سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8499 ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۶

در بازدید مسئولان شهرستان نیر از روستای نمونه گردشگری مطرح شد؛

وظیفه بنیاد مسکن، گره گشایی از زندگی مردم است/ کوتاهی اداره ورزش و جوانان در مطالبات روستائیان پذیرفتنی نیست

امام جمعه شهرستان نیر وظایف نهادهای انقلابی و دولتی در مناطق محروم را یادآور شد و گفت: روستاهای گردشگری تنها درصورتی می توانند به روستاهای کارآفرین تبدیل شوند که علاوه بر تامین زیرساخت های لازم، در اخلاقیات و معنویات نیز به حد کمال برسند چراکه اگر در جامعه ای اخلاق رعایت نشود، پیشرفت و موفقیت پایدار نیز حاصل نخواهد شد.

وظیفه بنیاد مسکن، گره گشایی از زندگی مردم است/ کوتاهی اداره ورزش و جوانان در مطالبات روستائیان پذیرفتنی نیست

به گزارش ابصارخبر، عصر امروز حجت الاسلام آیت نعمتی امام جمعه شهرستان نیر به همراه اقبالی فرماندار این شهرستان و وکیلی رئیس اداره میراث فرهنگی با حضور در روستای کورعباسلو ، روستای نمونه گردشگری شهرستان نیر در جریان مشکلات و موانع پیشرفت این روستای کارآفرین قرار گرفتند.

محرومیت، بیکاری، نبود امکانات و عقب ماندگی از عواملی بودند که مردم کورعباسلو علی رغم میل باطنی خود، سرزمین و دیار خود را جهت زندگی بهتر رها کرده و به کلان شهر ها مهاجرت کردند تا بعد از سر و سامان دادن به زندگی خود با بازگشتی دوباره به روستا، به عمران و آبادانی آن بپردازند.

نادر قدرت پناه یکی از اهالی روستا به یاد می آورد که در آن ایام تعداد خانوار روستا به شدت کاهش یافته بود و تنها افراد پیر و مسن در روستا باقی مانده بودند. 

قدرت پناه می گوید: قبل از انقلاب محرومیت در روستاها بیداد می کرد و زندگی روستایی با مشقت وصف ناشدنی همراه بود، ساکنان روستا بعد از سر و سامان دادن به زندگی خود تصمیم به عمران و آبادانی وطن خود  گرفتند و در این راه با ارائه درخواست های مکرر خواستار دریافت تسهیلات و کمک های دولتی شدند.

وی می گوید؛ همت مردمی مقدمه ای شد تا مقدمات عمران و آبادانی روستا فراهم شود.

فرهاد ابراهیمی یکی دیگر از روستائیان کورعباسلو در گفتگو با سبلان ما روزهای سخت تلاش و کوشش برای آبادانی روستا در زمان جنگ تحمیلی را یادآور شده و می گوید: پس از تکرار درخواست ها و اصرار روستائیان، سرانجام جهاد سازندگی دست به کار شد تا با ساخت راه، کورعباسلو را به شهرستان نیر متصل کند.

امروز با گذشت سالیان متمادی و سرمایه گذاری جمعی از روستائیان کورعباسلو، این روستای کوچک گه در دامنه قلعه باستانی بوینی یوغون قرار گرفته است امروز  به روستای نمونه گردشگری تبدیل شده تا با فراهم شدن امکانات لازم ضمن مهاجرت معکوس روستائیان به دیار خود، این منطقه را به روستای نمونه کارآفرین نیز تبدیل  کند.

