سرویس: سرویس خبری کد خبر: 8641 ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۴

در نشست مطالبه گری مسائل و مشکلات زنان و خانواده اردبیل مطرح شد؛

پسرفت در افزایش نرخ جمعیت استان اردبیل قابل قبول نیست/ فعالیت های مجمع مشورتی زنان شفاف سازی شود

دانشجویان خواهر مطالبه گر با انتقاد از عملکرد سیاست های افزایش جمعیتی استان اردبیل، کاهش 19 درصدی موارد ازدواج در کنار افزایش 4 درصدی موارد طلاق و افزایش میانگین سن ازدواج در سطح استان اردبیل را مغایر با اهداف سیاست های جمعیتی کشور دانسته و افزودند : نتایج سیاست افزایش جمعیتی اردبیل تاسف بار است

پسرفت در افزایش نرخ جمعیت استان اردبیل قابل قبول نیست/ فعالیت های مجمع مشورتی زنان شفاف سازی شود

به گزارش ابصارخبر، عصر امروز امروز نشست مطالبه گری و گفتمان سازی با محوریت مسائل و مشکلات زنان و خانواده با حضور  حامدی مسول بسج جامعه زنان ، رضازاده مسئول خواهران بسیج دانشجویی استان اردبیل، اعضای هسته زنان و خانواده بسیج دانشجویی استان اردبیل و محمدلو  مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل به همراه مشاوران امور بانوان فرمانداری های شهرستان های استان در استانداری اردبیل برگزار شد.

حل مشکلات زنان و کاهش آسیب های اجتماعی، مهمترین دغدغه هسته مطالبه گری بسیج دانشجویی

لیلا نجفی مسئول کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسج دانشجویی استان اردبیل در ابتدای این نشست به تبین اهداف کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسیج دانشجویی پرداخت و گفت: احصاء آسیب ها ، تهدیدات ، مسائل و مشکلات پیش روی پیشرفت زنان استان اردبیل بخصوص دانشجویان دختر از جمله اهداف این کارگروه است.

این فارغ التحصیل رشته مدیریت با بیان اینکه کارگروه مطالبه کری زنان و خانواده از سال 98 و با حضور ۶ نفر از اعضای اصلی در مرکز استان و در شهرستان های استان  راه اندازی شده است، گفت: اولین کار تحقیقاتی و عملیاتی  این هسته، گفتمان سازی و مطالبه گری در حیطه زنان و خانواده است.

وی در ادامه سخنان خود به نتایج تحقیقات میدانی کارگروه زنان و خانواده بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت: رشد جمعیت، توانمندسازی زنان، جوانی جمعیت، میزان ازدواج، میانگین سن ازدواج، میزان طلاق، بیمه ناباروری، سلامت بانوان، تحکیم خانواده، سقط جنین، زباله گردی وتکدی گری زنان و دختران، کودکان کار، آسیب های اجتماعی و امنیت اجتماعی و شغلی زنان، اشتغال و بسترسازی مناسب آن برای زنان، تبیین جایگاه زن در اسلام و نفی فمنیسم، فقر فرهنگی زنان در مناطق محروم از جمله مسائل و مشکلات اساسی است که دامنگیر زنان و خانواده ای استان اردبیل است.

نجفی با بیان اینکه مشکلات احصا شده توسط اطلاعات گردآور شده از سازمان ثبت احوال کشور واستان اردبیل، استانداری و دفتر امور زنان وخانواده استان ، مرکز آمار ایران ، وزارت بهداشت، شورای اجتماعی زنان کشور، آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل و همچنین سیاست های کلی  جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، سند چشم انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران درافق ۱۴۰۴، قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و قانون برنامه ششم توسعه بدست امده است، گفت: امیدواریم با هم افزایی و تعامل بیشتر بتوانیم برخی از مشکلات پیش روی جامعه زنان استان را حل کنیم.

لزوم اجرایی شدن قوانین مربوط به اشتغال و ازدواج جوانان 

عاطفه سیدحاتمی دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز در ادامه این نشست به بیان دغدغه های دانشجویان حول  محور خانواده به ویژه مسائل تحکیم خانواده و اشتغال زنان مخصوصا زنان سرپرست خانوار پرداخت و گفت: خانواده، واحد بنیادی در  جامعه است.

وی به  سیاست های کلی خانواده مندرج در بند ج ماده ۱۰۲ قانون توسعه به تحکیم بنیان خانواده اشاره کرد و گفت:  ارتقا معیشت و اقتصاد خانواده ها، اهمیت کاهش تشریفات ازدواج و آسان کردن ازدواج و حمایت نهاد ها از زوج های جوان از جمله مفاد این قانون است.

