سرویس: فرهنگی و اجتماعی کد خبر: 8740 ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۱۱/۳۰

در ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر مطرح شد؛

رسانه ها در زمینه اقتصاد مقاومتی، آتش به اختیار عمل کنند/گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی محور اصلی جشنواره ابوذر است

ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر با تجلیل از برگزیدگان در بخش های مخالف به کار خود پایان داد.

رسانه ها در زمینه اقتصاد مقاومتی، آتش به اختیار عمل کنند/گفتمان‌سازی انقلاب اسلامی محور اصلی جشنواره ابوذر است

به گزارش ابصارخبر، جشنواره رسانه‌ای ابوذر امسال با وجود شرایط کرونایی و محدودیت‌ها متفاوت‌تر از سال‌‌های گذشته به صورت مجازی  برگزار و از طریق سیمای مرکز اردبیل بصورت زنده پخش شد.

ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر اردبیل در حالی با دریافت 1656 اثر  در 9 بخش و 10 محور برای ششمین سال متوالی برگزار شد.

رسانه ها در زمینه اقتصاد مقاومتی، آتش به اختیار عمل کنند

غلام عسگر کریمیان عصر امروز در مراسم اختتامیه ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر که در سالن ولایت اردبیل برگزار شد اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب خبرنگاران را به عنوان افسران جنگ نرم معرفی می‌کنند و می‌فرمایند؛ ما اکنون در وسط میدان جنگ هستیم و در یک نبرد پیچیده ترکیبی متشکل از جبهه سخت امنیتی، جبهه نرم و تهاجم فرهنگی و جبهه جدید تحت عنوان نبرد شناختی قرار داریم که ضرورت دارد اصحاب رسانه این بخش‌ها را مورد توجه قرار داده و در جهت تنویر افکار عمومی تلاش کنند.

وی با تاکید بر وظیفه خطیر اصحاب رسانه در عصر کنونی، افزود: بحث گفتمان‌سازی یکی از وظایف ذاتی و بسیار مهم، حساس، سرنوشت ساز و تاثیرگذار اصحاب رسانه است.

 

اقتصاد مقاومتی به خوبی گفتمان سازی نشد

مسؤول کنگره بزرگداشت شهدای شمال غرب کشور گفت: همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب بزرگترین بیماری موجود حال در کشور یعنی بیماری اقتصادی که ذائقه تفکرات غرب‌گرا و وابسته به دشمن، تحریم‌های ظالمانه و ذائقه عملکرد عناصر نفوذی دشمن است، نسخه شفا بخشی به نام اقتصاد مقاومتی مطرح کردند که متاسفانه این نسخه به خوبی گفتمان‌سازی نشد و دشمن از فرصت بهره برده و اقتصاد مقاومتی را اقتصاد ریاضتی تعریف کرد.

سردار کریمیان تصریح کرد: به طور مثال در موضوع آتش به اختیار نیز نخبگان جامعه و  اصحاب رسانه تولید محتوی و تنویر افکار عمومی مطلوبی نکردند لذا دشمن عمل بسیار مقدس آتش به اختیار را بی‌نظمی و بی‌ثباتی روایت کرد و از این‌رو نیاز است گفتمان‌سازی مورد توجه اصحاب رسانه قرار گیرد.

دشمن به دنبال ایجاد شبهه در انقلاب اسلامی است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دشمن همواره در تلاش بوده در اهداف ناب انقلاب اسلامی شبه ایجاد کند، عنوان کرد: دشمن تلاش می‌کند در فرهنگ فاخر ایران اسلامی، ۸سال دفاع مقدس، بحث‌های ولایت‌مداری، توانمندی حکومت اسلامی و در مدیریت جامعه شبه ایجاد کند که نیاز است در این راستا به حقایق پرداخته شود و روایت قالب رسانه‌های انقلابی در جامعه رفع القاء یاس و ناامیدی باشد.

 

دشمن درصدد ایجاد دو قطبی در جامعه است

مسؤول کنگره بزرگداشت شهدای شمال غرب کشور یکی از اهداف دشمن را ایجاد دوقطبی در کشور دانست و تشریح کرد: دشمن تلاش می‌کند انرژی، توان، پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود در کشور بر علیه نیروهای خودی استفاده شود تا وقتی وارد عرصه اصلی نبرد شدیم کم بیاوریم.

کریمیان تاکید کرد: باید قبول کنیم که کشورمان با مشکلات و آسیب‌های اجتماعی درگیر است و دشمن جای پاهایی را در عرصه نرم و شبیخون فرهنگی از خود برجای گذاشته و این به واسطه کوتاهی‌های برخی مسؤولان در حوزه‌های فرهنگی کشور است.

