نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8463 ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴

مدیر هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی خبرداد:

اجرای طرح هوشمند سازی موتورخانه گرمایشی در دانشکده فناوری های نوین نمین

مدیر هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: طرح فنی و اقتصادی هوشمند سازی موتورخانه گرمایشی مسجد دانشکده فناوری های نمین اجرا شد.

اجرای طرح هوشمند سازی موتورخانه گرمایشی در دانشکده فناوری های نوین نمین

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه، دکتر حمید بهادر تصریح کرد: انرژی و  مباحث مربوط به مدیریت آن از چالش‌های مهم بشری است و اگر مدیریت خوبی روی منابع موجود داشته باشیم ضمن صرفه ‌جویی و استفاده بهینه از منابع، شاهد توسعه و پیشرفت صنعتی کشور و رفاه بیشتر مردم خواهیم بود.

وی اضافه کرد: یکی از روش های مدیریت منابع دسترسی سریع، آسان و برخط به میزان مصرف انرژی و امکان کنترل آن است و سیستم هوشمند موتورخانه ضمن صرفه‌ جویی و کاهش هدر رفت انرژی آرامشی توام با اطمینان را برای ساکنین ساختمان مسکونی، تجاری یا فرهنگی فراهم می‌کند.

بهادر ادامه داد: سامانه کنترل هوشمند موتورخانه گرمایشی سامانه ‌ای است که امکان کنترل خودکار سیستم گرمایشی مرکزی ساختمان (اعم از دیگ ‌ها، پمپ ‌ها و دمای آبگرم بهداشتی ارسالی به ساختمان) را فراهم می‌سازد و به کمک این سامانه، کارکرد مشعل‌ ها و پمپ ‌ها، متناسب با تغییرات دمای هوای بیرون کنترل می‌شود تا به این وسیله شرایط آسایش حرارتی در داخل ساختمان تامین شود که به عنوان مثال این سامانه در فصول سرد سال و در ساعات اولیه روز (صبح ‌ها) به دلیل پایین بودن دمای هوای بیرون، با افزایش کارکرد مشعل‌ ها و پمپ ‌ها، دمای مورد نیاز برای تامین نیاز گرمایشی ساختمان را تامین می‌کند، اما در اواسط روز و با گرمتر شدن هوای بیرون، با کمتر روشن نمودن مشعل‌ ها و پمپ ‌ها، دمای آبگرم ارسالی به فن کوئل‌ ها یا شوفاژ را کاهش داده تا از بی ‌تابی ساکنین ساختمان در اثر گرم شدن بیش از اندازه داخل ساختمان جلوگیری کند.

مدیر هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: این سامانه همچنین متناسب با تقاضای آبگرم مصرفی ساختمان، در ساعات مختلف شبانه روز، دمای آبگرم مصرفی را در محدوده مطلوبی حفظ می ‌کند و از افت دمای آبگرم مصرفی در ساعات پیک مصرف آبگرم جلوگیری می کند.
وی گفت: از دیگر قابلیت های این دستگاه، تنظیم ساعات کاری موتورخانه ساختمان می‌باشد و با توجه به اینکه این ساختمان ها در ساعات عصر و شب، خالی از سکنه می‌باشد، لذا امکان خاموشی دیگ ‌ها و پمپ ‌ها (با در نظر گرفتن کلیه ملاحظات فنی) فراهم می‌شود و به این ترتیب می‌توان از کار کردن این تجهیزات در موارد غیرضروری جلوگیری نمود و بنابراین از استهلاک این تجهیزات جلوگیری می‌شود و هزینه تعمیر و نگهداری آنها کاهش می‌یابد.

به گفته بهادر، به کمک این دستگاه می‌توان با پیش راه اندازی به موقع موتورخانه گرمایشی قبل از ورود کارکنان یا دانشجویان به ساختمان (به طور مثال ۲ تا ۳ ساعت قبل از ورود آنها)، شرایط آسایش مطلوب در زمان ورود این افراد تامین نمود که لازم به ذکر است ساعت پیش راه اندازی نیز به کمک اطلاعات دریافتی از سنسورها و متناسب با دمای هوای بیرون توسط خود دستگاه اعمال می‌شود.

مدیر هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی افزود: با توجه به هزینه کم این سامانه‌ ها و پتانسیل صرفه جویی بالایی که به کمک آن قابل دستیابی می‌باشد، استفاده از این سامانه به عنوان یکی از بهترین راهکارهای زود بازده صرفه جویی انرژی شناخته می‌شود و علاوه بر این به کمک این راهکار می‌توان در برق مصرفی پمپ های موجود در سیستم گرمایشی نیز صرفه جویی نمود.

وی ادامه داد: در کنار رفع بخشی از نیازمندی دانشگاه در جهت مدیریت مصرف انرژی هدف اصلی این پروژه ایجاد فرصتی برای رشد و بالندگی دانشجویان توانمند دانشگاه بود و با وجود اینکه بخشی از موتورخانه‌ های دانشگاه قبلا هوشمندسازی شده بودند ولی به نظر می‌رسد پروژه‌ هایی که نیازمند پشتیبانی مداوم می‌باشند بهتر است توسط افراد بومی آن منطقه پیاده‌سازی شوند. از این رو در راستای بومی سازی این تکنولوژی و توسعه هر چه بیشتر آن در استان این طرح در هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی کلید خورد.

مدیر هسته پژوهشی هوشمندسازی انرژی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: این پروژه به صورت صفر تا صد بدون اینکه مهندسی معکوسی انجام شود توسط اساتید، دانشجویان و کارمندان دانشگاه محقق اردبیلی انجام گرفت. از این رو این سیستم کاملا انعطاف پذیر بوده و می تواند در مراکز پمپاژ آب، مجتمع‌ های مسکونی، سردخانه ‌ها، نیروگاه‌ های برق و سیلوها نصب و راه اندازی شود و هزینه تمام شده این سیستم هم حتی بدون لحاظ هزینه پشتیبانی کمتر از نصف مشابه موجود در بازار می‌باشد. 

انتهای پیام/ج