پربازدیدترین ها

کد خبر: 898 ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱

گزارش همایش «استکبار جهانی، مذاکرات هسته‌ای»

اتکا به توانمندی های داخل رمز موفقیت ایران است/ تعامل با آمریکا دو طرفه نیست

این روزها بحث داغ محافل کشوری بر سر مذاکرات هسته ای است و هر فردی از دیدگاه خود به این موضوع نگاه می کند، سالروزتشکیل بسیج اساتید بهانه ای شد تا کارشناسان گردهم بیایند وموضوع را با نگاه علمی بررسی کنند

اتکا به توانمندی های داخل رمز موفقیت ایران است/ تعامل با آمریکا دو طرفه نیست

به گزارش خبرنگار ابصارنیوز، این روزها  بحث داغ محافل کشوری بر سر مذاکرات هسته ای است و هر فردی از دیدگاه خود به موضوع نگاه می کند. سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران که به نام روز "بسیج اساتید" نامگذاری شده است، بهانه ای دست داد تا اساتید و کارشناسان به نام کشور در سالن همایش های صدا و سیما گرد هم بیایند و این موضوع را با نگاه کارشناسی و دقیق مورد بررسی و تحلیل قرار دهند. در این همایش که همزمان اساتید برجسته 13 استان کشور از جمله اردبیل از طریق برقراری ارتباط ویدیو کنفرانس حضور داشتند دیدگاههای خود را مطرح کردند:

 

سهراب صلاحی: ایران،آمریکا را از ژست ابرقدرتی به زیر انداخت.

 رئیس سازمان بسیج اساتید کشور علت گره زدن مشکلات اقتصادی ایران به موضوع هسته‌ای در داخل را دسیسه آمریکا توصیف کرد و با بیان اینکه استکبار از این طریق می‌ خواهد فتنه جدیدی در کشور راه بیاندازد گفت:  آمریکایی‌ها این گونه وانمود می‌کنند که ایران به خاطر فشار های ناشی از تحریم مجبور به مذاکره شده است که البته در این میان برخی مسئولان در داخل نیز با کدهای غلط (خزانه خالی، ارتباط آب خوردن با مذاکرات و گزینه نظامی آمریکا) دشمن را به این اشتباه محاسباتی انداختند.

زمانی که آمریکا به عنوان بزرگترین قدرت نظامی جهان با 300 هزار نفر به عراق آمد، رئیس جمهور وقت ایران  با نوشتن نامه ای از سر ذلت به بوش پسر درخواست مذاکره کرد اما با پاسخ "حمله آمریکا به عراق، تنبیه ایران است" مواجه شد.

بعد از این ماجرا، این ایران بود که در عراق بزرگترین تنبیه سیاست خارجی را به آمریکا تحمیل کرد و  باعث شد این ابر قدرت در سال 2011 عراق را با رسوایی تمام ترک کند.

 افزایش عمق استراتژیک جمهوری اسلامی در منطقه از دیگر عوامل مهم شکست آمریکا در منطقه است که بعضی در داخل یا خسته شده‌اند و یا دچار کج فهمی‌اند که قدرت جمهوری اسلامی را نمی‌فهمند.

قدرت نمایی روز افزون ایران در حوزه دفاعی و علمی در منطقه باعث شد که آمریکایی‌ها از گزینه حمله نظامی تنها بعنوان یک ابزار روانی استفاده کنند در حالی که به خوبی می دانند توان و جسارت چنین کاری را عملا ندارند.

بیداری اسلامی در جهان نیز  از جمله دلایلی است که باعث شد آمریکا نیاز مبرمی به مذاکره با  ایران احساس کند، درست است که آمریکا تا حدودی توانسته با ایجاد گروه‌های تروریستی از جمله داعش شعله‌های این بیداری را کم سو کند اما بخوبی می داند شعله‌های بیداری اسلامی خاموش شدنی نیست.

 امروز آمریکا در بحران‌های بین‌المللی به مشکل خورده‌ و قادر نیست آنها را مدیریت کنند چرا که این بحران‌ها و قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه، آمریکا را از ژست ابرقدرتی انداخته است.

 

فواد ایزدی: تعامل با آمریکا دو طرفه نیست

کارشناس مسائل آمریکا به تشریح تاریخچه روابط ایران و آمریکا پرداخت و گفت:در درون کشور افرادی وجود دارند که علاقمند به تعامل با آمریکا هستند.