وی ضمن ابراز یک گلایه عمومی از اساتید دانشگاه، نخبگان، مسؤولان و اصحاب رسانه گفت: در آستانه ورود به دهه پنجم انقلاب اسلامی حضرت آقا بیانیه گام دوم انقلاب را صادر کردند، باید بررسی کنیم که به چه اندازه در این حوزه کار شده و تا چه حدی گفتمان‌سازی و بحث و بررسی در خصوص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی صورت گرفته است؛ اصحاب رسانه در این راستا باید به صورت کامل وارد عمل شوند.

رسانه ها صدای انقلاب، مردم و عدالت باشند

مسؤول کنگره بزرگداشت شهدای شمال غرب کشور ادامه داد: هدف اساسی انقلاب اسلامی تولید روح توحید و عدالت است و رسانه‌ها باید صدای انقلاب، مردم و صدای عدالت و توحید باشند.

کریمیان با اشاره به ضرورت هم‌افزایی و وحدت رسانه‌ها، بیان کرد: وجود رقابت در حوزه رسانه بلامانع است ولی در اصول کلی باید وحدت رسانه‌ای با محوریت صلاح و مصلحت کشور حتما رعایت شود.

وی دیگر رسالت رسانه‌های کشور را جلوگیری از روحیه استکبارستیزی معرفی کرد و افزود: روحیه استکبارستیزی یعنی روحیه مقابله با یزیدیان زمان، یعنی روحیه مقابله با ناحق و جبهه باطل، ما باید همواره این نکته را به خاطر بسپاریم که «هرچه فریاد دارید بر سرآمریکا بکشید».

رزمنده دوران ۸ سال دفاع مقدس اذعان کرد: در این سال‌ها توجه کامل به نیازهای مادی اصحاب رسانه نشده اما این موارد باعث نمی‌شود یک افسر فرهنگی در حوزه رسانه به‌خاطر پشتیبانی مادی از سوی یک گروه یا جناح خاص اصالت ماموریتی خود را فراموش کند.

کریمیان نقش رسانه‌ها را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی غیرقابل انکار دانست و تصریح کرد: جایگاه  انقلاب اسلامی اکنون در تراز قدرت‌های بزرگ و حتی بالاتر از این قدرت‌ها است و انقلاب اسلامی امروز به الگویی برای آزادگان جهان تبدیل شده است.

مسؤولان در برخورد با رسانه‌ها سعه صدر داشته باشند

رزمنده ۸ سال دفاع مقدس تصریح کرد: مسؤولان در برخورد با رسانه‌ها سعه صدر داشته باشند و نباید یک خبرنگار و اصحاب رسانه به‌خاطر بازگویی حقیقت در راستای انجام رسالت رسانه‌ای خود مورد باز خواست قرار گیرد. باید اصحاب رسانه ما آزادی عمل داشته باشند البته آزادی عمل در حوزه قانونی باشد، اما متاسفانه در بسیاری از موارد در حوزه قانونی نیز آزادی عمل اصحاب رسانه محدود می‌شود.

وی ادامه داد: زمانی که می‌گوییم اصحاب رسانه صدای انقلاب، مردم و صدای عدالت است پس باید این صدا بلندتر بوده و به گوش همگان برسد و مسؤولان نیز در برابر این صداها منطقی عمل کنند.

 

افزایش نشاط و امیدواری در جامعه از رسالت‌های رسانه

کریمیان گفت: افزایش نشاط، شادابی و امیدواری در جامعه از دیگر رسالت‌های اصحاب رسانه است که باید به آن توجه داشته باشیم، نقشه فعلی دشمن این است شعار ما می‌توانیم را به شعار ما نمی‌توانیم تبدیل کند.

مسؤول کنگره بزرگداشت شهدای شمال غرب کشور بیان کرد: جلوگیری از ناامنی‌های ذهنی جزو وظایف مهم اصحاب رسانه است چرا که دشمن با استفاده از رسانه‌های مختلف ذهن مردم را هدف قرار داده و در صدد ناامید کردن جامعه است.

وی گفت: ترویج فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، آسیب شناسی و نیاز سنجی جامعه، پرداختن به فرهنگ بسیج و بسیجی بودن، مقابله با مفاسد اخلاقی و اقتصادی، تبیین خط امام و رهبری و معرفی الگوها و اسوه‌ها با هدف اسوه پروری از جمله دیگر وظایف مهم اصحاب رسانه است که جا دارد خبرنگاران به این موارد توجه بیشتری کنند.