با رونق صنعت گردشگری در استان اردبیل  و توجه مسئولان استانی به مناطق گردشگری وقت با کورعباسلو یار شد تا بیش از پیش این منطقه باستانی که از قدمتی بالغ بر 4500 سال برخوردار است کانون توجه مسئولان استانی قرار گیرد بطوریکه امروز بخش خصوصی در کنار سرمایگذاران بومی علاوه بر احداث مکان های گردشگری مبادرت به راه اندازی هتل یسه ستاره سنتی، رصد خانه، مزرعه بوم گردی و هنرهای تجسمی کرده اس تا ضمن رونق اقتصادی منطقه به انتقال فرهنگ این منطقه  به گردشگران نیز تلاش کند اما توسعه همواره با کمبودها و مشکلاتی همراه است که اگر توسط خود مردم مطالبه گری و پیگیری نشود راه به جایی نخواهد برد.

در سایه مطالبه گری و تداوم پیگیر جمعی از سرمایه گذاران بومی روستا، عصر امروز حجت الاسلام آیت نعمتی به همراه اقبالی فرماندار شهرستان نیر و وکیلی رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان به همراه بخشدار به این روستا عزیمت کردند تا ضمن پاسخگویی به مشکلات مردم در جریان پیشرفت ها و مشکلات سرمایه گذاران قرار گیرند.

عدم اجرای کامل طرح هادی، آسفالت کوچه ها و انباشت زباله مهمترین مشکل روستائیان کوعباسلو

یکی از اهالی روستای کورعباسلو در این دیدار به بیان مشکلات عدیده مردم این روستا پرداخت با انتقاد از نیمه رها شدن طرح هادی در روستا گفت: کوچه های کورعباسلو فاقد جاده کشی و آسفالت هستند که این موضوع در روزهای بارانی و به ویژه زمستان برای مردم مشکل آفرین است.

وی با بیان اینکه انواع خودرو در کوچه های این روستا در گل و لای فرو می روند، گفت: علاوه بر مشکل ساماندهی کوچه ها ، تجمع زباله نیز در روستا سلامت اهالی را به خطر می اندازد که لازم است مسئولین راهکار اساسی در مورد این معظل بیاندیشند.

ایجاد مناطق ییلاقی، درخواست دامداران کورعباسلو از فرماندار نیر

یکی دیگر اهالی روستای کورعباسلو که 80 بهار از عمر وی سپری شده است از عدم ییلاق در روستا انتقاد کرد و گفت: روستائیانی که به شغل دامپروری مشغول هستند از این بابت در رنج  و عذاب به سر می برند چراکه در تامین غذای کافی برای دام و طیور خود مانده اند..

تکمیل زیرساخت ها، مطالبه اصلی سرمایه گذاران کورعباسلو

ابراهیمی یکی از سرمایه گذاران روستای کورعباسلو که ساکن تهران است از عدم دسترسی به زیر ساخت جهت احداث هتل انتقاد کرد و گفت: به عنوان اولین ایجاد کننده هتل روستایی در استان اردبیل از لحاظ تامیل برق به مشکل برخورده کردم  و تا کنون راه حلی نیز برای این رفع این مشکل پیدا نشده است.

 اداره ورزش و جوانان جوابگو نیست/ سالن های ورزشی کورعباسلو بلا تکلیف مانده اند

یکی دیگر از روستائیان کورعباسلو با انتقاد از اداره ورزش و جوانان گفت: با اینکه زمین لازم در دهه های گذشته جهت احداث و راه اندازی مکان های ورزشی در اختیار این اداره قرار گرفته است، ولی تاکنون این موضوع به دلایل نامعلوم رها شده و کودکان روستایی از نداشتن سالن ورزشی و محل تمرین  برای رشته های قهرمانی با مشکلات مهمی مواجه هستند.

کورعباسلو روستای نمونه گردشگری بدون بیکار

یکی دیگر از روستائیان ساکن کورعباسلو نیز در ادامه این بازدید به تشریح وضعیت روستا پرداخت و با بیان اینکه امکانات موجود در روستا توسط خود اهالی روستا که ساکن تهران هستند فراهم شده است، گفت: راه انداری گلخانه برای تولید محصولات کشاورزی، احداث ویلاهای مختلف، ساخت هتل سه ستاره روستایی، احداث رصدخانه در دامنه قلعه بوینی یوغون، راه اندازی مجتمع گردشگری  و هنری از جمله امکاناتی است که به صورت خودجوش توسط اهالی و سرمایه گذاران روستایی در حال شکل گیری است  و این روستا علاوه بر اینکه روستای نمونه گردشگری است به روستایی کارآفرین و بدون بی کار نیز تبدیل شده است.

