نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

کد خبر: 8117 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۵

همراه با مناطق گردشگری ایران:

معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد+فیلم

استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعتی حدود 16000 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده است که از شمال با استان چهارمحال بختیاری، از جنوب با فارس و بوشهر، از شرق با فارس و اصفهان و از غرب با استان خوزستان همسایه است. روایات مختلفی در وصف نام کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که هرکدام از آنها گویای معانی و قدمت این سرزمین است.

معرفی استان کهگیلویه و بویراحمد+فیلم

به گزارش ابصارخبر، در این مقاله می خواهیم به معرفی استان کهگیلویه و بویر احمد سرزمین دلیران، پهلوانان، اسطوره ها و دیار شیرین شیر مردان و افسانه های اساطیری بپردازیم. سرزمینی محصور در دل کوه های بلند، حصاری از زاگرس همیشه سبز، حصاری از دنا، حصاری از درختان بلوط، حصاری از درختان پر از میوه ی سیب و بوی ناب عطر آویشن .

استان کهگیلویه و بویراحمد با وسعتی حدود 16000 کیلومتر مربع در جنوب غربی ایران واقع شده است که از شمال با استان چهارمحال بختیاری، از جنوب با فارس و بوشهر، از شرق با فارس و اصفهان و از غرب با استان خوزستان همسایه است. روایات مختلفی در وصف نام کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که هرکدام از آنها گویای معانی و قدمت این سرزمین است.

استان کهگیلویه و بویر احمد

در اینجا می خواهیم به معرفی جابه های گردشگری طبیعی و تاریخ این استان زیبا بپردازیم. با ما همراه باشید. جهت اجاره سوئیت در این شهر زیبا یا در شهرهای تبریز، خوی، شهرکرد، ارومیه و... با مشاورین سایت قصریاب تماس حاصل نمایید.

تل شهدا یا تپه شهدا در شمال شرقی شهر یاسوج بر بلندای مشرف به شهر یاسوج واقع شده است. در دل این خاک فرزندانی آرمیده اند که بیداریشان را فدای پایداری این خاک کرده اند. فرزندانی که برای برافراشته نگه داشتن این پرچم 3 رنگ، خون خویش را فدا کرده اند تا این پرچم همواره در احتزاز باشد و سفیدی و سبزی اش آراسته به صلح آبادی باشد.

آریوبرزن سردار بزرگ پارسی، آن نامدار و سردمداری که برای پاسداری از خاک وطن با اندک یارانش در مقابل سپاهیان اسکندر مقدونی دلاورانه از میهن خود دفاع کرد و بسیاری از دشمنان را به خاک نشاند و سرانجام تلاشش، عقب نشینی اسکندر شد.

آریوبرزن سردار بزرگ پارسی

بازار یاسوج

قدم در بازار که می گذاری، به هر طرف که نگاه می کنی، رنگ میبینی و رنگ. رنگبن کمان های متعددی که از افق چشمانت عبور می کنند و تو را به جادوی خود می کشانند. این همه رنگ از کجا سرچشمه گرفته است؟ خواسنگاه این زیبایی را در کجا غیر از طبیعت می توان جست و جو کرد؟

مگر می شود در سرزمینی این چنین رنگارنگ و اقلیمی این چنین خاص زندگی کرد و با رنگ های شاد اجین نبود؟ این رنگ ها از کوه ها، دشت ها، جنگل ها و چشمه ساران نشآت می گیرند و سرمستانه به زندگی مردم می رسند. با اجاره سوئیت در این شهر زیبا می توانید اقامتی زیبا و دلچسبی را تجربه کنید.

پوشاک و لباس محلی زنان از جمله جذابیت های بومی این استان است. این جذابیت سبب شده تا مردمان این دیار هنوز هم به پوشاک محلی خود پایبند بمانند و اینگونه از خطر نابودی دورش کنند. استفاده از این لباس ها در بیشتر اوقات و به خصوص در مجالس عروسی مرسوم است. پوشش و حجاب کامل و تنوع رنگ ها و پارچه ها جلوه خاص و زیبایی به لباس زنان در این استان بخشیده است و هماهنگی رنگ های آن در کنار طبیعت زیبا و دامنه ی زاگرس شادی و نشاط وصف ناپذیری را پخش می کند و این مختص موه و روستا نیست.

پیشنهاد ما: جهت اجاره سوئیت در ارومیه به قصریاب مراجعه کنید.

پوشش مردم  استان کهگیلویه و بویر احمد

تنگ مهربان یاسوج

درمیان انبوه درختان، تک درخت های زیبای بلوط پشت پرچین گندمزارها این پنین زیر نور خورشید ایستاده اند و نوای دلنشین آبشار به آنها امید سیراب شدن می دهد. روستایی در دل بویراحمد، بخش مرکزی و دهستان سررود شمالی.

تنگ مهریان در میان رودخانه مهریان در شرق و کوه های دنا که در شمال آن قرار دارد واقع شده است. جنگل های انبوه بلوط، سپیدار، افرا، چنار و انگور وحشی، سایه هایشان را بر روی زمین گسترده اند.

عبور از تنگه مستلزم عبور چند باره از آب نهر خواهد بود. چرا که با چند متر پیاده روی در کنار آب در داخل تنگه، سرانجام مسیر به صخره ها منتهی شده و ناگزیر مجبور به انتخاب سوی دیگر نهر برای پیاده روی خواهید شد. در ادامه به تنگ بسیار زیبایی به نام تنگ کبوتری می رسیم که عرض آن به کمتر از 10 متر می رسد. پس از آن از میان این سنگ ها و صخره ها عبور می کنیم تا ببینیم این آب از کجا سرچشمه می گیرد.

به این آبشار که میرسی، خنکای نسیم را با جان و دل احساس می کنی. در میان دره های عمیق و سایه سار کوه های دنا، از میان شکاف سنگ ها، از میان کوه های سیقل داده شده، چشمه ای بیرون می آید که قطره قطره اش دل سنگ های خارا را صاف می کند و با جریانش در طول مسیر رودی را به وجود می آورد که با پیچ و قوس و حالت مارپیچی خاص، در دره ای نه چندان عمیق مانند یک فرش مواج بر زمین نقش بسته است.

آنجا است که صدای آب، روح و جانت را جلا می بخشد. آب این روزخانه ناشی از ذوب شدن برف از منطقه کاکان می گذرد. قسمتی از آب زلال و شفاف رودخانه مهریان از چشمه های تنگ که به کبوتری معروف است، سرچشمه می گیرد. این آب پس از طی مسیر به رودخانه بشار یاسوج و همچنین رودخانه کارون در خوزستان فرو می ریزد.

پیشنهاد ما: جهت اجاره سوئیت ارزان در تبریز به قصریاب مراجعه کنید

دوباره بار سفر می بندیم و همراه با نسیم به سرزمین شگفت انگیز دیگری پر می‏گشاییم. غار صد و سی و پنج میلیون ساله دهشیخ را باید دید. اینجا را باید با سلول های تن و سرسپردگی های بی مهابا حس کرد. تصویر و زمان، از وصف زیبایی قریب اینجا عاجز است. در اینجا قدم به سرزمین افسانه ها خواهیم گذاشت، قدم به سرزمین عجایب، سرزمین گمشده ای در دل تاریخ و به قدمت پیدایش تمدن. اینجا سال و ماه چندان به چشم نمی آید. روز و ماه و سال، گمشده ی تاریخ دور از دسترس این منطقه است. وقتی به اینجا میرسی، چاره ای نداری جز این که درباره هزاره ها و میلیون ها سال سخن بگویی.

زمین شناسی در روزنامه امید: اگر مردم غار دهشیخ را میشناختند محال بود برای دیدنش راهی روستای دهشیخ نشوند.

برای دسترسی به این جاذبه ی شگفت انگیز، پس از مسافتی حدود 45 کیلومتر به بخش پاتاوه شهرستان دنا خواهیم رسید. ریزش قطرات آب از قندیل ها زیبایی و جلوه ی خاصی به بدنه ی غار داده است. ریزش آب را می توان نشان از این دانست که این قندیل ها در حال رشد بوده و این غار یک فضای زنده است که طی قرن های متمادی خشک رشد کرده و همچنان به این روند ادامه می دهد.

به هر سوی این غار شگفت انگیز که نگاه کنیم، ورودی دالان هایی را می بینیم که گویا قرار است تو را به سرزمین اسرارآمیز دیگری هدایت کند. سرزمینی ناشناخته که شاید جلوه های دیگری از حیات انسان ها در روزگاران دور در آن نهفته باشد. یا شاید مکانی اسرارآمیز که منتظر مانده انسانی از راه رسیده و آن را کشف کند.