ناباروری زوجین، یکی از مهمترین عوامل تزلزل  بنیان خانواده

سید حاتمی در ادامه سخنان خود به تشریح عوامل تزلزل خانواده در برهه فعلی پرداخت و گفت: ناباروری زوجین یکی از عواملی است که باعث متزلزل شدن بنیان خانواده و در نهایت افزایش طلاق  در جامعه می شود.

وی در ادامه سخنان خود به ماده ۱۰۲ قانون توسعه ششم و بند سوم سیاست های کلی  در خصوص اختصاص تسهیلات مناسب برای مادران باردار، و تامین بیمه های ناباروری  برای درمان مردان و زنان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه هزینه های درمان ناباروری بسیار بالا است  و تحت پوشش بیمه ای هم نیست، ما با کاهش نرخ رشد جمعیت و افزایش پیری در آینده ی نزدیک روبرو هستیم.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل حمایت از زوجین، قبل، حین و حتی تا ۵ سال پس از ازدواج را لازم و ضروری دانست و گفت: با ارائه ی آموزش ها و مشاوره های دائمی به زوجین جوان که  از اهداف قانون های ذکر شده است می توان از بروز فاجعه جمعیتی در آینده جلوگیری کرد.

لزوم تدابیر بیمه ای برای کاهش هزینه های درمان ناباروری 

 وی هزینه های سرسام آور مشاوره ای را یادآور شد و گفت:  این هزینه ها از عهده زوجین خارج است و آنها  نمی توانند به طور کافی از این برنامه استفاده کنند.

سید حاتمی با انتقاد از عملکرد مسئولین مربوطه در استان اردبیل گفت: چرا تاکنون فعالیتی برای استواری روابط خانوادگی و مسائل کوچک که پیش زمینه ی مشکلات بزرگ است، و ساماندهی این وضعیت صورت نگرفته است؟

وی تصریح کرد: متاسفانه در استان اردبیل با وجود آشکار بودن دلایل کافی، اقدامی برای تامین بیمه های ناباروری صورت نگرفته است.

افزایش نرخ بیکاری زنان ، منجربه  افزایش آسیب های اجتماعی می شود

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به مبحث اشتغال زنان سرپرست خانواده ها پرداخت و گفت: طبق بیانات رهبر معظم انقلاب، اشتغال زنان باید به گونه ای باشد که مسائل خانه داری، مادری، همسرداری را تحت الشعاع قرار ندهد و ویژگی های زنانه بوده و مسئله فاصله محرم و نامحرم حفظ شود.

وی به تحقیقات صورت گرفته در زمینه اشتغال زنان در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز با افزایش نرخ بیکاری زنان در جامعه مواجه هستیم.

سید حاتمی با بیان اینکه دانش آموختگان آموزشگاه های عالی و حتی زنان سرپرست خانوار هم از این قضیه مستثنی نیستند گفت: .با توجه به اینکه یکی از  اهداف سند چشم انداز، قدرت اول اقتصادی شدن در منطقه است و این قضیه با به کار گیری همین دانش آموختگان در تمام سطوح صورت می گیرد، جهت حل این مسائل با توجه به بیان رهبر معظم انقلاب، باید تولیدی های کوچک و متوسط که به دلایل مختلف بسته شده اند، احیا شود.

وی به رابطه دانشگاه و صنعت در استان اردبیل نیز انتقاد کرد و گفت: اگر ارتباط دانشگاه با حوزه ی صنعت گره بخورد و  دانشجو ها بلافاصله بعد از فارغ التحصیلی وارد بازار کار شوند ضمن اینکه  ازگشایش اقتصادی بهرمند می شوند در کنار داشتن  امنیت شغلی، می توانند تا حدود زیادی منجر به کاهش آسیب های اجتماعی شوند.

شناسایی بیش از 48هزار زن سرپرست خانوار در استان اردبیل

عضو کارگروه مطالبه گری زنان و خانواده بسج دانشجویی استان اردبیل به وضعیت اشتغال زنان سرپرست خانوار نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس آخرین سرشماری که در سال 95 انجام گرفته است،  ۴۸ هزار  زن سرپرست خانوار وجود دارد و تا امروز یعنی بعد از گذشت ۴ سال، به علت افزایش آمار طلاق و فوتی ها قطعا این تعداد نیز با افزایش رو به رو شده است.

