سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8151 ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۶

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل:

وحدت، بهترین اوصاف حضرت علی(ع) است/ عدالت حضرت علی(ع) در تاریخ بی نظیر است

آیت الله عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در مراسم شب دوم لیالی قدر به تشریح اوصاف حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: بهترین اوصاف حضرت علی(ع) را از دیدگاه شیعیان وحدت ایشان با پیامبر اکرم(ص) است.

وحدت، بهترین اوصاف حضرت علی(ع) است/ عدالت حضرت علی(ع) در تاریخ بی نظیر است

به گزارش ابصارخبر، دومین شب از لیالی قدر در اردبیل در حالی آغاز شد که مردم ولایتمدار و انقلابی اردبیل با رعایت نکات بهداشتی با حضور در مصلی اردبیل به راز و نیاز با پروردگار پرداختند.

آیت الله سید حسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان اردبیل و امام جمعه اردبیل در این مراسم به تشریح اوصاف امام علی(ع) پرداخت و گفت:شأن امام علی(ع) فراتر از آن چیزی است که در قاب کلمات بیاید و الفاظ نیز از بیان شخصیت والای حضرت امیر المومنین(ع) ناتوان هستند.

وی در ادامه تشریح اوصاف حضرت علی(ع) به منابع تاریخی و بزرگان دین اشاره کرد و گفت: در نظر اهل تحقیق وحدت، بهترین اوصاف امام علی(ع) است.

امام جمعه اردبیل جامعیت حضرت را از دیگر اوصاف امیرالمومنین برشمرد و گفت: از دیدگاه برخی نیز جامعیت حضرت بهترین اوصاف ایشان است، چراکه فضائل هزار پیامبر همگی در امام علی(ع) متجلی شده است

وی به منابع تاریخی اشاره کرد و گفت: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است که هرکس می خواهد عبادت حضرت نوح نبی(ع)، ویژگی های حضرت عیسی(ع)، هیبت و عظمت حضرت موسی(ع)، حب ابراهیم(ع)، صبر حضرت ایوب(ع) را به یکبار مشاهده کند به حضرت علی(ع) نگاه کند چراکه همه صفات و ویژگی های پیامبران الهی در ایشان جمع شده است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه جامعیت در خاتمیت همه در حضرت علی(ع) جمع شده است، گفت:شجاعت و سخاوت حضرت امیرالمونین(ع) نیز در جهان خلقت بی نظیر است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل عدالت را از دیگر ویژگی ها و صفات بارز حضرت علی(ع) برشمرد و گفت:بر طبق منابع تاریخی عدالت حضرت علی(ع) بی نظیر و زبانزد خاص و عام است بطوریکه تاریخ نظیر وی را تاکنون به خود ندیده است.

وی با بیان اینکه همه انسان ها با حریت به دنیا می آیند و از این حیثت از حضرت آدم (ع) تا اخرین نفر در خلقت تفاوتی وجود ندارد، گفت: این خود انسان ها هستند که در ادامه مسیر زندگی با انتخاب های خود سرنوشت خود را رقم می زنند.

آیت الله عاملی در ادامه سخنان خود بهترین اوصاف حضرت علی(ع) را از دیدگاه شیعیان وحدت ایشان با پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد و گفت: اعتقاد ما این است که عظمت حضرت علی(ع) در وحدت ایشان با پیامبر اکرم(ص) است بطوریکه هر صفتی که در پیامبر(ص)نهفته است در حضرت علی(ع) نیز وجود دارد.

وی به آیه مباهله اشاره کرد و گفت: حضرت علی(ع) نفس پیامبر(ص) است.

این مبلغ اسلامی برای اثبات سخنان خود به منابع اهل سنت اشاره کرد و گفت: احمدبن حنبل از رسول اکرم(ص) نقل می کند؛ من و حضرت علی(ع) یک نور بودیم  که 14هزار سال پیش از خلقت انسان خلق شده بود، نور واحدی که  تنها حقیقت است، بعد از خلقت دو قسم شد و علی(ع) وصی من شد.

وی به آیه مباهله اشاره کرد و گفت: در این آیه نیز  وحدت حضرت علی(ع) با پیامبر(ص )استنباط می شود، به طوریکه  پیامبراکرم(ص) می فرمایند، هرکس به دنبال تفسیر  مفاهیم دین است، آن را از حضرت علی(ع) و فرزندانش بگیرد.

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود به تبیین حدیث «علی منی و انا من علی» پرداخت و گفت: در ابلاغ رسالت الهی و تبلیغ دین نقطه اشتراک بین پیامبراکرم(ص) و علی(ع) وجود داشت.

وی افزود: از پیامبر اکرم(ص) روایت است که مومنین احکام دینی را از وحدت حضرت علی(ع) برداشته و به آن عمل کنند چراکه حضرت علی(ع) وصی وی و فصل الخطاب است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل به نظریه های موجود در مورد حضرت علی(ع) نزد بزرگان دین پرداخت و گفت: اوصاف اوتاد،اتحاد در امر تبلیغ دین و سرّ وحدت از جمله نظریه هایی است که در مورد ویژگی های حضرت علی(ع) در منابع تاریخی به آنها اشاره شده است.

وی به نظریه تبلیغ دین اشاره کرد و گفت: به نقل از روایتی از پیامبر اکرم(ص) دین اسلام به خاطر تبلیغ و تفسیر مفاهیم آن توسط حضرت علی(ع)  و فرزندانش تا آخر محکم و پابرجا خواهد ماند و این نیز اراده الهی است.

این مبلغ اسلامی به نظریه سرّ وحدت نیز اشاره کرد و گفت: احکام دینی برآمده از سرّ این وحدت است و حق این سرّ را نیز حضرت بقیه الله(عج) معلوم و افشاء خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در بحث وحدت تکلیف امت مشخص است، گفت:هرچه پیامبر اکرم(ص) می دانست به حضرت علی(ع) نیز آموخت فذا حق مطلب در برهه فعلی، ادای حق حضرت علی(ع) عمل به احکام دین و پیروی از ولایت فقیه تا ظهور حضرت بقیه الله، آخرین وصی و منجی عالم بشریت است.

آیت الله عاملی در بخش پایانی سخنان خود به شهادت حضرت علی(ع) نیز اشاره کرد و گفت: روز ضربت به حضرت علی(ع) در محراب مسجد کوفه، در واقع ضربت به بشریت بود.

 

انتهای پیام/ج