نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها

سرویس: علم و فناوری کد خبر: 8896 ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۱

کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست در دانشگاه محقق اردبیلی

دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست و اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند به کار خود پایان داد

کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست در دانشگاه محقق اردبیلی

به گزارش ابصارخبر به نقل از روابط عمومی دانشگاه محقق اردبیلی،  دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست و اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند به میزبانی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.


دکتر عزیز حبیبی رئیس دانشگاه محقق اردبیلی در این همایش با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از انواع آلودگی‌ها است که قطعاً با افزایش گرمای زمین در ارتباط است، اضافه کرد: هر جا بشر ورود غیرهوشمندانه داشته است باعث ایجاد مشکلات عدیده شده است.
وی با بیان اینکه آلودگی‌ها بلافاصله از طریق گیاهان و حیوانات مصرفی وارد سفر مردم می‌شود، ادامه داد: هر نوع دست‌کاری در منابع طبیعی و محیط‌زیست زندگی بشر را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
حبیبی با بیان اینکه باید با استفاده از فناوری‌های نوین و مدیریت آلودگی‌ها فضای مناسبی برای زندگی خود و آیندگان فراهم آوریم، تصریح کرد: برگزاری این همایش‌ها باید ادامه داشته باشد و ما هم از برگزاری همایش‌ها حمایت می‌کنیم.
رئیس دانشگاه محقق اردبیلی اضافه کرد: برای این همایش‌ها حدود ۷۲۶ مقاله ارسال شده است که نشان از استقبال پژوهشگران از این همایش‌ها است.
رئیس دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان اردبیل و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: عالم طبیعت یکی از جلوه‌های زیبای الهی است و خداوند از طریق طبیعت قدرت خود را به ما نشان می‌دهد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حسنی اضافه کرد: آسمان و زمین و منابع طبیعی از نشانه‌های قدرت لایزال خداوند است و حفظ طبیعت برای همه واجب و لازم است.
وی با بیان اینکه درس گرفتن از طبیعت از بالاترین نشانه‌ها برای تفکر و اندیشیدن است، ادامه داد: خداوند منابع طبیعی را برای تعقل آفریده است و باید برای دیدن زیبایی‌های طبیعت خرد خود را به کار بگیریم.

 
دکتر علی رسول‌زاده رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست و اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند هم گفت: برای رفع مشکلات باید ابتدا علل آن ریشه‌یابی شود.
وی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین علل مشکلات حوزه محیط‌زیست و منابع طبیعی عدم سیاست‌گذاری علمی است، تصریح کرد: در مدیریت این مسئله پشتوانه علمی را کنار گذاشته‌اند و سیاست‌گذاری‌ها در این زمینه علمی نیست.
رئیس دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست و اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند اظهار کرد: در مدیریت‌ها باید نگرش علمی داشت و باید از ظرفیت دانشگاه‌ها در این زمینه استفاده کرد زیرا هر کشوری که در آن دانشگاه‌ها به انزوا برود، سیر نزولی را طی می‌کند.
دکتر اکبر قویدل رئیس دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه محقق اردبیلی هم گفت: ارسال بیش از ۷۰۰ مقاله به این همایش‌ها نشان از اهمیت موضوعات پسماند، محیط‌زیست و منابع طبیعی است.
وی اضافه کرد: دانشگاه محقق اردبیلی در چند سال گذشته با رشد فزاینده در رتبه‌بندی‌های بین‌المللی جایگاه خود را تقویت کرده است.
دکتر رئوف مصطفی‌زاده دبیر علمی دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست و اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند با اشاره به اهمیت برگزاری همایش و معضلاتی مانند تغییر اقلیم، خشکسالی، خشکاندن تالاب‌ها و غیره گفت: در حال حاضر دنیا درگیر همه‌گیری کووید ۱۹ است اما باید توجه کرد که اهمیت معضلات زیست‌محیطی می‌تواند بسیار مخرب‌تر از بیماری کرونا در درازمدت باشد.
وی ابراز امیدواری کرد که این همایش‌ها بتواند قدمی در راستای اهمیت حفاظت و صیانت از منابع طبیعی و محیط‌زیست برای نسل‌های آتی باشد.
مصطفی‌زاده ادامه داد: ۷۲۶ مقاله از ایران و ۱۲ کشور دیگر به این همایش‌ها ارسال شده بود که از این تعداد ۷۶ مقاله به‌صورت شفاهی و ۵۶۲ مقاله به‌صورت پوستری پذیرفته شده است.
دکتر نادر قلی ابراهیمی دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم گفت: گسترش بی‌رویه شهرها، مشکلات نامتعادل جمعیت، اجرای طرح‌های عمرانی بدون محیط‌زیست، عدم سازگاری با شرایط و مواردی ازاین‌دست جزو تنش‌ها و مخاطرات منابع طبیعی است.
وی با بیان اینکه محیط‌زیست موهبت الهی است، تصریح کرد: دانشگاه نسل چهارم باید بتواند محصولات علمی و فناورانه موردنیاز جامعه را تولید و تأمین کند.
دکتر ولی‌الله غلامی نجف‌آبادی بنیان‌گذار و عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صنایع بازیافت ایران گفت: محیط‌زیست مقوله فرامرزی است و اتمسفر زمین در حال چرخش و دور از سیاست عمل می‌کند.
وی اضافه کرد: تغییرات آب‌وهوایی به‌صورت اجباری روی زندگی ما تأثیر خواهد گذاشت و قوانین زیست‌محیطی باید تغییر پیدا کند.