وی با بیان اینکه بیشتر زنان سرپرست خانوار، افرادی هستند که به‌ خاطر مشکلاتی که دارند، باید در مشاغل خانگی فعالیت کنند و توان کار در خارج از خانه را ندارند، گفت: حمایت از مشاغل خانگی و بسترسازی  برای فروش محصولات تولیدی این بانوان و ارائه ی تسهیلات مناسب در این خصوص لازم و ضروری است.

 سید حاتمی خواستار ارائه تسهیلات ویژه برای شروع کار به زنان سرپرست خانوار شد و گفت: اعطای وام با سود اندک است. وجود دارد ولی مسئله این است که  بعد از اعطای این وام، مستمری اندک این زنان حذف می‌شود که این اصلا درست نیست.

 فعالیت های مجمع مشورتی زنان  استان اردبیل شفاف سازی شود

وی در پایان سخنان خود به به اصل ۲۰ قانون اساسی و بیانات مکرر رهبر معظم انقلاب  مربوط به حمایت از اشتغال و مشاغل خانگی  اشاره کرد و گفت:  این همه موارد چرا تا کنون فعالیتهای مسئله محوری در راستای حمایت از مشاغل خانگی و یا اشتغال دانش آموختگان و بستر سازی برای افزایش فروش محصولات خانگی صورت نگرفته است؟ 

این دانشجوی اردبیلی خواستار  ارائه نتایج مجمع مشورتی زنان  از ابتدای راه اندازی ان یعنی سال 96 شد و گفت: طبق ماموریت های دفاتر امور زنان و خانواده باید کارگروه های تخصصی زنان و خانواده شکل بگیرد و از ایده ها و راهکار های این افراد استفاده شود.

 

پسرفت در افرایش نرخ جمعیت استان اردبیل قابل قبول نیست

مهسا رشتبری  دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل به بند اول و دوم سیاست های کلی جمعت ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری در جهت رشد نرخ جمعیت ، افزایش تولد ، کاهش سن ازدواج و رفع موانع ازدواج اشاره کرد و گفت: این موارد  نشان دهنده اهمیت کلان موضوعات است و در شرح وظایف معاونت امور زنان و خانواده هم مطرح شده است.

 وی در ادامه سخنان خود به اهداف توسعه برنامه ششم اشاره کرد و گفت: قرار بود تا سال 1400به اهداف ذکر شده در این برنامه نائل شویم ولی متاسفانه این اهداف محقق نشده است.

این دانشجوی اردبیلی با بیان اینکه طبق ماده 102 برنامه مذکور، باید نرخ باروری حداقل به 5 فرزند به ازای هر 2 زن در سن باروری  برسد و همچنین میانگین سن ازدواج نیز به میزان 10درصد نسبت به سال 96 کاهش پیدا کند. متاسفانه طبق امار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال طی سه سال اخیر ما شاهد کاهش 20 درصدی موارد تولد در سطح استان بوده ایم یعنی ما نه تنها سیر صعودی نداشته ایم بلکه شاهد روند نزولی این امر بوده ایم. 

نتایج سیاست افزایش جمعیتی اردبیل تاسف بار است

وی به زیر ساخت های مهم جهت افزایش جمعیت اشاره کرد و گفت: افزایش موارد ازدواج، کاهش موارد طلاق و کاهش میانگین سن ازدواج  از جمارد مهم کاهش جمعیت کشور است ولی متاسفانه در این حیطه نیز طبق امار ارائه شده توسط سازمان ثبت احوال ما شاهد نتایج تاسف بار کاهش حدودا 19 درصد موارد ازدواج و افزایش 4 درصد موارد طلاق و افزایش میانگین سن ازدواج در سطح استان هستیم  که به هیچ وجه این نتایج در راستای اهداف سیاست های کلی جمعیت و سند چشم انداز توسعه ششم و وظایف اولویت دارمعاونت امور زنان و خانواده نیست.

رشتبری به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در زمینه جوان سازی جمعیت کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به امار اعلام شده از سوی سازمان مرکزی ، جمعیت جوان کشورمان با نرخ رشد منفی سه و بیست و چهار صدم درصد در حال کاهش است و نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان سه و شصت و دو دهم درصد رو به افزایش است. وی تصریح کرد: برآوردهای رسمی نشان می‌دهد تا افق سال ۱۴۳۰ کاهش شاخص رشد جمعیت ادامه خواهد داشت و در آن زمان یعنی سی سال بعد یک چهارم جمعیت کشور سالمند خواهند بود.