وی محققین آمریکایی، درباره ایران را به 4 گروه تقسیم کرد و افزود: در بین این چهار گروه، دو گروه اصلی وجود دارد. گروهی که نگاه‌شان به ایران تند بوده و با یک نگاه سنتی با ابزار تهدید خواستار این هستند که حکومت اسلامی را سرنگون کنند و گروه دومی که از روش‌های سنتی فاصله گرفته و برای از پای درآوردن کشور ما از راهی دیگر وارد عمل شده‌اند که این راه نوعی امتیاز دادن به ایران بوده تا عموم مردم ایران را برای تعامل با آمریکا جذب کنند.

در واقع گروه دوم می‌خواهد به وسیله تحریم‌ها ایران را کنترل کند تا به تدریج کشور ما با سیاست‌های آمریکا هماهنگ شود که در اینصورت از نگاه این گروه اگر ایالات متحده اقدامی انجام دهد که منجر به فروپاشی مذاکرات شود، آن‌ها دیگر نمی‌توانند ایران را کنترل کنند و یا به پای میز مذاکره بکشانند، به عبارتی اگر مذاکرات از طرف آمریکا از بین برود، تحریم‌ها هم از بین می‌رود. برای اثبات این قضیه می‌توان به متن گزاره برگ  اشاره کرد که در آن از کلمه سست شدن استفاده شده است یعنی اگر توافق ژنو شکل نمی‌گرفت، تحریم‌ها  هم سست می‌شد.

یکی از مشکلات برخی افراد داخل کشور  این است که همیشه دوست دارند با آمریکا وارد تعامل شوند یا به عبارتی تعامل با آمریکا برای آنها مهم‌تر از هر چیزی است، اما در مقابل آمریکا کوچک‌ترین علاقه‌ای جهت تعامل با ایران از خود نشان نداده است، چرا که باز هم از ادبیات جنگ و تهدید در راستای مذاکرات استفاده کرده است. پس نتیجه می‌گیریم این گروه دوم هم هدفش تعامل با ایران نیست، بلکه به شکل دیگر یعنی با هدف سرنگونی جمهوری اسلامی ایران وارد میدان شده‌ است.

درواقع ما فقط با لغو کلیه تحریم‌ها  می توانیم به هدف غایی خود برسیم چرا که کنگره لغو اصلی تحریم‌ها (تحریم نفتی و بانکی) را رد کرده است و به تعلیق برخی از تحریم‌ها روی آورده که این تعلیق هم فقط در اختیار رئیس جمهوری بوده و اوباما هیچ اختیاری در بحث لغو تحریم‌ها ندارد، بنابراین ما اگر تعلیق تحریم‌ها را قبول کنیم، این تعلیق‌ها فقط تا زمانی ارزش دارد که اوباما روی کار است و مطمئناً این نوع توافق به سود ایران نخواهد بود.

 

محمدرضا آقامیر: پروتکل ان پی تی، معاهده ای تبعیض‌آمیز است

استاد دانشگاههای تهران با انتقاد از  معاهده ان‌پی‌تی، گفت: کشورهایی که دارای تعامل مثبت با کشورهای دارای سلاح هسته‌ای هستند  تنها می‌توانند برنامه هسته‌ای داشته باشند که بر این اساس ، این معاهده تبعیض‌آمیز توصیف می شود.

در مورد پروتکل الحاقی و نظام بازدید‌ها و بازرسی‌های مختلف در چارچوب این پروتکل، می توان گفت: علاوه بر بازرسی‌های مختلف، آن‌ها می‌توانند هرجا را در هر زمان که اراده کنند مورد بازرسی قرار دهند.

ما توانسته‌ایم از صفر تا صد صنعت هسته‌ای را داشته باشیم و این برای کشورهای غربی باورکردنی نیست به همین دلیل استکبار می خواهد به هر قیمتی جلوی تثبیت فناوری هسته‌ای ایران را بگیرد چونکه ایران اولین کشوری است که با اطلاع آژانس توانست انحصار غنی‌سازی را در دنیا بشکند.

 

حسن سبحانی: تنها راه تقویت بنیه اقتصاد کشور تولید از سوی مردم و حمایت عملی از سمت دولت است

کارشناس مسائل اقتصادی کشور تأثیر تحریم براقتصاد کشور را مورد بررسی قرار داد و افزود: سیستم اقتصادی ایران همواره از محیط های دارای تأثیرات خطیر متأثر بوده است.