وی تصریح کرد: از مسئولان دولتی نیز انتظار داریم تا با فراهم کردن زیر ساخت های لازم از جمله تکمیل و بهینه سازی طرح هادی، آسفالت کوچه های روستا در کنار اختصاص ماشین حمل زباله، فراهم کردن ییلاق برای دامداران، مردم این روستا را در رسیدن به اهداف خود یاری کنند.

مسئولان اردبیل، گره گشایی نمی کنند

نوری از بانوان سرمایه گذار در روستای کوعباسلو به مقایسه عملکرد مسئولان اذربایجان شرقی و اردبیل پرداخت و گفت: مسئولان استان اردبیل رسیدگی های لازم را نداشته و گره گشایی نمی کنند.

وی با انتقاد از کمبود زیرساخت های لازم برای سرمایه گذاری و راه اندازی طرح های گردشگری در روستای زادگاه خود نیز انتقاد کرد و گفت: اگر دولت امکانات لازم را در اختیار سرمایه گذاران روستا قرار دهد و این روستا به منطقه گردشگری نمونه تبدیل شود ضمن  کارآفرینی و اشتغالزایی مستقیم، زمینه های مهاجرت معکوس روستائیان را نیز فراهم خواهد شد.

وی از کرونا به عنوان فرصت برای بازسازی  و بهبود زیرساخت های روستا نام برد و گفت: بعد از پایان ایام کرونا با تمهیدات اندیشیده شده و امکانات بالقوه ای که به بالفعل شده اند، با سیل گردشگر به کورعباسلو مواجه خواهیم شد چراکه قدمت 4500 ساله این روستا و جاذه های تاریخی و باستان شناسی این منطقه بکر خود مهمترین عامل جذب گردشگر به این منطقه است.

این بانوی سرمایه گذار خواستار راه اندازی واحد صنعتی در روستای کورعباسلو شد و گفت: اگر زیر ساخت های لازم فراهم شود روستائیان زمین لازم را برای احداث واحد صنعتی دراختیار دولت قرار خواهند داد  تا در آینده نزدیک با جذب سرمایه گذاران کلان، شاهد راه اندازی کارخانه های صنعتی نیز در این منطقه زیبا باشیم.

بنیاد مسکن حق دخالت در زمین های مردم را ندارد/ توسعه در کنار اخلاق مداری پایدار است

 حجت الاسلام آیت نعمتی امام جمعه شهرستان نیر پس از دریافت انتقادات و پیشنهادات روستائیان به طرح آب رسانی به کورعباسلو اشاره کرد و گفت: بعد از دریافت مشکل آب رسانی به این روستا طی جلسات متعدد پیگیر مشکل آب روستا بودیم که با همکاری بخشداری و اداره آب شهرستان نیر این مشکل حل شده  و هم اکنون روستای کورعباسلو از نعمت آب برخوردار است.

وی به سوابق علمی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی خود اشاره کرد و گفت: فرهنگ سازی یک از مهمترین کارهایی است که روستائیان باید به آن توجه کنند چراکه منطقه گردشگری است و رفت آمد گردشگران با تهاجم فرهنگی همراه است.

این مبلغ اسلامی با بیان اینکه در کنار کارهای عمرانی و گردشگری باید بسته های فرهنگی نیز پیش بینی شود، گغت: این کار علاوه جلوگیری از آسیب های اجتماعی موجب انتقال فرهنگ و تمدن این منطقه تاریخی به سایر نقاط نیز می شود.

وی به بحث تعاون در روستا نیز اشاره کرد و گفت: روستائیان تنها با همکاری و تعاون هم می توانند نعمت های خدادادی در روستا را شکوفا کرده و به اوج برسانند.

