطیل شده اند. می گوید؛ بعضا املاک استیجاری هستند و چنانچه سایر هزینه ها را در نظر بگیریم شرایط برای عرصه فرهنگ و هنر اردبیل بسیار سخت و طاقت فرسا شده است.

وی در ادامه سخنان خود به تشریح خدمات انجمن های هنری ادبی بسیج هنرمندان در شهرستانها پرداخته و می گوید: هنرمندان متعهد استان در کنار ایفای نقش در رادیو و تلویزیون با حضور در شبکه های اجتماعی بصورت آتش به اختیار و خود جوش با اجرای برنامه های شاد فضای با نشاطی را در دوران قرنطینه برای مردم ایجاد کردند.

وی به گندزدایی و ضد عفونی معابر و محل های عمومی در شهرستان ها اشاره کرده و می گوید؛ هنرمندان بسیجی همگام با جهادگران سلامت با حضور در معابر به ضد عفونی شهرستانها کمک کردند.

خاقانی با بیان اینکه توزیع بسته های بهداشتی بین خانواده های آسیب پذیر از جمله فعالیت های انجمن های هنری در شهرستان ها بود می گوید، عکاسان، کاریکاتوریست ها و موسیقیدانان نیز با راه اندازی صفحات اجتماعی در فضای مجازی ضمن انتقال مباحث بهداشتی به مردم با زبان هنر، به تقویت سبک زندگی مردم در دوران قرنطینه پرداختند.

وی ضمن اعلام آمادگی برای دریافت کمک های نقدی خیرین از طریق حساب متمرکز  کمک های مومنانه به دوران پسا کرونا نیز اشاره کرده می گوید: در اولین فرصت بعد از عبور از بحران کرونا، ضمن تجلیل از هنرمندان فعال در این دوران، نسبت به ارائه خدمات و آثار هنری ادبی هنرمندان در قالب نمایشگاه و چند رسانه ای نیز اقدام خواهد شد.

مسئول انجمن های ادبی و هنری بسیج هنرمندان استان اردبیل در پایان سخنان خود به ارائه گزارش مختصری از فعالیت های هفته هنر انقلاب اسلامی پرداخته و می گوید: با توجه به تصمیمات ستاد ملی کرونا امکان اجرای  برنامه های حضوری و تجمیعی در این هفته سلب شد ولی با این همه این سازمان، طبق وظیفه ذاتی خود از بیش از ۴۰ هنرمند عضو انجمن های ۹ گانه بسیج هنرمندان که در سال 98 همکاری موثری را با این قشر داشتند تجلیل کرده و در اولین فرصت ممکن نیز پس از ایام کرونا نسبت به فعالیت مضاعف جهت جبران ایام رکود اقدام خواهد شد.

گزارش مشترک: ابصارخبر و سبلان ما

انتهای پیام/ج