کد خبر: 880 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۱

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل:

رسالت اصلی دانشگاه‌ ایجاد ساختارپویا و خود اصلاح‌گر است

مسئول بسیج دانشجویی استان اردبیل بارعلمی،تقوا و فنی بودن را سه شاخصه برجسته یک استاد فرهیخته عنوان کرد و افزود:دانشگاه، مکانی پیچیده است که می تواند عامل پیشرفت جامعه شود.

رسالت اصلی دانشگاه‌ ایجاد ساختارپویا و خود اصلاح‌گر است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل به مناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران، روز بسیج اساتید، در گفتگو با خبرنگار ابصار نیوز مطرح کرد: انديشه ، گفتار و رفتار خلاق نخبگان هر نسل همچون باراني حيات بخش می باشد که فرهنگ هر عصر و دوران را بارور مي سازد. فرهنگ امروزی ايران نیز، مديون شعله هاي تابناك روح اين سرآمدان سترگ تاريخ است.

معین الدین اسدی در ادامه  به تشریح اوضاع دانشگاهها قبل از انقلاب پرداخت و گفت: زماني كه جوّ غالب فكري و سياسي در مراكز دانشگاهي و از جمله دانشگاه تهران در اختيار توده اي ها بود و دين و سياست دو مقوله مجزا از هم بودند و برخي از دانشجويان مسلمان حتي با ترس از هوچي گري هاي توده اي ها در نمازخانه دانشگاه حاضر نمي شدند، شهيد چمران از همان آغاز ورود به دانشگاه بدون آن كه تبليغات توده اي ها بر اراده او تأثيري بگذارد، با شجاعت تمام به تعهدات اسلامي اش عمل كرد.   

وی با اشاره به حوادث پس از كودتاي 28 مرداد افزود:نهضت مقاومت ملي به منظور بسيج مردم و مقاومت در برابر اهداف كودتا شكل گرفت که شهید چمران به عنوان عضو فعال کمیته نهضت مقاومت ملی دانشگاه،نماینده دانشکده فنی در آن نهضت بود.

مسئول بسیج دانشجویی استان اظهار داشت: در روز شانزدهم آذر ماه سال 32 كه رژيم منفور شاه، دانشجويان معترض به سفر ريچارد نيكسون معاون رئيس جمهور آمريكا را به گلوله بست و سه نفر از دانشجويان دانشكده فني به شهادت رسيدند، شهيد چمران نيز جراحت مختصري برداشت و بعدها با كمك ساير دانشجوياني كه در اين فعاليت انقلابي مشاركت داشتند، مفصل ترين مقاله اي در مورد واقعه شانزده آذر به رشته تحریر درآورد كه بعدها اين مقاله در نشريه اي به همين نام در آمريكا نيز منتشر شد.

اسدی با بیان اینکه در دهه چهل و پنجاه شهيد چمران فعاليت هاي سياسي خود عليه رژيم پهلوي را در خارج از كشور تداوم بخشيد گفت: اولين حركت مهم سياسي شهید چمران و دوستانش در آن دوران تشكيل انجمن هاي اسلامي دانشجويان و همچنين كنترل، هدایت و سازماندهی دانشجويان ايراني در آمریکا بود. 

وی در ادامه صحبت هایش به حوادث  انقلاب اشاره کرد و گفت: در واپسين روزهاي پيروزي انقلاب، شهید چمران به عشق ديدار حضرت امام خمینی (ره) و پيوستن به امواج خروشان مردم، پس از بيست و دو سال هجرت و تبعيد به وطن بازگشت.

مسئول بسیج دانشجویی استان فعالیت های شهيد چمران پس از انقلاب را یادآورشد و افزود: چمران در تاريخ 16 آبان 1358 به پيشنهاد شوراي انقلاب و به فرمان امام خميني(ره) به عنوان نخستين فرد غير نظامي به عنوان وزیر دفاع منصوب شدند.

 اسدی خاطرنشان کرد: شهید چمران در اولين دور انتخابات مجلس شوراي اسلامي ، از سوي مردم تهران به نمايندگي مجلس انتخاب شد.

وی افزود: شهيد چمران با شروع جنگ تحميلي به خدمت حضرت امام خمینی(ره) رسيد و با اجازه ايشان، همراه با آيت ا... خامنه اي به اهواز رفت و شب بعد از ورود، اولين حمله چريكي را عليه تانك هاي دشمن كه تا چند كيلومتري شهر در حال سقوط اهواز پيش روي كرده بودند ، آغاز كرد.

 مسئول بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل در ادامه به بیان رشادت های دانشمند برجسته جهان اسلام در دوران دفاع مقدس پرداخت و گفت: شهید چمران با آموزش گروهي از رزمندگان داوطلب كه گرد او جمع شده بودند، ستاد جنگ هاي نامنظم را در اهواز تشكيل داد.

وی ايجاد هماهنگي بين ارتش، سپاه و نيروي داوطلب مردمي را از ديگر اقدامات شهيد چمران در اهواز برشمرد و تصریح کرد: با اين حركت، شيوه جديد جنگ مردمي علیه متجاوزین به خاک جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت که منجر به آزادسازی مناطق تسخیر شده از جمله سوسنگرد نیز شد.