گفتمان‌سازی موضوع انقلاب اسلامی محور اصلی جشنواره ابوذر است

سرهنگ پاسدار علی لطفی عصر امروز در مراسم اختتامیه  ششمین جشنواره رسانه‌ای ابوذر که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: گفتمان‌سازی موضوع انقلاب اسلامی محور اصلی جشنواره ابوذر است.

وی با بیان اینکه امسال با توجه به شرایط کرونایی جشنواره از ظرفیت صدا و سیما استفاده شده است، گفت: امسال در دهه پنجم انقلاب اسلامی قرار داریم و با توجه به گام دوم توسعه رهبری امیدواریم بتوانیم در این دهه در مبارزه با رسانه‌های معانب که درصدد تخریب افکار عمومی هستند، بتوانیم در مقابلشان ایستادگی کنیم و همانند دفاع مقدس بتوانیم دشمنان را شکست دهیم.

رئیس سازمان بسیج رسانه استان گفت: رسانه ارزشی و انقلابی از شاخصه‌های اصلی رسانه‌های متعهد است و اولویت اساسی از برگزاری این جشنواره تحقق همین هدف است که امیدواریم با دسترسی به‌کارکردهای ارزشمند رسانه‌ها در جامعه به بصیرت‌افزایی و پویایی دست یافته و بتوانیم مسئولیت اصحاب رسانه را مشخص کنیم.

گسستگی میان رسانه‌ها و مردم بیش از هر زمان دیگر مشهود است

شهرام محمدی عصر امروز در آیین اختتامیه جشنواره رسانه‌ای ابوذر اظهار داشت: با ورود به گام دوم انقلاب، تقویت جریان نقد منصفانه از سوی رسانه‌ها ضرورتی ست که زمینه اصلاح امور در جامعه را فراهم می‌کند.

وی افزود: درست زمانی که جبهه رسانه‌ای غرب با تمام قوا علیه آرمانهای جمهوری اسلامی موضع‌ گرفته، تحقق اصلی‌ترین هدف بیانیه گام دوم انقلاب یعنی «ایجاد تمدن نوین اسلامی» نیازمند توجه ویژه به پیوست رسانه‌ای آن و همچنین بررسی نقش رسانه در تحقق این بیانیه است.

رئیس قشر بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: می‌توان گفت تحقق اهداف مدنظر رهبری معظم انقلاب در محورهای هفتگانه مورد اشاره در بیانیه، بدون استفاده هوشمندانه از ابزارهای رسانه‌ای و فضای مجازی غیرممکن بوده و بروز فساد، تبعیض و فقر، دچار خطاها و غفلت‌ها شدن، استفاده نکردن از ظرفیت‌ها در حوزه‌های مختلف به نوعی ناشی از غفلت رسانه‌ها در انجام رسالت خود و وادار نکردن مسئولان به پاسخگویی است. رسانه، نقش اول را در تبیین و گفتمان سازی و همچنین مشارکت مردم برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب دارد.

محمدی تصریح کرد: فضای رسانه‌ای کشور امروز با اقیانوسی که شبکه‌های اجتماعی پیش روی آن گشوده است، بیش از هر زمان دیگری نیازمند آرامش، اخلاق‌مداری و خلاقیت و حرفه‌ای‌گری است لذا شرایط کنونی ، بار مسئولیت اجتماعی خبرنگاران را در قبال مخاطبین سنگین‌تر از آنچه هست می‌کند و بی‌گمان راه پرفراز و نشیبی که رسانه‌ها در یک سال گذشته طی کرده‌اند در سال آینده با حساسیت بیشتری ادامه خواهد یافت.

وی افزود: ضمن تقدیر از اقدام شایسته سپاه حضرت عباس علیه السلام استان در بسترسازی و تداوم این رویداد و تقدیر از همکاران رسانه ای در تولید گسترده آثار مرتبط، پرونده ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان اردبیل در شرایطی بسته می شود که با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع شیوع ویروس کرونا در جامعه، آثار و تولیدات رسانه ای توجه خاصی به این مساله در قالب های مختلف داشته است.

رئیس قشر بسیج رسانه استان اردبیل بیان کرد: هیات داوران جشنواره  ششم ابوذر استان اردبیل پس از بررسی 1656 اثر رسیده در 9 بخش و 10محور، بر این باورند که میانگین سطح کیفی آثار در برخی بخش ها قابل توجه  بوده و بیانگر بضاعت خوب رسانه ها در استان است.

