نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

سرویس: سیاسی کد خبر: 8706 ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۲

در نشست بررسی ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی مطرح شد:

خودسازی و خوداتکایی از دستاوردهای انقلاب است/ غرامت بازیگران بین المللی جنگ تحمیلی، مورد غفلت قرار گرفته است

جمعی از حقوق دانان اردبیلی به بازخوانی پرونده حقوقی غرامت جنگ تحمیلی پرداخته و اعلام داشتند: نقش بازیگران بین المللی جنگ 8 ساله علیه ملت ایران مورد غفلت قرار گرفته است و باید در سریع ترین زمان ممکن مورد رسیدگی قرار گیرد.

خودسازی و خوداتکایی از دستاوردهای انقلاب است/ غرامت بازیگران بین المللی جنگ تحمیلی، مورد غفلت قرار گرفته است

به گزارش ابصارخبر، نشست تحلیلی بررسی ابعاد حقوقی جنگ تحمیلی پیش از ظهر امروز با حضور  اکبر منتظر، محمد فروزنده،غلامرضا زارع جعفری، مهدی اسماعیلی و منصور عشقی پور از اساتید دانشگاه های اردبیل و  بسیج حقوق دانان استان  با هدف بررسی نقش بازیگران بین المللی در 8 سال جنگ تحمیلی علیه ملت ایران در اردبیل برگزار شد.

رضا ندایی مسئول بسیج حقوق دانان استان اردبیل در ابتدای این نشست به تبیین علل و عوامل آغاز جنگ تحمیلی پرداخت و گفت: پس از آنکه استکبار جهانی نتوانست جلوی خروش ملت ایران  در قیام  علیه ظلم و استبداد استکبار به سرکردگی رژیم دست نشانده پهلوی را بگیرد  و انقلاب اسلامی نیز با پیروزی خود منافع انها در ایران را از بین برد، استکبار با تحریک رژیم بعث به ایران حمله نظامی کرد تا از طریق راه اندازی جنگ سخت بتواند ضمن دفاع از حیثیت خود، منافع از دست رفته خود در منطقه را بازیابی کند، اما در سایه رشادت های جوانان این مرز و بوم و تدابیر بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی این جنگ فرسایشی که بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین،طولانی ترین  و سهمگین ترین نبردها در طول تاریخ است، نتوانستند به اهداف خود برسند.

وی به صدور قطعنامه های آتش بس بین ایران و عراق در جنگ 8 ساله اشاره کرد و گفت: طبق مفاد 39 و 40 قطعنامه 598  سال 67  شورای امنیت سازمان ملل، عراق مسئول جنگ شناخته شد.

ندایی با بیان اینکه رژیم بعث با تحریک آمریکا و پشتیبانی بیش از 38 کشور جهان به جنگ با ایران اسلامی مبادرت کرد،گفت: نباید نقش کشورهای حامی رژیم بعث در بحث غرامت جنگ به ایران نادیده گرفته شود چراکه برخی کشورها همچون آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه با پشتیبانی تجهیزات نظامی به ویژه سلاح های کشتار جمعی غیر متعارف در جنگ همچون سلاح های شیمیایی مقصر هستند و در پرداخت غرامت به ایران سهیم می باشند  و باید خطاهای نابخشودنی خود در برابر ملت ایران را جبران کنند.

مسئول بسیج حقوق دانان استان اردبیل تصریح کرد: کشورهای اروپایی به اندازه امریکا در جنگ عراق با ایران گناهکار هستند چراکه با حمایت های ظالمانه خود بارها قوانین حقوق بشر را نقض کردند.

وی به بمباران شیمیایی سردشت اشاره کرد و گفت: آثار برخی از این حمایت ها همچون بمباران شیمیایی منطقه سردشت و یا مین گذاری در مناطق مرزی کشور  و درگیر با مرز عراق، هنوز هم وجود دارد و هر از چندگاهی با وجود گذشت 30 سال از جنگ تحمیلی هنوز هم قربانی می گیرد.