اسدی نحوه شهادت فرمانده جنگ های نامنظم را خاطر نشان کرد و افزود: مصطفی چمران پس از شنیدن خبر شهادت فرمانده نیروها ی دهلاویه، ایرج رستمی، در سحرگاه 31 خرداد به سرعت فرد دیگری را برای فرماندهی انتخاب و با خود به دهلاویه برد و بعد معرفی فرمانده جدید در سوسنگرد در حالی که منطقه را مورد بررسی قرار می داد بر اثر انفجار خمپاره ای و اصابت ترکش ها از پشت به مقام رفیع شهادت نایل آمد.

وی افزود: بعد از پایان جنگ تحمیلی ، سالروز شهادت این دانشمند برجسته جهان اسلام روز بسیج اساتید نام گرفت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاههای اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود به ویژگی های بارز استاد در دانشگاه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: نباید هر کسی بتواند  به راحتی بر کرسی تدریس و آموزش بنشیند چرا که در این کرسی که یک دموکراسی حقیقی حاکم است  همیشه بین شاگرد و استاد معامله نظرگیری و نظر دهی برقرار است.

اسدی خاطر نشان کرد: استاد باید از خوش قلبی‌ و اخلاصی برخوردار باشد تا بتواند با عشق و علاقه شاگردانش را در ردیف فرزندان خود حساب کرده و مانند یک پدر که می‌کوشد فرزندانش را خوب تربیت کند وی هم شاگردانش را به خوبی تربیت کرده و پرورش دهد.

وی بار علمی، تقوا و تجربه و فنی بودن را سه ضلع مثلت یک استاد فرهیخته و روشنفکر عنوان کرد و افزود:

دانشگاه، مکانی ویژه، پیچیده و ظریف است. برخوردهای ناآشنا با این نهاد، می تواند آفت زا باشد و پیامدهای منفی داشته باشد.

مسئول شورای تبیین بسیج دانشجویی استان دانشگاه را در دو بعد، شاخص روشن زندگی در آینده خواند و افزود: از سویی، تحرک و نشاط و مدیریت علمی در آن می تواند نمای پویایی و رفاه و توسعه ملی به حساب آید و امیدهایی را جهت رشد و باروری توان های ذخیره بومی ایجاد نماید. از سوی دیگر، اهتمام به تربیت اخلاقی و دینی و فضای دین پرورانه در آن، می تواند رؤیای جامعه دینی را به بار بنشاند و حرکت به سوی مدینه فاضله اسلامی را شتاب بخشد.

اسدی با بیان اینکه دانشگاه، نقطه اساسی هرجامعه و کشوری است گفت: از این رو، بی شک ترویج هرچه بیشتر آموزه های دینی و فرهنگی و گسترش دامنه شمول آن و جذب و تأثیر گذاری هرچه بیشتر بر مخاطبان از مهم ترین دغدغه مجموعه دست اندرکاران و فعالان حوزه فرهنگ و اندیشه، به خصوص مراکز علمی و دانشگاهی است.

وی رسالت اصلی دانشگاه ها را ایجاد ساختارهای پویا و خود اصلاحگر توصیف کرد و افزود: این مراکز باید کارکردهای خود را با محیط اسلامی و ارزشی تطبیق دهند تا بتوانند زمینه را برای تحقق دانشگاه اسلامی فراهم سازند.

این مقام مسئول اسلامی شدن دانشگاه را در گرو عجین ساختن دانش اندوزی با آداب معنوی و ارزشهای دینی و انسانی در جامعه علمی و مبارزه با انحرافات جامعه علمی، توصیف کرد و گفت: جلوگیری از تبدیل دانشمندان به عناصری بدون احساس عاطفی و تعهد دینی و دمیدن روح استقلال در جامعه علمی کشور لازم و ضروری است.

وی با بیان اینکه روح دانشگاه ها باید اسلامی باشد تا آرمان ها، اهداف و خلق و خوی آن نیز اسلامی شود گفت: یقیناً تحقق این هدف، مستلزم برخورداری از معیارهای مشخص، واقعی و مبتنی بر فرهنگ و آموزه های دینی و اسلامی در تمام زمینه ها، به ویژه در مورد ماهیت وجودی آنها، یعنی دانشجویان و اساتید است.

اسدی  در پایان ویژگی های استاد در دانشگاه اسلامی را راستی در گفتار، عامل به گفتار، استقلال شخصیت، پیروی از حق و عدالت، داشتن تفکر منطقی، آزاد اندیشی، حسن خلق، صادق، جانشین پرور، توسعه دهنده، برخوردار از شهامت در اظهار حق، صبر و بردبار، امر به معروف و ناهی از منکر، اخلاص در عمل، نیت درست و خدایی، خواند و افزود: امروز در عصری زندگی می‌کنیم که تهاجم فرهنگی دشمن به شدت در کشور مشاهده می‌شود و متاسفانه هدف دشمنان، جامعه دانشگاهی است از این رو  دانشجویان بعنوان افسران این جنگ با فرمانبری از اساتید بعنوان فرماندهان این نبرد بتوانند  نقش خود را به نحو احسن در جهت پیشبرد اهداف نظام ایفا کنند.

انتهای مصاحبه


نظرات بازدیدکنندگان

یک بسیجی
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۲

حاجی ممنون استفاده کردیم ولی یکی هم شده بجای حرف و کلمات ، جامعه عمل هم بپوشانیم عالی میشود