 وی تاکید کرد: به منظور دستیابی به جمعیت جوان و کاهش روند صعودی پیری جمعیت، ما نیازمند افزایش نرخ تولد و کاهش میانگین سن ازدواج هستیم.

این دانشجوی اردبیلی  وضعیت نامناسب جامعه را یادآور شد و با انتقاد از عملکرد مسئولین مربوطه خواستار ارائه عملکرد دستگاه های ذیربط شد و  گفت: طبق امار و اطلاعات کف جامعه ما شاهد بازده منفی و عدم نتایج مثبت هستیم.

لزوم توجه به ظرفیت تشکل های مردم نهاد جهت کاهش آسیب های اجتماعی

 سالاری فر دانشجوی دانشگاه فرهنگیان اردبیل به نقش سازمان های مردم نهاد در تقویت کانون های فرهنگی بانوان اشاره کرد و گفت: ارتباط با سمن های فعال در زمینه بانوان  و مشارکت دادن آنها در فعالیت های مربوط به بانوان می تواند در راستای اهداف عنوان شده موثر باشد.

وی با بیان اینکه تا کنون 14 سازمان مردم نهاد در حوزه بانوان به ثبت رسیده است، گفت: این تعداد اندک به ثبت رسیده نیز فعالیت چندانی ندارند و اگر هم فعالی دارند اطلاع رسانی نمی شود تا مردم بدانند.

این دانشجوی اردبیلی نظارت بر فعالیت های سمن ها را یادآور شد و گفت: اگر نظارت ها و رسیدگی ها به اندازه کافی بود تشکل های مردم نهاد که با انگیزه و دغدغمند تشکیل شده اند با فعالیت های کاربردی شان نتایج  کارشان ملموس تر می شد.

وی به منابع مالی و اعتبارات سازمان های مردم نهاد اشاره کرد و گفت:  مجمع مشورتی امور بانوان از این طریق می تواند کارهای زیادی انجام داده  و با مشارکت جوانان  علاوه بر تقویت نشاط جامعه، مشارکت جوانان، آسیب های اجتماعی موحود را نیز تا حد چشمگیری کاهش دهند.

سالاری فر خواستار اهمیت دستگاه های اجرایی به ویژه مجمع مشورتی امور بانوان به سازمان های مردم نهاد شد و گفت: در فرصت باقی مانده با میدان دادن به جوانان  و فراهم کردن زمینه های تشکیل سازمان های مردم نهاد در زمینه امورات مربوط به بانوان می توان از وضعیت راکد فعلی برون رفت.

لزوم ساماندهی زنان زباله گرد و متکدی در استان اردبیل

سید رضایی دانشجوی دانشگاه پیام نور اردبیل به زنان زباله گرد و تکدی در سطح استان اشاره کرد و گفت: با کمی تدبیر می توان با شناسایی افراد  و توانمند سازی آنها علاوه بر کاهش آسیب های اجتماعی برای این بانوان  و فراهم کردن شغل پایدار بر ای آنها، زمینه های استقلال مالی را نیز برای این قشر کم برخوردار از جامعه فراهم کرد.

وی به مصوبه جهاد دانشگاهی در خصوص فراهم کردن  6 هزار شغل برای بانوان در کشور اشاره کرد و گفت: بر اساس همین مصوبه قرار بود 103 سهمیه نیز به اردبیل اختصاص پیدا کند که در این زمینه نیز شفاف سازی های لازم صورت نگرفت.

وی خواستار ارتقای سهمیه استان اردبیل در زمینه اشتغال زنان شد و گفت: اردبیل خود به اندازی کافی دارای محرومیت است  و اختصاص سهمیه های اشتغال ناچیز به استان ما مشکلی را حل نمی کند.

مشاغل خانگی زنان حمایت شود

این دانشجوی اردبیلی خواستار حمایت از مشاغل خانگی بانوان شد و گفت: بسیاری از تولید کنندگان زن  در استان به دلیل عدم دسترسی به بازار از فروش محصولات خود درمانده هستند و باید تمهیدات ویژه ایی برای بازار فروش این تولیدات اتخاذ شود.

شناسایی 2هزار زباله گرد و متکدی در استان اردبیل

سید رضایی به طرح شناسایی زباله گردان و متکدیان استان اردبیل اشاره کرد و گفت: طبق آمار رسمی از جمعیت یک و نیم میلیون نفری استان اردبیل 36 هزار نفر بطور مستقیم درگیر آسیب های اجتماعی هستند که از این میان 2هزار زباله گرد و متکدی در استان جود دارد که بخش قابل توجی از آنها را زنان سرپرست خانواده تشکیل می دهند.