محمدی تصریح کرد: روزنامه نگاران استان برای ایفای نقش موثرتر همواره باید برای ارتقای مهارت‌های حرفه‌ای، بهره‌گیری از آموزش‌های کاربردی و فعال سازی ظرفیت‌ها در حوزه‌های انقلاب اسلامی، جهش تولید و اقتصاد مقاومتی و تقویت حساسیت‌های اجتماعی در قبال مشکلات و مسائل زندگی روزمره باشند.

وی افزود: باید اذعان داشت که هنوز رسانه‌های استان تشنه مطالب حرفه‌ای با ساختار علمی بوده و در مجموع جای خالی اخبار حرفه‌ای، تیترهای تخصصی، مصاحبه‌ها و یادداشت های کارآمد وگفتگوها و گزارش های موشکافانه به شدت احساس می‌شود.

نماینده هیئت داوران جشنواره ابوذر استان اردبیل ضمن انتقاد از کمبود آموزش و جالی خالی اصول حرفه ای رسانه در استان، گفت: هیات داوارن پیشنهاد می‌کند با توجه به تکنیک‌های نوظهور در رسانه، از قبیل اینفوگرافیک و یا موشن‌گرافیک تنوع انتقال پیام افزایش یابد همچنین توجه به اصول روزنامه‌نگاری جدید که امروزه، همه ابعاد اطلاع‌رسانی را تحت تاثیر قرارداده، می‌تواند رویکرد ما را به روزنامه‌نگاری سنتی تغییر دهد و کمک کند تا مسیر آینده را اصلاح کنیم.

محمدی تصریح کرد: بر این باوریم که امروز، گسستگی میان رسانه‌ها و مردم بیش از هر زمان دیگر است، و «شهروند‌خبرنگار» دیروز، امروز تبدیل به «شهروند‌رسانه» شده است، آنها خوب یا بد، حرفه‌ای یا مبتدی، صادقانه یا در هیجان در حال سازوکاری هستند که می‌تواند تمامی ساختارهای سنتی گفت‌وگو و تعامل را در کمترین زمان ممکن در خطر قرار دهد و مهم‌تر اینکه گفتمان جامعه را دستخوش نارسایی‌های غیر قابل بازگشت کند.

وی گفت: در این شرایط اهالی فن از روزنامه‌نگاران پیشکسوت گرفته تا خبرنگاران جوان متعهد با بهره‌گیری از تکنیک‌ها و اصول حرفه‌ای و اخلاق روزنامه‌نگاری می‌توانند سهم خود را در فضای رسانه‌ای استان افزایش دهند و با ارتقاء خود، سهم رسانه‌های رسمی را در سبد خانوار محفوظ دارند.

 

معرفی منتخبین ششمین جشنواره رسانه ای ابوذر استان اردبیل

بر اساس اعلام هیات داوران،  در بخش خبر این جشنواره نعمت محسن زاده از خبرگزاری ایرنا مقام اول، پویان حسنی فرد از خبرگزاری تسنیم مقام دوم و ابراهیم عزیز زاده از خبرگزاری ایکنا موفق به کسب رتبه سوم شدند.

در بخش یاداشت مینا میرقاسمی از خبرگزاری ایرنا رتبه اول، سید مصطفی جمشیدی دوم و جهانگیر نیکخواه و مسلم نوروززاده مشترکا سوم شدند.

در بخش گزارش مهران عقلمند از خبرگزاری فارس مقام نخست، گیتی طالبی از خبرگزاری ایرنا و ونوس بهنود از روزنامه برای اردبیل مشترکا دوم و زهرا رضازاده از خبرگزاری تسنیم و فاطمه شکر زاده از روزنامه برای اردبیل مشترکا سوم شدند.

هیات داوران در بخش تیتر انتخاب اول نداشته و عنوان دوم به یعقوب شاددل از خبرگزاری ایرنا و مقام سوم به نسرین آذر کیش از خبرگزاری تسنیم تعلق گرفت.

در بخش مصاحبه و گفت و گو سعید دست افشان و حاتم رسولی از نشریه الصالحون مقام اول، مهدی جدی از رسانه سبلان ما دوم و حامد قادری از خبرگزاری فارس سوم شدند.

همچنین در بخش عکس موسی تقوی نمین از باشگاه خبرنگاران جوان مقام اول، علی انوار از خبرگزاری ایسنا رتبه دوم و فائزه ندایی از خبرگزاری ایسنا و مهدی همتی از رسانه سبلان ما مشترکا سوم شدند.

در آیین اختتامیه این جشنواره که به صورت زنده از شبکه استانی پخش می‌شد از خانواده شهید مرحمت بالازاده با اهدای لوحی تجلیل بعمل آمد.

 

انتهای پیام/ج