ندایی به پیگیری های ارگان ها و نهادهای مرتبط با خسارت جنگ تحمیلی کشور از مجامع جهانی اشاره کرد و گفت: غرامت 8 سال جنگ تحمیلی منوط به کشور عراق نیست و باید بازیگران بین المللی این نبرد نیز به نوبه خود به ملت ایران بایت خباثت و زورگویی های خود غرامت پرداخت کنند.

وی در پایان سخنان خود به خسارت های دشمنان انقلاب اسلامی در جنگ 8ساله اشاره کرد و گفت: در این نبرد 5 استان کشور به طور مستقیم درگیر جنگ بودند و 11 استان نیز مورد حملات زمینی و هوایی دشمن بعثی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه دو سوم جمعیت کشور درگیر جنگ تحمیلی بودند، خاطر نشان کرد: بیش از 50 شهر کشور دچار خسارت سنگین شده و 4هزار روستا نیز مورد هدف دشمن قرار گرفت.

ندایی با بیان اینکه در طول 8 سال جنگ تحمیلی13 هزار خانه در کشور ویران شد، گفت: به 90هزار خانه نیز خسارت های سنگین وارد آمد و همه این ها در سایه تجهیزات نظامی بود که توسط بازیگران منطقه ای جنگ ایران و عراق در اختیار کشور متخاصم قرار داده بودند.

وی به خسارت های اقتصادی نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر خسارت های جبران ناپذیر  انسانی و اجتماعی صنایع کوچک و کارخانه های کشور نیز متحمل خسارت سنگین شدند بطوریکه 30 درصدتولید ناخالص ملی کشور در این مدت کاهش یافت.

 

مسئول سازمان بسیج حقوق دانان استان اردبیل به پیشرفت های کشور بعد از انقلاب اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: ارتقای رتبه علمی ایران در رشته های مختلف در سطح جهانی نشانه بارز استقلال ایران در جهان است که در سایه انقلاب اسلامی محقق شده است.

وی با بیان اینکه ایران اسلامی در علوم و فنون روز دنیا همچون تکنولوژی هسته ای، نانو، بیو، هوافضا و پزشکی جزو کشورهای برتر و صاحب نظریه در جهان است، گفت: امروز در سایه همین پیشرفت ها است که استکبار به سرکردگی آمریکا هراسان شده و با انواع و اقسام  ترفندها پای میز مذاکره نشسته تا از طریق جنگ روانی و دسیسه های شیطانی بتواند پیشرفت های روزافزون دانشمندان جوان و متعهد انقلابی کشور را بگیرد.

 

خودسازی و خوداتکایی رزمندگان اسلامی از دستاوردهای  انقلاب است 

اکبر منتظر از اعضای بسیج حقوق دانان استان اردبیل  و از یادگاران 8 سال دفاع مقدس به تبیین دستاوردهای دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: خودسازی و خوداتکایی رزمندگان اسلامی یکی از این دستاوردها است چراکه امروز در سایه همین روحیه است که جبهه مقاومت در سراسر جهان شکل گرفته و با قدرت پیش می رود.

وی به نقش کشورهای بلوک شرق و غرب در جنگ بین ایران و عراق اشاره کرد و گفت: با وجود همه تحریم ها و تهدیدهای کشورهای جهان، این جنگ تنها نبردی در تاریخ ایران در 200 سال اخیر است که نه تنها یک وجب از خاک خود را از دست نداد بلکه با فتح و الفتوح دلها، سرزمین های زیادی را نیز از شرق تا غرب به تسخیر خود دراورد و این موضوع نیز یکی دیگر از دستاورد های دفاع مقدس در سایه انقلاب اسلامی است.

تغییر دولت ها باعث سلب مسئولیت ها در اجرای معاهدات بین المللی نمی شود

زارع جعفری از اساتید حقوق دانشگاه های اردبیل نیز در این نشست با بیان اینکه تغییر دولت ها باعث سلب مسئولیت ها در اجرای معاهدات بین المللی نمی شود، گفت: درست است که دولت فعلی عراق نقشی در وقوع جنگ نداشت ولی میراث دار دولت متخاصم بعثی است و باید خسارات وارد شده به ایران را بپردازد.