حجت الاسلام نعمتی به خدمت رسانی به روستاها اشاره کرد و گفت: بر اثر کم کاری برخی مسئولان در ادوار مختلف، خدمات انقلاب اسلامی به صورت عادلانه در برخی روستا ها اعمال نشده که در این زمینه کمبودها باید سریعتر مرتفع شود.

وی به برنامه ریزی برای احداث جاده نیر به میانه اشاره کرد و گفت: بعد از پایان این  پروژه علاوه بر کاهش فاصله، شاهد شکوفایی منطقه خواهیم بود، چراکه مسافرین با گذر از جاده جدید التاسیس در جریان نعمت های خدادای منطقه قرار خواهند گرفت که این امر نیز مستلزم روشنگری و کار رسانه ای قوی است.

مطالبه گری اساس حل مشکلات است

امام جمعه شهرستان نیر از مردم روستا خواست به جد پیگیر مطالبات به حق خود باشند چراکه تا مطالبه نباشد و پیگیری صورت نگیرد مشکلی نیز حل نخواهد شد.

وی به مصوبات شورای ادارای شهرستان نیر اشاره کرد و گفت: در تمامی جلسات روستای کورعباسلو به دلیل موقعیت خود همواره مورد توجه بوده است که لازم است در اینخصوص از فرماندار تلاشگر شهرستان نیز قدردانی شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان نیر با بیان اینکه برای پیشرفت یک روستای مترقی باید رقیب تراشی کرد، گفت: روستای شیران یکی از رقبای کورعباسلو جهت جذب امکانات و تسهیلات است.

وی احداث هتل و رصد خانه را برای آینده این روستا لازم دانست و گفت: در سازه های این بنا ها نباید از بافت سنتی غافل بود چراکه گردشگر امروز به دنبال ساختمان انچنانی  و یا امکانات روز نیست و در سفر به روستاهای گردشگری به دنبال غذاهای محلی، تنوع زیستی و بعضا خانه های کاهگلی است تا به آرامشی که در شهرها نیست برسد.

معرفی الگوهای کارآمد به روستائیان

حجت الاسلام نعمتی در ادامه سخنان خود به شهرستان چوبر در استان گیلان به عنوان نمونه و الگو اشاره کرد و گفت: مردم این کورعباسلو با مطالعه موقعیت شهرستان چوبر می توانند با الگوبرداری از این شهرستان به موفقیت های چشمگیر در آینده برسند.

 وی با بیان اینکه در این شهرستان 7500 کارگر با روزی 200 هزار تومان مشغول کار هستند، گفت: اگر مردم متحد مطالبه گری کنند و کارهای مفید و مولد را در روستا راه اندازی کنند قطعا منابع دولتی نیز به روستا سرریز خواهد شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقتصاد کشور هلند نیز اشاره کرد و گفت: پرورش گل و پنیر بخش اعظم درآمد این کشور را تشکیل می دهد بنابراین مردم با کمی تلاش می توانند در روستاهای خود درامدزایی  کنند تا ضمن ارتقای زندگی برای  اقتصاد کشور نیز مثمر ثمر شوند.

بنیاد مسکن گره گشای کند نه محدویت زایی

حجت الاسلام نعمتی با بیان اینکه بنیاد مسکن حق تعین قیمت برای اراضی مردم را ندارد گفت: در شرایط اقتصادی فعلی همه باید دست به دست هم بدهند تا شرایط مردم بهبود یابد نه اینکه با اعمال محدودیت ها بر مشکلات مردم بیافزایند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مسئولان بنیاد مسکن گفت: این بنیاد به جای تسهیل گری برای مردم به دنبال منافع خود است .

امام جمعه شهرستان نیر با بیان اینکه کار بنیاد مسکن ایجاد محدودیت برای شهروندان نیست گفت: بنیاد مسکن از طرح های امام راحل است و نباید چنین رفتارهایی از آنها سر بزند.