دکتر میشل کراویک مدیر موسسه جامعیت آب کشور کروواسی هم گفت: شواهد و قرائن نشان می دهد که بارش رو به کاهش بوده و تغییرات فصلی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه چرخه های آبی کوچک می تواند منجر به خشکسالی شود، تصریح کرد: مردم در احیای منابع طبیعی و حفاظت از آب و خاک نقش موثری دارند.
 

 

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه محقق اردبیلی در مراسم اختتامیه این همایش ها گفت: در برگزاری این همایش ها دو دانشگاه خارجی هم مشارکت داشته اند که فتح باب خوبی است و انتظار می رود در همایش های دیگر هم این روند ادامه داشته باشد.
دکتر داود سیف زاده اضافه کرد: این همایش ها هم از نظر سطح علمی مقالات و هم از نظر حضور محققان بین المللی دارای سطح بالایی بوده است.
دکتر بیتا معزی پور دبیر اجرایی اولین کنفرانس ملی مدیریت سبز پسماند گفت: در زمینه پسماند لیکنو سلولزی در سه بخش اجرایی، آموزشی و پژوهشی فعالیت هایی انجام داده ایم.
وی افزود: کارگاه اقتصاد مدیریت پسماند در ایران و کارگاه بررسی شرکت های دانش بنیان و فناور در مدیریت پسماند را در کنار کنفرانس برگزار کردیم.
دکتر زینب حزباوی دبیر اجرایی دومین کنفرانس بین‌المللی و پنجمین کنفرانس ملی صیانت از منابع طبیعی و محیط‌ زیست گفت: در بخش های عکاسی، مقالات شفاهی، مقالات پوستری، داوران مقاله و داوران جوان نفرات برگزیده را انتخاب کردیم.
وی اظهار کرد: در بخش عکاسی ۳ نفر برگزیده از دیدگاه مخاطبان و ۳ نفر برگزیده داوران، ۳ مقاله برتر شفاهی فارسی و ۳ مقاله برتر فارسی در بخش پوستر، یک مقاله خارجی شفاهی و ۲ مقاله خارجی در بخش پوستر، ۳ نفر داور برگزیده و ۳ نفر داور جوان برگزیدگان بخش های مختلف همایش ها بودند.

 

انتهای پیام/ج