وی خواستار رسیدگی مسئولین مربوطه این وضعیت تاسف بار شد و گفت: دستگاه های اجرایی مربوطه می توانند با تاسیس گرم خانه ها و یا مراکز نگهداری این قشر کم برخوردار جامعه علاوه بر کمک به تحقق آرمان های انقلاب اسلامی، با انجام کار پسندیده و کمک به هم نوع رضایت خداوند متعال را نیز فراهم کنند.

عدم نیروی انسانی و فقدان بودجه مهمترین عامل رکود فعالیت های مربوط به بانوان

در ادامه این نشست مشاوران امور بانوان فرمانداری های شهرستان های اردبیل به ارائه گزارش اقدامات انجام گرفته در ایام کرونا پرداخته  و اظهار داشتند، عدم نیروی انسانی و فقدان بودجه مهمترین عامل رکود فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در زمینه بانوان است.

حضرتی مشاور امور بانوان فرمانداری اردبیل به همکاری با ستاد دیه استان اشاره کرد و گفت: طی نشست با دستگاه های اجرایی تمهیدات ویژه ای برای جمع آوری کمک های مردمی جهت آزادسازی بانوان محکوم به دیه شده و بزودی زمینه های آزادی تعدادی از افراد جرائم غیر عمد فراهم می شود.

وی از همکاری با کمیته امداد امام خمینی(ره) و شهرداری اشاره کرد و گفت: تا کنون با کمک خیرین علاوه بر توزیع 1400 ماسک رایگان، 30 بسته معیشتی نیز بین زنان سرپرشست خانوار در شهرستان اردبیل توزیع شده است.

وی از هزینه بالای ازمایشات کرونا انتقاد کرد و با بیان اینکه بیمه نیز از این آزمایشات حمایت نمی کند، گفت: مردم به ویژه بانوان در زمینه آگاهی از ابتلای خود به این ویروس خطرناک ناتوان هستند.

مشاور امور بانوان فرماندار اصلاندوز نیز به فعالیت های انجام گرفته مجمع مشورتی بانوان در عشایر اشاره کرد و گفت: در کنار انجام  فعالیت های مربوط به کمک مومنانه و طرح شهید سلیمانی ویژه ایام کرونا با کمک های مردمی و خیرین جشن گلریزان به منظور کمک به زنان سرپرست خانوار و آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد و محکوم به دیه در حال برنامه ریزی  و اجرا است.

باور فعالیت زنان در جامعه، مهمترین مانع زنان برای مشارکت های اجتماعی 

فریبا محمدلو  مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل نیز در این نشست ضمن استقبال از مطالبات دانشجویان فعال در زمینه امور بانوان گفت: مهمترین مشکل پیش روی مجمع مشورتی بانوان، نبود باور فعالیت زنان از طریق جامعه است.

وی با بیان اینکه فعالیت و مشارکت بانوان در امورات مربوط به خود در سطح جامعه در برابر ظرفیت ها و پتانسیل های موجود بسیار پایین است، گفت: نبود اعتبارات و ردیف بوجه برای امور بانوان یکی از مهمترین عوامل کاهش انگیزه فعالیت محسوب می شود.

محمدلو لو با بیان اینکه فرهنگ سازی لازم برای فعالیت بانوان در جامعه انجام نشده است، گفت: همین عامل باعث کاهش میزان مشارکت بانوان و کاهش آسیب های اجتماعی است.

وی جزیره ای عمل کردن  و عدم هم افزایی و هماهنگی بین اقشار مختلف زنان را یکی دیگر از عوامل کم رنگ شدن فعالیت های زنان در جامعه عنوان کرد و گفت: با کمی دقت و تعامل می توان فعالیت های اندک انجام گرفته توسط بانوان در استان را به بهترین شکل در جامعه منعکس کرد.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری اردبیل ایام کرونا را با وجود همه محدودیت ها و فشارهای آن یک فرصت برای  تمرین هم افزایی و ایجاد وحدت رویه بین بانوان عنوان کرد و گفت: از این فرصت زمانی می توان به عنوان تمرین مشارکت های اجتماعی بهرمند شد تا پس از دوران پسا کرونا با وحدت و انسجام بیشتری زمینه های فعالیت بانوان در جامعه را فراهم کرد.

گزارش: مهدی جدی

انتهای پیام/