وی به دوستی و وحدت ایجاد شده بین دو کشور در زمان حال اشاره کرد و گفت: ما خواهان تقویت ارتباطات سازنده هستیم و ملت عراق دوست و برادر ملت ایران هستند و همانگونه که تاریخ ثبت کرده و خود مسئولان عراقی نیز معترف هستند این ایران بود که در بحبوحه حمله داعش به عراق، وارد معرکه شد و به همراه حشت الشعبی های عراقی این کشور را از غارت، چپاول و نسل کشی ایادی کفر و الحاد نجات داد و این وظیفه دینی  ما بود.

این استاد حقوق به بازیگران بین المللی جنگ 8 ساله نیز اشاره کرد و گفت: غرامت جنگ تحمیلی حق ایران است و خسارات وارد شده به آب و خاک ایران اسلامی طبق معاهدات بین المللی و مفاد قطعنامه 598 باید جبران شود و شکی در آن نیست ولی در این میان نباید نقش بازیگران منطقه در جنگ تحمیلی که مهمترین عوامل تحریک و تجهیز رژیم بعث بودند نیز فراموش شود.

وی دسیسه های استکبار جهانی در تاریخ 42 ساله انقلاب اسلامی را یادآور شد و گفت: در واقع این آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه و رژیم صهیونیستی بودند که رژیم بعث به سرکردگی صدام حسین را تحریک به حمله کردند و بارها نیز ارتش این رژیم را در برابر رزمندگان ایران اسلامی نوسازی و تقویت کردند  و در این میدان شریک جرم هستند و همانند دولت عراق باید با پرداخت غرامت به ایران تا حدودی خسارات وارده به ملت ایران را جبران کنند.

زارع جعفری از دولت عراق نیز خواست تا با بازخوانی وقایع گذشته و مرور حوادث و اتفاقات چندسال اخیر  مسببان جنگ 8 ساله را به محاکمه بکشاند و با بیرون راندن نیروهای آمریکایی از خاک این کشور انتقام خون پاک ترین انسان ها یعنی حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس را از استکبار بگیرند و بدانند که برادران ایرانی نیز در این راه از انها حمایت و پشتیبانی خواهند کرد.

خسارات جنگ تحمیلی هنوز ادامه دارد

منصور عشقی پور  حقوق دان اردبیلی نیز با بیان اینکه خسارات جنگ تحمیلی تمام نشده و هنوز هم ادامه دارد به آثار و بقایای سلاح های شیمایی بر آب و خاک و نسل های مدم در منطقه سردشت اشاره کرد و گفت: جبران این خسارات فراتر از دولت عراق به عنوان اغاز کننده جنگ بر عهده کشورهای سازنده این تجهیزات و ارائه کنندگان آن به عراق است و باید مورد محاکمه و بارزخواست قرار گیرند چراکه انها با فروش ساح های غیر متعارف و کشتار جمعی  بر خلاف معاهدات بین المللی و حقوق بشر زمینه های نسل کشی را فراهم کردند و باید پاسخگوی اعمال خود باشند.

 حداقل ترین کار دولت عراق، اخراج نیروهای آمریکایی از منطقه است

مهدی اسماعیلی از پیشکسوتان بسیج حقوق دانان استان اردبیل به بازخوانی اسناد و مدارک جنگ ایران و عراق پرداخت و گفت: ماهیت جنگ تحمیلی به قلم وقایع نگاران در کتاب هایی چون ویرانه دروازه های شرقی و راز قطعنامه به خوبی مشهود است.

وی با بیان اینکه در موضوع غرامت جنگ 8ساله نقش بازیگران بین المللی از جمله آمریکا تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است، گفت: الان بهترین زمان برای طرح این موضوع در جامعه عراق است و آنها باید از طریق مراجع قانونی پیگیر این مسئله باشند و با اخراج نیروهای آمریکایی از کشور خود انها را وادار به پرداخت غرامت و خسارات وارده به کشور خود کنند.

گزارش:مهدی جدی

منبع: سبلان ما

انتهای پیام/ج