امام جمعه شهرستان نیر خواستار تغییر مدیریت در برخی دستگاه ها و نهاد های شهرستان نیر شد و گفت: با ورود نیروهای تازه نفس به روند کار، در اینده می توان شاهد بهبود وضعیت فعلی شد.

دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاهی جامعه محور است/ دانش بنیان و کارآفرین کردن روستاها، رویکرد های جدید دانشگاه ازاد اسلامی

حجت الاسلام نعمتی در بخش دیگری از سخنان خود به فعالیت های انجام گرفته توسط دانشگاه آزاد اسلامی در روستای سوها اشاره کرد و گفت: دانشگاه ازاد با ورود به روستای گردشگری سوها این منطقه را متحول کرده و علاوه بر بهبود وضعیت زندگی مردم، این روستا را یه روستایی  بدون بی کار تبدیل کرده است.

وی راه اندازی مزرعه گردشگری آرتان را یکی از دیگر از فعالیت های قابل توجه دانشگاه آزاد اردبیل عنوان کرد و گفت: این مرکز علمی در کنار آموزش علمی و مهارت افزایی دانشجویان با رویکرد کارافرینی و اقتصادی، به دانشگاهی جامعه محور تبدیل شده است که لازم است سایر دانشگاه های استان نیز با الگوبرداری از دانشگاه آزاد عملا وارد چامعه شده و از زندگی مردم گره گشایی کنند.

امام حمعه شهرستان نیر با بیان اینکه مزرعه آرتان 700 میلیون تومان ماهانه درامدزایی دارد، گفت: در این مزرعه بیش از 50 نفر مشغول کار و تلاش هستند و در کنار تولیدات کشاورزی  با فراهم کردن امکانات تفریحی سالم منطبق با اسلام به بزرگترین ظرفیت در استان اردبیل تبدیل شده اند.

حجت الاسلام نعمتی با بیان اینکه روستائیان باید به شغل های آبا و اجدادی خود بازگردند گفت: راه اندازی مزرعه پرورش اسب ضمن درآمدزایی، خود به جاذبه گردشگری نیز تبدیل می شود که از درآمد اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.

نربیت نیروی کارآمد، حلقه مفقوده در مدیریت دولتی

امام جمعه شهرستان نیر با انتقاد از مدیران استانی گفت: متاسفانه جانشین پروری و تربیت نیروهای کارآمد حلقه مفقوده استان اردبیل است که در این زمینه نیز دولت باید به راهکار اساسی برسد.

وی به ورود سرمایه گذاران اقتصادی به مناطق مختلف استان اردبیل اشاره کرد و گفت: قطعا ورود بنگاه های اقتصادی بزرگ همچون شستا و بنیاد علوی می تواند تسهیل گر فعالیت های اقتصادی منطقه شود

حجت الاسلام نعمتی به لزوم برقراری اخلاقیات در جامعه اشاره کرد و گفت: در جامعه ای که اخلاق نباشد اتحاد و تعامل نیز ایجاد نخوهد شد.

وی خواستار جلوداری جوانان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شد و گفت: جوانان با ذهن خلاق و قدرت دوندگی خود می توانند گره گشای اموری باشند که میانسالان و سالخوردگان از انجام آنها ناتوان هستند.

امام جمعه نیر تصریح کرد: تنها در سایه کار گروهی و  و اخلاق مداری است، که موفقیت حاصل می شود.

میز خدمت به روستاها منتقل می شود

اقبالی فرماندار شهرستان نیر در این بازدید به مطالبات روستائیان پاسخ داد و افزود: در اینده نزدیک میز خدمت به روستا منتقل خواهد شد تا مشکلات مردم در سریع ترین زمان حل شود.

وی به سوابق اجرایی خود اشاره کرد و گفت: پیگیر احداث جاده نیر به میانه هستیم چراکه با پایان این پروژه شکوفایی اقتصادی در منطقه را شاهد خواهیم بود.

