سرویس: اخبار کوتاه کد خبر: 8224 ۰۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۹

پساب‌های صنعتی بلای جان «قره‌سو»

موضوع ورود پساب‌های صنعتی به محیط زیست نکته‌ای است که تا امروز زیاد مورد توجه قرار نگرفته یا خلاء‌های قانونی باعث بی‌توجهی صاحبان صنایع در این بخش بوده است و اکنون پساب‌های صنعتی بلای جان «قره‌سو» شده‌است.

پساب‌های صنعتی بلای جان «قره‌سو»

به گزارش ابصارخبر، به نقل از تسنیم از اردبیل، مطابق بررسی‌ها  پایش محیط زیست استان اردبیل همچنان ورودی فاضلاب صنایع به محیط زیست به ویژه رودخانه‌ها قابل قبول نیست. بخش عمده این معضل نتیجه فعالیت تصفیه خانه‌های مستهلک  و بی‌توجهی صنایع به موضوع تصفیه فاضلاب و ورود فاضلاب خام به محیط زیست  است. 

تا جایی که موضوع ورودی فاضلاب کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی مدتی با انتشار تصاویر و فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی استان انعکاس یافت و محیط زیست بعد از اطلاع از وضعیت پیش آمده کمی به‌غلظت اخطارهای خود افزود.

نشست خبری مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اردبیل  بار دیگر به این معضل معطوف شد که تصفیه خانه‌های شهرک‌های صنعتی باید و باید نوسازی و تجهیز شوند. مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان ، در این جلسه به معضلات و مشکلات شهرک‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: مهمترین معضل محیط زیستی صنایع استان، تولید فاضلاب است.

سعید شهند تصریح کرد: اکثر تصفیه خانه‌ها در شهرک‌های صنعتی به روز نیستند و به ویژه شهرک شماره 2 اردبیل نیازمند به روز رسانی و ایجاد تصفیه خانه جدید است.

وی ابراز امیدواری کرد طرح تجهیز تصفیه خانه‌ها که قرار است نیمی از اعتبار آن از اعتبارات استان و نیمی شهرک‌های صنعتی تامین شود، هر چه سریعتر به نتیجه برسد.

شهند گفت: منبع پذیرنده پساب شهرک صنعتی شماره 2،  رودخانه قره سو یک رودخانه فصلی است. در کنار پیگیری به روز رسانی تصفیه خانه به دنبال این هستیم که حق آب رودخانه قره سو تامین شود تا به دلیل خشکی فصلی آب آن معضل محیط زیستی به وجود نیاید.چرا که زمانی که رودخانه خشک است، حتی اگر تصفیه کامل آب را شاهد باشیم باز گنداب تولید می‌شود.

به گفته مدیر کل حفاظت از محیط زیست استان معضل دیگر دفن اصولی پسماند است که در مرکز استان در پی بازدید‌ها و جلسات مکرر پیرامون محل دفن پسماند، مقرر شده است تا پایان شهریورماه،  شهرداری اردبیل نسبت به احداث پکیج تصفیه شیرابه و تا پایان تیرماه نیز دفن بهداشتی و اصولی پسماندها اقدام کند.

وی افزود: در محل موقت دفن نیز معضل نگه داری زباله دیده می‌شد که با پیگیری‌ها تخلیه روزانه انجام می‌شود و انباشت زباله رفع شده است.

اجرای برنامه‌های حفاظتی در 6 تالاب استان

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همچنین به دیگر برنامه‌های اولویت دار مجموعه کاری خود اشاره کرد و گفت: از جمله اینکه 6 تالاب در سطح استان مشمول قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها هستند و نام آن ها در مصوبه هیئت دولت قید شده است.

به گفته شهند تالاب‌های شاخص استان شامل نئور، شورابیل، پته خور، سد میل مغان، تالاب های اقماری رودخانه ارس و تالاب آت گلی سبلان است که با همکاری آب منطقه‌ای سطح بستر و حریم آن‌ها شناسایی می‌شود و مطابق قوانین برنامه‌های حفاظتی و صیانتی در آن ها به اجرا درخواهد آمد.

وی در خصوص تاخیر چندین ساله ثبت جهانی تالاب میل مغان افزود: 90 درصد امور اداری و اجرایی این طرح محقق شده و لازم است هماهنگی‌هایی انجام شود که در نظر داریم در کمترین زمان با همکاری آب منطقه ای این موضوع به فرجام برسد.

شهند افزود: متاسفانه سطح مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان پایین تر از نرم کشوری یعنی 11 درصد است و در تلاشیم سطح مناطق تحت حفاظت را که در حال حاضر 7.8 درصد است، ارتقا دهیم.

راه اندازی ایستگاه سنجش کیفیت هوا در مرکز شهر اردبیل

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان همچنین به ضرورت افزایش تعداد محیط بان‌ها اشاره کرد و گفت: پیگیر اخذ مجوز و به کار گیری محیط بانان جدید هستیم.

شهند در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص تاخیر راه اندازی ایستگاه دوم سنجش کیفیت هوا گفت: هر چند در اردبیل آلودگی هوا نداریم و در سال گذشته فقط یک روز ناسالم برای گروه های حساس تشخیص داده شده است اما لازم است مدیریت مطلوبی اعمال شود.

وی گفت: مذاکراتی برای راه اندازی ایستگاه دوم صورت گرفته و با پیگیری‌ها نیمی از اعتبارات ملی و نیمی استانی تامین خواهد شد تا ایستگاه دوم در داخل شهر و با هدف پایش آلودگی در ترافیک دایر شود.

شهند اظهار کرد: برنامه بلند مدت ما نیز شامل نصب ایستگاه در شمال استان و شهرستان پارس آباد و جنوب استان، شهرستان خلخال است.

تداخل ژنتیکی در سایت احیای آهوی مغان

وی در پاسخ به خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین مطالعات و پژوهش‌ها برای شناسایی گونه‌های گیاهی و جانوری اندمیک و در معرض خطر استان به تشریح وضعیت دو سایت احیای آهوی مغان و مرال بسنده کرد.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان تصریح کرد: بر اساس ارزیابی ها و گزارشات به این نتیجه رسیدیم که در سایت مغان تداخل ژنتیکی اتفاق افتاده و لازم است حداقل 10 راس از 26 راس موجود به زیستگاه دیگری انتقال یافته و در مقابل از زیستگاهی دیگر 10 راس جدید به استان انتقال داده شود.آهوی مغان در نهمین نسل تکثیر خود است و به دوقلو زایی رسیده است. در مرال نیز 26 راس تاکنون تکثیر و احیا شده است.

شهند با اشاره به وضعیت مطلوب منطقه حفاظت شده آق داغ خلخال، ادامه داد: در این منطقه شاهد دوقلوزایی در جمعیت کل و بز هستیم و وضعیت بارش ها و علوفه در زیستگاه مطلوب است.

شهند با اشاره به درخواست تامین 4 دوربین تله‌ای و دو هلی شات گفت: برای گونه های خاصی از جمله پلنگ و خرس برنامه‌های ویژه حفاظتی داریم.

به گفته مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان در حال حاضر 357 مهره‌دار شامل 257 پرنده، 18 گونه ماهی، 46 گونه پستاندار، 29 گونه خزنده و 7 گونه دوزیست داریم که انتظار می‌رود مردم رعایت حال حیات وحش را کرده به زیستگاه‌ها نزدیک نشوند تا شاهد تهدید حیات گونه‌ها نباشیم.

گزارش از ونوس بهنود