این که نمیدانیم تا کجا ادامه دارد و چند قدم جلوتر چه چیزی انتظار ما را می کشد، بر رازآلودی و جذابیت بصری آن می افزاید. دهشیخ یک غار آهکی کاملا طبیعی است که شکل گیری آن به دوره ی دوم زمین شناسی می رسد که در گذر زمان، آب به صورت چرخشی از حفره های آن عبور کرده و بر اثر این حرکت چرخشی آب ، 7 دالان شکل گرفته که ارتفاع هر یک از این دالان ها به 7 متر هم می رسد.

از دیگر شگفتی های این غار، گرم بودن آن در زمستان و سردی هوای درون آن در تابستان است. سفال ها و استخوان های کشف شده در این غار 135 میلیون ساله، نشان می دهد که در هر مقطعی از تاریخ، برخی از انسان ها این غار عظیم و اسرار آمیز را برای زندگی انتخاب کرده بوده اند. هرچند قدمت این سفال ها به درستی مشخص نشده، اما برخی کارشناسان قدمت آنها را به قبل از ظهور اسلام نسبت می دهند و این نبود هیچگونه نقاشی روی دیوارهای غار نشان می دهد که این مکان طی قرن ها دست نخورده و ناشناخته باقی مانده است.

غار دهشیخ یکی از حدود 600 غار شناسایی شده در کشور است. به لحاظ وسعت و عمق تا کنون رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده است. بر اساس مطالعات، عمق غار بیش از 6 کیلومتر تخمین زده می شود و به دلیل همین وسعت هنوز بخش ها و دالان هایی از آن شناسایی یا باز نشده است.

از دیگر های جاذبه های این غار می توان به وجود حوضچه های کوچک و بزرگ آب اشاره کرد. این حوضچه ها به شکلی حیرت آور توسط دالانهای باریک به هم متصل شده اند. در برخی از دالان های غار دهشیخ، پرندگان و جانوران زیادی به ویژه خفاش، موش و انواع بندپایان از جمله حشرات، عنکبوت. سوسک پیدا می شود.

در غار دهشیخ هیچ آزین بندی که توسط انسان انجام شده باشد، وجود ندارد. آنجا عظمت خداوند را می توان یافت می توان قدرت خداوند را در به هم پیچیده شدن سنگ ها و پایین آمدن قندیل ها مشاهده کرد. آن زمان که به سقف بلند این غار نگاه کنی، از شکوه قندیل هایی که از آسمان به زمین برخورد کرده اند و دوباره به آسمان بازگشته اند، شگفت زده خواهی شد.

دیسکریپشن : معرفی جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویر احمد پایتخت طبیعی کشور و سرزمین آبشارهای خروشان و دلیران و اسطوره ها

منبع: قصریاب، گروه تخصصی گردشگری ایران زمین

 

 


نظرات بازدیدکنندگان

حسین نژاد
۰۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸

شهر زیبا و خوش آب و هوایی هستش و بر حسب سفری که در تابستان به این منطقه داشتیم، به هر گردشگری بسیار توصیه می کنیم تا حداقل یک بار تجربه سفر به یاسوج را داشته باشند.


طبیعت گرد
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶

شهر بسیار زیبا و خوش آب ئ هوایی هستش و در فصل تابستان مقصد بسایر جذابی برای سفر و اقامت هستش.


حجت
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲

جاذبه های سرزمینمان بسیار بیشتر چیزی هست که تصور میکنیم و این رو با خواندن مطالب جدیدتر، بیشتر از قبل احساس میکنیم. عالی و جامع بود?


آراد
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲

ما گروهی عاشق سفر و طبیعت هستیم ولی تا کنون از وجود چنین غار زیبا و عجیبی اطلاع نداشتیم ، انشالله در فرصت اولی که نصیبمان بشه، توری به پاتاوه و غار دهشیخ خواهیم داشت. ممنون از معرفی جاذبه های ناشناخته.


مسافر
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۲

بسیار عالی و زیبا بود این توصیف. انشالله بعد از رفع تدریجی کرونا سفری به شهر زیبای یاسوج خواهم داشت. پاینده باشید


زهرا کامران
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۱

مطلب بسیار جالبی بود. ممنون از توضیح جامعتون