فرماندار شهرستان نیر با بیان اینکه به دنبال ایجاد ردیف ملی برای احداث این جاده هستیم گفت: با سامان یافتن این جاده و تبدیل فلش ها به تابلو های کنار جاده، مشکلات منطقه نیز تا جد چشمگیری کاهش خواهد یافت.

 وی به مشکل اراضی منطقه نیز اشاره کرد و گفت: پرونده های مربوطه در سازمان جنگل ها و مراتع در حال رسیدگی است و این موضوع با خارج شدن از رویه اداری، رویه قضایی به خود گرفته است که در سریع ترین زمان ممکن حل خواهد شد.

بنگاه داری برخی ادارات و نهادها در روستاها برچیده می شود

شجاع اقبالی با بیان اینکه سندیت زمین یکی از موارد مهم در تسریع پرونده ها است، خاطرنشان کرد: تقدم و تاخر در صدور پروانه ها نیز به این موضوع بستگی دارد.

وی با بیان اینکه در مورد زمین ها هیچ توافقی با بنیاد مسکن نداریم گفت: توافق ما تنها با دهیارها است

فرماندار نیر از تغییر بافت روستایی به بافت شهری در روستای کورعباسلو خبرداد و گفت: با تحقق این امر  و برچیده شدن بنگاه داری برخی ادارات، خدمات مورد انتظار مردم نیز محقق خواهد شد.

وی تصریح کرد: در ارائه تسهیلات مربوط به اراضی تنها با اهالی روستا توافق حاصل خواهد شد و در این میان بنیاد مسکن هیچگونه نقشی نخواهد داشت.

اقبالی به لایروبی رودخانه روستا نیز اشاره کرد و گفت: با این کار وقوع سیل احتمالی نیز پیشگیری خواهد شد.

وی به امکانات نقلیه موجود در بخشداری ها نیز اشاره کرد و گفت: به دلیل کمبود امکانات، ماشین زباله بصورت اقماری به روستاها اعزام می شود و در این راستا با کمبود مواجه هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه روستاهای اطراف شهرستان نیر در واقع آبروی ما هستند گفت:  طرح های گردشگری مستلزم تامین زیرساخت هستند که این امر نیز منوط به بازگشت سرمایه است که با امکانات شهری و تکلیفی دولت تامین خواهد شد.

تبدیل روستاهای محروم به روستاهای کارآفرین، رویکرد جدید دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

بابک فرزانه دبیر شورای سرمایه گذاری و اقتصاد دانش بنیان رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل نیز در پایان این نشست به تبیین فعالیت های کارآفرینی و اجتماعی دانشگاه آزاد در روستای سوها پرداخت و گفت: راه اندازی مرکز آموزشی، تولید فرش دستباف و پرداخت حق بافت به صورت ردیفی به قالیبافان، کشت ارگانیک محصولات کشاورزی و ارائه تسهیلات صادرات آنها  به فرانسه، ایجاد صنایع تبدیلی در کنار پرورش بوقلمون قرمز نژاد خاص و صادرات آن به عراق و راه اندازی گلخانه های کوچک مدرن از جمله خدماتی است که دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل در کنار برگزاری کارگاه های آموزشی کشاورزی دانش بنیان و راه اندازی کسب و کارهای کوچک و زودبازده به مردم مناطق محروم و روستاهای کم برخوردار و مستعد ارائه می کند.

وی از مردم روستای کورعباسلو نیز خواست تا به عنوان دومین روستا حهت شکوفایی استعددا های این منطقه با دانشگاه ازاد همکاری و از خدمات این مرکز علمی بهرمند شوند.

روستای کورعباسلو که در زبان محلی به "کوراباز" مشهور است در دامنه قلعه باستانی بوینی یوغون در دهستان یورتچی غربی و بخش مرکزی شهرستان نیر واقع شده  است و دارای مناطق بکر تاریخی و گردشگری است.