مقایسه وضعیت اقتصاد ایران و تولید ناخالص ملی در قبل از انقلاب، زمان جنگ و دولت های پیشین مبین این است که با توجه به تأثیرات محیطی در هر دوره ما تاکنون بنا به مشکلاتی که بر همگان مشهود است نتوانستیم به میزان تولید ناخالص داخلی زمان پیش از انقلاب برگردیم.

خود باختگی به غرب، نهادینه کردن فرهنگ مصرف کالاهای غربی، عدم توجه تجار به "برند سازی" تولیدات داخلی  از مواردی است که از زمان پیروزی انقلاب تا کنون، ایران با تحریم غرب دسته و پنجه نرم کرده است و  این در حالی است که بعضی ها تحریم را علت پسرفت اقتصاد کنونی ایران می دانند که این حرف اشتباه است.

 تنها راه برون رفت اقتصاد ایران از این وضعیت، توجه به تولیدات داخلی و حمایت از اقتصاد مقاومتی است. تا زمانی که تفکر ملت تنها به کار و تولید متمرکز نشود و دولتها نیز به حمایت عملی از تولید کنندگان نپردازند، بنیه اقتصاد کشور تقویت نخواهد شد و هر اقدامی از قبیل تزریق پول و یا لغو تحریم گذرا و مقطعی خواهد بود.

 

رضاسراج: عملیاتی شدن سیاست های آمریکا،جمهوری اسلامی را در مسیر قدرت یابی متوقف می کند

کارشناس مسائل راهبردی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه توافقی که آمریکا به دنبال آن است در راهبرد مهار جمهوری اسلامی قابل بررسی است، گفت: عملیاتی شدن این راهبرد، جمهوری اسلامی را در مسیر قدرت‌یابی متوقف می‌کند.

 جمهوری اسلامی در یک روند قدرت‌یابی قرار گرفته که ادامه این مسیر ایران را در تراز قدرت بین‌المللی قرار می‌دهد. ما از یک طرف شاهد قدرت‌یابی جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا هستیم و در طرف دیگر شاهد افول اسرائیل، آمریکا و متحدانشان در منطقه هستیم.

جمهوری اسلامی توانسته است علی‌رغم همه فشارها، اکنون در شرایط ممتاز تاریخی قرار بگیرد که با کمی صبر و استقامت می‌تواند خود را به عرصه قدرت بین‌المللی وارد کند و با توسعه عمق استراتژیک خود  در جهان محور مقاومت در منطقه را گسترش دهد و  باعث تغییر توازن راهبردی در منطقه شود.

 استکبار می خواهند به جمهوری اسلامی بقبولانند که از هسته‌ای شدن صرف نظر کند، قدرت برتر منطقه نباشد، از مقاومت اسلامی حمایت نکند و نقشی در هندسه سیاسی منطقه نداشته باشد و در واقع با تحمیل این موارد به مهار ایران دست خواهد یافت. از نظر آمریکا برای اغنای ایران، تحریم‌ها باید حفظ و دائمی شود تا ایران را در بازی تحریم و تهدید در وضعیت بد و بدتر نگه دارد.

اگر ما به توافق بد تن دهیم عملاً خودمان ایران را در معرض عملیاتی شدن استراتژی مهار آمریکا قرار داده‌ایم. ما می‌توانیم در پیچ تاریخی تعیین‌کننده باشیم. در این مسیر باید روند عزت، پیشرفت، اقتدار و حفظ امنیت را دنبال کنیم و این به معنای جنگ‌طلبی و نگاه نکردن به جیب مردم نیست، بلکه نگاهی از سر منافع ملی و اهداف ملی است.

 

شهید مصطفی چمران: باید خودمان سلاحمان را بسازیم

مهدی چمران برادر شهید مصطفی چمران در پایان همایش با بیان خاطراتی از شهید گفت: زمانی که ایشان وزیر دفاع بودند من پیش او رفتم و خبری در راستای این که ما از لحاظ تأمین نیازمندی‌های نظامی محاصره شدیم را به او گفتم و جواب شهید مصطفی چمران همین بود: الهی شکر و من با تعجب دلیل شکرگزاری ایشان را پرسیدم که در جواب گفت: من هر چقدر به دوستان و همکاران وزارت دفاع می‌گفتم که بیایید خودمان سلاح بسازیم جدی نمی‌گرفتند، این امر باعث شد که من به هدفم برسم.

انتهای پیام.

تصاویر همایش در اردبیل: